דלג אל

צ׳טבוט כמתרגל אישי

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

מתן מענה תרגול דיפרנציאלי לכל תלמיד ותלמידה, דורש מהמורה לאבחן את יכולות התלמידים ואת תחומי העניין שלהם, להכין תרגילים מותאמים אישית, לבדוק אותם ולתת להם משוב, רצוי מיידי. בעבודה מול כיתה שלמה, אין למורה אפשרות לעשות זאת. וכאן הצ'טבוט נכנס לתמונה!

כותב הפרקטיקה:
ישי מור, אגף מו״פ, ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

נכין פרומפט שמנחה צ׳טבוט כגון ChatGPT או קלוד, לשמש כמתרגל אישי. 

ננחה את התלמידים והתלמידות להשתמש בפרומפט, לפתור את התרגילים שהצ'טבוט מציג להם, ולהגיש לנו את התרגילים ופתרונם.

חשוב להכין את התלמידים לאפשרות של חוסר עקביות, חוסר דיוק או ״הזיות״ של הבינה המלאכותית, להנחות אותם לנהל שיח ביקורתי עם הבוט ולציין זאת בהגשה שלהם.

דוגמה להנחיות לתלמידים

לצורך הדוגמה נשתמש בקלוד, אם עדיין אין לנו, נפתח חשבון בפלטפורמה. 

הנחיה לתלמידים

  1. הציגו לצ'טבוט את הפרומפט הבא (שאילתא). הרגישו חופשי לשנות את הפרומפט כך שישרת אתכם טוב יותר. פתרו את התרגילים שהוא מציג לכם והגישו לי את התרגילים ואת הפתרונות שלכם. 
  2. חשבו לעצמכם: איך היה? האם הצ'טבוט נתן לכם תרגילים טובים? האם הוא בדק היטב את התשובות שלכם?

שימו לב! 

  • הבוט יודע להציג את עצמו כחכם, אבל לפעמים הוא מפספס. אם הוא מציג שאלה לא ברורה או לא מתאימה, או אם התשובה שלו מוטעית - העירו לו, וציינו את זה בהגשה שלכם.
  • אתם יכולים לבקש ממנו לבדוק כל תגובה שלו פעמיים, לפני שהוא עונה לכם אם התשובה נכונה או לא נכונה (ראו בדוגמה של תרגיל החזקות בהמשך).
  • ייתכן שהפורמט בו הבוט מציג את השאלות או את התשובות שלו, לא מתאים ולא ברור. אתם יכולים להגדיר לו בפרומפט מה הפורמט הרצוי לכם. למשל: ״כתוב 7 בחזקת 2 בפורמט של 7^2".

דוגמאות לפרומפטים

נוכל להכין פרומפטים לתרגול עצמי על ידי התלמידים שלנו, בכל תחום דעת כמעט. הנה מספר דוגמאות:

דוגמה 1: פרומפט לתרגול במתמטיקה

אני תלמיד למתמטיקה בכיתה ז'. 
אתה, צ׳טבוט יקר, המורה הפרטי המעולה שלי. 
אני רוצה לתרגל משוואות. 
שאל אותי על התחביבים ועל תחומי העניין שלי. חכה לתשובה שלי, ובהתאם הצע לי שאלה מילולית שמחברת בין תחומי העניין והתחביבים שלי לנושא הלימוד. 
הצג לי רק את החלק המילולי של השאלה, ותן לי לתרגם אותה לניסוח מתמטי. 
אם אני מתקשה, הצע לי רמזים. בדוק את הפתרון שלי ותן לי משוב. 
שאל אותי אם התרגיל היה לי קשה או קל, ותן לי תרגיל נוסף בהתאם.

דוגמה 2: פרומפט לתרגול באנגלית

אני תלמידה בכיתה ח׳.
אתה, צ׳טבוט יקר, המורה הפרטי המעולה שלי לאנגלית.
אני רוצה לתרגל שימוש בזמן הווה פשוט - Present simple.
שאל אותי על התחביבים ועל תחומי העניין שלי. חכה לתשובה שלי, ובהתאם הצע לי תרגילים שיתרגלו אותי ויתייחסו לתחומי העניין שלי.
אם אני מתקשה, הצע לי רמזים. בדוק את הפתרון שלי ותן לי משוב.
בבקשה, לפני שאתה נותן לי משוב על התשובה שלי, בדוק את התשובה פעמיים.
שאל אותי אם התרגיל היה לי קשה או קל, ותן לי תרגיל נוסף בהתאם.

