דלג אל

יצירת תמונות המתארות תופעות ומצבים מדעיים

למאגר הפרקטיקות
יצירת תמונות המתארות תופעות ומצבים מדעיים
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

כותבי הפרקטיקה:
צוות הדרכה ארצי יסודי: בילי פרידמן (מפמ"ר), גלית ניב, איריס אשכול, הדס כץ שדה חן, ד"ר עירית חוף-נהור, ד"ר רויטל וינשטוק, עפרה שפר, מזכירות פדגוגית

צורך

שימוש באמצעים דיגיטליים, בדגש על מיומנויות של AI:
מאפשר למורה ליצור תמונות של תופעות ומצבים, הכוללים בתוכם טעויות מדעיות וטכנולוגיות (הכנה לקראת שיעור ובמהלך השיעור על ידי התלמידים).
ביצועי הבנה לתלמידים תוך שימוש במיומנות החשיבה הביקורתית - הטלת ספק, היכולת להבנות ידע.
- לבצע תהליכי הסקה מבוססים ולקבל החלטות מושכלות וחשיבה יצירתית – סקרנות ומקוריות.
- גמישות מחשבתית, יצירת הקשרים חדשים.
למידה באמצעות משחק. שילוב ה-AI מזמן למידה פעילה, חווייתית, יצירתית, מותאמת ומהנה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ידע קודם של התלמידים: היכרות בסיסית עם מיומנות השימוש ב-AI ליצירת תמונה ב-Canva

שלבי יצירת התמונה ב-AI דרך CANVA - Magic Media
א. היכנסו לחשבון הקנבה. אם אין לכם חשבון, אפשר ליצור בחינם. ברוכים הבאים.
ב. בחרו בקטגוריה 'כל העיצובים' Elements (בסרגל החיפוש בחלק העליון מצד שמאל של המסך).
ג. כעת תיפתח בפניכם הקטגוריה 'AI image generator', ייצור תמונה ב-AI.
ד. בחרו בסרגל העליון 'Generate your own' ואת ההנחיה 'Generate image'.
ה. כתבו בתיבת הטקסט שנפתחה תיאור של התמונה שבה אתם מעוניינים, באופן מפורט וברור ככל האפשר. מומלץ להשתמש במילות מפתח מדויקות כדי להשיג תמונות טובות.
בתיבת הפרומפט יש לכתוב את ההנחיות הבאות על פי הסדר הבא (ההנחיות להלן מתייחסות ליצירת התמונות של קלפי המשחק בנושא מאפייני מחלקות בעלי חיים לכיתה ד'. אפשר להתאים את המשחק לכל תוכן לימודי):

1. צור לי תמונה של כלב בגודל בינוני היושב בפתח מלונה. במקום הפה של הכלב יש מקור.

ו. לאחר שסיימתם להגדיר את תיאור התמונה המבוקשת, לחצו על כפתור 'צור' (inspire me).
קנבה תציג בפניכם כמה אפשרויות.
תוכלו לתת הנחיה ליצירה חוזרת של תמונות נוספות ולדייק את תיאור התמונה בהתאם לתוצאות שקיבלתם.

ממשיכים לדייק:
2. תחליף את המקור במקור פחוס של ברווז.

ממשיכים לדייק:
3. על המקור להשתלב באופן פרופורציונלי לגודל הפה של הכלב. מקור בלבד, ללא הפנים של הברווז.
ממשיכים לדייק רק אם צריך.

ז. בחרו בתמונה המועדפת עליכם.

ח. אפשר לערוך את התמונה שהתקבלה: הוספת פילטרים, התאמה של בהירות וניגודיות, הוספת טקסט, שימוש באלמנטים גרפיים ואפקטים מיוחדים. אפשר גם להתאים את התמונה לסגנון המועדף עליכם.

ט. מומלץ להוריד את התמונה למחשב ולשמור אותה.

הנחיות למורה לשיעור:
לאחר יצירת קלפי תמונות בבינה מלאכותית ב-canva, המבטאים נושאים שנלמדו בכיתה וכוללים טעויות מדעיות וטכנולוגיות, התלמידים יקבלו הנחיות לזיהוי הטעויות.

