חפש ב:

חינוך מוזיקלי בגן

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, קהילתיות, יזמות ויצרנות, למידה במרחבי חיים, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. אומנויות - אומנות מוזיקה: האזנה פעילה לאוצר מוזיקלי איכותי, ביצוע: שירה, נגינה, אלתור, רישום

אודות הפעילות

המוזיקה היא תופעה אוניברסלית שתפסה ותופסת מקום מרכזי וחשוב בכל תרבויות העולם בכל הזמנים. עוצמתה של החוויה המוזיקלית היא בכוחה להעביר באופן ישיר ובלתי אמצעי מסרים שקשה לבטאם במילים. יתרה מכך, המוזיקה כמרחב תרבותי ייחודי משמשת כר נרחב לפיתוח היכולות והכישורים הבסיסיים של הילד מתוך שילוב היבטים רגשיים, קוגניטיביים ופסיכומוטוריים.
מחקרים רבים מדגישים את מקומה של המוזיקה ואת תרומתה בעיצוב אישיותו של הילד. לצד היות המוזיקה כר ראשוני לפיתוח היכולות והכישורים הבסיסיים של הילד, אפשר לטפח באמצעותה גם זיקה לערכים חברתיים ותרבותיים מתוך מתן כבוד למקומו של הילד ולמיקומו במרכז.
ילדים מגיבים ספונטנית למוזיקה עוד מינקותם. הם נהנים להאזין, לנוע, להפיק צלילים מכלים ולהשמיע קולות שונים. המוזיקה היא שפה תקשורתית, ויש לה היכולת ללכד קבוצה וליצור תחושת אחדות המעצימה את הרגשות ואת ההתלהבות. גונה הרב מאפשר הזדהות ועושר תגובתי. כך יכולים הילדים לגלות ערנות בהאזנה לקטע מוזיקלי סואן, להירגע בשמיעת קטע מוזיקלי רגוע ולשמוח בעת נגינת קטע מוזיקלי מוכר ואהוב.
החינוך המוזיקלי נותן איכות לחיים כאשר שורשיו נעוצים בגיל הרך. לפיכך בגיל הזה יש להשקיע את המרב ואת המיטב כדי לבנות יסודות יציבים ואיתנים להמשך התפתחותו של הילד בעתיד. למעשה, המוזיקה שאליה נחשף הילד הרך מספקת לו את התשתית להבנה מוזיקלית אינטואיטיבית ובד בבד להערכה של המוזיקה ולהנאה ממנה.
לפיכך יש להציב את המוזיקה בלב ליבה של תוכנית הלימודים בגן הילדים ולהטמיעה כחלק בלתי נפרד ממנה.
הנחות יסוד
- המוזיקה מבטאת הלכי רוח, השקפות, ערכים, אמונות וגישות חברתיות-תרבותיות. הילדים מגיבים לה בהאזנה פעילה, בסקרנות ובהנאה.
- פעילות מוזיקלית מאפשרת פיתוח של כשרים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים, מגלה זיקות לעולמות תוכן אחרים ומגבשת מפות קוגניטיביות גמישות הניתנות להעשרה.
- עשייה מוזיקלית מטפחת דימוי עצמי חברתי, מוטורי ואינטלקטואלי חיובי.
מטרות
- לימוד והכרה של עקרונות ומושגים מוזיקליים בסיסיים
- חשיפת הילד ליצירות מוזיקליות מתקופות שונות ובסגנונות שונים מהתרבות היהודית והישראלית ומתרבויות העולם
- פיתוח המיומנויות המוזיקליות השונות באמצעות תחומי המוזיקה השונים
- שילוב החינוך המוזיקלי בהעשרת עולמו של הילד ובשיפור איכות חייו
- יצירת זיקות גומלין בין מקצוע המוזיקה ובין עולמות תוכן אחרים
מקומן של המחנכות בגן
הילד פוגש שתי דמויות מרכזיות בגן: הגננת והמורה למוזיקה. שתיהן מודל לחיקוי בשבילו מבחינה מקצועית ובעיקר מבחינה אישית. עיקר תפקידיהן סובב סביב התכנים, דרכי ההוראה, ההערכה ובניית סביבה תואמת בגן. אלה יוצרים תשתית מקצועית וחינוכית שמובילה להטמעת הנושאים הנלמדים בגן כמו גם לביסוס החינוך לערכים.
כדי שהפעילות המוזיקלית בגן תהיה משמעותית ומעמיקה יש צורך בשיתוף פעולה הדוק, פורה והדדי בין הגננת ובין המורה למוזיקה כאשר הילד נמצא במרכז. המורה לחינוך מוזיקלי מקנה את השפה המוזיקלית; והגננת משלבת את המוזיקה כחלק בלתי נפרד מחיי הגן. כל אלה דורשים מן הגננת ומן המורה למוזיקה להציב מטרות ברורות ומדויקות ולפיהן לבנות את תוכנית העבודה השנתית. יישומה של תוכנית זו בגן ייעשה מתוך בדיקה והערכה שוטפת במהלך שנת הלימודים.

תוצרים מצופים מהילד
- הילדים יתוודעו אל אוצר שירים מהתרבות הישראלית, היהודית והעולמית
- הילדים יפתחו מודעות לשירה אסתטית
- הילדים יכירו רפרטואר מגוון של מוזיקה מסגנונות שונים
- הילדים יאזינו למוזיקה ויביעו את עצמם בדרכים שונות במסגרת חוויה קוגניטיבית-רגשית

תוצרים מצופים מהגננת
- הגננת תבצע ותחזק את הפעילויות המוזיקליות שלימדה המורה למוזיקה.
- המורה למוזיקה תלמד עקרונות ומושגים בסיסיים בתחום המוזיקה.
- המורה למוזיקה תשלב רפרטואר מוזיקלי איכותי של שירים ושל יצירות.

תוצרים מצופים מההורים
- ההורים ישולבו באירועים מיוחדים בגן כגון קבלת שבת, יום הולדת, יום המשפחה וקונצרטים.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.