דלג אל

יישומים בפלטפורמת Napkin לקידום הבנה מטא־טקסטואלית

למאגר הפרקטיקות
יישומים בפלטפורמת Napkin
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבי הפרקטיקה:
ד"ר לימור קולן, מפמ"ר עברית בגיל הרך וביסודי,
ד"ר אפרת קוצר, מדריכה ארצית, צוות הפיקוח על הוראת העברית ביסודי,
אורית חמרי, מדריכה ארצית, צוות הפיקוח על הוראת העברית ביסודי, אגף שפות, המזכירות הפדגוגית.

צורך

שילוב טכנולוגיית AI לקידום הבנת הנקרא והעמקת השיח המטא־טקסטואלי בשיעורי עברית. הפרקטיקה מאפשרת לתלמידים לפתח חשיבה ביקורתית ויכולת ניתוח טקסט באמצעות המרה ויזואלית של תכנים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הכנה לקראת השיעור

המורה בוחר טקסט לימודי רלוונטי ומעלה אותו לפלטפורמת Napkin.

מהלך השיעור
התלמידים קוראים בחברותא את הטקסט. מומלץ לעודד קריאה פעילה, דיאלוגית ומנוטרת הבנה.
אפשר להשתמש בפרומפט המצורף לתכנון הקריאה הפעילה.
(להעתיק את הטקסט המובא כאן לקלוד; למלא את החלקים המודגשים)
אני מלמד בכיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. אני רוצה לתכנן פעילות של קריאה שיתופית של הטקסט [כאן הכניסו את הטקסט]. מטרת הפעילות היא לעודד קריאה אינטראקטיבית והבנת הנקרא דרך שיח עמיתים.

  1. יש לזהות נקודות עצירה אסטרטגיות בטקסט, למשל, במקומות שבהם: מסתיים רעיון מרכזי, מתחיל נושא חדש, יש מידע משמעותי שדורש עיבוד, נדרשת הבנה של רצף או של תהליך.
  2. לכל נקודת עצירה יש לתכנן: משימת שיח ממוקדת לזוגות, פעילות קצרה שתעזור בעיבוד המידע (כמו יצירת תרשים, השוואה, מיון), שאלות מנחות לדיון, דרכים לקשר את הטקסט לידע קודם ולחיי התלמידים.
  3. יש להציע כלים תומכים לפעילות, כגון: דרכים לתיעוד הלמידה, אסטרטגיות להתמודדות עם מילים חדשות, רעיונות לסיכום ושיתוף במליאה. העלו הצעות נוספות להעשרת הפעילות ולהפיכתה למשמעותית יותר עבור התלמידים.

לאחר שהתלמידים השלימו את קריאת הטקסט נעסוק בהבנה מטא־טקסטואלית.
נשתמש בפלטפורמת Napkin לקבלת הצעות לדגמים חזותיים המייצגים את התוכן והמבנה של הטקסט.

להלן יישום דידקטי בפלטפורמת Napkin בלמידה האוריינית:
פעילות אינטראקטיבית בפלטפורמת Napkin במסגרת הוראה מונחית בקבוצה קטנה.

  1. נבחר את החלק בטקסט שנרצה להתמקד בו. אפשר להתייחס לפסקה אחת, לכמה פסקאות או לטקסט במלואו. אפשר לשתף את התלמידים בבחירת החלקים בטקסט. ההחלטה תיעשה בהתאם לתוכן הטקסט (לדוגמה, חלקים בטקסט המתארים תופעה, הסיבות לה, התוצאות וההשלכות).
  2. המורה מעלה את החלק הרצוי למקום המיועד ב־Napkin.
  3. המורה מתבונן עם התלמידים באפשרויות השונות המוצעות.
  4. המורה מזמן שיח בקבוצה הקטנה לבחינת האפשרויות המוצעות.

הנחיה: כעת נתבונן יחד בדגמים ש־Napkin מציע ונבחר את הדגם המייצג בצורה המוצלחת ביותר את התוכן והמבנה של הטקסט.

בדיון התלמידים יתייחסו לדגם המועדף עליהם וינמקו את בחירתם, תוך כדי התבססות על תוכן הטקסט, המבנה הלוגי שלו והקשרים הפנימיים בין הרעיונות.

