ידע קודם של התלמידים: היכרות בסיסית עם מיומנות השימוש ב-AI ליצירת תמונה ב-Canva
שלבי יצירת התמונה ב-AI דרך CANVA - Magic Media
א. היכנסו לחשבון הקנבה. אם אין לכם חשבון, אפשר ליצור בחינם. ברוכים הבאים.
ב. בחרו בקטגוריה 'כל העיצובים' Elements (בסרגל החיפוש בחלק העליון מצד שמאל של המסך).
ג. כעת תיפתח בפניכם הקטגוריה 'AI image generator', ייצור תמונה ב-AI.
ד. בחרו בסרגל העליון 'Generate your own' ואת ההנחיה 'Generate image'.
ה. כתבו בתיבת הטקסט שנפתחה תיאור של התמונה שבה אתם מעוניינים, באופן מפורט וברור ככל האפשר. מומלץ להשתמש במילות מפתח מדויקות כדי להשיג תמונות טובות.
בתיבת הפרומפט יש לכתוב את ההנחיות הבאות על פי הסדר הבא (ההנחיות להלן מתייחסות ליצירת התמונות של קלפי המשחק בנושא מאפייני מחלקות בעלי חיים לכיתה ד'. אפשר להתאים את המשחק לכל תוכן לימודי):
1. צור לי תמונה של כלב בגודל בינוני היושב בפתח מלונה. במקום הפה של הכלב יש מקור.
ו. לאחר שסיימתם להגדיר את תיאור התמונה המבוקשת, לחצו על כפתור 'צור' (inspire me).
קנבה תציג בפניכם כמה אפשרויות.
תוכלו לתת הנחיה ליצירה חוזרת של תמונות נוספות ולדייק את תיאור התמונה בהתאם לתוצאות שקיבלתם.
ממשיכים לדייק:
2. תחליף את המקור במקור פחוס של ברווז.
ממשיכים לדייק:
3. על המקור להשתלב באופן פרופורציונלי לגודל הפה של הכלב. מקור בלבד, ללא הפנים של הברווז.
ממשיכים לדייק רק אם צריך.
ז. בחרו בתמונה המועדפת עליכם.
ח. אפשר לערוך את התמונה שהתקבלה: הוספת פילטרים, התאמה של בהירות וניגודיות, הוספת טקסט, שימוש באלמנטים גרפיים ואפקטים מיוחדים. אפשר גם להתאים את התמונה לסגנון המועדף עליכם.
ט. מומלץ להוריד את התמונה למחשב ולשמור אותה.
הנחיות למורה לשיעור:
לאחר יצירת קלפי תמונות בבינה מלאכותית ב-canva, המבטאים נושאים שנלמדו בכיתה וכוללים טעויות מדעיות וטכנולוגיות, התלמידים יקבלו הנחיות לזיהוי הטעויות.
בכיתה
המורה מחלק את התלמידים לקבוצות של עד 4 תלמידים בקבוצה.
עבודה בקבוצות:
א. כל קבוצה מקבלת כרטיסיית הנחיה וסדרת תמונות בהתאם לנושא הנלמד.
ב. על התלמידים לזהות את הטעויות המדעיות והטכנולוגיות.
במליאה:
כל קבוצה בתורה מציגה קלף אחד המכיל טעות. התלמידים מסבירים היכן הטעות ומדוע זאת טעות מדעית.
חשוב לעודד את התלמידים להיות יצירתיים ומקוריים ולקבל בפתיחות את מגוון הרעיונות שמועלים על ידי התלמידים, מבלי להעביר ביקורת שלילית. ייתכן שבהמשך נופתע בעצמנו ונגלה רעיונות חדשים עם התלמידים.
עבודה בקבוצות:
א. על התלמידים להכין באמצעות AI תמונות חדשות באותו נושא המציגות טעויות מדעיות וטכנולוגיות.
ב. התלמידים מחליפים ביניהם את התמונות שיצרו ומעריכים שוב את התמונות החדשות שקיבלו
מהקבוצות האחרות.
ג. אופציונלי: כל קבוצה מייצרת בעזרת AI קלפים שבהם התמונות מתוקנות ומדויקות מבחינה מדעית וטכנולוגית.
סיכום:
בפרקטיקה זו המורה מוביל את התלמידים ללמידה דרך שילוב מיומנויות טכנולוגיות, פדגוגיות, בדגש על חשיבה יצירתית וביקורתית. המשחק ממחיש את הנושא הנלמד על ידי זיהוי הטעויות המדעיות והטכנולוגיות בצורה ויזואלית, המאפשרת חוויית לימוד משמעותית תוך כדי העמקת התובנות של התלמידים בנושא הנלמד.