דלג אל

העמקת ההיכרות עם התלמידים באמצעות כלים דיגיטליים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

העמקת הקשר בין המורה לתלמידים ומתן מקום מכבד ומעצים לכל תלמיד/ה בקרב חברי הכיתה באמצעות כלים דיגיטליים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הכלים הדיגיטליים מאפשרים למורה להעמיק את הקשר עם התלמידות והתלמידים ולהעצים אותם. שימוש בכלים דיגיטליים מאפשר לפעול מעבר לשעת החינוך הפורמלית או בזמנים שאין מפגשי פנים אל פנים ומתקיימת למידה מרחוק בזמן שגרה ובזמן חירום.

ראו גם את הפרקטיקה: העמקת ההיכרות עם התלמידים

יצירת ייצוג אישי בלוח שיתופי

1. בחירת מאפיין
נבקש מהתלמידים לחשוב על משהו שמאפיין או מייצג אותם - תחביב, כישורים מיוחדים, תכונת אופי, מעורבות חברתית וכד'. לדוגמה:

  • אני אוהבת ספורט ואוהדת מכבי תל אביב
  • אני אוהב את החברים שלי ופעיל בצופים
  • אני ילד שמח שאוהב להתנסות בחוויות חדשות

2. בחירת ייצוג
ננחה כל תלמיד/ה לאסוף או ליצור ייצוגים המתאימים לאפיון שבחרו, כגון: תמונה, קישור לסרטון או הרצאה, טקסט של שיר וכד'. לדוגמה:

  • אוהדת מכבי: צעיף צהוב
  • פעיל בצופים: שיר, ילדי בית העץ
  • ילד שמח: תמונה צבעונית ועמוסה

3. כתיבת שאלה
כל תלמיד/ה מוזמנ/ת להוסיף שאלה על הייצוג שבחר/ה. למשל:

  • מדוע לדעתכם בחרתי בצעיף בצבע צהוב?
  • איפה יש בית עץ וכיצד זה קשור אליי?
  • למה יש כל כך הרבה צבעים בתמונה שבחרתי? מה זה מייצג?

4. יצירת לוח שיתופי
ניצור לוח שיתופי או מצגת שיתופית, והתלמידים יעלו אליהם את הייצוגים שבחרו ואת השאלות שכתבו.

ראו דוגמאות לשאלות ולייצוגים הקשורים אליהם בלוח השיתופי

סרטוני הדרכה: לוח פאדלט, Google slides

5. שיח כיתתי
נקרין את הלוח השיתופי בכיתה (או נשתף מסך במקרה של מפגש סינכרוני מקוון), ונקיים שיח על הייצוגים שהעלו התלמידים. הילדים יציגו את עצמם בעזרת הייצוגים שהעלו ללוח וחבריהם יענו לשאלה שכל תלמיד/ה שאל/ה בקשר לייצוג שבחר/ה. בכיתות גדולות ניתן לחלק את הדיון למספר מפגשים ובכל פעם להציג מספר תלמידים.

כתיבת תגובות בלוח שיתופי

פעילות זו מתבססת על המהלך הקודם – ייצוג אישי בלוח שיתופי. בלמידה מרחוק ניתן להחליף את השיח בכיתה (סעיף 5 במהלך הקודם) בכתיבת תגובות בלוח השיתופי. נבחר את האפשרויות למתן תגובות, לפי רמת המוכנות של הכיתה לשיח שיתופי ברשת:

א. תגובה של המורה לתלמידים
המורה עונה לתלמידים על שאלת הייצוג שכתבו בלוח, וממשיכ/ה את השיח בשאלה חוזרת לתלמיד/ה להעמקת ההיכרות. כל הכיתה יכולה לראות את התגובות אבל רק המורה יכול/ה להגיב.

ב. תגובה של התלמידים זה לזה
נחלק את התלמידים לזוגות או לקבוצות קטנות. חברי הקבוצה יענו זה לזה ולמעשה ינהלו סוג של צ'ט קבוצתי.
שימו לב! פעילות מסוג זה מיועדת רק לתלמידים המנוסים בעבודה בקבצים שיתופיים או לאחר קיום פעילות הכנה ליצירת שיח מכבד ברשת.
את הגדרת אופי התגובות (מי יכול להגיב ומי יכול רק לצפות), ניתן להגדיר בלוח עצמו.

ראו סרטון הדרכה: הגבלת תגובה בפדלט (דק' 03:30).

עוד רעיון - הצגת תחומי עניין משותפים בפעילות קבוצתית

עוד רעיון - הצגת תחומי עניין משותפים בפעילות קבוצתית

באמצעות פעילות זו חברי הקבוצה יכירו טוב יותר זה את זה וכן המורה ושאר התלמידים יוכלו להכיר את המציגים מנקודת מבט חדשה.

