מודל הכיתה ההפוכה (Flipped classroom)
כיתה הפוכה היא מודל נפוץ ללמידה משולבת (היברידית). למידה מסוג זה יכולה לכלול שילובים של מגוון אופני למידה: למידה פנים אל פנים בכיתה, למידה מקוונת בכיתה, למידה מקוונת מרחוק ולמידה פנים אל פנים מחוץ לכיתה.
במקרה של למידה מרחוק המורה יכול/ה לשלב שיעורים אשר בהם כל המשתתפים פעילים באותו זמן (מפגשים סינכרוניים), עם שיעורים במרחב דיגיטלי כיתתי שאליו כל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס בזמן המתאים לו/לה וללמוד בקצב אישי (שיעורים א-סינכרוניים). הדרך האפקטיבית ביותר היא לשלב בין סוגי הלמידה (Blended Learning).
ראו גם את הפרקטיקה: למידה היברידית
כיתה הפוכה היא אחד המודלים האפשריים במסגרת למידה משולבת. במודל זה המורה שולח/ת לתלמידים מראש משימה או קטעי מידע לקריאה או לצפייה, והשיעור הסינכרוני (או השיעור המועבר פנים אל פנים) מתבסס על התוכן שנלמד מראש ומתמקד בעיסוק מעמיק יותר באותם תכנים באמצעים שונים כגון: דיונים, פעילויות חקר, תרגול ועבודה משותפת. לאורך כל התהליך המורים משמשים כמנחים, ומספקים הבהרות ותמיכה ללומדים.
ראו הסבר על המודל בסרטון: כיתה הפוכה (האוניברסיטה הפתוחה)
הצעות למהלך וכלים למורה
1. תכנון יחידה במודל כיתה הפוכה
בשלב ראשון, בדומה לתכנון של כל יחידת למידה, נתייחס למאפיינים הבאים:
- נושאי הלימוד המרכזיים ומספר השיעורים.
- מטרות בתחום הידע, מיומנויות וערכים.
- אסטרטגיות ההוראה בכל שיעור (למשל: סימולציות, דיון, עבודה בקבוצות).
- תוצרי למידה מצופים.
- כלים דיגיטליים שישולבו ביחידה.
ראו גם את הפרקטיקה: שיקולי הדעת בתכנון יחידת לימוד
בשלב השני יש לתכנן את מרכיבי היחידה ההיברידית:
- מקום: מקרוב (בכיתה פיזית או במקום מפגש חוץ-כיתתי), או בלמידה מרחוק
- אופן הלמידה: מקוון או לא-מקוון
- זמן: סינכרוני (בו-זמני), א-סינכרוני (כל אחד במועד שנוח לו)
לגבי כל אחת מהאפשרויות, יש לקבוע את המינון הרצוי בהתאם לתנאים ולמטרות ההוראה, ולהגדיר את דרכי ההוראה המרכזיות ואת הפעילויות הרלוונטיות. למשל: תכנון ניסוי, שרטוט דגם, צפייה בשיעור מוקלט וכדומה.
לדוגמה: במערך שיעור מתוך הדגם 'שוקו וניל' –
- נושא הלימוד המרכזי: רמות ארגון ביצורים חיים
- משך הזמן: 75 דקות
- מטרות: הכרת סדרי גודל, מיון רמות ארגון ביצורים חיים, הכרת המושג "המדרג הביולוגי"
- אסטרטגיות ההוראה: דיון שיתופי, משחוק
- תוצרי למידה מצופים: מפת חשיבה כיתתית המתארת מדרג ביולוגי של סביבה אקולוגית
- כלים דיגיטליים: משחק דיגיטלי, פדלט, טופס גוגל, פורום
- מקום: למידה מרחוק
- אופן הלמידה: מקוון
- זמן: שילוב בין למידה סינכרונית וא-סינכרונית
להרחבה ראו דגם הוראה: שוקו וניל
2. פתיחה מעוררת עניין במרחב הכיתתי הדיגיטלי (א-סינכרוני)
נכין לתלמידים במרחב הכיתתי הדיגיטלי, סרטונים או קטעים קצרים ומעוררי עניין בנושא שבו עוסק השיעור, ונצרף שאלות מנחות כדי להפוך את הצפייה לפעילה.
במקרה של הדוגמה לעיל על השיעור בנושא רמות ארגון ביצורים חיים, ניתן לשלוח את החומרים הבאים:
נצרף לסרטונים את ההנחיות הבאות:
- במהלך הצפייה התבוננו היטב בגדלים המשתנים מתמונה לתמונה.
- מהי התמונה שהפתיעה אתכם?
3. מפגש וירטואלי (סינכרוני)
מפגש סינכרוני במודל כיתה הפוכה מיועד להעמקה, תרגול או חיזוק של ידע שנלמד לפני כן באופן א-סינכרוני. לכן חשוב שבמהלך המפגש התלמידים יהיו פעילים והמורה יפעל כמנחה.
נתכנן מראש פעילויות למפגש הווירטואלי. למשל, נחלק את התלמידים לקבוצות שיבצעו משימה בכלים שיתופיים בחדרי זום, או נפעיל את התלמידים במשחק דיגיטלי ובעקבות הפעילות נערוך דיון משותף.
לדוגמה: במקרה של השיעור הנ"ל בביולוגיה נעשה שימוש במצגת ובמשחק דיגיטלי שהמורה יצרה
שימו לב! מפגשים סינכרוניים אפקטיביים הם קצרים וממוקדים, ומשכם לא יעלה על 45-30 דקות.
ראו גם את הפרקטיקה: מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני
4. משימה במרחב הכיתתי הדיגיטלי (א-סינכרוני)
ביחידת לימוד הבנויה במודל הכיתה ההפוכה ייתכנו מספר סבבים הכוללים מפגש סינכרוני שמתבסס על למידה מקדימה א-סינכרונית. בשלב הלמידה הא-סינכרונית התלמידים עובדים עצמאית או בקבוצות קטנות במרחב הכיתתי הדיגיטלי, ומבצעים משימות להעמקה, יישום, תרגול והערכה.
לדוגמה: במקרה של השיעור הנ"ל בביולוגיה נעשה שימוש במבדק שהוכן בטופס גוגל.
5. מפגש מסכם (סינכרוני)
נזמין את התלמידים למפגש וירטואלי מסכם, בו יציגו תוצרים או תובנות בעקבות המשימות שביצעו. מומלץ להיעזר בכלים דיגיטליים שיתופיים (ראו בפרקטיקה מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני), ולאפשר לתלמידים להציג תוצרים בדרכים מגוונות.
לדוגמה: במקרה של השיעור בביולוגיה המורה הכינה פעילות סיכום בכלי משחוק דיגיטלי.