דלג אל

שיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסט

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, ובשיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסטים בפרט, ורתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קבוצתיות.

כותבת הפרקטיקה:
ד״ר לימור לייבוביץ, החטיבה לתקשוב וטכנולוגיות בחינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הכנה טכנולוגית של המורה 

לפני תחילת התהליך בכיתה, ודאו שיש לכם גישה למוֹדל שפה מבוסס בינה מלאכותית כמו ChatGPT, בינג, בארד וכדומה. 

בכיתה היכנסו מראש לאתר או לאפליקציה הרלוונטיים והתנסו. 

כל מודל שפה מבוסס בינה מלאכותית מתאים לפעילות של סיעור מוחות.
מומלץ לפעול על פי השלבים הבאים:

שלב ראשון: רגע לפני שמתחילים 

  • נסביר לתלמידות ולתלמידים שאנחנו עומדים להיעזר במודל שפה חכם, שיכול לתת תשובות מגוונות לשאלות. 
  • נחדד את הצורך להתייחס למידע באופן ביקורתי. ניתן גם לקרוא יחד את המידע המופיע בכניסה הראשונה ליישום, ולדון בו בכיתה.
  • נדגים כיצד לנסח שאלה ברורה ותמציתית למודל (פרומפט), ואיך ניתן לקבל ממנו תשובות שונות על ידי לחיצה על כפתור "ענה שוב".

שלב שני: ניהול שיח בסיסי עם המודל

  • ננחה את התלמידים והתלמידות לנסח שאלה ממוקדת הקשורה לנושא הנלמד. לדוגמה: מהם שלושה גורמים להתחממות הגלובלית?
  • כעת נבקש מהתלמידים להעריך את התשובה שקיבלו ולתת משוב באמצעות "אגודל למעלה/למטה". 
  • נעודד אותם לבקש מהצ'אטבוט הבהרות, דוגמאות או פירוט נוסף על ידי ניסוח שאלות נוספות. 
  • ננחה אותם לבקש מהמודל תשובות מנוסחות בצורה פשוטה יותר או מורכבת יותר. 
  • לבסוף, נבקש מהתלמידים לסכם בכתב את תשובת המודל ולאמת אותה מול מקור מידע אמין אחר.

שלב שלישי: מיקוד ושכלול השיחה

בשלב זה נגדיר את ההקשר בו נרצה סיוע להעלות רעיונות, את הצורך שלנו ואת הסיוע המדויק שאנחנו מבקשים. פרומפטים לדוגמה:  

  • הצע רעיונות לכתיבת סיפור או שיר - פרומפט שיכול לסייע לתלמידים להתניע תהליך של כתיבה יצירתית.
  •  הצע רשימת נושאים לחקר בתחום מסוים - פרומפט שיכול לסייע לתלמידים למקד את כתיבת עבודת החקר בשלבים הראשונים.
  • הצע דוגמאות לחיסכון במים - פרומפט שיכול לתת לתלמידים רעיונות לסיעור מוחות לקראת פרויקט בנושא.
  • הצע דרכים לפרסום קמפיין זהירות בדרכים - פרומפט שיכול לסייע לתלמידים בתכנון קמפיין.

שלב רביעי: ללמד את הבוט לפעול כמומחה 

בשלב זה נכין את הבוט לפני תחילת העבודה באמצעות הכוונה שלו למלא תפקיד של מומחה בתחום ספציפי. זה הזמן גם להוסיף פרטים כלליים עלינו (מבלי לציין מידע מזהה כמו שם ומקום מגורים), ולהסביר לו מה המטרה הסופית של השיח מבחינתנו. פרומפט לדוגמה:

  • אני תלמיד בכיתה ה' (נתתי פרטים עליי וכעת הצ'אטבוט יהיה מכוון לדבר אליי ברמת ההבנה שלי) שרוצה לחקור (זו המטרה הסופית שלי מול הבינה המלאכותית) את נושא ההתחממות הגלובלית באזור המזרח התיכון (מיקדתי אותו בנושא מוגבל). האם אתה מכיר את נושא ההתחממות הגלובלית באזור זה? (הצגתי לצ'אט ציפייה למלא תפקיד של מומחה המייעץ לי).