  1. חלוקה לקבוצות
    נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות על סמך תחומי עניין משותפים. אפשר לעשות זאת באמצעות טבלה שיתופית שיירשמו אליה בקובץ docs.
  1. יצירת משחק
    כל קבוצה תייצר משחק, חידון או פעילות אחרת לבחירתה, המבוססים על תחום העניין המשותף, ותתאר את הפעילות בטבלה. לדוגמה:
  • קבוצת הילדים שאוהבים כלבים תכין חידון על האופן שבו כדאי לטפל בכלבים.
  • קבוצת הילדים שאוהבים ספורט תכין משחק משימות.

התלמידים  ייצרו את הפעילויות באמצעות מחוללי משחקים שונים ויפעילו את הכיתה לאורך השנה.

  1. פינת פעילויות כיתתית
    נקצה פינה בכיתה שבה יתלו התלמידים קודים של QR לביצוע הפעילות שיצרו בקבוצות. לאחר ביצוע הפעילות בשיעור, הקבוצה תתלה את הקוד שהכינה והפעילות תוכל להתקיים שוב במהלך השנה.
  • הדרכה : יצירת QR Code
  • פעילויות אלה מותנות באישור הפעלת סמארטפונים בשיעור.

עוד רעיון - חידון שיתופי

עוד רעיון - חידון שיתופי

מטרת החידון היא לעורר מתח וסקרנות בקרב התלמידים זה לגבי זה ולאפשר למורה להכיר את התלמידים בכיתה באור חדש. ניתן לכוון את המשחק לכיוונים שונים ולרמות שונות של היכרות לפי אופי הכיתה ושלב ההיכרות בין התלמידים. בניית החידון באופן שיתופי מאפשרת לכל תלמיד/ה לקחת חלק ולתרום שאלה לתוצר המשותף.

  1. הכנה
    נפתח חשבון בטריונטי, נלמד להכין חידון וניצור חידון שיתופי.  את הקישור לחידון נשלח לתלמידים.
  1. הוספת שאלות ותשובות
    כל תלמיד/ה נכנס/ת לקישור של החידון, מוסיפ/ה שאלה וכותב/ת ארבע תשובות אפשריות. מוסיפים רמז ותמונה, ומסמנים מהי התשובה הנכונה. כתיבת השאלות יכולה להתבצע רק באמצעות מחשב. לדוגמה:
  • השאלה: נחשו מה הדבר המיוחד שעשיתי בשנה שעברה?
  • התשובות: א. יצרתי בלוג ב. הקמתי חברת מוזיקה למסיבות ג. הקמתי ליין קינוחים ד. שיווקתי משחקים.
  1. עריכה
    המורה רואה את כל השאלות, ואילו התלמידים רואים רק את השאלה שלהם. לאחר שכל התלמידים הוסיפו שאלות, המורה בודק/ת שאין טקסט פוגעני או לא-מתאים, ועורכ/ת או מבקש/ת מהתלמיד/ה לערוך במידת הצורך.
  1. הפעלת החידון
    המורה מפעיל/ה את החידון כסוג של "שידור חי" והתלמידים עונים.

עוד רעיון - יצירת חדר אישי

עוד רעיון - יצירת חדר אישי

פעילות זו מיועדת לתלמידים בעלי מיומנויות דיגיטליות ברמה גבוהה המנוסים בעבודה עם קבצים שיתופיים.

  1. החדר הווירטואלי שלי
    כל תלמיד/ה מייצג/ת את עצמו/עצמה באמצעות חדר וירטואלי אישי שנבנה במצגת.
  • ניתן לבנות את השקופית במצגת פאוור פוינט, לשלוח למורה את השקופית והמורה אוספ/ת את כל השקופיות למצגת אחת.
  • ניתן לפתוח מצגת שיתופית ב- Google Slides ובתוכה כל תלמיד/ה מוסיפ/ה שקופית.
  • האביזרים בחדר הווירטואלי של כל תלמיד/ה מייצגים אלמנטים חשובים ואהובים עליהם ומקשרים למידע נוסף. לדוגמה: בחדר תהיה תמונה של פסנתר עם קישור להדרכה ללימוד פסנתר, תמונה של דיסק עם קישור לשירים האהובים על התלמיד/ה, תמונה של כדורסל עם קישור לקבוצת הכדורסל האהובה וכד'.
  1. ביקור בחדרים הווירטואליים שלנו
    כאשר כל השקופיות שהוכנו על ידי התלמידים עלו למצגת שיתופית, התלמידים יוכלו לצפות בחדרים הווירטואליים שהכינו חבריהם.
  • נקיים הקרנה משותפת שבה כל תלמיד/ה מוזמנ/ת להציג את החדר הווירטואלי שיצר/ה.
  • התלמידים יוכלו להוסיף הערות ולשאול שאלות, וכך להכיר זה את זה באופן חווייתי.

