ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים, המצביעה על הבנה עמוקה של הידע הנלמד, במהלכה הם משתמשים בידע בדרך שונה מזו שלמדו או בהקשר שונה.
יש מגוון דרכים שבהן התלמידים יכולים להשתמש בידע ולהביע הבנה של הידע (כל הדוגמאות שיובאו להלן הן מתוך – ד"ר נועה ציון, ביצועי הבנה):
- התלמידים מייצרים ידע חדש על בסיס ידע קיים
למשל בלמידה על אבות המזון, לאחר שלמדו מהם המאפיינים של כל אבות המזון ומהי המנה היומית המומלצת מכל אחד מהם, משימת ביצוע הבנה יכולה להיות – לתכנן ארוחה המורכבת מכל אבות המזון בחלוקה אופטימלית ביניהם (ואולי אף הכנה של ארוחה כזו בכיתה, אם ישנם תנאים מתאימים לכך). - התלמידים מגלים בעיות ומתחים בידע
לדוגמה: בלמידה אודות פעילות הצלבנים בארץ ישראל, לאחר שהתלמידים למדו על הקשיים בניסיונות כיבוש הארץ, הם יתבקשו לשמש יועצים למנהיג המוסלמי צלאח-א-דין, להכין עבורו דיווח על נקודות התורפה של הצלבנים כדי שיוכל לנצח אותם בקרב, ולהציג חלופות מנוגדות לכיבוש (תקיפת מבצרים, מעקף שלהם, כניסה לארץ ממגוון אזורים וכו'). - התלמידים מתארים נקודות מבט שונות על ידע, שואלים שאלות על ידע
בלמידה אודות זיהום האוויר על ידי התעשייה, המשימה יכולה להיות: אתם פקחי איכות הסביבה שמגיעים למפעל באזור שבאחריותכם. נסחו חמש שאלות למנהל/ת בקרת האיכות של המפעל במטרה להבין איך משפיע המפעל על הסביבה. לחלופין, ראיינו מספר בעלי עניין שונים, כגון: תושבים, תעשייה, החברה להגנת הטבע, משרד הכלכלה, משרד הבריאות ועוד. שאלו אותם שאלות המציגות את עמדתם על הנושא והביעו את התובנות שלכם כמייצגי התפקידים השונים. (אפשר להיעזר בפרקטיקה: משחקי תפקידים) - לייצג ידע בדרכים מגוונות, ליישם ידע בהקשרים חדשים, למקם בהקשר (ב"רעיון גדול")
- דוגמה: בלמידה אודות מחזור פסולת, משימת ביצוע הבנה יכולה להיות: אתם בוני תפאורה שעושים תחקיר לסרט שעוסק בעולם לפני 500 שנה. ציירו כפר שאין בו טיפול באשפה.
- דוגמה: בלימודי אזרחות, התלמידים יכולים לבנות יישוב וירטואלי ולפתח את כללי המקום תוך יישום מושגים מרכזיים שלמדו (ראו למשל את המיזם THE ISLAND).
- ניתן גם לייצג ידע בעזרת מארגנים גרפיים (ראו: שימוש במודלים לארגון הידע)
(הקטגוריות הנ"ל הן מתוך : הרפז, תנו לילדים דגים! ראו טבלה מרכזת שמדגימה את ההבדל בין משימות מסכמות סטנדרטיות לבין ביצועי הבנה.