דלג אל

העלייה הראשונה והעלייה השנייה בראי העברית, חינוך לשוני

העלייה הראשונה והעלייה השנייה בראי העברית, חינוך לשוני

בתקופת העלייה הראשונה נראו ניצני תחיית הלשון. עלייתו של אליעזר בן-יהודה לארץ בסתיו תרמ"ב (1881) הייתה ציון דרך בהיערכות למען קידום תחיית הלשון.

בתקופה זו הונחה התשתית של מערכת החינוך הלאומית העברית. ב-1886 הד"ר יצחק אפשטיין ושמחה וילקומיץ החלו ללמד עברית בראש פינה בשיטת הוראה חדשנית "עברית בעברית". בראשון לציון הוקם באותה שנה בית הספר העברי "חביב" ובו נלמדו כל המקצועות בשפה העברית, כולל מקצועות הקודש.

באותן שנים נכתב שירו של נפתלי הרץ אימבר "תקוותנו" או "התקווה", שהיה להמנון הלאומי של היישוב ואחר כך של מדינת ישראל.
בתקופת העלייה השנייה יצא היישוב היהודי לעצמאות לשונית ותרבותית. התרחבות היישוב היהודי הביאה לפיתוח מערכת החינוך ולתמורות בתוכניות הלימודים.

בשנים 1914-1913 ניטש ויכוח על שפת ההוראה בעקבות החלטה להורות בשפה הגרמנית בטכניון. המאבק כונה 'מלחמת השפות' או 'ריב הלשונות', והוא הסתיים בניצחונה של העברית.

ביחידה זו נלמד על נושאים אלו באמצעות סרטונים ושירים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

יחידות הוראה מתוקשבות

מבצע שלמה
מבצע שלמה
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

ביחידה שלפניכם התלמידים ילמדו אודות מבצע שלמה, המבצע שבו עלו לישראל כ-14,500 בני קהילת ביתא ישראל (יהודי אתיופיה) בשנת 1991. היחידה עוסקת בסיפור המבצע הייחודי דרך קריאה, האזנה, צפייה, שיח, דיון וכתיבה. באמצעות קריאת סיפורים אישיים והתנסות בתכנון המבצע, באים לידי ביטוי הכמיהה של קהילת ביתא ישראל לארץ ישראל, והאחריות של מדינת ישראל לדאוג לכל היהודים ברחבי העולם.
היחידה כוללת טקסטים סיפוריים ומידעיים, כתבות, סרטונים, צילומים ועוד, והיא מקדמת את מיומנויות השפה בדרכי למידה מגוונות ומזמנת הוראה דיפרנציאלית.

ח.נ. ביאליק - סופר, משורר ומחייה העברית
ח.נ. ביאליק - סופר, משורר ומחייה העברית
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

יחידה זו עוסקת בחיים נחמן ביאליק כמחדש השפה העברית וכיוצר.
בפתח היחידה יכירו התלמידים את תולדות חייו של ביאליק וילמדו על פעילותו המגוונת והענפה. בהמשך ילמדו על דרכו כמחדש מילים בשפה ויאזינו לריאיון (דמיוני) של עיתונאית מהתקופה עם ביאליק. במהלך הלימוד ביחידה יכירו התלמידים את ביאליק כיוצר צעיר בתחילת דרכו וייחשפו לשירים ולסיפורים שכתב. הלימוד ביחידה ייעשה באמצעות צפייה בסרטונים, קריאת טקסטים והתבוננות בתצלומים, ובאמצעים חווייתיים ויצירתיים, כמו חידון, משחק ויצירה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יום הזיכרון ליצחק רבין, בחינוך הלשוני
ב-4 בנובמבר 1995, נרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין. הפעילויות המוצעות עוסקות בדמותו ובפועלו של יצחק רבין ובלקחים שצריכים להילמד בחברה כדי למנוע מעשים דומים
הסיפור העממי, ספרות
סיפורי עם משקפים את מורשתו התרבותית של עם. מאפיינים שונים ודומים בסיפורי עם של עמים שונים, מלמדים על אופיין של תרבויות שונות
שפע של מילים, חינוך לשוני
אוצר מילים הוא תנאי הכרחי להפקה של משמעות וליצירה של משמעות. ביחידה זו מוצע מגוון פעילויות להרחבת אוצר המילים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.