חפש ב:

אודות החינוך הסביבתי בגני הילדים חזרה לחינוך סביבתי בגני הילדים

אודות החינוך הסביבתי בגני הילדים

האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך פועל לקידום החינוך הסביבתי כחלק מלימוד תחומי הליבה בגן, מחינוך לערכי סביבה, לאיכות חיים ולאקלים חינוכי מיטבי בגן הילדים. חינוך סביבתי הוא אבן יסוד בתפיסת הגן העתידי ומאפשר יישום של כל התפיסה. גן ילדים המובל על פי ערכי הקיימות והחינוך הסביבתי הוא הגן העתידי על כל היבטיו.

כחלק מערכי החינוך הסביבתי, אנו דואגים לסביבה איכותית ובריאה לילדי הגן. אנו מטפחים סביבות חיים נעימות, עשירות בצמחייה ומזמנות התבוננות ביצורים חיים ובמגע עם יצורים חיים. אלו תורמים לאיכות החיים של הילדים ולעידוד המגוון הביולוגי. הצמחייה מפחיתה זיהום אוויר וקרינה, מזמנת למידה משמעותית באיזורי חקר ותצפית מתוך סקרנות, עניין וחוויה.

אנו מעודדים ביסוסן של פרקטיקות הוראה ולמידה במרחבי החיים של הגן - בחצר הגן ובסביבה הקרובה, מקדמים תרבות של "עשה בעצמך" ועשו זאת יחד באופן חוויתי בתחום הגינון, בהכנה ושימור של מזון, מלאכות יד ועוד. כל אלו תורמים להגברת תחושת השייכות והאחריות, לחוסן הנפשי והרגשי של הילדים, מאפשרים פיתוח מיומנויות בין אישיות וקוגניטיביות, העצמה ועצמאות של הילדים בגן.

כחלק מהחינוך הסביבתי עוברות הגננות תהליך הסמכה לגן ילדים ירוק בו משתפת הגננת את הצוות, ילדי הגן והקהילה. ילדי הגן שותפים פעילים בקידום ערכים סביבתיים תוך דאגה לסביבה וחיבור אליה.

מאה זו מאופיינת בתוחלת חיים ארוכה, בשימוש מואץ בטכנולוגיה דיגיטלית ובהעדפת תרבות פנים על שהייה בחוץ. על מנת שדור העתיד יבין לעומק את סביבתו הטבעית שבה הוא תלוי, חשוב לגדל ילדים שיחוו את המציאות הפיזית לצד המדיה הדיגיטלית. כדי שהילדים יהיו בריאים, חשוב לאפשר להם לשהות בחוץ, לנוע במרחבים פתוחים, לשחק ולהשתובב.

באמצעות חינוך סביבתי, נאפשר לילדי גן בעיר ובכל ישוב להיות יותר בחצר, לשחק וליצור עם חומרים טבעיים: עם חול, אדמה ומים, עלים וענפים בחצרות טבע. נטייל עם ילדי הגן בסביבה הקרובה ובחצר הגן, כדי שיוכלו להתפעל מנופי הטבע, מבתי גידול טבעיים, לאהוב ולהכיר את בעלי החיים בסביבה הקרובה, את הצמחים - הפרחיםוהעצים. ביחד נקדם ערכי חמלה לבעלי חיים - לחתול, עכבר ונמלה; ערכים סביבתיים של אהבת הארץ ולנופיה הייחודיים.

כדי ליצור זיקה לשכונה ולהכיר את הערך של מקום ציבורי מטופח למען התושבים, מומלץ לאמץ אתר קרוב ולבקר בו לעיתים קרובות. האתר יכול להיות חורשה, גינה קהילתית, גינת משחקים, שדרה או סביבה ציבורית סמוכה לגן. ניתן לערוך באתר המאומץ פיקניק שילדי הגן הכינו, לצייר בו, לצלם, לשחק במשחקים של פעם ועוד. נעודד את הילדים ללכת ברגל לגן עם הוריהם, במסלולים מגוונים, כדי שיכירו את השכונה ויפתחו אליה קשר מיוחד. אם נלך במקום לנסוע במכונית, כמובן שנפחית רעשים וזיהום אוויר בסביבה ונקדם את בריאות כולנו.

בחצר הגן נגדל עם הילדים ירקות ותבלינים שיראו ויחוו מקור מזון בסיסי. נגדל עץ פרי אחד לפחות שילוו ויחוו מקור פירות ויוכלו להתרגש ממופע של פרי בשל ויפה. כדי לשמור על משאבי הטבע הייחודיים, נחנך כבר בגן לתרבות צריכה אחראית.נפחית את השימוש בחומרי יצירה קנויים וניצור מחומרי פסולת ביתיים. נכין "משחקים של פעם", נלמד את ילדי הגן מיומנויות "עשה בעצמך", נתרגש ביחד על מוצר שהכנו כמו בית בובות, משקאות, נכין ארוחות בוקר ביחד עם ילדי הגן ונבקר בספרייה. על מנת לקיים בגן אורח חיים מקיים, נתכנן עם הילדים מרחבים ייחודיים למשחק, לפעילות לימודית כמו מרכז צפרות, משתלה לצמחי בית ועצים מקומיים, שוק, ספרייה ירוקה, מאפייה. 

