חפש ב:

סדנת צעצועים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות אישיות, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע תהליכי, קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, ידע בין תחומי, ידע עולם, מיומנויות תוך אישיות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם

אודות הפעילות

"שיפוצעצועים" – הקמת סדנת צעצועים בגן
צעצוע מקולקל הוא משאב להקמת סדנה לתיקון ולהמצאת צעצועים בגן. סדנת הצעצועים משתנה ומתפתחת בכל עת שהילדים מביאים את צעצועיהם האהובים לתיקון.
כיצד מקימים את הפינה? כיצד נאסוף את הצעצועים? האם הילדים ימצאו עניין בחלקים שבורים של צעצועים ויצליחו לתקן את הצעצועים? איך לתפעל אותה בלי נוכחות רציפה של מבוגר?
מה עושים כשאי אפשר לתקן את הצעצועים? מה הילדים ירוויחו ואיך משלבים את הפעילות בסדנה עם המרכזים האחרים?
מה מזמנת סדנת הצעצועים לילדים
• חוויית הצלחה בעת תיקון או המצאה של צעצועים. ההתנסות בתיקון הצעצוע השבור יכולה לתרום להבניית תחושה של מסוגלות ויכולת אישית ולהחזיר לילד ששבר צעצוע את ביטחונו.
• ביטוי עצמי ופיתוח היצירתיות: כל ילד וילדה מוזמנים לתקן את הצעצוע שמעניין אותם ומתאים להם ולבחור את הדרך שבה הם רוצים לתקן. שכלול ויצירה של צעצוע מצריכים יצירתיות רבה, יכולת המצאה ושילוב של חלקים מצעצועים שונים.
• פתרון בעיות: בעת תיקון מתעוררות בעיות שונות כגון מדוע הצעצוע אינו פועל? האם אפשר לתקן? איך נדע לתקן? האם נצליח לתקן? מול השאלות הילדים מציעים מגוון פתרונות ובוחנים דרכים יעילות להתמודדות עם הבעיות.
• שמירה על ערכי חינוך סביבתי: תיקון צעצועים מעודד צמצום צריכה ובנייה עצמית (DIY-Do It Yourself). ערכים אלו מבטאים חיפוש חלופה לצריכה מוגברת של צעצועים וזריקת צעצועים שהתקלקלו.
• מתן הזדמנות שווה לבנים ולבנות לעסוק בטכנולוגיה לבנות ולתכנן: חשוב לעודד הן בנים הן בנות להתנסות בתיקון של צעצועים המיועדים לשני המגדרים.
• הכרת חומרים: כשבודקים מה התקלקל בצעצוע וחושבים על דרכים לתקן נחשפים לתכונות ולשימושים של חומרים.
• פיתוח מיומנויות: תיקון צעצועים מזמן פעולות תיקון שונות כגון תפירת האוזן של הדובי; הדבקה של שני חלקי בֵיצה; חיבור גמיש של שני מפרקים; סתימת חורים בכדורים שהתפנצ'רו וכדומה.
• שימוש בייצוגים: אפשר לצלם צעצועים לפני התיקון ואחריו או להכין שלט המודיע על תחנה לשיפוץ צעצועים בגן; להכין כרטסת עם הוראות לתיקון הצעצוע; לתכנן על הנייר או במחשב צעצועים פרי המצאתם או לדמיין מה יש בתוך הצעצוע לפני שפותחים אותו.
• פיתוח חשיבה מרחבית: מחשבה על מבנה צעצוע שהתקלקל, איך הוא נראה מבפנים ומבחוץ ואיך החלקים שלו מחוברים – מפתחת חשיבה מרחבית.
גילה רובין, מנהלת גן הוורדים בירושלים, מתארת הקמה של סדנת צעצועים בגינה:
בסדנת הצעצועים הילדים פועלים באופן עצמאי, בוחרים מתי, עם מי, לכמה זמן ולאיזו מטרה הם נכנסים. הם יכולים לשנות את דעתם במהלך המשחק, לגלות מטרות אחרות, לזנוח הנחות קודמות ולאמץ חדשות. אם אינם מצליחים הם מנסים שוב, מתעניינים וחוקרים.
הילדים מאוד נהנים מהסדנה ועסוקים בה ובתוצרים שלהם. הם מתחילים לשאול: "איך זה פועל?" "מה יש בפנים?" "איך אפשר לחבר, להזיז?" הם מתחילים להכתיב רשימת קניות: "גילה, חסר נייר צבעוני", "צריך מסמרים", "נוסיף מספריים לגזור". הם ערים לסוגי החומרים השונים ולרמת השכיחות שלהם בגן: "יש המון פלסטיק ורק קצת עץ..."
לאחר שסיימו הם יכולים לשים את המשחק שבנו בארגז הצעצועים לשימוש כל הילדים בגן או לשחק בו בעצמם. כשצעצוע שהורכב בגן נשבר הוא חוזר לסדנה לתיקון.
איך מקימים סדנה לתיקון צעצועים בגן?
1. אפשר להציג צעצוע שבור ולבקש מהילדים רעיונות מה כדאי לעשות בו.
2. נחשוב יחד עם הילדים מה צריך להיות בסדנה כדי שאפשר יהיה לתקן בה צעצועים. אילו חומרים ואילו כלים דרושים לתיקון צעצועים.
3. נעודד ילדים לתאר, לצייר או לבנות דגם מוקטן של סדנה לתיקון צעצועים כפי שהם מדמיינים אותה.
4. נאסוף ונארגן את הכלים והחומרים הנדרשים לשיפוץ צעצועים (מספריים, דבק, חוטים, חבלים, ברגים, גלגלים, קפיצים סרטים, צבעים ועוד).
5. בעזרת הילדים וההורים נקים את המרחב של הסדנה לשיפוצצועים (מומלץ לעודד שימוש חוזר בחומרים ובחלקי חילוף).
6. נציע לילדים להכין שלט המודיע על הסדנה לשיפוץ צעצועים בגן.
7. נאסוף עם הילדים וההורים צעצועים לשיפוץ.
דוגמה
סדנת צעצועים בגן של תמימה זיואלדין בפקיעין בהדרכתה של ג'ני לוי שעתל
להרחבה
מאמר בעלון דע-גן: תיקון ושִכלול צעצועים כהזדמנות לעסוק במדע וטכנולוגיה בגן
הרצאה של ד"ר דיאנה א
לדרוקי פינוס במסגרת אקדמיה ברשת
סרטון מרחוב סומסום הטרקטור של אלמו שבו משתמשים בצעצועים מקולקלים לבניית צעצועים אחרים

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.