במצפן המערכתי של משרד החינוך הוגדרו חמישה ערכים מרכזיים שלאורם יתחנכו בוגרי מערכת החינוך.
להלן הצעות לפעילויות להנכחת ערכים אלו בגן:
אהבת הדעת וחדוות הלמידה
נעודד את הילדים להתבונן, לשאול שאלות ולחקור תופעות מהמרחב שסביבם, תוך כדי קישור לערכים של יום העצמאות וסיפור המדינה. למשל, מדוע תולים דגלים? מי גר בשכונה שלי? למה דווקא מגן דוד? נאפשר לכל ילד לבחור שאלה שמעסיקה אותו ונעודד חקר פעיל סביב השאלה – דרך שיח, תצפיות, קריאה, שיתוף עם מבוגרים ועוד.
ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
נזמין את הילדים להתנסות בתהליך בחירות דמוקרטי – הצעת רעיונות, דיון קבוצתי, הצבעה בקלפי ופרסום תוצאות – סביב נושא לבחירה בגן (כמו שיר לטקס, משחק קבוצתי, בחירת סמל לגן וכד').
כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל
נזמין את הילדים לשוחח בבית ולברר: מאיפה עלו הוריי, סבי או סבתי? מתי הגיעו לארץ? מה הביאו איתם? בגן כל ילד ישתף פריט, תמונה או סיפור קצר מהבית – ואנו ניצור יחד "מפת מסעות" של משפחות ילדי הגן, המציינת את המקומות שמהם עלו המשפחות ונתחבר לסיפור הקמת מדינת ישראל והעליות השונות.
כבוד האדם והמשפחה
אפשר לקרוא את הספר 'פילים לא מתקבלים' (מאת: ליזה מנטצ'ב איורים: טאי יון), ולשוחח עם הילדים על שונות, קבלה ושייכות להרחבה: 'פילים לא מתקבלים'.
צדק חברתי וערבות הדדית
אפשר לספר לילדים שבמגילת העצמאות נכתב כי מדינת ישראל תהיה מדינה שבה יתייחסו באופן שווה ומכבד לכל אדם, ישאפו לשלום, ינהגו בחופש לכל האזרחים וידאגו לתושבים. אפשר לבחור קטע מתאים לילדים ולקרוא מתוך המגילה. אפשר ללמוד: מהי מגילה? על גבי מה נכתבה? אילו מגילות נוספות מכירים? אפשר לקשר בין המגילה לספר התורה בבית הכנסת הנכתב גם הוא על קלף ונגלל.