בשיטת למידה מבוססת פתרון בעיה בסביבה דיגיטלית, מוצגת לתלמידים בעיה מורכבת, אותנטית ורלוונטית לעולמם, בלא רמזים ובלא הכוונה לפתרון.
התלמידים נדרשים לנתח את הבעיה ואת נסיבותיה, להעלות רעיונות לפתרונה, לבחון לעומק כל רעיון, לפתור עמימות, להפיק תובנות ולהסיק מסקנות אופרטיביות. עליהם לבחור את הפתרונות המתאימים ביותר ולהתוות תוכנית לתהליך הפתרון ולהערכתו. מדובר בלמידה פעילה ועצמאית שבה הלומדים מעורבים מבחינה רגשית וקוגניטיבית, נדרשים להפעיל חשיבה יצירתית ולומדים להשתמש בידע הקיים שלהם בהקשרים חדשים.
הבניית ידע בסביבה דיגיטלית
למאגר הפרקטיקות

מטרה
התנסות תלמידים בהבניית ידע באמצעות פתרון בעיה או דילמה בעזרת כלים דיגיטליים.
הצעות למהלך

בפרקטיקה זו הידע של התלמידים נבנה תוך שהם מתנסים בפתרון בעייה מורכבת או דילמה ערכית, ונעזרים בכלים דיגיטליים לארגון ידע, למידה שיתופית, ובחירת פתרון מיטבי.
- הכנה:
נכין מראש מחשב או טאבלט לכל קבוצת תלמידים.
נציג לתלמידים דילמה, או בעיה שאין לה פתרון פשוט.
דוגמאות:
א. בעיה מתחום מדעי החברה – מדוע היקף העוני בישראל גבוה יחסית?
ב. בעיה מתחום העיצוב – כיצד נעצב תחנת אוטובוס מותאמת לאנשים שונים?
ג. בעיה מתחום מדע וטכנולוגיה – כיצד נתכנן בית חסכוני באנרגיה?
ד. משימה אפשרית – דגם הוראה דיגיטלי לפיתוח יכולת פתרון בעיות, כולל דוגמאות בתחומים:
- מדעי החברה - איזו תרופה תכנס לסל התרופות?
- מדעי החיים - מיהו האחראי להפצת חיידק הסלמונלה?
- גאוגרפיה - מהו אתר הנחיתה המועדף על הירח?
- חלל - איזו משימת חלל תקבל תקציב?
- פתיחה מסקרנת: נציג את הבעיה באופן שיסקרן ויעורר דיון. לדוגמה: נציג במליאה סרטון, כתבה, תמונה. הצעה לבעית העוני: נפתח בהקרנת קטע מכתבה מצולמת על העוני בישראל.
- דיון כיתתי: נערוך דיון למיקוד הבעיה וניסוחה, תוך כדי שאילת השאלות הבאות: מה ידוע לנו על הבעיה? איזה מידע חסר? אילו פתרונות אפשריים וכיצד נגיע לפתרון המתאים? ניתן להעזר בשלב זה בלוח מרכז שניצור בכלי הדיגיטלי Padlet. דוגמאות: לוח מרכז בנושא בעית העוני , לוח מרכז לבעיית סל התרופות, לוח מרכז לבעיית הסלמונלה, לוח מרכז לבעיית בחירת אתר נחיתה על הירח ,לוח מרכז למשימת חלל.
- חלוקה לקבוצות עבודה: נחלק את הכיתה לקבוצות אשר יעסקו בהיבטים שונים של הבעיה. לדוגמה, בנושא העוני כל קבוצה תעסוק באוכלוסייה שונה (ילדים, מהגרים, קשישים וכו').
כל קבוצה תחפש מידע רלבנטי, תדון בפתרונות אפשריים, ותבחר את הפתרון המיטבי שלה.
לסיעור מוחות, ארגון המידע והצעת הפתרונות ניתן להעזר במגוון כלים דיגיטליים שיתופיים כגון כלי גוגל. לדוגמה - סיעור מוחות בנושא בעיית העוני שנעשה בכלי הדיגיטלי google drawing - דיון מסכם: נסכם את התהליך במליאה, כאשר הקבוצות יציגו את הפתרונות שלהן, יצדיקו את בחירתן ויענו על שאלות חבריהם לכיתה.
- הצבעה: לבסוף הכיתה כולה תבחר את הפתרון המועדף. את ההצבעה ניתן לערוך בכלי דיגיטלי כמו Tricider. לדוגמה – הצבעה על פתרונות לבעיית העוני בישראל בכלי Tricider
- נסיים בשאלות רפלקטיביות: כיצד תרם התהליך להבניית הידע שלנו בנושא? איזה ידע חדש רכשנו? כיצד תרם השימוש בכלים הדיגיטליים להפנמת הידע?
*שימו לב לגבי כל הכלים הדיגיטליים: יש להשתמש בכלים דיגיטליים בהם אין צורך בהרשמה של תלמידים, או (במקרה של כלי גוגל) על המורה והתלמידים להרשם עם חשבון בית ספרי ולא עם החשבון האישי שלהם.
עוד רעיון

כלים דיגיטליים מומלצים לשלב העבודה בקבוצות
מומלץ לתעד את תהליך פתרון הבעיה באמצעות מפת מושגים שיתופית. זאת כדי להבהיר את הקשר בין פריטי המידע והשלבים השונים – הנתונים, השאלות והפתרונות. ניתן להעזר בכלים הדיגיטליים: Popplet Spiderscribe או Mindomo.
כלי נוסף לשלב הסיכום וההצבעה - Mentimeter.
עוד רעיון - בניית אתר או דף אינטרנט

