חפש ב:

הבניית ידע בסביבה דיגיטלית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

מטרה

התנסות תלמידים בהבניית ידע באמצעות פתרון בעיה או דילמה בעזרת כלים דיגיטליים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בפרקטיקה זו הידע של התלמידים נבנה תוך שהם מתנסים בפתרון בעייה מורכבת או דילמה ערכית, ונעזרים בכלים דיגיטליים לארגון ידע, למידה שיתופית, ובחירת פתרון מיטבי.

  1. הכנה:

נכין מראש מחשב או טאבלט לכל קבוצת תלמידים.
נציג לתלמידים דילמה, או בעיה שאין לה פתרון פשוט.

דוגמאות:
א. בעיה מתחום מדעי החברה מדוע היקף העוני בישראל גבוה יחסית?
ב. בעיה מתחום העיצוב כיצד נעצב תחנת אוטובוס מותאמת לאנשים שונים?
ג. בעיה מתחום מדע וטכנולוגיה – כיצד נתכנן בית חסכוני באנרגיה?
ד. משימה אפשרית – דגם הוראה דיגיטלי לפיתוח יכולת פתרון בעיות, כולל דוגמאות בתחומים:

  • מדעי החברה - איזו תרופה תכנס לסל התרופות? 
  • מדעי החיים - מיהו האחראי להפצת חיידק הסלמונלה? 
  • גאוגרפיה - מהו אתר הנחיתה המועדף על הירח? 
  • חלל - איזו משימת חלל תקבל תקציב?  
  1. פתיחה מסקרנת: נציג את הבעיה באופן שיסקרן ויעורר דיון. לדוגמה: נציג במליאה סרטון, כתבה, תמונה. הצעה לבעית העוני: נפתח בהקרנת קטע מכתבה מצולמת על העוני בישראל.
  2. דיון כיתתי: נערוך דיון למיקוד הבעיה וניסוחה, תוך כדי שאילת השאלות הבאות: מה ידוע לנו על הבעיה? איזה מידע חסר? אילו פתרונות אפשריים וכיצד נגיע לפתרון המתאים? ניתן להעזר בשלב זה בלוח מרכז שניצור בכלי הדיגיטלי Padlet. דוגמאות: לוח מרכז בנושא בעית העוני , לוח מרכז לבעיית סל התרופות, לוח מרכז לבעיית הסלמונלה, לוח מרכז לבעיית בחירת אתר נחיתה על הירח ,לוח מרכז למשימת חלל.
  3. חלוקה לקבוצות עבודה: נחלק את הכיתה לקבוצות אשר יעסקו בהיבטים שונים של הבעיה. לדוגמה, בנושא העוני כל קבוצה תעסוק באוכלוסייה שונה (ילדים, מהגרים, קשישים וכו').
    כל קבוצה תחפש מידע רלבנטי, תדון בפתרונות אפשריים, ותבחר את הפתרון המיטבי שלה.
    לסיעור מוחות, ארגון המידע והצעת הפתרונות ניתן להעזר במגוון כלים דיגיטליים שיתופיים כגון כלי גוגל. לדוגמה - סיעור מוחות בנושא בעיית העוני שנעשה בכלי הדיגיטלי google drawing
  4. דיון מסכם: נסכם את התהליך במליאה, כאשר הקבוצות יציגו את הפתרונות שלהן, יצדיקו את בחירתן ויענו על שאלות חבריהם לכיתה.
  5. הצבעה: לבסוף הכיתה כולה תבחר את הפתרון המועדף. את ההצבעה ניתן לערוך בכלי דיגיטלי כמו  Tricider. לדוגמה – הצבעה על פתרונות לבעיית העוני בישראל בכלי Tricider
  6. נסיים בשאלות רפלקטיביות: כיצד תרם התהליך להבניית הידע שלנו בנושא? איזה ידע חדש רכשנו? כיצד תרם השימוש בכלים הדיגיטליים להפנמת הידע?  

*שימו לב לגבי כל הכלים הדיגיטליים: יש להשתמש בכלים דיגיטליים בהם אין צורך בהרשמה של תלמידים, או (במקרה של כלי גוגל) על המורה והתלמידים להרשם עם חשבון בית ספרי ולא עם החשבון האישי שלהם.

עוד רעיון

עוד רעיון

כלים דיגיטליים מומלצים לשלב העבודה בקבוצות

מומלץ לתעד את תהליך פתרון הבעיה באמצעות מפת מושגים שיתופית. זאת כדי להבהיר את הקשר בין פריטי המידע והשלבים השונים – הנתונים, השאלות והפתרונות. ניתן להעזר בכלים הדיגיטליים: Popplet Spiderscribe או Mindomo.
כלי נוסף לשלב הסיכום וההצבעה - Mentimeter.

טיפים

טיפים

אפשר להיעזר בתלמידים להפעלת כלים דיגיטליים בכיתה.

ניתן ליצור קשר עם מומחה בתחום הדעת ולקיים איתו שיחה בכלי כגון סקייפ.

להצגת הנושא בצורה מעניינת תוכלו להשתמש בקטע קצר מתוך סרט ממאגר הסרטים שהעמיד לרשותכם משרד החינוך.

אפשר גם להשתמש בסרטון להצגת בעיה. לדוגמה:

  1. בעיית נחיתה רכה על מאדים דוגמה 1
  2. דילמת מבקשי המקלט דוגמה 2

סרטונים

סרטון אנימציה משעשע בנושא פתרון בעיות יצירתי
אנימציה - פתרון בעיות יצירתי
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.