דלג אל

יום העצמאות בגן הילדים (ה' באייר)

חזרה ל"יום העצמאות, ה' באייר"
יום העצמאות בגן הילדים (ה' באייר)

יוֹם הַעָצְמַאוּת הוא חג לאומי ומועד ממלכתי במדינת ישראל, המציין את ההכרזה על הקמת מדינת ישראל בתום תקופת המנדט הבריטי. יום העצמאות חל בתאריך העברי ה באייר, מיד בצאת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. זהו מועד של שמחה לאומית, שבו מציין הציבור את חידוש הריבונות היהודית בארץ ישראל לאחר אלפיים שנות גלות.
ביום זה חוגגים את הישגי המדינה, את אחדותה ואת הדרך הארוכה שעבר העם היהודי להקמתה. החג מצוין ברשויות השונות בטקסים ממלכתיים, במופעים, בתהלוכות, בקישוטים חגיגיים ובדגלים, ומשלב אווירה של גאווה, שייכות ותחושת שותפות בין כל אזרחי המדינה.
סמלי החג:

  • הדגל – בצבעי כחול-לבן, עם מגן דוד במרכזו, כסמל לאחדות ולזהות הלאומית.
  • המנון "התקווה" המבטא את הכמיהה של העם היהודי לחירות ושיבה לציון.
  •  סמל המדינה – מנורת שבעת הקנים וענפי זית משני צדדיה – כסמל לשלום, מסורת והמשכיות.
  • טקס הדלקת המשואות הפותח את חגיגות העצמאות בהר הרצל, ומסמל מעבר מאבל לשמחה ומדגיש את סיפורו של העם דרך נציגים מהחברה הישראלית.

מנהגי החג:

  • תליית דגלים במרחב הציבורי ברחבי המדינה, בערים השונות ובחילות צה"ל.
  • מטס חיל האוויר – סמל לעוצמה ולהגנה.
  • בילוי משפחתי מסורתי בטבע, המשלב פיקניק, משחקים וזמן איכות.
  • ביקורים באתרים לאומיים – אנדרטות, מוזיאונים, בסיסי צה"ל הפתוחים לקהל ואתרי טבע – הזדמנות ללמידה חווייתית על תולדות המדינה.
חזרה לראש הדף

לשם מה? – שלומות הוליסטית

כיצד נקדם את הממד האישי?

נטפח בקרב ילדי הגן תחושת שייכות – לעצמם, לקבוצה ולמדינה.

  • מומלץ לקיים שיח עם הילדים: "מה אני אוהב בארץ שלנו? אילו מקומות אני מכיר? מה מיוחד כאן בעיניי? מה אני אוהב לעשות כאן?" נאפשר לכל ילד לבחור כיצד לבטא את הקשר שלו למדינה – ציור, סיפור, שיר, דגם, צילום או חפץ – ולשתף את חברי הקבוצה. אפשר לערוך תערוכה משותפת במרחב הגן מתוצרי הילדים.
  • כדאי לשוחח על המושג "עצמאות": מתי אני עצמאי? מה אני יכול לעשות בעצמי? ממי אני יכול לבקש עזרה?

נטפח בקרב ילדי הגן תחושת שייכות לקבוצה ואחריות משותפת, תוך כדי עידוד מעורבות בפעילות הקבוצתית מתוך הבנה שכל אחד הוא חלק ממכלול רחב יותר.

  • נחשוב עם הילדים כיצד אפשר לתרום לסביבה האנושית בקרבת הגן – הכנת ברכות לאוכלוסייה מבוגרת, איסוף צעצועים לתרומה, שיתופי פעולה בין גנים צמודים וכד'. להרחבה: לפעמים חלומות מתגשמים
  • אפשר לארח בגן אורחים מהקהילה – סבים, סבתות או שכנים – שישתפו את הילדים בסיפור אישי הקשור ליום העצמאות או לארץ ישראל.

נעמיק את החיבור של הילדים לסביבה שבה הם חיים ולטבע ארץ-ישראלי – נופים, מקומות, חי וצומח.

  • אפשר להכין עם הילדים מפת שייכות קהילתית: כל ילד יסמן היכן הוא גר, איפה הגן ממוקם ומי גר קרוב אליו – ניצור שיח על קשר למקום ולמרחב המשותף.
  • כדאי לשוחח עם הילדים על חשיבות השמירה על הסביבה, על האחריות שלנו למקום שבו אנו חיים ולהציע יחד רעיונות לשמירה על הסביבה: איסוף פסולת מהסביבה הקרובה ומיחזורה, הקמת גינה קהילתית, שתילה בגינת הגן, הקמת מרחב קהילתי למיון פסולת, הקמת שביל הליכה, יצירת שלטים עם מסרים להזמנה לשמור על הסביבה וכד'.
  • מומלץ לצאת עם הילדים למרחבים שבסביבת הגן, להתבונן בצומח ובחי המקומיים ולדבר על מה שמאפיין את הטבע בארץ ישראל. אפשר להכין יחד מגדיר של החי והצומח בסביבת הגן ולהעמיק את מערכת היחסים של הילדים עם הטבע הקרוב אליהם.