בכיתה

המורה מחלק את התלמידים לקבוצות של עד 4 תלמידים בקבוצה.

עבודה בקבוצות:
א. כל קבוצה מקבלת כרטיסיית הנחיה וסדרת תמונות בהתאם לנושא הנלמד.
ב. על התלמידים לזהות את הטעויות המדעיות והטכנולוגיות.

במליאה:
כל קבוצה בתורה מציגה קלף אחד המכיל טעות. התלמידים מסבירים היכן הטעות ומדוע זאת טעות מדעית.

חשוב לעודד את התלמידים להיות יצירתיים ומקוריים ולקבל בפתיחות את מגוון הרעיונות שמועלים על ידי התלמידים, מבלי להעביר ביקורת שלילית. ייתכן שבהמשך נופתע בעצמנו ונגלה רעיונות חדשים עם התלמידים.

עבודה בקבוצות:
א. על התלמידים להכין באמצעות AI תמונות חדשות באותו נושא המציגות טעויות מדעיות וטכנולוגיות.
ב. התלמידים מחליפים ביניהם את התמונות שיצרו ומעריכים שוב את התמונות החדשות שקיבלו
מהקבוצות האחרות.
ג. אופציונלי: כל קבוצה מייצרת בעזרת AI קלפים שבהם התמונות מתוקנות ומדויקות מבחינה מדעית וטכנולוגית.

סיכום:
בפרקטיקה זו המורה מוביל את התלמידים ללמידה דרך שילוב מיומנויות טכנולוגיות, פדגוגיות, בדגש על חשיבה יצירתית וביקורתית. המשחק ממחיש את הנושא הנלמד על ידי זיהוי הטעויות המדעיות והטכנולוגיות בצורה ויזואלית, המאפשרת חוויית לימוד משמעותית תוך כדי העמקת התובנות של התלמידים בנושא הנלמד.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להתאים את המשחק לכל תוכן לימודי.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

לפעמים יש צורך בכמה דיוקים ותיקונים בקוד הראשוני (הפרומפט) שנכתב, כדי להגיע לתמונה הרצויה.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

צוות ההדרכה הארצי במדע וטכנולוגיה ביסודי כולל מורים העובדים בשטח ומנחים בקורסים ובקהילות מורים.
במהלך השנתיים האחרונות הצוות רכש ידע וניסיון מהשטח בנושא הבינה המלאכותית.
השימוש שנעשה ב-AI מגוון מאוד כמנחי קורסים, כמורים לתלמידים וכלומדים.
נעזרים ב-AI כעוזר הוראה לתכנון ההוראה, למהלכה - עם פעילויות מגוונות וחווייתיות, ובסיומה - להערכה מסכמת ומעצבת.
שילוב ה-AI מאפשר גיוון, חדשנות ופריצת דרך, תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בהתלהבות ובהנאה.
היכולת של ה-AI באה לידי ביטוי בשילוב ידע מילולי, חזותי (אינפוגרפיקה), תרשימי זרימה וגרפים, סימולציות, דגמים, משחקים, חידות וחדרי בריחה… והשמיים הם הגבול.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

סוגיות אתיות בראי יישומי הבינה המלאכותית
ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית בשנים האחרונות והפוטנציאל הרב הגלום בהן, מעלים מגוון סוגיות אתיות. איך נעזור לתלמידים לפתח מודעות לדילמות בנושא...
משוב מקדם למידה לחברים
איך נחזק את יכולתם של התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה ולהדק את הקשרים ביניהם, כחלק מגיבוש הכיתה כקבוצה חברתית
שיחה הסוגיות הלא מדוברות - הפילים שבחדר
הפרקטיקה "הפיל שבחדר" מאפשרת לתלמידים ולאנשי חינוך לעסוק באופן מונחה ומבוקר בסוגיות רגישות ובלתי מדוברות, באמצעות שיח ביקורתי עם בינה מלאכותית, שמטרתו לחשוף ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.