גמישות וניידות במרחבי משחק בגן העתידי
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ביטוי אישי, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
- סביבות למידה:
- פנים הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד בין אישי
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
לארגון המרחב החינוכי בפנים הגן ובחצר ישנה חשיבות גדולה בהעברת מסרים וערכים בכלל, ולילדים בפרט.
תפיסת הגן העתידי מזמינה את הילדים להיות שותפים פעילים ויוזמים ביצירת סביבת המשחק שלהם.
בגן הדס בקיבוץ יפעת, תמי נחום הגננת, מאפשרת כל יום מחדש לילדים ולצוות לתכנן ולבנות את מרחבי המשחק הרלוונטיים להם. בסרטון ניתן לראות ילדים בגילאי 4-6 בוראים לעצמם את עולם המשחק הסוציודרמטי כל יום מחדש.
מיומנויות אישיות וחברתיות המקודמות בסרטון:
1. בחירה
2. יצירתיות
3. סקרנות
4. פתרון בעיות
ומה עוד?
"הסביבה החינוכית מהווה מעין אקווריום המאפשר - בגלל שקיפות קירותיו - לשקף ולבטא את הגישה החינוכית, את הערכים ואת התרבות של האנשים החיים בה" (מוריס מלגוצ'י, אחד מהוגי אסכולת רג'יו אמילה שבאיטליה).
סביבה חינוכית איכותית לגיל הרך כוללת מרחבים שונים לפעילויות יומיומיות בתוך חלל הגן, בחצר ובסביבה הווירטואלית: סביבות בטוחות, שטופות אור, מאווררות ונקיות ישרו אווירה מזמינה בכל חלל הגן. כמו כן סביבה זו מפגישה את הילדים עם גירויים מעשירים, מעודדת אותם להתנסות ולחקור, מרחיבה את ידיעותיהם, מפתחת את כישוריהם, עוזרת להם ללמוד על קיומם של גבולות ומקדמת את יכולתם לוויסות עצמי. מומלץ כי ארגון המרחב בגן יזמן גם אינטראקציות קבוצתיות ופרטניות.
חומרים הנמצאים במרחב הגן (כגון צעצועים, חפצים, אביזרים) מזמינים השתתפות ומעורבות מסוגים שונים. חומרים סגורים, המוגבלים באופן השימוש בהם (לדוגמא טלפון, מברשת שיער) וחומרים פתוחים, המעוררים השראה ומאפשרים לילדים ולילדות לפעול ולבטא את הידיעות, המחשבות, הרגשות ואת התובנות שלהם במגוון דרכים ושפות.
המטרה העיקרית בזימון חומרים פתוחים היא לאפשר לילדים חוויה רגשית, חושית, אסתטית וקוגניטיבית, המתבטאת במגוון רחב של דרכי הבעה בפעילות, במשחק ובעבודה.
להרחבה:
- חומרים פתוחים
- שבילים לגן העתידי – קווים מנחים לעיצוב חינוך איכותי ורלוונטי במציאות משתנה
- ארגון מרחב – מתוך אוגדן שבילים
- "הגן העתידי להיות אני, להשתייך, ולגלות עולם" - מאמר מאת: מירב תורגמן, דיאנה אלדרוקי פינוס, מיכל ג'ראד, עלון דע-גן 12, תשע"ט 2019
- תכנון ובנייה של מרחבי משחק ופעילות בשיתוף הילדים - מאמר מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: ילדים מעצבים סביבות משחק ולמידה, חורף תשע"ז
- טכנולוגיה בגן הילדים – ילדים בוחרים, מפתחים ובונים מרחבי פעילות בגן - מאמר מאת ד"ר דיאנה אלדרוקי פינס, מדריכה ארצית למדע וטכנולוגיה, מתוך: עלון דע גן, גיליון 7, קיץ תשע"ד
בואו נדבר על זה
- כיצד מתאימים את המרחב הסוציו דרמטי לקבוצת הילדים בגן?