הערכה מסכמת יכולה לשמש את המורה להפקת ציון, למיון התלמידים על פי ביצועיהם, ככלי לזיהוי השיפור בביצועי התלמידים ביחס לעבר, וכן לקבלת אינדיקציה על מידת השליטה שלהם בתכנים שעליהם נבחנו.
אך תפקיד ההערכה הוא לא רק לשקף את הישגי התלמידים בסוף תהליך הלמידה, אלא גם לתת למורה משוב על התקדמותם כדי שיוכל להתאים את דרכי ההוראה לכיתה באופן מיטבי. כמו כן היא נותנת בידי התלמידים אפשרות לעקוב אחר התקדמותם האישית כדי לתקן ולשפר את הישגיהם.
ראו גם את הפרקטיקות: בחירה בדרכי הערכה על ידי התלמידים; שותפות לומדים בתהליך הערכה
הצעה למהלך
- נגדיר לעצמנו את מטרת ההערכה המסכמת – איזה ידע או מיומנויות אנחנו רוצים שהתלמידים יביאו לידי ביטוי במשימת ההערכה?
- בהתאם למטרה שקבענו, נבחר מבין מגוון האפשרויות הבאות:
מבחן סגור
מבחן הכולל שאלות שהתשובה עליהן היא בדרך כלל בחירה מבין מספר אפשרויות מוגבל, שאלות כן\לא, שאלות רבות ברירה ("אמריקאיות"), או שאלות שהתשובה עליהן נלקחת מתוך "מחסן תשובות" (כגון מחסן מילים בראשית הקריאה או בלימוד שפה זרה). ברוב המקרים תהיה תשובה אחת נכונה.
מבחן עם שאלות סגורות לרוב מתאים להערכת רמות חשיבה נמוכות יחסית (זיכרון, הבנת הנקרא), אך זה אינו מאפיין הכרחי של הכלי ובבנייה נכונה אפשר גם לשלב חשיבה מסדר גבוה.
מבחן פתוח
מבחן הכולל שאלות שהתשובה להן דורשת מהנבחנ/ת ביטוי עצמי.
יש שאלות פתוחות מסוגים שונים ומגוונים, הנבדלים ביניהם גם בסוג המיומנויות הנדרשות כדי לענות עליהן:
החל בשאלות שבהן התשובה היא מילה אחת או ביטוי קצר (השלמת משפטים, ציון תאריך היסטורי, תרגיל בחשבון), דרך בקשה להגדיר מושג ועד שאלות פתוחות הדורשות תשובות ארוכות בהן הנבחנ/ת נדרש/ת להביע מערכת מורכבת של שיקולים ויחסים בין פריטי מידע.
שאלות פתוחות הן כלי שניתן לכוון בו את רמת החשיבה הנדרשת מהתלמידים – גם חשיבה מסדר גבוה וגם מסדר נמוך. אחד היתרונות של השימוש בהן הוא שלעיתים לכותב/ת השאלה ברורה התשובה ואילו לתלמיד/ה יכולה להיות תשובה אחרת לגמרי שלא חשבנו עליה.
Unseen
סוג מבחן בו הנבחנים מקבלים מקור שאינו ידוע להם מראש ונדרשים לענות על שאלות ו\או לבצע משימות ביחס אליו. לרוב מדובר בקטע קריאה אך אפשר לעשות שימוש גם בקטע שמיעה, סרטון, נתונים מספריים, גרפים, דיאגרמות ועוד.
כיוון שהתוכן הספציפי אינו ידוע מראש ולא ניתן להתכונן אליו, הדגש במבחן כזה הוא על המיומנויות, על הפעלת תהליכי החשיבה ועל עיבוד הידע והפעלתו על המקור הנוכחי. המשימות יכולות להיות שאלות סגורות, שאלות פתוחות, משימות יצירתיות, בקשה להשוות בין הידע המובא בקטע לידע קודם שנלמד ועוד.
בנוגע לכל סוגי המבחנים, ראו גם: שאלון אבחון עצמי לתלמיד/ה – הסגנון שלי בלמידה למבחן
עבודה כתובה
משימה שהתלמידים מתבקשים לבצע במסגרת זמן חופשית וגמישה, ואותה הם צריכים להגיש בכתב. עבודה כזו יכולה להינתן בצורת "מבחן בית" הכולל שאלות סגורות או פתוחות במתווה דומה למבחן שנעשה בכיתה, אך ללא לחץ הזמן ועם נגישות לחומר ("מבחן עם חומר פתוח"), דרך עבודה שבה מוגדרים מראש הנושא, המבנה והסעיפים שיש להגיש, ועד לעבודה חופשית שלתלמידים יש בה בחירה ושליטה על בחירת הנושא וקביעת מבנה העבודה.
העבודה יכולה לשמש כלי עבור המורה להערכת ביצועי התלמידים כדי לקבל תמונה של מצב הידע והמיומנויות בכיתה, והיא יכולה לשמש בסיס לשיח רפלקטיבי בין המורה לתלמיד/ה כדי לקבוע יעדים לשיפור.
נייר עמדה\חיבור
סוג של עבודה כתובה, שבו המשימה היא להביע בכתב רעיון, טיעון, עמדה, להעריך תופעה או נושא או לנתח סוגיה. כמעט תמיד ידרוש החיבור התייחסות גם למידע חיצוני כגון התייחסות לנתונים, אירועים או בעיות בתחום התוכן, וגם חלק יצירתי שבו יש מקום להביע רעיונות מקוריים, עמדה או דעה, מסקנות ותובנות.
כלי הערכה זה מתאים כמשימה של הערכה מסכמת עם מגבלת זמן (בדומה למבחן) או כמשימה לביצוע בזמן החופשי עם תאריך יעד מוגדר.
עבודת חקר
משימה שבמסגרתה התלמידים מתבקשים לבצע תהליך חקר שבצורתו המלאה יכלול: הגדרת שאלת חקר, חיפוש ידע רלוונטי, תכנון מערך איסוף נתונים, איסוף נתונים, עיבוד, פרשנות ומסקנות.
בפועל לא תמיד כוללת עבודת החקר את כל השלבים: לעיתים המורה מגדיר\ה את שאלת החקר, חלק מהשלבים לא מתבצעים או מתבצעים באופן חלקי וסמלי ועוד. העובדה שלא תמיד היא מתבצעת במלואה אינה פוגעת בהכרח בשימוש בעבודת החקר ככלי הערכה – מתווה העבודה צריך לבטא את מטרות הלמידה של המורה בפרק הלימוד.
עבודת החקר יכולה להתבסס על סוגים שונים של איסוף נתונים אותם יבצעו תלמידים: ניסוי מעבדה, תצפיות, ראיונות, איסוף מידע מהאינטרנט ועוד.
מתאים למגוון מקצועות לימוד: זהו כלי הערכה שכיח, כשהשימוש בו עולה עם הגיל. צורות ההגשה של העבודה יכולות להיות מגוונות: הרצאה או פרזנטציה מלווה במצגת, עבודה כתובה, כרזה, תשאול ועוד.
ראו גם את הפרקטיקה: תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי