דלג אל

הצהרת נגישות

יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה והמאבק באנטישמיות, 27.1

יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה והמאבק באנטישמיות, 27.1

בשנת 2005 קבעה עצרת האו"ם את ה-27 בינואר כתאריך זיכרון בין לאומי להנצחת קורבנות השואה. תאריך זה נבחר משום שזהו יום כניסת הצבא האדום אל אושוויץ, המחנה המסמל יותר מכל את הניסיון להשמדה טוטאלית של העם היהודי. ביחידת לימוד זו מבחר פעילויות העוסקות בהחלטה זו של עצרת האו"ם ובמאבק המתמשך בתופעת האנטישמיות בעולם.

חזרה לראש הדף

אלי ויזל שליח לאנושות

כיתות י-יב

אלי ויזל היה ניצול שואה, עיתונאי, אינטלקטואל, סופר, מחנך וחתן פרס נובל לשלום. הפעילות נועדה להכיר את דמותו ולהוקיר אותה ולדון בתוך כך במסרים הערכיים העולים מדבריו ובמשמעותם כיום.

מבנה הפעילות
פתיחה במליאה – צפייה בסרטון על אלי ויזל
בקבוצות – דיון בעקבות הסרט ומשימה קבוצתית: קטעי קריאה והכנת הנושאים המרכזיים להצגה במליאה
מליאה – הצגת הנושאים ודיון במסרים ובערכים העולים בקטעי הקריאה

חומרים למורה
סרטון, כרטיס משימה קבוצתית, קטעי קריאה, קישורים להעשרה

חזרה לראש הדף

מאחורי הקלעים בעצרת האומות המאוחדות

כיתות י-יב

הפעילות נועדה לעורר בבני הנוער מודעות לחשיבות הכרזת האומות המאוחדות על קיום יום זיכרון בין-לאומי לשואה ב-27 בינואר בכל שנה. עוד היא נועדה לבחון את משמעות ההכרזה בעבור מדינת ישראל, העם היהודי ואומות העולם.

מבנה הפעילות
חלק ראשון: היכרות עם האו"ם
חלק שני:
שלב א' – במליאה: המשימה – הכנת נאומים של נציגי המדינות
שלב ב' – בקבוצות: כרטיסי משימה ושאלות לדיון
שלב ג' – במליאה: נציגי הקבוצה יקראו את הנאום שכתבה הקבוצה ויעלו שאלות לדיון בעקבות הנאומים.

חומרים למורה
כרטיסי משימה, קטעי נאומים, זרקור על האו"ם ועל יחסי ישראל-או"ם.

חזרה לראש הדף

התמודדות עם תופעות אנטישמיות ואנטי-ישראליות

כיתות י-יב

הפעילות נועדה לעורר מודעות להתרחשויות בעולם שיש בהן פגיעה בישראלים ובמדינת ישראל, ובהן אירועים על רקע אנטישמי, ולהציע דרכים להתמודדות עימן.

מבנה הפעילות
שלב א' – במליאה: המשתתפים יספרו על אירועים שיש בהם אנטישמיות או פגיעה בישראלים.
שלב ב' – קבוצתי: כל קבוצה תקבל סיפור אירוע וחברי, הקבוצה ידונו באירוע על כל היבטיו.
שלב ג' – במליאה: כל קבוצה תדווח על הנושאים העיקריים שעלו בדיון הקבוצתי ויתקיים דיון במליאה.

חומרים למורה
סיפורי אירוע

חזרה לראש הדף

האנטישמיות החדשה

כיתות י-יב

מטרת הפעילות לעורר בקרב בני הנוער מודעות לגילויי אנטישמיות שונים ברחבי העולם, לברר את המאפיינים המרכזיים של תופעת האנטישמיות החדשה ולדון בדרכים להתמודדות עם תופעות אנטישמיות היום.

מבנה הפעילות
שלב א' - מליאה: הקרנת סרטון הסברה ושאלות לדיון
שלב ב' - קבוצתי: קטע מידע על אירוע אנטישמי בעולם ודיון
שלב ג' - במליאה: הקבוצות יציגו את האירוע ויתייחסו לשאלות לדיון

חומרים למורה
סרטון הסברה, קטעי קריאה: אירועים אנטישמיים שאירעו בעולם; קישורים להרחבה.

