דלג אל

השפה בחברה

חזרה
פתיח השפה בחברה

שפות מתקיימות בתוך קהילות דוברים. בין השפה לקהילת הדוברים נוצרים יחסי גומלין. הדוברים משפיעים על השפה – הם מרחיבים אותה ומשנים אותה, אבל גם מושפעים ממנה.

חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

העברית המתחדשת חלק ב': חוקרים את העברית שלנו
העברית המתחדשת חלק ב': חוקרים את העברית שלנו
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

בחלק ב' של היחידה "העברית המתחדשת" יחקרו הילדים את העברית בעצמם וירחיבו את הידע המטא-לשוני שלהם. בחלק הראשון יתבוננו במבנה המילים, יתנסו ביצירת מילים חדשות ויחקרו את חוקי השפה. בחלק השני העוסק במשלבי השפה יכירו הילדים את מאפייני המשלבים השונים (משלב גבוה, בינוני יום-יומי, וסלנג) ואת השימוש בהם לפי ההקשר ושותפי השיח. נסיים את היחידה בפעילות משחקית החוגגת את העברית. מומלץ לקיימהּ ביום העברית שחל ביום כ"א טבת (במהלך חודש ינואר).

חזרה לראש הדף

שפות סודיות (כיתות ג-ו)

לפעמים אנשים לא רוצים שהכול יבינו אותם.‬ ‫במקרה זה, הם יכולים להמציא שפה סודית. תקשורת בשפה סודית מחזקת את ההשתייכות לקבוצה חברתית בלעדית.
ילדים מתעניינים בשפות סודיות ואוהבים להחליף מסרים מוצפנים עם חבריהם.

התלמידים יצפו בסרטון "יזהר כהן - אבניבי", יאזינו לשיר ויגלו את העיקרון שעליו מבוססת השפה שהומצאה. מדוע היא נקראת 'שפת הבי"ת'?

התלמידים יישאלו אם הם מתקשרים בשפה סודית משותפת עם מישהו, ומדוע יצרו אותה.
התלמידים יתחלקו לקבוצות קטנות, ימציאו שפה סודית ויסבירו לכלל התלמידים את העקרונות שעליהם היא מבוססת.

חזרה לראש הדף

מעמדה של השפה העברית והשתקפות האנגלית בעברית בת זמננו (כיתות ה-ו)

מעמדה של השפה העברית והשתקפות האנגלית בעברית בת זמננו (כיתות ה-ו)

א. חוקרים נוף לשוני: התלמידים יערכו סיור בקניון הקרוב לביתם. הם יבדקו את שמות החנויות וימלאו טבלה בהתאם לעמודות הבאות:
מס' חנות, שם החנות, השילוט בעברית בלבד, השילוט באנגלית בלבד, השילוט בעברית וגם באנגלית
בעקבות רישום הממצאים התלמידים יסיקו מסקנה על השימוש בשפה האנגלית בשילוט של חנויות. התלמידים ינסו לתת הסבר לממצאים ויביעו את דעתם עליהם.

ב. התקווה 6 – התלמידים יצפו בסרטון "העברית המתחדשת" ויאזינו לשיר. לפי השיר, מה מאפיין את העברית החדשה? מדוע היא שפה קשה?

חזרה לראש הדף

סלנג ונסיבות השימוש בו (כיתות ה-ו)

סלנג ונסיבות השימוש בו (כיתות ה-ו)

הסלנג הוא סוג של שפה לא תקנית המשמשת בנסיבות חברתיות מוגדרות הקשורות בין היתר לזמן, למקום, למעמד המשתתפים בשיח, לערוץ התקשורת – דבור או כתוב.

התלמידים יצפו בסרטון "מה הדיבור - סלנג" וידגימו שימוש בסלנג. רצוי לעורר שיח על הנסיבות המתאימות לשימוש בסלנג.

אולי תתעניינו גם ב...

העברית בפזמונים
החשיפה לפזמונים אלו מאפשרת להרחיב את הידע על השפה ולטפח את הכשירות לשוני
עברית מצחיקה
להרחבת הידע על השפה ולטיפוח הכשירות הלשונית בהקשרים הומוריסטיים
העברית והתפתחותה במהלך הדורות
העברית ידועה כשפתם של היהודים. בסוף המאה השנייה הפסיקה לשמש כשפת דיבור, אך בסוף המאה ה-19 החלה פעילות להפיכתה ללשון דיבור - הידועה בשם "תחיית הלשון". כיום הע...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.