חפש ב:

רפלקציה קבוצתית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לפתח בקרב התלמידים מיומנויות למתן משוב וקבלתו, כחלק מתהליך קבוצתי של שיתוף, היוועצות ותמיכה.

מהלך

מהלך

רפלקציה על שיתוף הפעולה בקבוצה - עבודה בזוגות לזיהוי "התפקיד שלי"

כאשר התלמידים יתנסו בעבודה קבוצתית בתחום דעת כזה או אחר, כחלק מהמשימה הלימודית הם יתבקשו גם לערוך תיעוד רפלקטיבי על העבודה הקבוצתית ועל שיתוף הפעולה.

בעקבות התנסות בעבודה קבוצתית התלמידים יתחלקו לזוגות. כל זוג ינסה להגדיר יחד את הכוחות שהם זיהו בעצמם בתחום העבודה הקבוצתית. השניים יוכלו להיעזר בקלפי דמויות כדי לקבל רעיונות, לדוגמה:

  1. רגיש/ה לאחרים
  2. משתפ/ת
  3. מזהה מצבים חברתיים
  4. בעל/ת רגישות תרבותית
  5. מקשיב/ה לזולת
  6. יודע/ת לנהל קונפליקטים
  7. עובד/ת היטב בצוות
  8. נעזר/ת באחרים
  9. עוזר/ת לאחרים
  10. חולק/ת מידע
  11. הנדיב/ה
  12. המתיעצ/ת
  13. המציע/ה
  14. המנחמ/ת
  15. המצחיק/ה
  16. המלהיב/ה
  17. היצירתי/ת
  18. האחראי/ת
  19. החרוצ/ה
  20. המרגיע/ה

הנחיות לזוגות

  • בחרו שתי דמויות: דמות אחת שזיהיתם בכם במהלך העבודה הקבוצתית, ודמות אחת שלא זיהיתם בכם במהלך העבודה הקבוצתית ושהייתם רוצים לזהות בכם בפעם הבאה שתעבדו עם חברים.
  • שתפו זה את זה, הדגימו והסבירו.

עוד רעיון

עוד רעיון

הנחיות לתיעוד הרפלקטיבי של שיתוף הפעולה בקבוצה: זיהוי מהלכים קבוצתיים

כאשר התלמידים יתנסו בעבודה קבוצתית בתחום דעת כזה או אחר, כחלק מהמשימה הלימודית הם יתבקשו גם לערוך תיעוד רפלקטיבי על העבודה הקבוצתית ועל שיתוף הפעולה. למשימת התיעוד הרפלקטיבי תמנה הקבוצה שני בעלי תפקידים:

  1. רשם
    עליך לרשום בצד ציטוטים של חברי הקבוצה שעוסקים בנושא שיתוף פעולה. ודא שיש לך ציטוטים של כל החברים, חשוב לבחור ציטוטים שלא יביכו איש.
  2. צלם
    עליך לצלם רגעים של שיתוף פעולה בקבוצה. לא יותר מדי תמונות ולא בבת אחת. עליך לוודא שכל חבר.ה יופיעו פחות או יותר באופן שווה. חשוב לצלם תמונות מכובדות ולא מביכות.

בתום העבודה הקבוצתית, יפגשו החברים לניתוח רפלקטיבי של שיתוף הפעולה ביניהם. כל בעל תפקיד יציג את התוצר שלו בפני כולם, הקבוצה תתייחס לממצאים בעזרת שתי שאלות -

  • מה מאפיין את שיתוף הפעולה בינינו על סמך התמונות והציטוטים?
  • אילו תחושות, מחשבות או תובנות עולות בנו מתוך ההתבוננות הרפלקטיבית על שיתוף הפעולה הקבוצתי?

בהמשך, כחלק מהעבודה הכללית, התלמידים יגישו למורה סיכום של התיעוד השיתופי-רפלקטיבי. 

אפשר גם

אפשר גם

המורה והתלמיד/ה יכולים להשתמש ברפלקציה הקבוצתית שהגישו חברי הקבוצה למורה, כנקודת מוצא לרפלקציה אישית. בשיחות האישיות או בשעה הפרטנית, המורה יכולה להזמין את התלמיד/ה להתבוננות על התהליך הקבוצתי, ולבדוק עמו/ה כיצד הרגיש/ה בקבוצה, איזו תרומה ייחודית הייתה לה/לו, מה אפשר לו או לה להיות חלק ומה מנע זאת?

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.