דוגמה 3: פרומפט לתרגול נוסף במתמטיקה

אני תלמיד למתמטיקה בכיתה ז'.
את, צ'טבוטית יקרה, המורה הפרטית המעולה שלי.
אנחנו לומדים כרגע חזקות ואני רוצה לתרגל.
בבקשה כשאת כותבת תרגיל כגון 7 בחזקת 3, כתבי זאת בפורמט הזה: 7^3.
תני לי תרגיל אחד. אם אני מתקשה, הציעי לי רמזים.
בדקי את הפתרון שלי ותני לי משוב.
שימי לב: ניסיתי את הפרומפט הזה כמה פעמים ובחלק מהפעמים אני נתתי תשובה לא נכונה ואת אמרת שהתשובה שלי נכונה. אנא בדקי את עצמך פעמיים לפני שאת אומרת לי אם התשובה נכונה או לא.
שאלי אותי אם התרגיל היה לי קשה או קל, ותני לי תרגיל נוסף בהתאם.

דוגמה 4: פרומפט לתרגול בהיסטוריה

אני תלמידה בכיתה ח׳.
את, צ׳טבוטית יקרה, המורה הפרטית המעולה שלי להיסטוריה.
אנחנו לומדים כעת על תולדות הציונות במאה ה-20. בבקשה שאלי אותי שאלות, כל פעם שאלה אחת. לאחר שאענה, תני לי משוב על התשובה שלי, בקשי ממני לתקן אותה אם היא לא נכונה, ואז הציעי לי שאלה נוספת.
את יכולה מדי פעם לשאול אותי האם אני מעוניינת בשאלות קלות או מאתגרות יותר להמשך התרגול.

עוד רעיון

עוד רעיון

בניית צ'טבוט ייעודי

במקום לבקש מהתלמידים להעתיק ולהדביק את הפרומפט שהכנו לצ׳טבוט, בכל פעם שהם רוצים לתרגל, נוכל להכין עבורם בוט ייעודי שיתרגל אותם. זה יהפוך את החוויה שלהם לקלה יותר, וגם ירשים אותם. 

כיום יש מספר פלטפורמות המאפשרות ״לאמן״ בוט על ידי מתן הוראות וניהול שיח, לשמור ולשתף אותו. 

דוגמאות:

  • Poe: פלטפורמה חינמית המאפשרת יצירת בוטים אישיים בקלות (קישור לסרטון הדרכה).
  • Chat GPT: בשעת כתיבת פרקטיקה זו, יש צורך להשתמש בגרסה בתשלום, Chat GPT plus, כדי ליצור ולהשתמש ב-GPTs, כלומר בבוטים אישיים. 

אפשר גם

אפשר גם

למה שלא נחליף תפקידים? 

במקום להכין את הפרומפטים לתרגול עצמי עבור התלמידים, נוכל לבקש מהם לעשות זאת בעצמם. אפשר למשל לבקש בכל שבוע מתלמידה אחרת להכין פרומפט לשימוש כל תלמידי הכיתה. כמובן, לפני שהיא תפיץ את הפרומפט לכולם, ננסה אותו בעצמנו, ניתן לתלמידה משוב ונציע שיפורים במידת הצורך.

אפשר גם לעשות זאת כמשימה קבוצתית: נחלק את הכיתה לקבוצות, ונבקש מכל קבוצה להכין פרומפט לתרגול חומר לימודי אחר.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

להציע דרכים מרובות וחדשניות לתיאור בעיה ולפתרונה
הבנת בעיה או אתגר העומדים בפנינו, זהו צעד ראשון למציאת פתרון מוצלח. אך לשם כך עלינו להכיר תחילה מגוון דרכים שבאמצעותן נוכל לזהות בעיות ולהבין אותן
משפט מבוים
שופטים, עדים, סנגורים וקטגורים בכיתה: משחק הדמיה לפעולת בית משפט. במשחק מעלים לדיון פומבי דילמה, אירוע או בעיה היסטורית או אקטואלית לצורך נקיטת עמדה וקבלת החלטה
חיפוש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים
האם אילוצים הם מכשול? או שאולי הם עוזרים לנו לחפש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים ומגבירים את היצירתיות שלנו? – כלים ורעיונות לעידוד חשיבה יצירתית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.