נקרא את התגובה של הצ'אט לפרומפט הראשוני, ואז נבצע את הפעולות הבאות:

  • נבקש להציג תשובה אחרת באמצעות הכפתור "ענה שוב" Regenerate
  • ניתן לצ'אט משוב חיובי/שלילי באמצעות "אגודל למטה או למעלה", ונכתוב הערה כדי לסייע לו ללמוד (אם תכונה זו קיימת בבוט שבחרנו).
  • נבקש פירוט דוגמאות בעקבות התשובה שנתן.
  • נבקש ניסוח ברמה גבוהה או נמוכה יותר.
  • נבקש לקצר את התשובה (אפשר תוך ציון מספר מילים מבוקש).
  • נבקש לארגן את התשובה בטבלה, בנקודות או בסעיפים (על פי העניין).
  • נמשיך לנהל שיחה עם הצ'אט עד שנגיע לתוצר הולם שהשיג את מטרתנו. נעריך את המידע שהתקבל בדרך נוספת כדי לוודא אמינות ומהימנות.
    להרחבה ראו פרקטיקה: הערכת מהימנות של מקורות מידע
  • נעבד את התוצר ונערוך אותו, תוך ניסוח בשפה ובסגנון המתאימים לנו. 
  • נגיש את התוצר להערכת המורה או להערכת עמיתים, בצירוף תיאור תהליך העבודה עם הצ'אט. נוכל לבחור להדביק את השיח כולו, או לכתוב את הפרומפט שניסחנו ולסכם את השלבים העיקריים בהתגלגלות השיח עד להגעה לתוצאה הרצויה.

עוד רעיון

עוד רעיון

בוט יקר, עזור לי לשאול אותך

ניתן לבקש מהצ'אט לשאול אותנו שאלות מנחות כדי להציג לנו תשובות מדויקות יותר. לדוגמה, ניתן לכתוב לו:

  • "שאל אותי שאלות מנחות על הנושא כדי שאציג לך את מה שאני כבר יודע בתחום, או אילו רעיונות כבר עלו בדעתי״.

אפשר גם

אפשר גם - ציור דיוקן עצמי כדי לפתח מודעות רגשית

סיפור מקרה

הצ'אט מתאים למטרות נוספות כגון סיוע בחיבור "סיפורי מקרה" בתחום הדעת הנלמד. ניתן להיעזר בשלבים הבאים:

1. נציג לצ'אט את הנושא ואת ההקשר (כמו בדוגמאות לעיל). 

2. נבקש מהצ'אט לכתוב סיפור מקרה הכולל את הידע המקצועי בתחום.

  • פרומפט לדוגמה: "חבר סיפור המתאר מה יקרה בעוד 5 שנים במזרח התיכון, במידה שלא יישמו את המגבלות על שימוש בדלקים מזהמים. כלול סיפור על משפחה שחיה בעיר ויש לה ילד חולה אסתמה הזקוק למשאף, סבתא מבוגרת שמתקשה ללכת, ובעיה לכסות את תשלומי החשמל כדי לצנן את הבית בחודשי הקיץ. תאר את הסיפור מנקודת המבט של כל אחת מהדמויות במשפחה."
    אפשר להוסיף לפרומפט תיאור של סביבת המגורים, ולבקש ממנו לשאול אותנו שאלות נוספות כדי לייצר סיפור משכנע ועשיר בפרטים.

3. נעשיר את הסיפור על ידי הוספת תמונות שנעצב באמצעות כלי בינה מלאכותית. ראו פרקטיקה: יצירת תמונה בסיוע בינה מלאכותית

את הסיפור נוכל לעבד ולשכלל, להוסיף תמונות ולשלב בכלי דיגיטלי "ענק של ספרים" או CANVA הכוללים אפשרויות מגוונות לכתיבה באמצעות כלי בינה מלאכותית וליצירת תמונות תואמות לשלבי הסיפור.

טיפים

טיפים

ניתן להשתמש בפרקטיקה זו בכל שלבי הכנת עבודה: ניסוח שאלת מחקר, יצירת מתווה עבודה, איסוף מידע, מציאת מענים לשאלת המחקר והצגת העבודה.

אפשר להשתמש בפרקטיקה גם לתהליכים ומטלות לימודיות אחרות, ולא רק לכתיבת עבודות. 

כדאי גם למורים ולמורות להיעזר בפרקטיקה לצורך ביצוע משימות כגון בניית מערכי שיעור, כתיבת טקסטים לתרגול ועוד.

חשוב לבקר את המידע יחד עם התלמידות והתלמידים, ולהסביר להם איך המודל עובד כדי שלא יחשבו שכל מה שהוא כותב הוא נכון: מדובר במודל סטטיסטי הנשען על מציאת דפוסים בכמויות אדירות של מידע חופשי ברשת, עליו התאמן. הוא לא תמיד יודע שהוא לא יודע…

מומלץ להשקיע זמן באימון התלמידים והתלמידות בכתיבת פרומפטים, תרגול המקדם מאוד את יכולות הכתיבה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

كتابة الشهادات
جمع المعلومات حول المعرفة، المهارات والقيم التي اكتسبها التلاميذ، وإتاحة الفرصة لإدارة حوار، من شأنه أن يعززّ من قدرات التلميذ\ة
היערכות למימוש הציפיות והשאיפות בתחילת השנה: תרגיל בשש מילים
לתת מענה רגשי לתלמידים ולתלמידות בפתיחת השנה, המאפשר היערכות להתמודדות עם אתגרי השנה.
התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.