
כלי העוגן הינו כלי מיפוי דיגיטלי שמטרתו לקדם במערכת החינוך עבודה מבוססת נתונים ברמת הפרט, הכיתה, השכבה וכלל בית הספר.
כלי העוגן בנוי כשאלון סגור הממפה באופן מהיר ויעיל את התפקוד הלימודי, הרגשי, ההתנהגות והחברתית של תלמידי מוסדות החינוך (גני ילדים ובתי ספר) לצד מיפוי חוזקות, תחומי עניין, גורמי סיכון אפשריים ומענים הניתנים ללומד.
באמצעות כלי העוגן המורות/הגננות מקבלות תמונה הוליסטית על התלמיד והכיתה ומנהלי בתי הספר מקבלים תמונה גם על השכבה ובית הספר. כל המידע מוצג בדשבורד ויזואלי המאפשר ראיה מרחבית על פי פילוחים שונים.
הנתונים המתקבלים מכלי העוגן מאפשרים למוסדות החינוך דיוק בהיבטים שונים:
- בניית תוכניות התערבות מותאמות המקדמות ידע ומיומנויות באופן אישי וכיתתי ונותנות מענה לחסמי למידה שונים.
- הובלות תהליכים מבוססי נתונים, תוך הישענות על זיהוי נקודות חוזק לצד זיהוי חסמים ואתגרים.
- ניהול המשאבים בהתאם לצרכים העולים ובהתאמה למענים שכבר ניתנים
- ניהול שיח פדגוגי מיטבי אודות התלמיד והכיתה.
את כלי העוגן מומלץ למלא פעם-פעמיים בשנה.
בבתי הספר היסודיים ההמלצה היא למלא את הכלי במהלך חודש אפריל – מאי. במועד זה המחנכות מכירות את התלמידים היטב והמידע המתקבל מאפשר תכנון מיטבי לשנת הלימודים העוקבת - הקצאת משאבים לתוכניות ייחודיות, הכוונת צוותי החינוך לפיתוח מקצועי מותאם, תכנון מערך המענים הבית ספרי ועוד.
בבתי הספר העל יסודיים מומלץ למלא פעמיים בשנה, במהלך ספטמבר- אוקטובר למטרת הכרות ובחודש מאי.
גם בגני הילדים מומלץ למלא את שאלון העוגן פעמיים בשנה, במהלך ספטמבר- נובמבר הערכה תפקודית לבניית תכנית עבודה, בנוסף, תצפית מעקב במהלך מאי- יוני.