את איכות החיים של הגן נוכל לשפר באמצעות גידול צמחים מנקי רעלים, נפתח חלונות לעיתים קרובות לזרימת אוויר נקי, נשתול עצים, נפחית רעשים מרמקולים. נאפשר לילדים לנוח ולבהות במקומות למנוחה בגן ובחצר, נאפשר לילדים לשחק במרחבים מגוונים בגן ובחצר הגן, נאפשר להם לנוע ולהתלכלך ונעודד פעילות ולמידה באמצעות כל החושים.

מיקוד פעילות האגף לחינוך קדם יסודי בפיתוח וארגון

  • ערכים ומיומנויות דרך עיצוב מרחבים והתנסויותגן סביבה וקהילה, מרחבים טבעיים, גינות וצמחים, תרבות צריכה, שימור מגוון המינים, זכויות בעלי חיים, מים.
  • תוכניות ייחודיות לגנים: הסמכת גנים לגן ירוק. 
  • ימים מיוחדים: שבוע אהבת הארץ, יום איכות הסביבה הבינלאומי (5 ביוני).

ביטויים מרכזיים לחינוך סביבתי בגן ילדים

  • ביטוי ערכי: צוות הגן מקדם ערכי חינוך סביבתי, מקדם את איכות החיים של ילדי הגן ואת האקלים החינוכי בגן.
  • ביטוי חזותי: במבנה הגן ובחצר מפתחים לילדי הגן מרחבים שמאפשרים אורח חיים מקיים, סביבות שתורמות לאיכות החיים, למשחק, ליצירה.
  • ביטוי חוץ-כיתתי (Outdoors): משחקים, שוהים ומטיילים במרחבים טבעיים שבחצר הגן ומחוץ לגן, מעודדים משחק ויצירה עם חומרים טבעיים.
  • ביטוי קהילתי: משתפים הורים וקהילה, מקדמים את איכות החיים ותרבות מקיימת בישוב או שכונה.

מרכיבי החינוך הסביבתי בגן הילדים

חזרה לראש הדף
  • מבוא לחינוך סביבתי בגיל הרך
  • עיצוב מרחבי פעילות בגן ובחצר שמאפשרים אורח חיים מקיים ואיכות חיים לילדי הגן
  • קשר אדם לטבע ולסביבה באמצעות גינות מגוונות בחצר הגן
  • תרבות צריכה מקיימת וטיפול בפסולת
  • המגוון הביולוגי המקומי: צפרות, חרקים, פרחי בר, עצים, בתי גידול, סביבות חיים ונופים, ים, נחלים, דיונות, יער - היכרות, טיפוח, שיקום ושמירה
  • חמלה ויחס הוגן לבעלי חיים
  • חיסכון ושמירה על מקורות המים
  • חיסכון באנרגיה והפחתת זיהום אוויר
  • איכות חיים של הילדים בגן הילדים בהקשרים סביבתיים
  • תכנון. מתכננים תכנית שנתית עם דגשים לאורח חיים מקיים בגן
  • ארגון סביבה. מארגנים את הגן והחצר על-פי עקרונות החינוך הסביבתי
  • עשייה בגן. משלבים חינוך סביבתי בפעילות השוטפת של הגן, במשחק יצירה, טיולים
  • קהילה. משתפים את הקהילה בהסברה ועשייה בנושאים סביבתיים בגן (קודם כל הורי הגן)
  • הפחתת רעשים בסביבה. הפחתה של עומס ויזואלי ואקוסטי שגורמים לאי שקט של הילד
  • שימוש מוגבר באור טבעי בחלק מהסביבה התוך גנית. מחקרים חדשים מלמדים שאור טבעי יותר בריא לילדי הגן ולילדי בית הספר וחוסך חשמל
  • פתיחת חלונות כמה פעמים ביום להכנסת חמצן והפחתת זיהום אוויר
  • יצירת מקומות מנוחה לרגיעה, שמאפשרים לילדים לבהות, לחשוב ולא רק "לעשות"
  • קידום "גן זורם" להפחתת לחץ באזורי שהייה של ילדי הגן ועשייה שקטה ממוקדת
  • הכנסת כ- 20 צמחי בית לכיתת הגן. מחקרים של NASA מלמדים שצמחים מפחיתים את זיהום האוויר בחדרים סגורים
  • סביבה חיה בתוך גן: אקווריום מאפשר דאגה יומית לבעל חיים והיכרות עם צרכים של בעל חיים; צמחים מאפשרים טיפול שוטף והיכרות עם גידול צמחי בית
  • סדנה סביבתית עשירה ונגישה שעיקר החומרים בה הם חומרים לשימוש חוזר ומאפשרים לפתח מיומנויות מלאכות יד, חשיבה יצירתית ועוד
  • מרחבים עם ציוד מתאים לקידום מיומנויות "עשה בעצמך": נגריה, מתפרה, בית אריגה, מאפייה, בית תה, בישול והכנת ארוחת בוקר בגן, תיקון חפצים וצעצועים, ועוד
  • מכלים להפרדת פסולת אורגנית ופסולת ביתית
  • טיפול יצירתי בשאריות מזון: אוכל לבעלי חיים, הכנת קומפוסט, הכנת מוצרי ניקוי מקליפות פירות הדר ועוד
  • מקום תצפית מתוך הגן לחצר - חלון לתצפית בציפורים
  • משחק ויצירה עם חומרים טבעיים נגישים לילדים: להכנת מנדלות, פיסול ועוד
  • ספרייה נגישה, נוחה ועשירה בספרים מגוונים כולל מגדירים, ספרי טבע וסיפורים עם מסרים סביבתיים
  • ציוד חקר בסיסי נגיש עדיף בעגלות שניתן להעביר ממקום למקום
  • פינת החלפת ציוד ביתית
  • ייצוג של חוויות הילדים מהטיול, המשחק במרחבים טבעיים

