קרטוניה - מרחב יצרנות בגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, מיומנויות קוגנטיביות, ידע תהליכי
- סביבות למידה:
- מרחב בגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד בין אישי
- מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם, חינוך סביבתי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
קרטון הוא חומר המוכר לילדים מחיי היומיום. בגן אופל, בהנהלתה של רחל אמסלם, הוקמה קרטוניה באזור מקורה ביציאה לחצר. כל פעם שעלה צורך בגן, תוך כדי משחק או פעילות של הילדים, נגשו הילדים לקרטוניה ויצרו בה את התוצר שנזקקו לו למשחק.
בסרטון ניתן לראות את הילדים מכינים עגלה לבובה ומשחקים בתוצרים שהכינו בהזדמנויות קודמות.
קרטונים בגן
קרטון הוא חומר המוכר לילדים מחיי היומיום. ההתנסות בו מאפשרת עיסוק בחשיבה הנדסית טכנולוגית, תוך שימוש במיומנויות הדורשות תכנון, פתרון בעיות, ראייה מרחבית ועבודת צוות וכן דמיון ויצירתיות. הילדים מתנסים בניסור, לומדים לתכנן ולחתוך את הקרטון לפי רצונם, מתכננים ובונים. הבנייה נעה מדגמים קטנים ואישיים, כמו בית, רובוט ומכונית, ועד למבנים גדולים, כמו רובוט שאותו ילד יכול ללבוש, מבנה גדול משותף לכמה ילדים ומטוס.
מתוך: דובדבני ואחרים, (2019) חושבים ובונים בגן פיתוח חשיבה טכנולוגית והנדסית עלון דע גן 12.
כלי עבודה לעבודה עם קרטון
ניתן לרכוש כלים ייחודיים לעבודה בקרטון לניסור, חירור או חיבור שני קרטונים באמצעות הברגה. אפשר גם להשתמש בסכין חסה לניסור ובברגי גבס לחיבור ויצירת צירים. תוספת של גלגלים, ידיות וצירים יעודדו את הילדים לשלב אותם בבנייה ולשדרג את בנייתם.
מה עושים עם התוצרים
בסרטון הילדים בנו מקרר שמשרת אותם במשחק שלהם. בגנים אחרים ילדים בנו מכונת כביסה ומכוניות. כשהתוצרים מתקלקלים ניתן לתקן או לפרק את החלקים המיוחדים לשימוש חוזר. כשילדים יוצרים עבודות לעצמם אפשר לשאול אותם האם הם רוצים להציג אותם ולספר משהו על העבודה שלהם. כך נוכל להבין את מכלול השיקולים שהנחו את הילדים בבניה.
בואו נדבר על זה
• כיצד לפתוח פעילות בקרטוניה בגן?
• איפה כדאי למקם את הקרטוניה?