דלג אל

להלחין עם בינה מלאכותית: תרגול מושגים מוזיקליים באמצעות הגדרת פרמטרים ליצירה

למאגר הפרקטיקות
להלחין עם בינה מלאכותית: תרגול מושגים מוזיקליים באמצעות הגדרת פרמטרים ליצירה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע, חינוך לערכים   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

כותבת הפרקטיקה:
 בר ערמון, מדריכה ארצית הפיקוח על המוזיקה, מזכירות פדגוגית

צורך

רקע כללי
פעילות זו נועדה לשלב בין עולם המוזיקה לעולם הטכנולוגיה, תוך כדי פיתוח חשיבה יצירתית ומיומנויות מוזיקליות בקרב תלמידי בתי ספר על-יסודיים. התלמידים יתנסו בתהליך של הגדרת פרמטרים מדויקים ליצירה מוזיקלית באמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית.
מטרות הפרקטיקה

  1. הבנה ושליטה במושגים מוזיקליים המרכיבים את היצירה המוזיקלית בתחומי גובה צליל, משך צליל, גוון הצליל, עוצמת הצליל, מרקם, צורה ועוד.
  2. פיתוח יכולת ניסוח והגדרה ברורה של פרמטרים ליצירה מוזיקלית באמצעות מנוע בינה מלאכותית.
  3. חיבור בין מוזיקה לטכנולוגיה באמצעות שימוש בכלים מבוססי בינה מלאכותית.
  4. טיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית אצל התלמידים באמצעות רפקלציה.
חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהלך הפעילות

שלב 1: פתיחה והיכרות עם מושגים והגדרות מהעולם המוזיקלי

בשלב זה נקיים שיח על מושגים והגדרות מוזיקליות מרכזיים הנוגעים לכל ארבעת יסודות הצליל: גובה, גוון, עוצמה ומשך, וגם הנוגעים לחיבורם, כגון צורה, משקל, הרמוניה, מלודיה ומרקם. רצוי לעשות שימוש ברשימת המושגים לבגרות.

שלב 2 : היכרות עם מנוע הבינה המלאכותית (הכלי הטכנולוגי)

נציג לתלמידים את הכלי שבאמצעותו בחרנו לעבוד וכיצד עובדים בו:

  • כיצד פותחים משתמש?
  • מהם המאפיינים השונים של הכלי?
  • כיצד יוצרים?
  • מהו prompt טוב?

להמשך קריאה 
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

מנועי בינה מלאכותית אפשריים לעבודה, המחייבים שליטה במושגים מוזיקליים (2024)

1. BandLab

תיאור: פלטפורמת יצירת מוזיקה שיתופית, שמאפשרת שימוש בכלי AI ליצירת לופים, מקצבים וקטעי מוזיקה שלמים.
יתרונות: פשוט לשימוש, מתאים למתחילים ולמתקדמים.

2. AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist)

תיאור: כלי AI ליצירת קומפוזיציות בסגנונות שונים, כולל מוזיקה קלאסית, פופ ועוד.
יתרונות: קל לשימוש בגרסה חינמית, שמאפשרת יצירת מספר מוגבל של יצירות בחודש.

קריאה נוספת 
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

מנועים נוספים אשר אינם מחייבים שליטה במושגים (Text to Music) (2024)

טיפים

טיפים ליישום מוצלח

  1. דוגמאות מקדימות: על המורה להציג לתלמידים Prompt לדוגמה כדי להמחיש לתלמידים את רמת הפרטים הנדרשים ליצירה נאותה. אפשר לעשות זאת בשלבים, כך שבכל פעם מציגים Prompt מפורט יותר כדי לחזק את הצורך במתן פירוט מלא.
  2. עידוד חשיבה יצירתית: לאחר התנסות ראשונית, יש לעודד את התלמידים לחשוב מחוץ לתבניות המקובלות ולנסות ליצור יצירה משמעותית יותר מיצירה "סטנדרטית".
  3. ביטוי עצמי: יש לעודד מתן ביטוי עצמי ביצירות האישיות של התלמידים, נסו להדריך אותם להלחין יצירות אשר נובעות מרגשות אותנטיים של התלמידים או חוויות אישיות שלהם.
  4. למידה דיפרנציאלית: תמכו בתלמידים הזקוקים לעזרה בניסוח פרמטרים מורכבים, כך תוכלו לזהות מי מהתלמידים מתקשה בשליטה בהגדרות המוזיקליות ובהפרדה בין ממדים מוזיקליים, כגון גובה, משקל, מקצב וגוון.
  5. ניתוח יצירות קיימות: לצורך תרגול אפשר גם לנתח שירים ויצירות קיימים, לפרק אותם לגורמים ולאלמנטים מוזיקליים וצורניים ולנסחם ב-prompt שייצג אותן.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מטקסט לתמונה – יצירת דמות המשלבת בעל חיים וכוח-על
איך בינה מלאכותית יכולה לעזור לנו בעולם האמיתי?
מיזוג מידע
כשמתמודדים עם שאלות מורכבות, מתעורר צורך לבחון מספר מקורות מידע, להתוודע לנקודות מבט שונות, ולהצליב מידע כדי להסיק מסקנות מבוססות
בחירה בדרכי הערכה על ידי תלמידים
מתן אפשרות בחירה בין דרכי הערכה מגבירה את המוטיבציה של תלמידים, הופכת את הערכת הלמידה למהנה ויצירתית וגם מצמצמת את הטיית השונות בין תלמידים המשפיעה מאוד על ה...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.