דלג אל

הצהרת נגישות

הערכת עבודות שנכתבו בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

צורך

התאמת תהליכי הערכת עבודות לעידן בו שימוש בבינה מלאכותית משתלב בתהליכי הכתיבה שלהן.

כותבי הפרקטיקה:
איילת גיל רונן, חן שפיר עוזרי, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פרקטיקה זו רלוונטית להערכת עבודות שנוצרו בסיוע בינה מלאכותית יוצרת, וגם לשלבי החקר והכתיבה. 

הכנת מחוון בעזרת כלי בינה מלאכותית

אפשר להסתייע בצ'אטבוט על מנת לבנות מחוון לבדיקת עבודות בנושא מסוים. פרומפטים לדוגמה:

  • ״אני מורה ל __  בכיתה __. התלמידים הגישו לי עבודות בנושא ....   אני מבקשת ממך להכין מחוון הערכה בסגנון של ....  שיעריך את… [מיומנויות, כישורים] בעבודה. בבקשה הצע לי 4 רמות הערכה לכל רכיב. הצג את המחוון בתצורה של טבלה".
  • ״אני מורה ל __  בכיתה ___ התלמידים הגישו לי עבודות בנושא ....   הגדר בבקשה את האלמנטים החשובים ביותר שרצוי לבחון בעבודה של תלמידים בנושא זה״.

נבחן את תשובות הצ'אט בעין ביקורתית ונשלב את הצעותיו עם האלמנטים שידועים לנו כמהותיים או מרכזיים לבדיקה בתחום בו מבוצעת העבודה.

  • הצעה לפרומפט המשך: ״המחוון שהצעת לי מעניין ומוצלח אך אני מבקשת להוסיף לו גם שאלות על איכות ההגשה של העבודה - כולל התייחסות ליצירתיות בתכנון ההגשה ולרמת הביצוע שלה״.

עוד רעיון - תרגול תיעוד העבודה עם כלי הבינה ורפלקציה עליה

עוד רעיון - תרגול תיעוד העבודה עם כלי הבינה ורפלקציה עליה

מכיוון שאנו משלבים עבודה עם בינה מלאכותית בתהליכי החקר והכתיבה, נרצה שהשימוש בה יהיה מובנה בתוך תהליכי העבודה בהנחיית המורה, ושהתלמידים ישלבו בעבודה רפלקציה ותיעוד על עבודתם עם כלי הבינה.

ניתן להשתמש בעזרים שיסייעו לתלמידים במשימת תיעוד זו. עזרים אלה יכולים להיות למשל תבנית מלווה לתיעוד, הכוללת שאלות מנחות כגון:

  • באילו שלבים בעבודה עשית שימוש בצ'אט?
  • מה שאלת את הצ'אט?
  • אילו תשובות קיבלת?
  • האם בדקת את המידע שהצ'אט סיפק לך וכיצד?
  • האם שינית את המידע ועל סמך אילו מקורות עשית זאת?

כחלק משלב זה רצוי לתרגל יחד עם התלמידים את העבודה מול הצ'אט ולאמן אותם כיצד לבחון בעין ביקורתית את הטקסטים שהוא מייצר, להדגים את החשיבות המרכזית של הבינה האנושית שלהם בתהליך החקר והכתיבה, ולהדגיש את היכולות שהצ'אט לא יכול להחליף. 

שימו לב - פרק התיעוד של העבודה עם הבינה יצורף בסוף העבודה כפרק  רפלקציה, ויושם בו דגש על החוויה האישית בחקר ובכתיבה, על הרלוונטיות של הנושא וההעמקה בו, ותהיה בו התייחסות לתהליכי העבודה עם הבינה.

עוד רעיון - שילוב רכיב של שיחה או הצגה בעל פה

עוד רעיון - שילוב רכיב של שיחה או הצגה בעל פה

לצורך "הגנה" על תהליך העבודה, רצוי לקיים שיחות אישיות קצרות (כ-5 דקות) עם כל תלמיד ותלמידה בזמן העבודה העצמאית. זאת על מנת לשמוע בעל פה על מהלך העבודה ולהתרשם מההיכרות האישית של התלמידים עם התכנים שעליהם הם כותבים.

בשיחה זו אפשר לשלב שאלות בנוגע לחיבור האישי של התלמידים לנושא ובנוגע לרלוונטיות שלו לעולמם, וכן לבחון מיומנויות נוספות כגון אופי עבודת הצוות במקרה של עבודה קבוצתית, היכרות עם המקורות ועוד.

כמו כן ניתן לשלב מרכיב של פרזנטציות על ידי צוותי התלמידים בפני הכיתה. כאן ניתן לשלב הכנת מצגות בסיוע כלי הבינה.

