דלג אל

להלחין עם בינה מלאכותית: תרגול מושגים מוזיקליים באמצעות הגדרת פרמטרים ליצירה

למאגר הפרקטיקות
להלחין עם בינה מלאכותית: תרגול מושגים מוזיקליים באמצעות הגדרת פרמטרים ליצירה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע, חינוך לערכים   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

כותבת הפרקטיקה:
 בר ערמון, מדריכה ארצית הפיקוח על המוזיקה, מזכירות פדגוגית

צורך

רקע כללי
פעילות זו נועדה לשלב בין עולם המוזיקה לעולם הטכנולוגיה, תוך כדי פיתוח חשיבה יצירתית ומיומנויות מוזיקליות בקרב תלמידי בתי ספר על-יסודיים. התלמידים יתנסו בתהליך של הגדרת פרמטרים מדויקים ליצירה מוזיקלית באמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית.
מטרות הפרקטיקה

  1. הבנה ושליטה במושגים מוזיקליים המרכיבים את היצירה המוזיקלית בתחומי גובה צליל, משך צליל, גוון הצליל, עוצמת הצליל, מרקם, צורה ועוד.
  2. פיתוח יכולת ניסוח והגדרה ברורה של פרמטרים ליצירה מוזיקלית באמצעות מנוע בינה מלאכותית.
  3. חיבור בין מוזיקה לטכנולוגיה באמצעות שימוש בכלים מבוססי בינה מלאכותית.
  4. טיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית אצל התלמידים באמצעות רפקלציה.
חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהלך הפעילות

שלב 1: פתיחה והיכרות עם מושגים והגדרות מהעולם המוזיקלי

בשלב זה נקיים שיח על מושגים והגדרות מוזיקליות מרכזיים הנוגעים לכל ארבעת יסודות הצליל: גובה, גוון, עוצמה ומשך, וגם הנוגעים לחיבורם, כגון צורה, משקל, הרמוניה, מלודיה ומרקם. רצוי לעשות שימוש ברשימת המושגים לבגרות.

שלב 2 : היכרות עם מנוע הבינה המלאכותית (הכלי הטכנולוגי)

נציג לתלמידים את הכלי שבאמצעותו בחרנו לעבוד וכיצד עובדים בו:

  • כיצד פותחים משתמש?
  • מהם המאפיינים השונים של הכלי?
  • כיצד יוצרים?
  • מהו prompt טוב?

שלב 3: ניסוח Prompt

התלמידים יגדירו את הפרמטרים ליצירה מוזיקלית שברצונם ליצור. זאת באמצעות טבלה הכוללת: סגנון מוזיקלי, סולם, מהלכים הרמוניים, מפעם ומשקל. אם ברצונם להוסיף מילים הם יכולים. עליהם להגיע לרמת פירוט גבוהה ולהשתמש כהלכה במושגים.

שלב 4: יצירה

התלמידים יזינו את ההגדרות שכתבו לכלי הבינה המלאכותית וייצרו יצירה מוזיקלית על פי ההגדרות שבחרו. התלמידים מאזינים ליצירה ומבצעים תיקונים על ידי הגשת פרמטרים נוספים והוראות לשינויים הנדרשים.

שלב 5: הצגת היצירות וניתוחן

כל תלמיד ישמיע את היצירה שיצר ויסביר כיצד הפרמטרים שהגדיר באו לידי ביטוי. יוקדש דיון כיתתי לבחינת התוצאות והשפעת ההגדרות על המוזיקה. כמו כן התלמידים יציגו את ה-prompt המלא ואת השינויים שביקשו מהבינה המלאכותית. חשוב גם לדון אם ניתנו הוראות מיוחדות ואם וכיצד נעשתה "שבירה" של המבנים המקובלים.

שלב 6: שיקוף

התלמידים יבצעו רפלקציה קצרה על תהליך העבודה - אפשר בכתב, בעל פה או בשיח עם הבינה המלאכותית. במהלכה יתארו את האתגרים בתהליך ההגדרה, בניית הפרמטרים וניסוח ה-prompt, תהליך התיקונים והוראות השינוי ודעתם על התוצר הסופי.