ידע בתחומי ליבה

  • שפה ואוריינות - נכיר את דמותו של אליעזר בן יהודה ונדבר על התחדשות השפה העברית. נחשוב יחד על מילים הקשורות לישראל, נברר את משמעותן ונשמע סיפורים על מילים שנשכחו וחזרו לשימוש.
    אפשר לקרוא לילדים את הסיפור 'השפה נמה', מאת: תמי שם טוב איורים: איה גורדון נוי, אשר מספר על הדרך שבה העיר אליעזר בן יהודה את השפה העברית.
  • מתמטיקה - אפשר להכין ציר זמן ועליו לציין אירועים חשובים בתולדות המדינה או אירועים הקשורים להקמת היישוב שבו נמצא הגן.
    כמו כן, אפשר להוסיף את אירועי הגן – טיולים, פרויקטים וחוויות – וכך ליצור חיבור אישי להתפתחות ולזמן.
  • חינוך גופני-תנועה - נלמד ריקודי עם פשוטים, כמו ריקוד הורה – בהשראת הריקודים שנרקדו בשמחת הכרזת המדינה – ונרקוד יחד בחצר הגן בהזדמנויות שונות.

ידע בין תחומי

  • אומנות ותרבות ישראל מומלץ להציג בפני הילדים יצירות אומנות המתארות את נופי הארץ או סמלים מהתרבות הישראלית, ולשוחח על הצבעים, התחושות והמשמעויות שעולות מהן. להרחבה: נוף ישראלי
  • מתמטיקה ואומנות כדאי לחקור את צורת מגן הדוד – להבין כיצד הוא נוצר משילוב של צורות גאומטריות ולבחון דרכים שונות ליצירתו. אפשר להציע לילדים מגוון חומרים להתנסות חופשית, כמו קיסמים, שרוכים, גופים גאומטריים ומשולשים שווי צלעות.
  • מתמטיקה ותרבות ישראל אפשר להתבונן על שטרות ולחקור את הייצוגים המופיעים עליהם: דמויות, סמלים, מספרים, מילים ועוד, ובהמשך להקים מרחבי משחק סוציודרמטי, כגון מכולת, דוכן מכירות, שוק ועוד ולשלב בהם כסף ישראלי שהוכן על ידי ילדי הגן.

ידע תהליכי

  • נעודד את הילדים ליצור כלים לנפנוף (כגון דגלונים, סרטים, מקלות קישוט) תוך כדי בדיקה: איזה חומר הכי מתאים? מה משפיע על התנועה ברוח? נפתח שיח תוך כדי תהליך הבנייה על חומרים, תכונותיהם והקשר שלהם למטרה.
  • נזמין את הילדים לחקור תהליך ערבוב צבעים: הילדים יתנסו בערבוב צבע כחול ולבן, יצפו בשינויים ובתוצאות, ויבנו פלטת גוני כחול אישית שבה ישתמשו לציור חופשי. במהלך ההתנסות כדאי לקיים שיח על הבחירות, החקר, התגליות והתחושות שהתעוררו.
  • מומלץ לחקור עם הילדים את ההמנון 'התקווה' – להכיר את סיפורו, לעסוק במשמעות התקווה, לשוחח על משאלות אישיות ולחוות את עוצמת ההמנון באירועים שונים. להרחבה: 'הכי ישראלי'.

ידע עולם

  • אפשר לשוחח עם הילדים על התרבות הישראלית המגוונת, לחקור מנהגים, לבוש, מוזיקה ומאכלים, ולחבר את הלמידה לסיפורי המשפחות שמהן מגיעים הילדים – אילו מסורות, חגים ומנהגים קיימים בביתם, וכיצד כל משפחה תורמת לפסיפס התרבותי של מדינת ישראל.
  • כדאי להכיר דגלים ממדינות שונות בהתאם לעניין הילדים: מה מאפיין אותם? במה הם דומים? במה שונים?
  • אפשר להזמין את הילדים לשתף חוויות אישיות מביקורים במקומות ובאתרים בארץ, באמצעות תמונות, ציורים או חפצים. במהלך השיתוף אפשר להראות את מפת ארץ ישראל ולסמן עליה את המקומות שבהם ביקרו הילדים ולחקור יחד את האתרים השונים שבהם ביקרו הילדים.

