דלג אל

הגדרת יעדים לשיפור ההוראה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

שיפור מתמיד של תהליכי ההוראה בכיתה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הוראה היא מקצוע שמזמן תהליך צמיחה ושיפור מתמיד. נשתמש במודל המוצע כאן כדי להגדיר לעצמנו יעדים ברורים שיעזרו לנו לשכלל את מלאכת ההוראה בכיתה: 

הגדרת יעד SMART

נשתמש במודל המוצע כאן כדי להגדיר לעצמנו יעדים ברורים לשכלול מלאכת ההוראה בכיתה: 

S – ספציפי
1. נבחר יעד אחד שאותו נרצה להשיג,
ונכתוב רשימת פעולות שעלינו לבצע כדי להשיג את היעד.
יעדים לדוגמה: העלאת מספר המשתתפים בשיעור; העלאת רמת הציונים; שיפור באקלים הכיתתי; העמקת ההיכרות שלי עם התלמידים וכדומה.
פעולות לדוגמה: אם היעד הוא העמקת ההיכרות עם התלמידים, נציין מה נעשה כדי לקדם זאת – פגישה אישית עם כל תלמיד/ה, ביקורי בית, בקשה מהתלמידים להביא מהבית חפץ שיקר לליבם ולספר עליו וכד'.

M – מדיד
2. נקבע מדדים שבאמצעותם נדע אם הגענו ליעד.
למשל: מספר התלמידים שקיימנו איתם פגישה אישית; מספר התלמידים שנרצה לראות מעורבים בשיעור; מה יהיה הציון הממוצע במבחן; צמצום מספר ההפרעות במהלך השיעור ל-X; הגדלת מספר התלמידים שמכינים שיעורי בית ב-X אחוזים וכו'.

A – אחראי ובר השגה
3. נבחן אם היעד בר-השגה וניתן לביצוע בזמן ובתנאים הקיימים.
יש לקחת בחשבון את מספר השיעורים השבועי, את התקופה בשנה ואת הרכב הכיתה.
למשל: האם היעד לגבי העלאת מספר המשתתפים הפעילים הגיוני לתחילת השנה?
האם שיפור האקלים הכיתתי ניתן לביצוע בתקופת החגים שבה אין רצף לימודי?

R – רלוונטי
4. נבדוק אם יעד השיפור שבחרנו רלוונטי ומתאים לצורכי הכיתה, לגיל התלמידים ולצרכים שלנו.
למשל: בכיתה שסובלת ממיעוט משתתפים בשיעור כדאי לעודד מעורבות רבה יותר;
בכיתה שהאווירה הלימודית בה רופפת, כדאי לחתור ליצירת מחויבות גבוהה יותר.
ראו גם: מיפוי נתונים לתכנון ההוראה בכיתה

T – תָחום בזמן
5. נקבע תחנות ביניים שבהן נבדוק את התקדמותנו לקראת היעד.
למשל: בתוך שבוע אספיק לקיים שיחה אישית עם שישה תלמידים;
במהלך החודש הקרוב אשלב שלוש פרקטיקות הוראה חדשות בשיעורים.  

אפשר להיעזר בכלים היישומיים הבאים:

וראו גם: הכנת תוכנית עבודה שנתית לכיתה

עוד רעיון - משוב תלמידים

עוד רעיון - משוב תלמידים

אפשר לבקש מהתלמידים משוב על היעד שהצבנו, גם כדי לעורר אותם לשיתוף פעולה להשגת היעד, וגם כדי לדעת מה "עובד" עבורם ולמה הם זקוקים.

המשוב יכול להיות פתוח, לדוגמה: מה דעתכם על מה שעשינו היום? או מותאם ספציפית לבחינת היעדים שהגדרנו, למשל: כיצד ניתן להגדיל את מספר המשתתפים הפעילים בפעם הבאה?

עוד רעיון - מסע משתמש

עוד רעיון - מסע משתמש

בכדי לעורר אמפתיה כלפי אדם אחר אנחנו צריכים לנסות ולהבין את החוויה האישית שחווה האחר. כלי זה מאפשר לנו להתבונן בחוויה פנימית של כל דמות שנבחר, ובמקרה זה נתמקד בחוויה של תלמיד/ה בבית הספר כשנשמע צלצול לסיום ההפסקה ולפתיחת שיעור חדש.

  1. נגדיר את התקופה או הפעילות. למשל: שיעור מדעים.
  2. נכין רשימה של פעולות שהתלמיד/ה עושה במהלך הפעילות שהגדרנו. לדוגמה:
    • התלמיד/ה שומע/ת את הצלצול לסיום ההפסקה
    • מפסיק/ה את המשחק ורצ/ה לשתות מים בברזייה
    • בברזייה משתרך תור ארוך של תלמידים
    • התלמיד/ה ממתינ/ה שיגיע התור שלה/שלו
    • נכנס/ת באיחור לשיעור
    • המורה נוזפ/ת בתלמיד/ה על שאיחר/ה
  3. נצייר ציר זמן שמסמן את התקופה שהגדרנו מרגע הישמע הצלצול ועד שיעור מדעים. נסדר ונכתוב את הפעולות ברצף על ציר הזמן. 
    בשלב הזה נתייחס לחוויה הפנימית של התלמיד/ה בזמן הפעולה. נבחן כל פעולה ונחליט אם היא חוויה חיובית (נקודת שיא) עבור הדמות או חוויה שלילית (נקודת שפל). חוויה חיובית נסמן בנקודה מעל ציר הזמן וחוויה שלילית נסמן בנקודה מתחת לציר. חוויה ניטרלית נסמן בנקודה על הציר.
  4. לדוגמה: המורה נוזפת בתלמיד/ה שאיחר/ה זו חוויה שלילית שנסמן כנקודה מתחת לציר.
  5. אחרי שציינו את נקודות השיא והשפל, נמתח קו בין הנקודות כך שנקבל את תמונת ה"מסע" של המשתמש/ת שלנו במהלך פרק הזמן שהגדרנו. באופן זה, הכלי יסייע לנו לבחון את נקודות השיא והשפל של חוויות התלמידים שלנו במהלך השהות בבית הספר, ונוכל להיעזר ב"מסע המשתמש" כדי להגדיר יעדים כיתתיים לשיפור (למשל בדוגמה שהובאה, אפשר לדאוג לפינת שתייה נוספת מלבד הברזייה העמוסה).
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
פיתוח נקודות מבט מגוונות
קל להסתכל על דברים מזווית הראייה הייחודית שלנו, וקשה יותר לחשוב על תופעות, תהליכים, סוגיות ורעיונות מעיניו של אחר. ואולם אם נצליח לעשות זאת נרחיב את טווח החש...
מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני
במפגש סינכרוני בלמידה מרחוק קשה לעקוב אחר כל תלמיד ותלמידה ולדעת אם הם מעורבים ופעילים. בנוסף, קשה יותר לנהל דיון רב משתתפים. כלים דיגיטליים מאפשרים להתגבר ע...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.