עוד רעיון - הערכה תהליכית לאורך שלבי הכנת העבודה

עוד רעיון - הערכה תהליכית לאורך שלבי הכנת העבודה

כדי לטייב את הערכת תהליכי החקר והכתיבה בעידן השימוש בבינה מלאכותית, רצוי שההגשה לא תהיה רק של התוצר השלם אלא של מספר שלבים בדרך. כך נוכל לסייע לתלמידים בצמתים מרכזיים של הכתיבה, להחליט באילו חלקים להשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית ובאיזה להתמקד בעבודה עצמאית, חיבור עם מקורות נוספים והתבססות עליהם.

כך למשל, רצוי שהתלמידים יגישו קודם כל את הנושא ואת ראשי הפרקים (ראו פרקטיקה בנושא הכנת מתווה עבודה) ולאחר מכן תהיה הגשה של חלקים נבחרים בעבודה למשוב מעצב.

עוד רעיון - הערכת עמיתים בשילוב בינה מלאכותית

עוד רעיון - הערכת עמיתים בשילוב בינה מלאכותית

כדי לתרגל את תהליכי ההערכה והחשיבה הביקורתית בעבודה עם הצ'אט, ניתן לקיים תרגול בהערכת העבודה על ידי עמיתים, בשילוב הצ'אט.

במהלך כתיבת העבודה, ייתנו התלמידים חלק מהטקסט שהם כתבו בשילוב הבינה המלאכותית להערכת אחד מחבריהם לכיתה. החברים יתבקשו לסמן ולמשב את העבודה המשולבת עם הצ'אט, ולזהות אילו חלקים נכתבו בעזרת הצ'אט או על ידו.

אפשרות נוספת היא הצגה של קבוצת תלמידים את הטקסט המשולב שכתבו בפני הכיתה, וקבלת משוב על התוצר ועל תהליכי העבודה עם הצ'אט - מעין משחק קבוצתי של זיהוי טעויות של הבינה המלאכותית בכתיבה.

ראו גם את הפרקטיקה: הערכת עמיתים

עוד רעיון - אולי לצ׳אטבוט שלך יש רעיון להערכה חלופית?

עוד רעיון - אולי לצ׳אטבוט שלך יש רעיון להערכה חלופית?

למה שלא נבקש מהצ׳אטבוט רעיונות לביצוע הערכה חלופית? 

דוגמה לפרומפט מתאים:

  • ״אודה לך אם תוכל ליצור מחוון עבור המשימה הבאה: ______. המחוון צריך לכלול שלוש רמות ביצוע. הצג את המחוון במבנה של טבלה, עם פירוט נקודות לכל רמת ביצוע ולכל קריטריון. סך כל נקודות המחוון יהיה בדיוק 100״

דוגמאות נוספות לפרומפטים עבור סוגי הערכה שונים (עבודת חקר, פורטפוליו, סקרים ועוד): אריאל קלפנר, ״מבינה להערכה״.

אפשר גם

אפשר גם

גישה הפוכה: תִפסו אותי אם תוכלו! 

בונוס לתלמידים שעשו שימוש בבינה מלאכותית במיומנות גבוהה, עד כדי כך שהמורה הקורא את העבודה (ואולי אף נעזר בכלי בינה מלאכותית משלו לבדיקה), לא מזהה את השימוש בבינה מלאכותית.

קרדיט על הרעיון: תומר קרודה, קמפוס הייטק היי, תל אביב

טיפים

טיפים

חשוב שההערכה תהיה תהליכית ולא תתמקד רק בתוצר הסופי. עליה להתייחס לשקיפות ולכלול דיאלוג לגבי השימוש בבינה המלאכותית.

מומלץ שההערכה תכלול מרכיבים נוספים, מלבד כתיבת העבודה עצמה, כגון פרזנטציה, שיחה בעל פה, תוצרים יצירתיים ועוד. 

ניתן להשתמש בפרקטיקה גם להערכת עבודות מורכבות וגם להערכת מטלות לימודיות אחרות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כלים דיגיטליים להבניית ידע בלמידה מרחוק
מפות מושגים דיגיטליות, מציאות רבודה ועוד – כלים דיגיטליים יכולים לסייע לתהליכי הבניית ידע בלמידה מרחוק, הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית במגוון תחומי דעת
תכנון משימות לתומכי הוראה
עבודה עם מבוגר/ת או חונכ/ת נוספ/ת באותו חלל, מסייעת בפיתוח תרבות של שיתוף. היא מזמנת למורה אפשרות להתבונן מחדש על ההוראה ועל שיקולי הדעת שבבסיסה ולספק מענה מ...
תמיכה בקבוצות הלומדות בקורס מקוון בלמידה מרחוק
שילוב קורסים מקוונים פתוחים מרובי משתתפים (MOOCs) במהלך הלמידה, היא הזדמנות מצוינת לארגון מסגרת לימודית כיתתית גמישה, המספקת מענה מותאם אישית לתלמידים שונים ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.