דלג אל

בחירת נושא וניסוח שאלת מחקר לעבודה, בסיוע כלי בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

ביסוס היכולת לבחור נושא רלוונטי ושאלת מחקר מדויקים ומתאימים לעבודת חקר אישית או קבוצתית, בסיוע כלי בינה מלאכותית.

כותבי הפרקטיקה:
איילת גיל רונן, חן  שפיר עוזרי, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב ראשון - בחירת נושא

נמליץ לתלמידים לקבל מכלי הבינה רעיונות לנושאים רלוונטיים לתחום בו הם כותבים את העבודה. נבקש מהם לחשוב באיזה אופן כדאי לנסח את הפרומפט, מה יהיו הדגשים המרכזיים בבקשה שלהם כדי לקבל רעיונות מתאימים, ואילו שיקולים יפעילו כדי לשפוט האם קיבלו תוצאות טובות או שעליהם להמשיך ולשפר את הבקשה אל מול הכלי בו הם נעזרים.

  • פרומפט לדוגמה: "אני תלמידה בכיתה י' וצריכה לכתוב עבודת חקר בהיסטוריה על חסידי אומות העולם. הצע לי בבקשה מגוון נושאים לעבודה בתחום זה".
  • פרומפט המשך: "מהם השיקולים העיקריים לבחירת נושא מתוך המגוון שהצעת?"

שלב שני - משחק חילוץ שאלות חקר בעזרת הבינה המלאכותית

כעת נבקש מהתלמידים והתלמידות "להתייעץ" עם כלי הבינה לגבי שאלת המחקר בנושא בו יתמקדו בעבודה שהם כותבים.

ננחה אותם לבקש מגוון שאלות מחקר, לנסח לכלי הבינה את הקריטריונים החשובים להם, ולאחר מכן להכריע איזו שאלת מחקר הם רוצים לבחור. חשוב לקיים בשלב זה דיון או שיחה על השיקולים שהפעילו, על מנגנוני הבקרה שלהם ועל התוצרים שקיבלו. פרומפטים לדוגמה:

  • פרומפט ראשוני: ״צור בנק של שאלות מחקר טובות וגרועות בנושא משפט דרייפוס, מותאם לתלמידי כיתה יא״.
  • פרומפט המשך: "צרף נימוק לכל שאלת מחקר - מדוע היא גרועה או טובה".

ננחה את התלמידים להחליף ביניהם את רשימת השאלות. כל תלמיד או תלמידה יקבלו עתה רשימת שאלות מחקר שמי מחבריהם אסף מכלי הבינה. על התלמידים למיין את השאלות לשאלות טובות ושאלות גרועות, ולנמק את בחירתם.

לאחר מכן התלמידים יחזירו את דפי השאלות לחבריהם ואלו ישאלו שוב את הכלי מהן השאלות הטובות ומהן הגרועות. כדי לדייק את ההבנה, נציע לתלמידים לבקש מהצ'אט גם נימוקים לתשובותיו.

שלב שלישי: ניסוח קריטריונים לשיפוט שאלת המחקר 

  • פרומפט לדוגמה: אנא הצע לי קריטריונים לשיפוט שאלת מחקר בנושא _____.

שלב רביעי: ניסוח ובדיקה של מספר שאלות מחקר חליפיות

התלמידים ינסחו כעת 3-2 שאלות מחקר חליפיות שנראות להם מעניינות במיוחד, מתוך רשימת השאלות שנתקלו בהן במהלך עבודתם עד כה.

כעת יבחנו את השאלות החליפיות לפי הקריטריונים שהצ׳אטבוט הציע להם בשלב 3, ויבחרו את שאלת המחקר שבה יעסקו בעבודתם. 

