פעילות תנועה בשגרת הגן
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- ידע בין תחומי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע עולם, ידע תהליכי
- סביבות למידה:
- כל הגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית, חינוך לתנועה
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
פעילות תנועה בשגרת הגן
ילדי הגיל הרך זקוקים לתנועה לשם התפתחות מוטורית תקינה ולשם העמקת למידתם על אודות מושגים ותהליכים הרלוונטיים לגילם ולטבעם.
שילוב תנועה בשגרת הגן הוא משימה חשובה מדרגה ראשונה המתחשבת במאפייניהם ובצורכיהם של ילדים בגיל הרך. ההנחה הבסיסית היא שהתנועה, בדומה לשאר החושים, אינה ניתנת להפרדה ממקום שהייתם ופעילותם של הילדים. תכנון הסביבה התנועתית, ארגונה ועידוד הפעילות בה הם באחריותה של הגננת וצריכים להיות חלק בלתי נפרד משיקוליה בניהול סדר היום של הגן ובארגון הסביבות שלו.
שילוב התנועה ייעשה באותו אופן שבו נהוג לשלב את תחומי הדעת האחרים, כמו שפה, אומנות, מוזיקה, מדעים ועוד. מצד אחד יש לשלב את התנועה באופן טבעי ורלוונטי למתרחש בגן ולנלמד בו בלא הפרדה מההתרחשות הכללית. מצד שני לעסוק בה גם בזמן ייחודי משלה לשם ביסוס ההרגלים והמודעות לפעילות גופנית יום-יומית (גמישות, הרפיה, חיזוק ונשימה) שהם בעלי ערך בפני עצמם לאיכות חיים לאורך החיים.
עקרונות לשילוב התנועה בשגרת הגן
- פעילות בתנועה היא הזדמנות לטפח מאפיינים חברתיים-רגשיים
- השפה והתנועה משפיעות זו על זו ותומכות זו בזו
- התנועה היא חלק מהווייתו ומצרכיו של הילד בגיל הרך
דרכים לשילוב התנועה בשגרת הגן
- בפעילות מעבר
- במפגש בוקר
- בעבודה בקבוצה קטנה
- בחצר הגן
- בחלל הגן
- טיולים בסביבה הקרובה