הכנה לקראת השיעור
המורה בוחר טקסט לימודי רלוונטי ומעלה אותו לפלטפורמת Napkin.
מהלך השיעור
התלמידים קוראים בחברותא את הטקסט. מומלץ לעודד קריאה פעילה, דיאלוגית ומנוטרת הבנה.
אפשר להשתמש בפרומפט המצורף לתכנון הקריאה הפעילה.
(להעתיק את הטקסט המובא כאן לקלוד; למלא את החלקים המודגשים)
אני מלמד בכיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. אני רוצה לתכנן פעילות של קריאה שיתופית של הטקסט [כאן הכניסו את הטקסט]. מטרת הפעילות היא לעודד קריאה אינטראקטיבית והבנת הנקרא דרך שיח עמיתים.
- יש לזהות נקודות עצירה אסטרטגיות בטקסט, למשל, במקומות שבהם: מסתיים רעיון מרכזי, מתחיל נושא חדש, יש מידע משמעותי שדורש עיבוד, נדרשת הבנה של רצף או של תהליך.
- לכל נקודת עצירה יש לתכנן: משימת שיח ממוקדת לזוגות, פעילות קצרה שתעזור בעיבוד המידע (כמו יצירת תרשים, השוואה, מיון), שאלות מנחות לדיון, דרכים לקשר את הטקסט לידע קודם ולחיי התלמידים.
- יש להציע כלים תומכים לפעילות, כגון: דרכים לתיעוד הלמידה, אסטרטגיות להתמודדות עם מילים חדשות, רעיונות לסיכום ושיתוף במליאה. העלו הצעות נוספות להעשרת הפעילות ולהפיכתה למשמעותית יותר עבור התלמידים.
לאחר שהתלמידים השלימו את קריאת הטקסט נעסוק בהבנה מטא־טקסטואלית.
נשתמש בפלטפורמת Napkin לקבלת הצעות לדגמים חזותיים המייצגים את התוכן והמבנה של הטקסט.
להלן יישום דידקטי בפלטפורמת Napkin בלמידה האוריינית:
פעילות אינטראקטיבית בפלטפורמת Napkin במסגרת הוראה מונחית בקבוצה קטנה.
- נבחר את החלק בטקסט שנרצה להתמקד בו. אפשר להתייחס לפסקה אחת, לכמה פסקאות או לטקסט במלואו. אפשר לשתף את התלמידים בבחירת החלקים בטקסט. ההחלטה תיעשה בהתאם לתוכן הטקסט (לדוגמה, חלקים בטקסט המתארים תופעה, הסיבות לה, התוצאות וההשלכות).
- המורה מעלה את החלק הרצוי למקום המיועד ב־Napkin.
- המורה מתבונן עם התלמידים באפשרויות השונות המוצעות.
- המורה מזמן שיח בקבוצה הקטנה לבחינת האפשרויות המוצעות.
הנחיה: כעת נתבונן יחד בדגמים ש־Napkin מציע ונבחר את הדגם המייצג בצורה המוצלחת ביותר את התוכן והמבנה של הטקסט.
בדיון התלמידים יתייחסו לדגם המועדף עליהם וינמקו את בחירתם, תוך כדי התבססות על תוכן הטקסט, המבנה הלוגי שלו והקשרים הפנימיים בין הרעיונות.
5. במידת הצורך, התלמידים יציעו הצעות לעריכה של המודל (הוספת רכיבים, שינוי הכותרות וכיו"ב).
6. נחזור על פעילות זו בחלקים נוספים בטקסט.
7. נאסוף את הדגמים השונים, נארגן אותם לפי רצף מתאים ונתבונן על האופן שבו הרעיונות בטקסט מאורגנים.
הערה: הדגמים החזותיים המוצעים מדויקים יותר בהתייחס לחלקים בטקסט (פסקה או רצף של פסקאות) מאשר בהתייחס לטקסט שלם.