דלג אל

פַּעֲלָנוּת (Student Agency)

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

יצירת מרחב לתלמידים בו יוכלו להביא את עצמם לידי ביטוי ולקיים תהליכי למידה סביב מטרות שהם הגדירו, וכן לעודד אותם לפעול כדי להשפיע על סביבתם בבית הספר ומחוצה לו.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מושג המפתח פעלנות (Agency), מתבסס על התפיסה שללומדים יש את היכולת והרצון להשפיע באופן חיובי על חייהם ועל העולם הסובב אותם. הלומד הפעלן פועל, מעצב את המציאות ומקבל החלטות באופן עצמאי, במקום להיות מופעל ומעוצב על ידי החלטות של אחרים.

בבואנו לטפח פעלנות בקרב תלמידים, אנחנו שואפים להצמיח בהם גישה של סוכני למידה עצמאיים הפועלים ליצירה משותפת לקראת רווחה אישית וקולקטיבית, ולעודד למידה של האדם את עצמו מתוך יחסיו עם סביבתו.

ל-Agency שתי משמעויות מרכזיות בחינוך – האחת בתור מאפיין של הארגון החינוכי ושל תהליך הלמידה ככזה שנותן הרבה מקום לביטוי, בחירה והשפעה לתלמידים; והשנייה בתור מטרה חינוכית מעמיקה וארוכת טווח המתייחסת להתפתחות איכות של מיקוד שליטה פנימי, לקיחת אחריות אישית של האדם על חייו ועל סביבתו, ומודעות עצמית למוטיבציות, יכולות וערכים.

להמשך קריאה 

עוד רעיון - תוכנית התמחויות

עוד רעיון - תוכנית התמחויות

תיכון אמי"ת קנדי עכו מפעיל בשכבת כיתות ט' תוכנית התמחויות (למידה כשוליה). במסגרת התוכנית, התלמידים יוצאים מדי שבוע ליום התמחות במקום עבודה כלשהו, שם הם מקבלים ליווי של מנטור החונך אותם במהלך התמחותם. ההתמחות במקומות העבודה מזמנת לתלמידים התנסות במגוון חוויות רחב, ומאתגרת אותם במספר מובנים:

  • היבט בין-אישי

התלמידים מקיימם אינטראקציה משמעותית עם מבוגרים שונים במקום העבודה. האינטראקציות ייחודיות לכל מקום התמחות. למשל: קשר עם סוֹפר-מנטור, קשר עם חולים ומשפחותיהם בבית חולים, עבודה פרטנית עם ילדים בהתמחות בבית ספר או בגן ילדים וכד'.

  • רגשי-אישיותי

ההתמחות במקום עבודה דורשת מהתלמידים עמידה במטלות, התנהלות עצמאית, אחריות בהגעה עצמאית למקומות ההתמחות, צורך בהנעה עצמית, ביטוי עצמי בסביבה חדשה, וחשיפה לתופעות מהעולם בהתאם לנושא ההתמחות (למשל: מחלות בבית חולים, ילדים עם קשיים בבית ספר, תושבים עם קשיים שונים בהתמחות ברשות מוניציפלית וכד').

 

ראו בהרחבה: מדריך ללמידה מבוססת התמחות (Big Picture Learning), המכון הדמוקרטי, ג'וינט אשלים

עוד רעיון - לחטיבה עליונה: מסעות למידה

עוד רעיון - לחטיבה עליונה: מסעות למידה

תיכון ברנקו וייס מיתרים בישוב מיתר, מפעיל תוכנית של מסעות למידה פיזיים בשביל ישראל. התוכנית כוללת 5-3 מקטעי מסע מאתגרים פיזית בכל שנה למשך שלוש שנים, וכוללת גם מפגש עם אנשים, תרבויות, תופעות ותהליכים. בתוכנית אתגרים מסוגים שונים:

  • אתגר פיזי
    המסעות אורכים מספר ימים, דורשים לינה בשטח, וכוללים גם קטעי הליכה מאתגרים.
  • אתגר בין-אישי
    הצורך להסתדר בקבוצה ולפעול יחד במשך מספר ימים ללא הפסקה, וכן מפגש עם אנשים ממקומות ומתרבויות שונות לאורך
להמשך קריאה 

עוד רעיון - ליסודי: יעדים אישיים

עוד רעיון - ליסודי: יעדים אישיים

בית הספר אלמוסתקבל בג'לג'וליה מפעיל בכיתות ד-ו תוכנית של הצבת יעדים אישיים והשגתם, תחת הרעיון המרכזי של "פדגוגיה נאמית" (נאמי היא דמות המייצגת פרואקטיביות, אחריות וערכים של תודעת צמיחהGrowth Mindset).

