דלג אל

מהאזנה למוזיקה ליצירת תמונה

למאגר הפרקטיקות
מהאזנה למוזיקה ליצירת תמונה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע, חינוך לערכים   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

כותבת הפרקטיקה:
ענבל קמחי קרמר, מדריכה מרכזת ארצית במוזיקה, מזכירות פדגוגית

צורך

השימוש בפרקטיקה זו בחינוך מוזיקלי בבית הספר היסודי מאפשר ביטוי רגשי אישי ותרגום של המוזיקה בדרך לא מילולית, מעודד סקרנות ויצירתיות, מחזק את תחושת המסוגלות ומכין את התלמידים לעולם המשלב אומנות וטכנולוגיה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  • יוצגו תוצרים ויזואליים שונים שאפשר להכין בכלי הבינה המלאכותית מסוג טקסט לתמונה.
  • הפעילות תתבצע כפתיחה לנושא לימודי חדש בהקשר של האזנה ליצירה מוזיקלית או לשיר:

1. האזנה ראשונה

התלמידים יאזינו למוזיקה חדשה שלא נלמדה עדיין (תכניתית או אבסולוטית).
התלמידים מתבקשים לדמיין תמונה של מקום, אווירה, הרגשה שאליה לוקחים אותם המוזיקה או השיר: נוף מעניין, יער עבות, חוף באי בודד, או אולי עיר תוססת?... דמויות... מותר לעוף על כנפי הדמיון!
(אם יבקשו, אפשר להאזין שוב).

2. מהאזנה לכתיבה

התלמידים יכתבו במחברותיהם אסוציאציות, מילים, תיאורים, מאפיינים מוזיקליים בולטים שזיהו במוזיקה: תזמור (כלים), אופי, סוגה, מקצב בולט, קו מלודי, מרקם וכל מה שעולה בדמיונם כתגובה למוזיקה ששמעו.

3. ניסוח הפרומפט

התלמידים ינסחו פרומפט מפורט ככל האפשר במטרה לקבל את התמונה הרצויה להם, בהתאם למה ששמעו.
כעת ייצרו את המקום שדמיינו בראשם באמצעות בינה מלאכותית.
כדי להעביר את התמונה מהדמיון למחולל תמונות AI בשפה מקצועית ניצור "פרומפט".
הפרומפט הוא התיאור המילולי שאנחנו כותבים למחולל התמונות כדי שייצור עבורנו תמונה.

טיפ לתלמידים: כתבו את ההנחיות כאילו אתם מתארים את התמונה לאדם בעל לקות ראייה, כלומר, כללו בתיאור שלכם כמה שיותר פרטים.
תוכלו לבקש גם נושא, רקע, תאורה וסגנון, למשל סגנון צבעי שמן ואן גוך, סגנון צבעי מים, סגנון ציור אימפרסיוניסטי, סגנון צילום פוטוריאליסטי, סגנון דיסני, פיקסאר וכך הלאה.
(אפשר לתת משימה מקדימה להכרת הסגנונות השונים).
מחוללי התמונות גם מבינים הוראות בימוי למצלמה, כמו קלוז-אפ, מדיום שוט, לונג שוט, פנים למצלמה וכך הלאה.

4. שמירת התוצר ומתן כותרת מתאימה

אחרי שיגיעו לתוצר הרצוי להם, על התלמידים לשמור אותו כקובץ מסוג תמונה במחשב ולתת לו כותרת מתאימה.
(אפשר לבקש מהתלמידים להעלות את התוצר לפאדלט כיתתי שיתופי שהכנתם מראש לצורך הפעילות).

5. שיח גלריה

איסוף התמונות שיצרו התלמידים והעלאתן לפאדלט שהוא גלריה שכולה פרי דמיונם. בשלב זה צפו בתמונות יחד ושוחחו עליהן בכיתה. אפשר לשוחח על תמונות מסוימות וגם על מחשבות שעולות מהתבוננות בגלריה כולה.
טיפ: בפאדלט יש גם אפשרות "הצגה כמצגת שקופיות", המאפשרת להציג את התמונות של התלמידים זו אחר זו באופן נוח על המסך בכיתה.

6. מספרים לתלמידים את הסיפור שמאחורי היצירה או השיר ששמעו.

7. דיון כיתתי

האם וכיצד התמונות שהתלמידים יצרו מבטאות את הסיפור האמיתי של המוזיקה? התלמידים ישתפו ויספרו כיצד המאפיינים המוזיקליים השונים ביצירה המוזיקלית באו לידי ביטוי בתמונות שהם יצרו.

8. שיח רפלקטיבי עם ChatGpt

מבקשים מכל התלמידים לנהל שיח שיחל במשפט הבא: "אני הולך לקיים עכשיו איתך שיח רפלקטיבי על מה שעשינו, אתה תהיה המורה ואני התלמיד, תגיד לי מה לעשות כדי להשתפר".
- התלמיד ישתף את הצ'ט בקשיים ויקבל הצעות לשיפור.
- לאחר תהליך הרפלקציה ינסה ליישם את ההצעות ולייצר תוצר חדש.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להפיח חיים ולהוסיף תנועה לתמונות באמצעות שימוש בכלי נוסף של בינה מלאכותית - Runaway

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

הפעילות עוסקת בשילוב של סוגי אומנות, על כן היא מזמנת עבודה משותפת עם המורה לאומנות חזותית לצורך היכרות עם מושגי יסוד מתחום הציור: סגנונות ציור, שמות של ציירים, טכניקות ועוד.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

כדי לקיים את הפעילות באופן מיטבי נדרש:

  1. תרגול בכתיבת פרופמטים בשיעורי המחשבים.
  2. במקרה של עבודה עם כלי שמחייב כתיבה באנגלית, יש לתרגל עם התלמידים תרגום פרומפטים באמצעות ChatGpt.
  3. מחשב לכל תלמיד ותלמידה.
  4. מערכת שמע טובה שתאפשר תנאי האזנה טובים לתלמידים.
  5. נוכחות של מורה נוסף (אולי מורה למחשבים) לצורך עזרה ותמיכה טכנית במהלך הפעילות.
חזרה לראש הדף

קישורים

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים
שימוש במודל רקפ"ת ועוד רעיונות לשיפור יכולת התלמידים לייצג את עצמם ולסנגר על זכויותיהם כדי להעצים את תחושת המסוגלות שלהם ולעזור להם להצליח
إشراك التلاميذ في بناء المئشار أو أداة التقييم
يتلقى التلاميذ عادةً متطلبات الامتحان من المعلّم وبالتالي هم ليسوا شركاء في بناء التقييم. إنّ إشراكنا لهم في عمليّة بناء التقييم ستزيد من دافعيتهم وستساعدهم ...
בחינה עם אינטרנט פתוח ובינה מלאכותית יוצרת (תנ"ך ממלכתי)
בעידן הבינה המלאכותית שאלות הערכה צריכות לעבור "עדכון גרסה" באופן מהותי, כדי להישאר רלוונטיות ומתאימות לעולם האמיתי. השאלות צריכות להתייחס לרעיונות גדולים ול...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.