חזרה לראש הדף

זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)

זכויות התלמיד והתלמידה - המאבק באנטישמיות ובגזענות (כיתות ז-יב)

אחד מעקרונות האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד משנת 1989 הוא עקרון השוויון ומניעת ההפליה. באמנה התייחסות לעקרון זה בסעיף 2 הפותח את האמנה –

"המדינות החברות יכבדו ויבטיחו את הזכויות המפורטות באמנה זו לכל ילד שבתחום שיפוטן, ללא הפליה משום סוג שהוא, ללא קשר עם גזע, צבע, מין, שפה, דת, השקפה פוליטית או אחרת, מוצא לאומי, אתני, או חברתי, רכוש, נכות, לידה או מעמד אחר, בין אם של הילד ובין אם של הוריו או אפוטרופסו החוקי."

בהמשך, מודגש עקרון השוויון באמצעות השמירה על זהותם של ילדים (סעיף 8), על חופש המחשבה, המצפון והדת שלהם (סעיף 14) ועל זכותם לשמור על המנהגים, השפה, הדת והתרבות שלהם אם הם מהווים חלק מקבוצת מיעוט (סעיף 30).

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - על יסודי

המערך הבא מחולק לשני שיעורים בני 45 דקות כל אחד. ניתן לקיימם ברצף או לבחור באחד מהם.
החלק הראשון עוסק בציווי המוסרי: “לעולם לא עוד” ובהכרות עם אמנת האו”ם שמטרתה להבטיח אותו.
שימו לב שלחלק זה מצורפת מצגת שיש להוריד.
החלק השני עוסק בתופעות של רצח עם שהתרחשו במקומות שונים בעולם ומעלה את שאלת האחריות הבינלאומית לגורל הקורבנות.

את הסרטון הבא אפשר להקרין ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולמאבק באנשטימיות, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה או ביום הבינלאומי למאבק בגזענות. ואפשר גם לחבר אותו לכל שיעור שעוסק בנושא הגזענות או השואה. הסרטון מזמן דיון מעניין בכיתה סביב שאלות הנוגעות להתפתחותה של גזענות ולאופן בו צעירים וצעירות הופכים מגויסים למסרים רווי שנאה לאחר.

בגיל 14 כריסטיאן פיקיוליני הפך ממתבגר נאיבי לנאו-נאצי בתנועת העליונות הלבנה האמריקאית. מהר מאוד הפך למהיג של התנועה הנאו-נאצית החשובה ביותר בארצות הברית. איך הוא גוייס, ואיך בסוף הצליח לעזוב את התנועה? בהרצאה אמיצה זו פיקוליני חולק את נסיונו ומסקנותיו המפתיעות להתמודדות עם שנאה בכל צורותיה.

מדוע הוקמו הגטאות? כיצד נוהל הגטו? מה היה תפקיד היודנראטים? כיצד חיו היהודים?
מאגר חומרים בנושא גטאות בתקופת השואה

השיר הבא של צור ארליך מתייחס לפעולת הסימון הגזענית של קבוצות וקהילות באוכלוסיה.
השיר מתייחס לגזענות האירופאית שהובילה לשואה, אבל ניתן “לנצל” אותו כדי לעסוק בסטראוטיפיזציה והכללה באשר היא
גם בימינו וכלפי כל קבוצה בארץ ובעולם.
השיר לקוח מתוך הבלוג של צור ארליך.

אולי תתעניינו גם ב...

יום הקשיש הבין-לאומי, 1.10
יום הקשיש הבין-לאומי הוא מועד שנקבע על ידי ארגון האומות המאוחדות, וארגון הבריאות העולמי, המצוין מדי שנה ב-1 באוקטובר
שרה אהרנסון
מראשי ניל"י – נצח ישראל לא ישקר – רשת ריגול יהודית שפעלה בימי מלחמת העולם הראשונה למען הבריטים תחת השלטון הטורקי בארץ ישראל. מטרתה הייתה לקדם הקמתה של ריבונו...
השבוע הבין-לאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - 3.12
בישראל 20% מהאוכלוסייה הם אנשים עם מוגבלות. גם לאנשים אלו יש זכויות, ככל אזרח אחר במדינת ישראל: הזכות לצאת, לבלות, לקנות, לנסוע ולקבל שירות ככל אזרח ישראלי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.