הכנה טכנולוגית של המורה
לפני תחילת התהליך בכיתה, ודאו שיש לכם גישה למוֹדל שפה מבוסס בינה מלאכותית כמו ChatGPT, בינג, בארד וכדומה.
בכיתה היכנסו מראש לאתר או לאפליקציה הרלוונטיים והתנסו.
כל מודל שפה מבוסס בינה מלאכותית מתאים לפעילות של סיעור מוחות.
מומלץ לפעול על פי השלבים הבאים:
שלב ראשון: רגע לפני שמתחילים
- נסביר לתלמידות ולתלמידים שאנחנו עומדים להיעזר במודל שפה חכם, שיכול לתת תשובות מגוונות לשאלות.
- נחדד את הצורך להתייחס למידע באופן ביקורתי. ניתן גם לקרוא יחד את המידע המופיע בכניסה הראשונה ליישום, ולדון בו בכיתה.
- נדגים כיצד לנסח שאלה ברורה ותמציתית למודל (פרומפט), ואיך ניתן לקבל ממנו תשובות שונות על ידי לחיצה על כפתור "ענה שוב".
שלב שני: ניהול שיח בסיסי עם המודל
- ננחה את התלמידים והתלמידות לנסח שאלה ממוקדת הקשורה לנושא הנלמד. לדוגמה: מהם שלושה גורמים להתחממות הגלובלית?
- כעת נבקש מהתלמידים להעריך את התשובה שקיבלו ולתת משוב באמצעות "אגודל למעלה/למטה".
- נעודד אותם לבקש מהצ'אטבוט הבהרות, דוגמאות או פירוט נוסף על ידי ניסוח שאלות נוספות.
- ננחה אותם לבקש מהמודל תשובות מנוסחות בצורה פשוטה יותר או מורכבת יותר.
- לבסוף, נבקש מהתלמידים לסכם בכתב את תשובת המודל ולאמת אותה מול מקור מידע אמין אחר.
שלב שלישי: מיקוד ושכלול השיחה
בשלב זה נגדיר את ההקשר בו נרצה סיוע להעלות רעיונות, את הצורך שלנו ואת הסיוע המדויק שאנחנו מבקשים. פרומפטים לדוגמה:
- הצע רעיונות לכתיבת סיפור או שיר - פרומפט שיכול לסייע לתלמידים להתניע תהליך של כתיבה יצירתית.
- הצע רשימת נושאים לחקר בתחום מסוים - פרומפט שיכול לסייע לתלמידים למקד את כתיבת עבודת החקר בשלבים הראשונים.
- הצע דוגמאות לחיסכון במים - פרומפט שיכול לתת לתלמידים רעיונות לסיעור מוחות לקראת פרויקט בנושא.
- הצע דרכים לפרסום קמפיין זהירות בדרכים - פרומפט שיכול לסייע לתלמידים בתכנון קמפיין.
שלב רביעי: ללמד את הבוט לפעול כמומחה
בשלב זה נכין את הבוט לפני תחילת העבודה באמצעות הכוונה שלו למלא תפקיד של מומחה בתחום ספציפי. זה הזמן גם להוסיף פרטים כלליים עלינו (מבלי לציין מידע מזהה כמו שם ומקום מגורים), ולהסביר לו מה המטרה הסופית של השיח מבחינתנו. פרומפט לדוגמה:
- אני תלמיד בכיתה ה' (נתתי פרטים עליי וכעת הצ'אטבוט יהיה מכוון לדבר אליי ברמת ההבנה שלי) שרוצה לחקור (זו המטרה הסופית שלי מול הבינה המלאכותית) את נושא ההתחממות הגלובלית באזור המזרח התיכון (מיקדתי אותו בנושא מוגבל). האם אתה מכיר את נושא ההתחממות הגלובלית באזור זה? (הצגתי לצ'אט ציפייה למלא תפקיד של מומחה המייעץ לי).
נקרא את התגובה של הצ'אט לפרומפט הראשוני, ואז נבצע את הפעולות הבאות:
- נבקש להציג תשובה אחרת באמצעות הכפתור "ענה שוב" Regenerate
- ניתן לצ'אט משוב חיובי/שלילי באמצעות "אגודל למטה או למעלה", ונכתוב הערה כדי לסייע לו ללמוד (אם תכונה זו קיימת בבוט שבחרנו).
- נבקש פירוט דוגמאות בעקבות התשובה שנתן.
- נבקש ניסוח ברמה גבוהה או נמוכה יותר.
- נבקש לקצר את התשובה (אפשר תוך ציון מספר מילים מבוקש).
- נבקש לארגן את התשובה בטבלה, בנקודות או בסעיפים (על פי העניין).
- נמשיך לנהל שיחה עם הצ'אט עד שנגיע לתוצר הולם שהשיג את מטרתנו. נעריך את המידע שהתקבל בדרך נוספת כדי לוודא אמינות ומהימנות.
להרחבה ראו פרקטיקה: הערכת מהימנות של מקורות מידע - נעבד את התוצר ונערוך אותו, תוך ניסוח בשפה ובסגנון המתאימים לנו.
- נגיש את התוצר להערכת המורה או להערכת עמיתים, בצירוף תיאור תהליך העבודה עם הצ'אט. נוכל לבחור להדביק את השיח כולו, או לכתוב את הפרומפט שניסחנו ולסכם את השלבים העיקריים בהתגלגלות השיח עד להגעה לתוצאה הרצויה.