מהלך הפעילות
שלב 1: פתיחה והיכרות עם מושגים והגדרות מהעולם המוזיקלי
בשלב זה נקיים שיח על מושגים והגדרות מוזיקליות מרכזיים הנוגעים לכל ארבעת יסודות הצליל: גובה, גוון, עוצמה ומשך, וגם הנוגעים לחיבורם, כגון צורה, משקל, הרמוניה, מלודיה ומרקם. רצוי לעשות שימוש ברשימת המושגים לבגרות.
שלב 2 : היכרות עם מנוע הבינה המלאכותית (הכלי הטכנולוגי)
נציג לתלמידים את הכלי שבאמצעותו בחרנו לעבוד וכיצד עובדים בו:
- כיצד פותחים משתמש?
- מהם המאפיינים השונים של הכלי?
- כיצד יוצרים?
- מהו prompt טוב?
שלב 3: ניסוח Prompt
התלמידים יגדירו את הפרמטרים ליצירה מוזיקלית שברצונם ליצור. זאת באמצעות טבלה הכוללת: סגנון מוזיקלי, סולם, מהלכים הרמוניים, מפעם ומשקל. אם ברצונם להוסיף מילים הם יכולים. עליהם להגיע לרמת פירוט גבוהה ולהשתמש כהלכה במושגים.
שלב 4: יצירה
התלמידים יזינו את ההגדרות שכתבו לכלי הבינה המלאכותית וייצרו יצירה מוזיקלית על פי ההגדרות שבחרו. התלמידים מאזינים ליצירה ומבצעים תיקונים על ידי הגשת פרמטרים נוספים והוראות לשינויים הנדרשים.
שלב 5: הצגת היצירות וניתוחן
כל תלמיד ישמיע את היצירה שיצר ויסביר כיצד הפרמטרים שהגדיר באו לידי ביטוי. יוקדש דיון כיתתי לבחינת התוצאות והשפעת ההגדרות על המוזיקה. כמו כן התלמידים יציגו את ה-prompt המלא ואת השינויים שביקשו מהבינה המלאכותית. חשוב גם לדון אם ניתנו הוראות מיוחדות ואם וכיצד נעשתה "שבירה" של המבנים המקובלים.
שלב 6: שיקוף
התלמידים יבצעו רפלקציה קצרה על תהליך העבודה - אפשר בכתב, בעל פה או בשיח עם הבינה המלאכותית. במהלכה יתארו את האתגרים בתהליך ההגדרה, בניית הפרמטרים וניסוח ה-prompt, תהליך התיקונים והוראות השינוי ודעתם על התוצר הסופי.
תוצרים מצופים
- יצירות מוזיקליות קצרות בנות דקה עד 3 דקות, שנוצרו על ידי התלמידים בעזרת מנוע בינה מלאכותית.
- רשימת הגדרות ומושגים מוזיקליים מסודרת אשר נכנסו ל-prompt שיצר את היצירה.
- תלקיט prompt של תיקונים ושדרוגים של היצירה שבהם התלמידים ביקשו ממנוע הבינה המלאכותית לשנות ולתקן את היצירה המוזיקלית עד לקבלת התוצר הסופי.
- ניסוח סופי של "prompt הזהב" לקבלת היצירה המוזיקלית המבוקשת.
להמשך קריאה