תוצרים מצופים

  1. יצירות מוזיקליות קצרות בנות דקה עד 3 דקות, שנוצרו על ידי התלמידים בעזרת מנוע בינה מלאכותית.
  2. רשימת הגדרות ומושגים מוזיקליים מסודרת אשר נכנסו ל-prompt שיצר את היצירה.
  3. תלקיט prompt של תיקונים ושדרוגים של היצירה שבהם התלמידים ביקשו ממנוע הבינה המלאכותית לשנות ולתקן את היצירה המוזיקלית עד לקבלת התוצר הסופי.
  4. ניסוח סופי של "prompt הזהב" לקבלת היצירה המוזיקלית המבוקשת.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

מנועי בינה מלאכותית אפשריים לעבודה, המחייבים שליטה במושגים מוזיקליים (2024)

1. BandLab

תיאור: פלטפורמת יצירת מוזיקה שיתופית, שמאפשרת שימוש בכלי AI ליצירת לופים, מקצבים וקטעי מוזיקה שלמים.
יתרונות: פשוט לשימוש, מתאים למתחילים ולמתקדמים.

2. AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist)

תיאור: כלי AI ליצירת קומפוזיציות בסגנונות שונים, כולל מוזיקה קלאסית, פופ ועוד.
יתרונות: קל לשימוש בגרסה חינמית, שמאפשרת יצירת מספר מוגבל של יצירות בחודש.

3. Soundation

תיאור: סביבת יצירת מוזיקה מקוונת, הכוללת כלי AI ליצירת קטעים מוזיקליים מותאמים אישית.
יתרונות: מתאים לשיעורים אינטראקטיביים ולפרויקטים יצירתיים.

4. Magenta Studio

תיאור: ספריית קוד פתוח מבית Google ליצירת מוזיקה באמצעות AI. כוללת כלים כמו הפקת קטעים מוזיקליים ויצירת דפוסי קצב.
יתרונות: חינמי לחלוטין ומעודד הבנה מעמיקה של בינה מלאכותית.

5. Amper Music

תיאור: כלי AI ליצירת מוזיקה מקורית בהתבסס על בחירת סגנון, מצב רוח וכלי נגינה.
יתרונות: פשוט לשימוש ומציע תוצאה מהירה.

6. Boomy
תיאור: פלטפורמת AI שמאפשרת לכל אחד ליצור שירים ולשתף אותם, כולל אפשרות להעלאה לשירותי מוזיקה כמו Spotify.
יתרונות: ממשק ידידותי ויכולת להתנסות בז'אנרים שונים.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

מנועים נוספים אשר אינם מחייבים שליטה במושגים (Text to Music) (2024)

טיפים

טיפים ליישום מוצלח

  1. דוגמאות מקדימות: על המורה להציג לתלמידים Prompt לדוגמה כדי להמחיש לתלמידים את רמת הפרטים הנדרשים ליצירה נאותה. אפשר לעשות זאת בשלבים, כך שבכל פעם מציגים Prompt מפורט יותר כדי לחזק את הצורך במתן פירוט מלא.
  2. עידוד חשיבה יצירתית: לאחר התנסות ראשונית, יש לעודד את התלמידים לחשוב מחוץ לתבניות המקובלות ולנסות ליצור יצירה משמעותית יותר מיצירה "סטנדרטית".
  3. ביטוי עצמי: יש לעודד מתן ביטוי עצמי ביצירות האישיות של התלמידים, נסו להדריך אותם להלחין יצירות אשר נובעות מרגשות אותנטיים של התלמידים או חוויות אישיות שלהם.
  4. למידה דיפרנציאלית: תמכו בתלמידים הזקוקים לעזרה בניסוח פרמטרים מורכבים, כך תוכלו לזהות מי מהתלמידים מתקשה בשליטה בהגדרות המוזיקליות ובהפרדה בין ממדים מוזיקליים, כגון גובה, משקל, מקצב וגוון.
  5. ניתוח יצירות קיימות: לצורך תרגול אפשר גם לנתח שירים ויצירות קיימים, לפרק אותם לגורמים ולאלמנטים מוזיקליים וצורניים ולנסחם ב-prompt שייצג אותן.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה רגישת מגדר
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
פרקטיקות להכרת השונה
כל אדם שונה מרעהו. לכל אחד מאיתנו נוח לראות בצרכיו, בהרגליו ובדעותיו את הדבר הנכון והאמיתי. אך לעיתים השונה מאיתנו עשוי להעשיר את עולמנו, לגוון אותו ולהעצים ...
إنتاج فيديو رسوم متحركة في مادة التاريخ (على سبيل المثال عن الثورة الصناعية) باستخدام أدوات الذكاء الاصطناعي
تعليم الطلاب عن الثورة الصناعية بطريقة إبداعية تجمع بين المحتوى التاريخي والتقنيات الحديثة، مما يعزز الفهم العميق للتغيرات الاجتماعية والاقتصادية التي أحدثته...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.