דלג אל

מגוון ערוצי תקשורת מורה–תלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

לייצר מבחר ערוצי תקשורת בין התלמיד/ה למורה כדי לחזק את הקשרים הבין-אישיים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ישנם מבחר ערוצי תקשורת אפשריים בין התלמידים למורה. למשל:

  • ווטסאפ אישי/כיתתי
  • מייל אישי/כיתתי
  • אתר בית ספרי (פורום כיתתי, הודעות)
  • שיחות טלפוניות
  • שיחות אישיות/מפגשים קבוצתיים
  • מחברת קשר
  • תיבת דואר כיתתית
  • מרחב למידה דיגיטלי כיתתי (ראו שם בין השאר: יומן גוגל כיתתי)

מהלך

  1. שיח במליאה
    נקיים שיח עם התלמידים על מגוון רעיונות לערוצי תקשורת בין המורה לתלמידים לאורך השנה.
    אפשר לרשום אותם  על הלוח.
  2. בחירה והצבעה
    מתוך הרשימה שעל הלוח, נסמן את ערוצי התקשורת המרכזיים המוסכמים על ידי המורה והתלמידים.
    אפשר לקיים הצבעה ולבחור 5-4 ערוצי תקשורת עיקריים אותם נרצה להפעיל.
  3. עבודה בקבוצות
    הקבוצות ידונו בשאלות כגון, איך מנסחים פנייה למורה, מה ההבדל בין כתיבה לחבר/ה לבין כתיבה למורה וכדומה. כל קבוצה תבחן ערוץ תקשורת אחד מתוך הרעיונות שנבחרו, תברר את מטרתו, תגדיר את תרומתו לתקשורת הבין-אישית והכיתתית, תנסח את דרכי ההתקשרות, ותגדיר את הגבולות והזמנים להתקשרות.
    לדוגמה:
    קבוצה אחת יכולה לנסח את הנהלים לפנייה למורה בווטסאפ –
    - באילו שעות אפשר לשלוח הודעות?
    - מה כותבים בקבוצה הכיתתית ומה עדיף לכתוב בפרטי?
    - אילו נושאים לא מתאימים לדיון במרחב הזה?
    - כיצד אפשר להיעזר בווטסאפ לשמירה על קשר בחגים ובחופשות?
    קבוצה אחרת יכולה לבחון את תפקידה של מחברת קשר –
    - מה ייכתב במחברת הקשר?
    - מי יכתוב ובאיזו תדירות?
    - מתי תוצג המחברת להורים?
  4. סיכום במליאה
    כל קבוצה תציג את הצעתה במליאה. התלמידים יבחרו לפחות 2 ערוצי תקשורת ויסכימו על הכללים למיסוד ערוצי התקשורת ביניהם לבין המורה.

עוד רעיון - אני ואת/ה בהפסקה

עוד רעיון - אני ואת/ה בהפסקה

מקרים רבים הוכיחו שערנות של מורה בהפסקה, ההתעניינות בתלמידים והתגובה המיידית לתלמיד/ה בודד/ה או עצוב/ה, תרמה לחיזוק הקשר האישי בין המורה לתלמיד/ה.
במהלך תורנות שמירה בהפסקה, התבוננו בתלמידים וראו אם מישהו לבד, עצוב, מחפש אוזן קשבת. היו שם בשבילו במבט, באמירה, בהזמנה למפגש.
גם אם ראיתם ילד שאינו מתלמידיכם, אפשר לפנות למורה אחר שכן מכיר/ה אותו.

ניתן גם למסד מפגש אחד לפחות במחצית ובו פגישה אישית. הפגישה האישית תקבע מראש כדי שהתלמיד או התלמידה יוכלו להכין לקראתה נושאים עליהם ירצו לשוחח. המורה תתייחס בשיח בין היתר  לתחושת השייכות של התלמיד/ה לקבוצה, למידת הרווחה הנפשית שהיא מבחינה בה בכיתה, וכן למידות ולערכים של התלמיד/ה.

טיפים

טיפים

חשוב להסכים על גבולות ערוצי התקשורת ולפרסמם מראש לידיעת כל השותפים.

שימו לב לא לפרסם תכנים אישיים או פרטים העלולים לפגוע בצנעת הפרט, ובכל מקרה יש לפעול על פי הנחיות בית הספר בהתאם לחוזר מנכ"ל.

כדאי לפתוח פתח לתקשורת בעצמנו במקרה שהתלמידים לא יוזמים מהלך ליצירת קשר.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת רלוונטיות וחיבור לעולם התלמיד/ה
כשתלמידים מרגישים שהתכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתה רלוונטיים גם לחייהם מחוץ לכותלי הכיתה – המוטיבציה שלהם עולה והם מגלים יותר יוזמה, מעורבות ועניין
משוב מקדם למידה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעות...
משוב מקדם למידה לחברים
איך נחזק את יכולתם של התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה ולהדק את הקשרים ביניהם, כחלק מגיבוש הכיתה כקבוצה חברתית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.