תנאי סף: חצר שמאפשרת שהייה ממושכת ואיכותית לילדי גן. רצוי ליצור לפחות 5 מרחבים בחצר הגן.

 

  • גינת טבע או גינות מגוונות ונגישות לילדים למשל: גינת ירק, גינת תבלינים, פרחי בר, שיחים, עצים, בוסתן עם עצי פרי, חורשה קטנה, מסלעה עם צמחי חוף
  • גבעת טיפוס
  • יצירה ומשחק עם לבני בוץ
  • אוהלים שקופים לבנייה ומשחק
  • בנייה ומשחק בקרטונים
  • פינות תצפית ומנוחה
  • נגרייה בהשגחה של סייעת, גננת, סבא גן, הורה מתנדב או סמינריסטית
  • משתלה לגידול צמחי בית
  • בית תה, כולל ייבוש תבלינים
  • בית טבע: עם מגדירים, ספרי טבע, ציוד חקר, ציוד לצפרות, פוסטר עם בעלי חיים שניתן למצוא בחצר ועוד
  • בריכה אקולוגית
  • טיפוח קן נמלים
  • משחקי מים: למשל: כביסה, שולחן מים, תעלה
  • משחק בחול: עידוד משחק מגוון בארגז חול
  • חצר גרוטאות קטנה
  • שביל חושים
  • יצירה של ציוד ספורט נגיש מחומרי פסולת
  • עידוד "משחקים של פעם"
  • מים לבעלי חיים בחצר
  • פינת חי מרווחת עם מעט בעלי חיים
  • ציוד חקר נגיש לילדים כדאי בעגלה
  • מרכז צפרות בתוך הגן עם חלון לחצר, מגדיר ציפורים, משקפת, מקום לתיעוד הנצפה
  • פינת החלפת ציוד ביתי - שוק קח-תן (בגדי ילדים, משחקים, ספרים וכדומה)

חינוך סביבתי למתקדמות - לקראת גן ירוק מתמיד

חזרה לראש הדף
לקראת גן ירוק מתמיד

איך מקדמים יוזמה סביבתית בגן?

לוקחים נושא מתוך נושאים עיקריים בחינוך סביבתי ומקדמים אותו עם הילדים לאורך שנת הלימודים באופן יצירתי ומשמעותי:

  • מכינים ספר בישול ירוק עם ילדי הגן
  • עורכים ימי הולדת ירוקים
  • כותבים עם הילדים ספר על גינת הגן

יוזמים פעילות סביבתית מחוץ לגן בקהילה:

  • מכינים תערוכה של נושאי סביבתי ומוסרים את התערוכה למוסדות בשכונה
  • מקימים דוכן הסברה בשכונה - על פרחי בר, מים לבעלי חיים וכדומה
  • מהו פרויקט קהילתי עם הורי הגן?
  • קהילת הגן היא קודם כל הורי הילדים וכן גן צמוד, בית ספר סמוך, בית אבות, מרכז נוער

מקדמים עם הקהילה אתר מסוים: מאמצים את האתר, מטפחים אותו, משמרים ומחדשים - חורשה, פארק, חוף ים או גינה קהילתית:

  • הליכה ברגל לגן
  • הקמת מרחב משותף, לדוגמה: גינת פרפרים בישוב מנוף
  • פעולה משותפת לצמצום הצריכה: מכינים משקה במקום לקנות בקבוקי משקה
  • בשעות הפנאי, משחקים במשותף "משחקים של פעם" במקום ללכת לקניון

לפרטים נוספים

חזרה לראש הדף

לשאלות והבהרות ניתן לפנות לגב' יודקה דרייפוס, הממונה על החינוך הסביבתי באגף קדם יסודי במשרד החינוך.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.