ראו גם: הדרכה לבניית חדר אישי

עוד רעיון - היכרות בעזרת לוח תמונות שיתופי

עוד רעיון - היכרות בעזרת לוח תמונות שיתופי
  1. יצירת אלבום תמונות
    ניצור בחשבון הארגוני של גוגל קלאסרום אלבום תמונות שיתופי (יצירת אלבום שיתופי).
  1. הוספת תמונות
    נשלח לתלמידים את הקישור לאלבום ונבקש מהם להוסיף תמונה מסוימת כגון חפץ בבית שהם אוהבים, צילום מחלון הבית, פינה אהובה בחדר שלהם וכד'.
  1. הוספת תגובות
    לאחר שכל התלמידים העלו את התמונות שלהם לאלבום השיתופי, נבקש מהם לכתוב שאלה לפחות לאחד מהמשתתפים האחרים (יש אפשרות לכתוב תגובה בתוך התמונה).
    ננחה את התלמידים לכתוב תגובות קודם כל לתלמידים שטרם קיבלו תגובה על התמונה שלהם, ונקפיד על כך שכולם יקבלו תגובות.
  1. הקרנת האלבום
    נקרין את האלבום ונערוך שיח כיתתי על הדומה והשונה בין חברי הכיתה. נקפיד על שיח אמפתי ועל יחס מכבד לכל המציגים. ניתן להציג גם את התגובות שנכתבו על התמונות.

אפשר גם - הכנת סרטון אישי

אפשר גם - הכנת סרטון אישי
  1. התלמידים מכינים סרטון קצר על עצמם: תחביבים, משפחה, פינה אהובה בבית, משהו שחשוב לי שתדעו עליי וכד'.
  2. מדי שבוע מפרסמים במרחב הדיגיטלי הכיתתי שני סרטונים.

ראו גם את הפרקטיקה: מרחב למידה דיגיטלי כיתתי

אפשר גם - יצירת לוח ימי הולדת דיגיטלי

אפשר גם - יצירת לוח ימי הולדת דיגיטלי

בנוסף ללוח ימי הולדת פיזי הנתלה בכיתה, ניתן ליצור גם לוח תזכורת דיגיטלי. כדי שכל הכיתה תהיה באותו הלוח, רצוי לפתוח יומן שיתופי בתוך הסביבה הדיגיטלית שהכיתה משתמשת בה (גוגל קלאסרום, מייקרוסופט 365, תוכנות בית ספריות וכד'). ביומן המשותף אפשר לציין את כל ימי ההולדת.

 סרטוני הדרכה: כיצד לשתף לוח בגוגל ;  שיתוף ציבורי ביומן

ראו גם את הפרקטיקה: ציון ימי הולדת

אפשר גם - שעת התה הווירטואלית

אפשר גם - שעת התה הווירטואלית

בזמנים שבהם בית הספר עובר ללמידה מרחוק, ניתן להחליט שבכל יום בשעה קבועה אחרי הצהריים, מקיימים "שעת תה" – מפגש סינכרוני שבו מי שרוצה נכנס ל"חדר" הפגישה, ושם אפשר לשתף, לשוחח, או סתם להיפגש זה עם זה, עם המחנכ/ת או עם היועצ/ת, ולדבר על נושאים שונים.
נציע לילדים להכין לעצמם משקה אהוב לקראת שעת התה, אפשר בכוס אהובה אם יש כזו – ובתחילת המפגש כל פעם תלמיד/ה אחר/ת יכול/ה לספר:

• מדוע הכוס הזו יקרה לי?
• מהו המשקה האהוב עליי שהכנתי לשעת התה הזו?

(מבוסס על פעילות בחטיבת הביניים חיים גורי, נתניה)

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תמיכה בלומד העצמאי בסביבה הדיגיטלית
במרחב למידה דיגיטלי ניתן לשלב הנחיות המותאמות לרמות שונות של משימות ללמידה עצמאית, וכן לגוון בסוגי הכלים הדיגיטליים ובסוגי הפעילויות המוצעות בהתאם לצרכים השו...
זיהוי ונטרול הטיות ושיקולים זרים בתהליכי קבלת החלטות
איך נקבל החלטות באופן מושכל וביקורתי? אילו מיומנויות כדאי לרכוש כדי להתרגל לחשיבה מודעת שמנטרלת דעות קדומות, נמנעת משיקולים זרים ומזהה תפיסות מוטות של בעלי ע...
השהיית שיפוט
פעמים רבות אנחנו שיפוטיים כלפי עצמנו וכלפי אחרים והביקורתיות מונעת מאיתנו להגות דברים דמיוניים ויצירתיים. השהיית השיפוט מעודדת חשיבה נועזת והגעה אל מעבר לגבו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.