הלמידה של גישת תודעת הצמיחה מלווה בלמידת משפטים ואמירות שהמורות, המנחות את מסעות הלמידה, מלמדות את הילדים להשתמש בהם. אמירות אלו מתפתחות לכדי כלי התמודדות עבור הילדים.

ראו: משפטי תודעת צמיחה – דף להדפסה

  • בכיתה ד' התלמידים מציבים לעצמם יעדים אישיים ולומדים את השפה והכלים של השגת יעדים.
להמשך קריאה 

עוד רעיון - מכתב לעצמי העתידי

עוד רעיון - מכתב לעצמי העתידי

לאחר הצבת יעד מסוים שיכול להיות לימודי או אחר, כל תלמיד/ה מנסה לדמיין את "היום שאחרי":

  1. איך דמיינת את עצמך ואת הסביבה שלך?
  • אחרי המבחן
  • אחרי הפרזנטציה
  • אחרי המפגש עם ראש/ת העיר
  • אחרי שהמנהל/ת מקבל/ת את המכתב שכתבתי לה
  1. עכשיו כתבו לעצמכם את המכתב שהייתם רוצים לקרוא ביום שאחרי... 
  2. מכניסים את המכתב למעטפה סגורה עם תאריך ושם. המכתב נשמר אצל המורה ויינתן לתלמיד/ה בתאריך הספציפי שצוין. עדיף להתחיל עם משימה משותפת לכולם, עם אותו תאריך של "היום שאחרי" (למשל, מבחן שניתן לכל הכיתה או סיור לימודי), ועדיף להתחיל עם יעד קרוב.
  3. בבוא היום מחלקים את המכתבים, משוחחים בצמדים, ואחר כך משתפים במליאה. שאלות מנחות:
  • איך הרגשתם כשקראתם את המכתב?
  • האם המכתב דיבר אל העצמי שלכם היום?
  • במה דומה או שונה המצב שדמיינתם לזה שאתן חווים?
  • לו היית כותב/ת שוב, מה היית משנה? מדוע?

 

ראו גם את הפרקטיקה: חיזוק כישורי התלמיד/ה באמצעות שפת האימון

עוד רעיון - שבילים מתפצלים

עוד רעיון - שבילים מתפצלים

כדי לפתח מסוגלות להתנהלות פעלנית בעולם, נדרש חוסן נפשי. תחושת החוסן נעוצה בין השאר ביכולת להכיר בכך שכל חוויה היא זמנית ומשתנה, ובהבנה כי בהינתן מצב התחלתי מסוים ייתכנו מגוון תוצאות שאינן בהכרח התסריט הפסימי ביותר. אפשר להשתמש בכלי שבילים מתפצלים כחלק משיחה במליאה הכיתתית או בשיחה אישית בין המורה לתלמיד/ה, בהתאם לצורך.

כאשר משוחחים עם תלמיד/ה או עם קבוצת תלמידים הנתונים במשבר או חווים קושי, ניתן לצייר איתם תרשים של שבילים מתפצלים, ולהנחות אותם לעבוד עם התרשים באופן

להמשך קריאה 

טיפים

טיפים

מומלץ ללמוד את נושא הפעלנות קודם כל ברמת צוות המורים: לגבש תפיסה ועמדות כלפי הנושא, לגבש תשתית תפיסתית, ולהחיל את העקרונות על כלל פעילויות בית הספר ועל כלל אנשי הצוות.

חשוב להיזהר ממצב שבו עושים שיעור אחד הנותן לתלמידים בחירה או מאפשר להם לבטא את עצמם בצורה מוגבלת, וחושבים שזוהי פעלנות. תפיסת הפעלנות צריכה להיות הרבה יותר נרחבת ביום-יום של בית הספר ושל מערכות היחסים בין מורים לתלמידים, כדי להשפיע באופן עמוק.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי
מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא הזדמנות לזירה כיתתית בה המורה מפעיל את התלמידים במשימות באופן מגוון. המרחב הכיתתי הדיגיטלי מתאים לשילוב סרטונים, משחקים, קישורים...
רפלקציה עצמית
מה אנחנו רואים במראה? נעזור לתלמידים לרכוש כלים להתבונן על עצמם כאל לומדים ולהשתמש בהתבוננות העצמית כדי להתקדם ולהתפתח
למידה באמצעות ובשילוב תנועה: Embodied Learnin
מסלול בוקר, משחקי חצר, פסק זמן לתנועה ועוד – תלמידים המשתמשים באופן מודע בגוף שלהם לצורכי למידה, מעורבים יותר בתכנים הנלמדים ומגלים מוטיבציה גבוהה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.