- יוצגו תוצרים ויזואליים שונים שאפשר להכין בכלי הבינה המלאכותית מסוג טקסט לתמונה.
- הפעילות תתבצע כפתיחה לנושא לימודי חדש בהקשר של האזנה ליצירה מוזיקלית או לשיר:
1. האזנה ראשונה
התלמידים יאזינו למוזיקה חדשה שלא נלמדה עדיין (תכניתית או אבסולוטית).
התלמידים מתבקשים לדמיין תמונה של מקום, אווירה, הרגשה שאליה לוקחים אותם המוזיקה או השיר: נוף מעניין, יער עבות, חוף באי בודד, או אולי עיר תוססת?... דמויות... מותר לעוף על כנפי הדמיון!
(אם יבקשו, אפשר להאזין שוב).
2. מהאזנה לכתיבה
התלמידים יכתבו במחברותיהם אסוציאציות, מילים, תיאורים, מאפיינים מוזיקליים בולטים שזיהו במוזיקה: תזמור (כלים), אופי, סוגה, מקצב בולט, קו מלודי, מרקם וכל מה שעולה בדמיונם כתגובה למוזיקה ששמעו.
3. ניסוח הפרומפט
התלמידים ינסחו פרומפט מפורט ככל האפשר במטרה לקבל את התמונה הרצויה להם, בהתאם למה ששמעו.
כעת ייצרו את המקום שדמיינו בראשם באמצעות בינה מלאכותית.
כדי להעביר את התמונה מהדמיון למחולל תמונות AI בשפה מקצועית ניצור "פרומפט".
הפרומפט הוא התיאור המילולי שאנחנו כותבים למחולל התמונות כדי שייצור עבורנו תמונה.
טיפ לתלמידים: כתבו את ההנחיות כאילו אתם מתארים את התמונה לאדם בעל לקות ראייה, כלומר, כללו בתיאור שלכם כמה שיותר פרטים.
תוכלו לבקש גם נושא, רקע, תאורה וסגנון, למשל סגנון צבעי שמן ואן גוך, סגנון צבעי מים, סגנון ציור אימפרסיוניסטי, סגנון צילום פוטוריאליסטי, סגנון דיסני, פיקסאר וכך הלאה.
(אפשר לתת משימה מקדימה להכרת הסגנונות השונים).
מחוללי התמונות גם מבינים הוראות בימוי למצלמה, כמו קלוז-אפ, מדיום שוט, לונג שוט, פנים למצלמה וכך הלאה.
4. שמירת התוצר ומתן כותרת מתאימה
אחרי שיגיעו לתוצר הרצוי להם, על התלמידים לשמור אותו כקובץ מסוג תמונה במחשב ולתת לו כותרת מתאימה.
(אפשר לבקש מהתלמידים להעלות את התוצר לפאדלט כיתתי שיתופי שהכנתם מראש לצורך הפעילות).
5. שיח גלריה
איסוף התמונות שיצרו התלמידים והעלאתן לפאדלט שהוא גלריה שכולה פרי דמיונם. בשלב זה צפו בתמונות יחד ושוחחו עליהן בכיתה. אפשר לשוחח על תמונות מסוימות וגם על מחשבות שעולות מהתבוננות בגלריה כולה.
טיפ: בפאדלט יש גם אפשרות "הצגה כמצגת שקופיות", המאפשרת להציג את התמונות של התלמידים זו אחר זו באופן נוח על המסך בכיתה.
6. מספרים לתלמידים את הסיפור שמאחורי היצירה או השיר ששמעו.
7. דיון כיתתי
האם וכיצד התמונות שהתלמידים יצרו מבטאות את הסיפור האמיתי של המוזיקה? התלמידים ישתפו ויספרו כיצד המאפיינים המוזיקליים השונים ביצירה המוזיקלית באו לידי ביטוי בתמונות שהם יצרו.
8. שיח רפלקטיבי עם ChatGpt
מבקשים מכל התלמידים לנהל שיח שיחל במשפט הבא: "אני הולך לקיים עכשיו איתך שיח רפלקטיבי על מה שעשינו, אתה תהיה המורה ואני התלמיד, תגיד לי מה לעשות כדי להשתפר".
- התלמיד ישתף את הצ'ט בקשיים ויקבל הצעות לשיפור.
- לאחר תהליך הרפלקציה ינסה ליישם את ההצעות ולייצר תוצר חדש.