מאה זו מאופיינת בתוחלת חיים ארוכה, בשימוש מואץ בטכנולוגיה דיגיטלית ובהעדפת תרבות פנים על שהייה בחוץ. על מנת שדור העתיד יבין לעומק את סביבתו הטבעית שבה הוא תלוי, חשוב לגדל ילדים שיחוו את המציאות הפיזית לצד המדיה הדיגיטלית. כדי שהילדים יהיו בריאים, חשוב לאפשר להם לשהות בחוץ, לנוע במרחבים פתוחים, לשחק ולהשתובב.
באמצעות חינוך סביבתי, נאפשר לילדי גן בעיר ובכל ישוב להיות יותר בחצר, לשחק וליצור עם חומרים טבעיים: עם חול, אדמה ומים, עלים וענפים בחצרות טבע. נטייל עם ילדי הגן בסביבה הקרובה ובחצר הגן, כדי שיוכלו להתפעל מנופי הטבע, מבתי גידול טבעיים, לאהוב ולהכיר את בעלי החיים בסביבה הקרובה, את הצמחים - הפרחיםוהעצים. ביחד נקדם ערכי חמלה לבעלי חיים - לחתול, עכבר ונמלה; ערכים סביבתיים של אהבת הארץ ולנופיה הייחודיים.
כדי ליצור זיקה לשכונה ולהכיר את הערך של מקום ציבורי מטופח למען התושבים, מומלץ לאמץ אתר קרוב ולבקר בו לעיתים קרובות. האתר יכול להיות חורשה, גינה קהילתית, גינת משחקים, שדרה או סביבה ציבורית סמוכה לגן. ניתן לערוך באתר המאומץ פיקניק שילדי הגן הכינו, לצייר בו, לצלם, לשחק במשחקים של פעם ועוד. נעודד את הילדים ללכת ברגל לגן עם הוריהם, במסלולים מגוונים, כדי שיכירו את השכונה ויפתחו אליה קשר מיוחד. אם נלך במקום לנסוע במכונית, כמובן שנפחית רעשים וזיהום אוויר בסביבה ונקדם את בריאות כולנו.
בחצר הגן נגדל עם הילדים ירקות ותבלינים שיראו ויחוו מקור מזון בסיסי. נגדל עץ פרי אחד לפחות שילוו ויחוו מקור פירות ויוכלו להתרגש ממופע של פרי בשל ויפה. כדי לשמור על משאבי הטבע הייחודיים, נחנך כבר בגן לתרבות צריכה אחראית.נפחית את השימוש בחומרי יצירה קנויים וניצור מחומרי פסולת ביתיים. נכין "משחקים של פעם", נלמד את ילדי הגן מיומנויות "עשה בעצמך", נתרגש ביחד על מוצר שהכנו כמו בית בובות, משקאות, נכין ארוחות בוקר ביחד עם ילדי הגן ונבקר בספרייה. על מנת לקיים בגן אורח חיים מקיים, נתכנן עם הילדים מרחבים ייחודיים למשחק, לפעילות לימודית כמו מרכז צפרות, משתלה לצמחי בית ועצים מקומיים, שוק, ספרייה ירוקה, מאפייה.
את איכות החיים של הגן נוכל לשפר באמצעות גידול צמחים מנקי רעלים, נפתח חלונות לעיתים קרובות לזרימת אוויר נקי, נשתול עצים, נפחית רעשים מרמקולים. נאפשר לילדים לנוח ולבהות במקומות למנוחה בגן ובחצר, נאפשר לילדים לשחק במרחבים מגוונים בגן ובחצר הגן, נאפשר להם לנוע ולהתלכלך ונעודד פעילות ולמידה באמצעות כל החושים.
מיקוד פעילות האגף לחינוך קדם יסודי בפיתוח וארגון
- ערכים ומיומנויות דרך עיצוב מרחבים והתנסויות: גן סביבה וקהילה, מרחבים טבעיים, גינות וצמחים, תרבות צריכה, שימור מגוון המינים, זכויות בעלי חיים, מים.
- תוכניות ייחודיות לגנים: הסמכת גנים לגן ירוק.
- ימים מיוחדים: שבוע אהבת הארץ, יום איכות הסביבה הבינלאומי (5 ביוני).
ביטויים מרכזיים לחינוך סביבתי בגן ילדים
- ביטוי ערכי: צוות הגן מקדם ערכי חינוך סביבתי, מקדם את איכות החיים של ילדי הגן ואת האקלים החינוכי בגן.
- ביטוי חזותי: במבנה הגן ובחצר מפתחים לילדי הגן מרחבים שמאפשרים אורח חיים מקיים, סביבות שתורמות לאיכות החיים, למשחק, ליצירה.
- ביטוי חוץ-כיתתי (Outdoors): משחקים, שוהים ומטיילים במרחבים טבעיים שבחצר הגן ומחוץ לגן, מעודדים משחק ויצירה עם חומרים טבעיים.
- ביטוי קהילתי: משתפים הורים וקהילה, מקדמים את איכות החיים ותרבות מקיימת בישוב או שכונה.