ניתן לסכם נושא לימודי או להעמיק את הידע בנושא חדש, דרך הנחיית התלמידים בבניית דף או אתר אינטרנט. כך התלמידים רוכשים מיומנות עכשווית מתקדמת ומאתגרת, ומיישמים אותה תוך העמקת ההיכרות עם הנושא הנלמד.
1. בחירת פלטפורמה אינטרנטית
יש מספר פלטפורמות דיגיטליות ידידותיות כגון folyou, WIX או Wordpress. בפלטפורמות אלו יש מדריכים בעברית המלווים את הקמת האתר באופן פשוט יחסית.
2. רובד טכני
יש להקנות לתלמידים מיומנויות בסיסית לבניית אתר. כדאי לפרק את המשימה לשלבים וללמד אותם באופן מדורג. אפשר לכלול מפגשי העשרה עם מומחים, מורים אחרים או הורים שמתמחים בתחומים כגון בניית אתרים, מידע ברשת ומדיה חברתית, עיצוב גרפי, צילום בסמארטפון ועוד, וגם לאפשר למידה עצמאית תוך התנסות פעילה, ניסוי וטעיה.
3. רובד תוכני
התלמידים יבחרו נושא תחת המטרייה הכללית של הנושא שנלמד בכיתה. הם יחקרו את הנושא ביחידים או בזוגות, בעזרת חומר מהאינטרנט ומסמכים שתספק המורה. על בסיס החקר, משימתם תהיה לייצר ידע חדש שיוצג באתר.
4. סיכום ותוצר
חשוב לבנות לוחות זמנים ריאליים ומוגדרים בשקיפות, ולחתור במסגרתם לתוצר מגובש – אתר משותף ומגוון שהוא כולו תוצר של התלמידים. את האתר ניתן לחשוף בכיתות, מול ההורים, ו/או בערב חגיגי מסכם.
עוד רעיון - איתור-הערכה-סינתזה

הבניית ידע בסביבה דיגיטלית מחייבת את התלמידים לפתח מיומנויות של איתור מידע, הערכה ביקורתית של המידע, וסינתזה של מקורות מידע שונים באופן הולם ואפקטיבי, בהתייחס למאפייני העולם הדיגיטלי.
- איך עובדים על מיומנות?
לגבי כל אחת מהמיומנויות, ננקוט בסולם תלת שלבי:
- שלב תחתון: הדגמה על ידי המורה
נדגים תוך התבססות על דוגמה פשוטה, מלווה בהסבר בהיר. - שלב אמצעי: תרגול מונחה
נשלח את התלמידים לתרגל את מה שהודגם, לצד הנחיה שמזכירה מהם השלבים ומה נדרש מהם. - שלב עליון: חקירה עצמאית
לאחר שהושגה שליטה בסיסית בתרגול המונחה, נשלח את התלמידים "לשחק" עם המיומנות החדשה תוך כדי חקירה עצמאית.
- על מה כדאי לעבוד במסגרת כל מיומנות?
כל אחת מהמיומנויות מבוססת על סט כלים שחשוב להקנות לתלמידים:
- איתור מידע באינטרנט
כיצד לפתוח אתרים ולנווט בין אתרים, כיצד לגלות קיצורי דרך, כיצד לחפש בעזרת מילות חיפוש אפקטיביות וכיצד לנסח שאלות מנחות לחיפוש. - הערכה ביקורתית של מידע
הטלת ספק באמינות המידע: מציאת הטיה, בחינת הדיוק של המידע. - סינתזה כלל המידע ואיכותו
כיצד להעתיק ולהדביק מידע, כיצד לעשות הפניה למקור המידע וכיצד לבנות תשובה הנסמכת על מספר מקורות מידע.
(מבוסס על כלי שהוצג במחקר שנערך על ידי חברת ERI עבור אדוות הוגנות)
אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת

פתרון בעיה טכנולוגית מתחום מדעי הסביבה: ראו דגם הוראה דיגיטלי מסייעים לעולם
בגאוגרפיה: נציג לתלמידים כתבה על מצוקת עומסי התחבורה בישראל כפתיחה לבעיה, כיצד נתמודד עם פקקי התנועה המתרבים?
במדעים: חקרשת – פעילות חקר שבה רוב או כל המידע שהלומדים עובדים איתו נמצא ברשת. עדיף שתהיה גרסה צנועה של משהו שמבוגרים עושים בעבודה או בחיים בכלל. "חקרשת" דורש חשיבה מסדר גבוה ולא רק סיכום של חומר. זוהי חשיבה הכוללת סינתזה, ניתוח, פתרון בעיות, יצירתיות ושיפוט או הערכה. אפשר להשתמש כדי בתבנית להציג את התכנים וממנה ניתן לצאת לחשיבה ולחקר (התבנית מבוססת על תבנית מאתר webquest.org).
מצטרפים לאחת מקבוצות קל לי בדיגיטלי ומקבלים מדי חודש מערכים מוכנים המשלבים כלים דיגיטליים.
טיפים

אפשר להיעזר בתלמידים להפעלת כלים דיגיטליים בכיתה.
ניתן ליצור קשר עם מומחה בתחום הדעת ולקיים איתו שיחה בכלי כגון סקייפ.
להצגת הנושא בצורה מעניינת תוכלו להשתמש בקטע קצר מתוך סרט ממאגר הסרטים שהעמיד לרשותכם משרד החינוך.
אפשר גם להשתמש בסרטון להצגת בעיה. לדוגמה: