דלג אל

בניית סימולציה "הירח סביב כדור הארץ" עם websim

למאגר הפרקטיקות
בניית סימולציה "הירח סביב כדור הארץ" עם websim
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותבת הפרקטיקה:
איריס פלד, מדריכה ארצית מובילה בינה מלאכותית באגף מדעים, מזכירות פדגוגית

צורך

בניית סימולציה מדעית לצורך המחשת תהליכים פיזיקליים.
מטרות פדגוגיות:

  1. הבנת קשר מהירות–מרחק: שהתלמידים יפנימו את הקשר שבין רדיוס המסלול ומהירות ההקפה (ככל שהירח קרוב יותר לכדור הארץ, מהירות ההקפה גבוהה יותר ולהפך).
  2. המחשת חוק הכבידה האוניברסלי של ניוטון: יצירת חיבור בין הנוסחה המתמטית (F = GMm / r²) להתנהגות סימולציה ויזואלית.
  3. למידת חקר וחשיבה מדעית: התלמידים יוכלו לשנות פרמטרים (מהירות, מרחק) ולצפות בהשפעות, לעמוד על חוקיות התנועה ולהסיק מסקנות.
  4. פיתוח מיומנויות טכנולוגיות: התנסות בבניית סימולציות בעצמם ב־WEBSIM, כולל הגדרת משתנים ובדיקת תלות הדדית בין גדלים פיזיקליים.
חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלבי בניית הסימולציה: היבט טכני ב־WEBSIM

  • נכנסים לאתר websim
  • נרשמים בחינם על ידי חשבון גוגל או כתובת דוא"ל אחרת.
  • בתיבת הפרומפט כותבים את ההנחיות הבאות על פי סדר:
  1. בנה לי סימולציה ללימוד פיזיקה בתיכון, שבה גוף שמסתובב סביב כדור הארץ. ככל שהגוף מתקרב לכדור הארץ מהירותו גדלה וככל שהוא מתרחק מהירותו קטנה.
    - ממתינים לראות מה התקבל.
    - ממשיכים לדייק
  2. בנה שני סרגלי שליטה, הראשון על המהירות והשני על המרחק של הגוף מפני כדור הארץ, כך שאפשר יהיה לשנות את האחד והאחר ישתנה בהתאם.
    - ממתינים לראות מה התקבל.
    - ממשיכים לדייק
  3. החלף את העיגול הכחול המציין את כדור הארץ בסכמה ברורה יותר, שמבטאת שזה כדור הארץ. שיהיו צבעים ברורים וחזקים. ואת העיגול האדום שמבטא את הגוף, הפוך ללבן שיזכיר ירח.
    - ממתינים לראות מה התקבל.
    - ממשיכים לדייק
  4. ודא שהקשר בין המרחק והמהירות נתון על פי הקשר הבא: v=G*Mearth/r^2 Mearth=6*10^24kg G=6.67*10^-11.
    - ממתינים לראות מה התקבל.
    - ממשיכים לדייק רק אם צריך.
  5. כשהסימולציה מוכנה, ניגשים לשלוש הנקודות בפינה הימנית העליונה ובוחרים ב-copy url, זה הקישור שאותו אפשר להעביר לתלמידים.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

רעיונות פדגוגיים והרחבת הפעילות:

  1. דיון פיזיקלי: נותנים לתלמידים משימה לבדוק את הקשר בין מהירות הירח למרחקו מכדור הארץ, למלא טבלה וליצור באמצעותה גרף מתאים שיראה קשר לינארי בין מהירות הירח לריבוע המרחק.
  2. חשיבה ביקורתית: דיון אם הסימולציה מושלמת בתיאור המציאות ואם המסלול הוא באמת מעגלי ומה היתרונות ביצירת הסימולציה (פישוט התנועה כדי להבין טוב יותר תופעות מורכבות בעולם האמיתי).
  3. טכנולוגיה: נותנים לתלמידים משימה ליצור בעצמם סימולציה לקשר אחר בין גרמי שמיים, לדוגמה סימולציה הבודקת את הקשר של כוח המשיכה בין כדור הארץ לירח כתלות במרחק בין מרכזיהם.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

השתמשתי בפרקטיקה, התלמידים התלהבו ויצרו בעצמם סימולציות בנושאים שונים.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים
תלמידים שיתאמנו בפיענוח תוצר המבוסס על מדיה חזותית בתוך סביבה דיגיטלית – תמונה, גרף, קומיקס, מפה דינמית – יהיו מיומנים באוריינות דיגיטלית הנדרשת למאה ה-21 וי...
מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני
במפגש סינכרוני בלמידה מרחוק קשה לעקוב אחר כל תלמיד ותלמידה ולדעת אם הם מעורבים ופעילים. בנוסף, קשה יותר לנהל דיון רב משתתפים. כלים דיגיטליים מאפשרים להתגבר ע...
איסוף מידע - להבחין בין עובדה לבין דעה, שקר, הטיה והזיה
לפתח את המיומנות של התלמידים והתלמידות להתייחס באופן ביקורתי לתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית יוצרת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.