גם בשלב זה ניתן להסתייע בבינה מלאכותית. אפשר לבקש מהצ׳אטבוט להשוות בין שתי שאלות מחקר שאנחנו מתלבטים ביניהן, על פי אמות מידה שנגדיר. לדוגמה:

  • פרומפט המשך: ״אני שוקל את אחת משתי שאלות המחקר הבאות: השאלה הראשונה היא: _________. השאלה השניה היא: _________. בהתאם לקריטריונים לבחירת שאלת מחקר שהצעת לי, איזו שאלה אתה ממליץ לי לבחור? מדוע? פרט את הנימוקים שלך לבחירה״.

עוד רעיון - דגמים של שאלות מחקר

עוד רעיון - דגמים של שאלות מחקר

כדי לבחון כיוונים שונים לכתיבת העבודה ולבצע בחירה מושכלת של הכיוון המתאים לשאלת המחקר, ניתן לפרק את נושא העבודה למספר דגמי שאלות מחקר - קשר של סיבה וגורמים, קשר השוואתי, קשר של השפעה, שלבים בהתפתחות תופעה וכדומה.

מומלץ לכתוב את סוג הדגם שאנו רוצים לכוון אליו, או לחילופין לבקש מהבינה לכתוב שאלות במגוון דגמים. אפשרות נוספת היא לבקש ממנה להמיר סוג שאלה מסוים לסוג אחר.  

  • פרומפט לדוגמה: "כתוב בבקשה שאלות מחקר בנושא העלייה השנייה, בדגמים שונים כגון קשר של השפעה, קשר של השוואה וקשר של סיבה וגורמים."

עוד רעיון - שיחה עם צ׳אטבוט סקרן

עוד רעיון - שיחה עם צ׳אטבוט סקרן

בעת ניסוח שאלת המחקר, אפשר לבקש מהצ׳אטבוט איתו התלמידים משוחחים ״לחבוש כובע״ ייחודי, למשל כזה של ילד סקרן. 

  1. נבקש מהצאט לשחק תפקיד של ילד סקרן השואל הרבה שאלות.
    פרומפט לדוגמה: "אני מחפשת שאלת מחקר מעניינת הקשורה להתחממות הגלובלית. ענה לי כאילו אתה ילד סקרן בן עשר - מלא פליאה ועניין בעולם בו אתה חי". 
  2. נמקד את נושא השיחה בתחום אותו אנחנו מבקשים לחקור.
    לדוגמה - התחממות גלובלית.
  3. נבקש מהצ'אט לדבר איתנו על הנושא ולשאול שאלות. ניתן גם להעלות לצ'אט מאמרים עדכניים בפורמט PDF, או קישורים לאתרים ספציפיים, כדי למקד את השיח.
  4. ניתן לצ'אט משוב על רמת השאלות וכך נדייק את השיחה ככל שהיא נמשכת.
  5. נרכז את השאלות המעניינות ביותר שקיבלנו וננסח אותן מחדש.
  6. נבקש מהצ'אט להציע כיוונים נוספים לשאלות המחקר.

קרדיט: ד״ר לימור לייבוביץ

אפשר גם

אפשר גם

איזו שאלת חקר מסתתרת בטקסט?

אפשר גם לנסות משחק שבו מתקיים מעין ניתוח לאחור - נותנים לכלי בינה בשם chat pdf טקסט או מאמר מחקרי מעניינים ורלוונטיים, ומבקשים ממנו להציג את שאלת המחקר העומדת במרכזם.

תהליך זה משקף לתלמידים ולתלמידות עד כמה חשוב לשאול שאלת מחקר חזקה ומשמעותית, כדי לכתוב עבודה איכותית ובעלת ערך לקוראיה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הערכת מהימנות של מקורות מידע
תעמולה, מניפולציה, דמגוגיה – בעידן המידע בו אנו חיים, הידע הקיים מכפיל את עצמו במהירות הולכת וגוברת, וחשוב להקנות לתלמידים מיומנויות המתייחסות ל"צרכנות נבונה...
יצירת קשר חיובי מורים-הורים
הורים ומורים הם שותפים לחינוך הילדים וזו לא רק תחושה שיש ליצור אלא שותפות אמיתית שנוצרת דרך יוזמות משותפות ושיח מתמיד
עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תש...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.