  5. במידת הצורך, התלמידים יציעו הצעות לעריכה של המודל (הוספת רכיבים, שינוי הכותרות וכיו"ב).
  6. נחזור על פעילות זו בחלקים נוספים בטקסט.
  7. נאסוף את הדגמים השונים, נארגן אותם לפי רצף מתאים ונתבונן על האופן שבו הרעיונות בטקסט מאורגנים.

הערה: הדגמים החזותיים המוצעים מדויקים יותר בהתייחס לחלקים בטקסט (פסקה או רצף של פסקאות) מאשר בהתייחס לטקסט שלם.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

הצעות נוספות ליישום הלמידה האוריינית באמצעות פלטפורמת Napkin:
יצירת כרטיסיות עם דגמים חזותיים נבחרים לטקסט
הסתייעות בפלטפורמת Napkin לצורך הכנת כרטיסיות עם דגמים חזותיים שישמשו למטרות שונות בתהליך הקריאה של הטקסט:

  1. לצורך קריאה פעילה מנוטרת הבנה - התלמידים מקבלים דגמים חזותיים לכל קטע בטקסט. במהלך הקריאה הם בוחרים את הייצוג המתאים ומנהלים שיח המבוסס על בחינת הייצוג החזותי אל מול תוכן הטקסט והמבנה שלו.
  2. לצורך הטרמה והכנה לקראת הקריאה - התלמידים מקבלים דגם חזותי המתאים לטקסט. הם מתבוננים בדגם ומתארים אותו. הייצוג החזותי יסייע לתלמידים להתיידד עם רכיב התוכן והמבנה של הטקסט לפני קריאתו. היכרות מוקדמת זו תומכת בהבנת הטקסט.
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

נסתייע בדגמים החזותיים שנבחרו לצורך תיאור הטקסט וחלקיו. הייצוג החזותי מסייע בהבנה של הטקסט ובזכירתו.

אפשר להסתייע בדגם החזותי של הטקסט לצורך תכנון וארגון הכתיבה. פעילות זו מתאימה לצורך התנסויות בכתיבת טקסט שיש לו מבנה לוגי דומה לטקסט שהתלמידים קראו וניתחו את המבנה שלו.

לדוגמה:
התלמידים קוראים פסקה העוסקת בהשוואה בין צבי יבשה לצבי ים ומתנסים בבחירת ייצוג חזותי בדגם של השוואה.

התלמידים מתנסים בכתיבת פסקת השוואה בנושא אחר.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב לבחור טקסטים המתאימים להמרה גרפית (למשל, טקסטים המציגים תהליך, השוואה או מבנה היררכי).
  • מומלץ להתנסות קודם בטקסטים קצרים ופשוטים יחסית.
  • התרגול מסייע בפיתוח מיומנויות של זיהוי רעיון מרכזי והבחנה בין עיקר לטפל, כמו גם בפיתוח המיומנות של קריאה מנוטרת הבנה ואיתור המבנה הלוגי של הטקסט. יתרה מכך, הפעילות מעודדת חשיבה מסדר גבוה לצורך ביצוע בקרה ודיוק המודל בהתאם לכתוב בטקסט.
  • הפעילות מספקת עוגן חזותי להבנת הטקסט. היא מתאימה לכלל תלמידי הכיתה ובאופן מיוחד לתלמידים הזקוקים לייצוג החזותי לצורך קידום ההבנה.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית בוט מורה פרטי למתמטיקה ב-magic school
הפרקטיקה עונה על הצורך של מורים לספק פתרונות לימוד מותאמים אישית לכל תלמיד כהכנה לבגרות, כדי לפתח לומדים עצמאיים ולתמוך בהוראה מותאמת אישית
دمج التقييم الإلكترونيّ في عمليّة التعّليم
إنّ المهامّ المحوسبة تعزّز من مهارات التنوّر الرقميّ. إنّ استخدام الاختبارات المحوسبة يؤدّي إلى رفع الدافعيّة لدى التلاميذ وزيادة المتعة أثناء التعلّم
תיאום ציפיות
"ציפיות יש רק לכריות"? ממש לא! פעולות לתיאום ציפיות בין התלמידים למורה ובינם לבין עצמם תורמות לחיזוק תחושת השייכות ומעלות את סיכויי ההצלחה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.