מיומנויות קוגניטיביות

  • אפשר לקיים שיח עם הילדים סביב השאלה: "איך חוגגים יום הולדת למדינה?" "מה ההבדל בין חגיגת יום הולדת של מישהו לבין חגיגה של מדינה?"
  • מומלץ לשוחח עם הילדים על ההבדלים בין תקופות: כיצד חיו בארץ לפני קום המדינה וכיצד חיים היום? אפשר לעודד התבוננות בתמונות ישנות של בני משפחה (אם יש) והשוואתן להווה.
  • פיתוח שפה והרחבת אוצר מילים – כדאי להעמיק במילים הקשורות לעצמאות ולמדינה, כגון: חירות, תקווה, מדינה, עצמאות וכד'. אפשר לחבר את המילים לחוויות משפחתיות אישיות של ילדי הגן, ולשוחח כיצד מושגים אלו באים לידי ביטוי בסיפורים ובזיכרונות מהמשפחה.

מיומנויות תוך-אישיות

  • פיתוח תחושת מסוגלות ואמונה בעצמי – אפשר לספר לילדים את סיפורו של בנימין זאב הרצל, ולהדגיש כיצד אמונה בחלום יכולה להוביל לשינויים גדולים. בשיח עם הילדים, אפשר לשאול: האם יש משהו שאני חולם לעשות? האם זה משהו שאני מצליח בו? מה אני יכול לעשות כדי להצליח?
  • פיתוח הבנה של מושג הבחירה – הבחירה היא מרכיב מרכזי בבניית עצמאות ופעלנות. מומלץ לשוחח עם הילדים על מצבים ביום־יום שבהם הם בוחרים: במה לשחק, עם מי לשבת, מה ליצור. רצוי לעודד אותם לשים לב לתחושות שמתעוררות כאשר הבחירה בידיהם – ומה קורה כשאין להם אפשרות לבחור.

מיומנויות גופניות-בריאותיות

  • אפשר לתכנן עם הילדים מסיבה בהקשר לספורטאים פורצי דרך ישראלים: נכיר מקצועות ספורט שונים, נכין מקצי אתלטיקה, מגרש כדורגל, מגרש כדורסל, מגרש טניס ועוד, נבחר תפקידים - מאמן, מנהל קבוצה, קפטן, שופטים, נכין לוח אימונים ומשחקים, תלבושות, כרטיסים, נזמין קהל, נכין דגלים, נשיר את ההמנון, נכין שירי עידוד ונשוחח על ספורט הוגן ומכבד.
    להרחבה: "בכל הלב" – תנועה וקהילה בגיל הרך
  • מומלץ להכין עם הילדים ארוחה ישראלית חגיגית, המבוססת על המלצות קשת המזון לתזונה. ישראלי זה הכי בריא

במצפן המערכתי של משרד החינוך הוגדרו חמישה ערכים מרכזיים שלאורם יתחנכו בוגרי מערכת החינוך.
להלן הצעות לפעילויות להנכחת ערכים אלו בגן:

אהבת הדעת וחדוות הלמידה

נעודד את הילדים להתבונן, לשאול שאלות ולחקור תופעות מהמרחב שסביבם, תוך כדי קישור לערכים של יום העצמאות וסיפור המדינה. למשל, מדוע תולים דגלים? מי גר בשכונה שלי? למה דווקא מגן דוד? נאפשר לכל ילד לבחור שאלה שמעסיקה אותו ונעודד חקר פעיל סביב השאלה – דרך שיח, תצפיות, קריאה, שיתוף עם מבוגרים ועוד.

ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

נזמין את הילדים להתנסות בתהליך בחירות דמוקרטי – הצעת רעיונות, דיון קבוצתי, הצבעה בקלפי ופרסום תוצאות – סביב נושא לבחירה בגן (כמו שיר לטקס, משחק קבוצתי, בחירת סמל לגן וכד').

כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל

נזמין את הילדים לשוחח בבית ולברר: מאיפה עלו הוריי, סבי או סבתי? מתי הגיעו לארץ? מה הביאו איתם? בגן כל ילד ישתף פריט, תמונה או סיפור קצר מהבית – ואנו ניצור יחד "מפת מסעות" של משפחות ילדי הגן, המציינת את המקומות שמהם עלו המשפחות ונתחבר לסיפור הקמת מדינת ישראל והעליות השונות.

כבוד האדם והמשפחה

אפשר לקרוא את הספר 'פילים לא מתקבלים' (מאת: ליזה מנטצ'ב איורים: טאי יון), ולשוחח עם הילדים על שונות, קבלה ושייכות להרחבה: 'פילים לא מתקבלים'.

