סיפור מקום בגן הילדים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- הגן העתידי:
- קהילתיות, למידה במרחבי חיים, מיומנויות אישיות, ידע עולם
- סביבות למידה:
- מחוץ לגן
- מעגל השנה:
- כל השנה
- כישורי חיים: מוקד האני, מוקד בין אישי
- מורשת ומסורת: תרבות ישראלית
- שפה ואוריינות: כשירות לשונית
תחומי דעת ונושאים מרכזיים:
אודות הפעילות
תפיסת הגן העתידי מעגנת בתוכה את הקהילתיות. לכל קהילה יש סיפור, הסיפור מהווה יסוד שורשי לקהילה ולמקום בו היא נמצאת. סיפור מקום הוא סוגה בשפה, בנוי מאוסף של סיפורים העוברים מדור לדור בעל-פה ובכתב. בגן כלנית בקיבוץ אלונים, זהובית הגננת מאפשרת לילדים להתחבר לקהילה ולסיפוריה וכל זאת בדרך חוויתית ומאפשרת. החיבור בין הקהילה לבין הסוגה בשפה מאפשר קידום מיומנויות מתחומים רבים ובראשם השפה, מתוך הקשר רלוונטי למציאות של היום.
למידה המקדמת את עוגן הקהילתיות מדגישה את מקומם החשוב של הילדים כמקור עוצמתי בבניית התרבות של עצמם ושל הקהילה בה הם חיים וכוללת ערכים של כבוד לזולת, הקשבה, פתיחות, גמישות ורגישות לאחר.
השתלבות הגן בקהילה תוך קיום יחסי גומלין ושיתופי פעולה עם גורמים רלוונטיים לילדים:
• יזמות חברתית: טיפוח ערכים של נתינה, חמלה ואחריות חברתית.
• קידום יוזמות להכרת נכסי מורשת בקהילה.
• טיפוח קשרים עם אנשים בקהילה.
על סופרת הילדים מרים רות וסיפורי מקום
זהובית הגננת היא נכדתה של סופרת הילדים המוכרת מרים רות. היא גדה על ברכיה של סבתה ושמעה מפיה סיפורים. מרים רות היתה גננת ולימדה גננות במכללת אורנים.
סיפורי מקום וזיכרון הם אחד הנושאים החשובים שמרים פיתחה ועיצבה כחלק מלימודי ספרות ילדים במכללת אורנים. סיפורים אלה קיימים בכל אחד מאיתנו, צריך רק להוציא אותם מהכוח אל הפועל. הם נוצרים בעקבות אירועים וחוויות מהחיים האישים, המשפחה או הקהילה וקשורים למקום או לעברו. מרים ראתה בנושא סיפורי השורשים כערך להנחלת המורשת, העמקת הקשר למקום, לנופיו ולעברו. דרך החוויות שעלו מתוך הסיפורים לחזק הרגשת שייכות למשפחה ולדורותיה...
בואו נדבר על זה
• אלו סיפורי מקום מתאימים לילדי הגן נמצאים במרחב הקרוב של הגן שאתן מנהלות?
• כיצד נכון לשתף את ילדי הגן בסיפורים הללו?
• מי השותפים הטבעיים שלכן לכך בקהילה?