צדק חברתי וערבות הדדית

אפשר לספר לילדים שבמגילת העצמאות נכתב כי מדינת ישראל תהיה מדינה שבה יתייחסו באופן שווה ומכבד לכל אדם, ישאפו לשלום, ינהגו בחופש לכל האזרחים וידאגו לתושבים. אפשר לבחור קטע מתאים לילדים ולקרוא מתוך המגילה. אפשר ללמוד: מהי מגילה? על גבי מה נכתבה? אילו מגילות נוספות מכירים? אפשר לקשר בין המגילה לספר התורה בבית הכנסת הנכתב גם הוא על קלף ונגלל.

 

חזרה לראש הדף

איך? – מוקדי היישום

כיצד ניישם זאת בגן?
דרך ארבעת מוקדי היישום. מוקדים אלו מתקיימים בשדה הפעולה החינוכי של הגן, נמצאים בשגרת העבודה בגן ומאפשרים לצוות החינוכי ליישם רעיונות, לממש מטרות ויעדים.

אפשר להציע לילדים מושגים ורעיונות הקשורים לתרבות, לקהילה ולחיים במדינה ולאפשר להם לבחור, לשאול ולהעמיק במה שמסקרן אותם, כגון: חקר סמלי המדינה, טקסים, שטרות ודרכונים, מטוסים, שירי ארץ ישראל ועוד.

נאפשר לילדים להתנסות בניהול זמן עצמאי בתוך מסגרת ברורה של סדר יום עם עוגנים, כגון מפגשים, ארוחות ומעברים. בין עוגנים אלה יתקיימו זמנים חופשיים שבהם יוכלו הילדים לבחור כיצד לפעול: פעילות שקטה, יצירה, משחק, חקר או שיח.
השיח עם הילדים יכלול שאלות של תיווך והכוונה:
איך אני בוחר מה מתאים לי עכשיו? האם סיימתי? מה יקרה אחר כך?
להרחבה: ניהול זמן - גן 'פטל' רמת השרון

  •  למידה חוץ-גנית: כדאי לנצל את הסביבה הקרובה לגן ללמידה קונקרטית: סיור ברחוב הנקרא על שמות מנהיגים ישראלים, ביקור באנדרטה או בגינה קהילתית. אפשר לשוחח על מה רואים, מי גר כאן, אילו סמלים של המדינה מופיעים וכד'.
  • למידה מתוך פליאה: נחבר את הילדים לרגעים מעוררי התפעלות הקשורים לחג: מטס חיל האוויר, הדגלים המתנופפים, מופע זיקוקין או סיפור הקמת המדינה. נשתמש ברגעים אלה כדי לעורר שאלות ולפתוח שער ללמידה סקרנית מתוך התרגשות אמיתית של הילדים.
  • למידה מבוססת תיעוד: נזמין את הילדים לצלם, לצייר, לרשום, להקליט ולאסוף חפצים כחלק מתהליך רפלקטיבי המאפשר לילדים לחזור לחוויות הלמידה, להעמיק ולהמשיך מהן הלאה. בסיום התהליך אפשר לערוך "גלריה ישראלית" - תערוכה ייחודית שתשקף את נקודת המבט האישית של כל ילד על תהליך הלמידה בנושא יום העצמאות.

מומלץ בקבוצות קטנות לאפשר לילדים לשתף חלומות, רעיונות והצעות לשיפור חיי הגן בכלל ולמרחבי הגן בפרט. למשל: מה היו רוצים לשנות במרחבי הגן? איזה מרחב היו רוצים להקים?

חזרה לראש הדף

תקומה וגבורה

חזרה לראש הדף

משדרים מאקדמיה ברשת

משדרים מאקדמיה ברשת

הרצאה זו נשתף ברעיונות למשחקי למידה בנושא 70 שנה למדינה ונציע דרכים לשילובם בעבודת הגן.

אולי תתעניינו גם ב...

יום הזיכרון לרצח יצחק רבין ז"ל בגן הילדים (י"ב בחשוון)
גן הילדים בהיותו מוסד חינוכי רשמי הוא אבן היסוד הראשונה ברצף של מערכת החינוך. אנו רואים חשיבות בציון יום הזיכרון להקניית ערכים דמוקרטיים כגון קבלת האחר וכבוד...
היום הבין-לאומי לאיכות הסביבה
יום איכות הסביבה העולמי מצוין בכל שנה ב-5 ביוני בידי המדינות החברות באו"ם. מטרת היום להגביר את המודעות לאיכות הסביבה, לקדם שינוי עמדות בנושאים של איכות הסביב...
לקראת הקיץ בגן הילדים
מבחר חומרי הוראה לקראת הקיץ
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.