דלג אל

כלים דיגיטליים להבניית ידע בלמידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

שימוש בכלים דיגיטליים להבניית ידע בעת למידה מרחוק.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הבניית ידע היא תהליך הדורש מהלומד להיזכר במה שהוא כבר יודע, וליצור קשרים בין הידע הקיים למידע חדש. כלים דיגיטליים יכולים לסייע בתהליך זה ולאפשר לתלמידים לאחזר את הידע הקודם שלמדו ולהבין את הקשרים בינו לבין התכנים החדשים. השימוש בכלים דיגיטליים יעיל במיוחד בלמידה מרחוק, הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית.

הצעה למהלך: מפת מושגים להבניית ידע

מפות חשיבה ומפות מושגים הן כלים המשמשים לייצוג גרפי של קשרים בין מרכיבי-ידע.

  • מפת חשיבה: מתאימה לתיאור אישי של קשרים לפי דרך החשיבה של לומד/ת מסוימ/ת.
  • מפת מושגים: מתאימה לתיאור אובייקטיבי של קשרים בין מושגים בנושא מסוים, לרוב סביב שאלה.

שני סוגי המפות מתאימים לפיתוח מיומנויות המובילות להבניית ידע. כגון:

הכנה לפני השיעור

1. קביעת מטרה
מנסחים את מטרת הלמידה של השיעור על פי שיקולי הדעת בתכנון יחידת לימוד. לדוגמה:

2. בחירת מפה
בוחרים מפת מושגים דיגיטלית, המאפשרת ארגון של החשיבה, מציאת קשרים והבניית המידע בדרך חזותית, ומכינים קישור לתלמידים. לדוגמה:

ניתן ליצור מפת מושגים כיתתית אחת, מפה קבוצתית לכל קבוצת תלמידים, או מפה אישית לכל תלמיד/ה (במקרה שלתלמידים יש חשבון ארגוני שאיתו יוכלו להירשם לכלי הדיגיטלי). ראו:

במהלך השיעור

1. איתור מושגים בטקסט
מציגים לתלמידים טקסט בנושא הנלמד ומנחים אותם לאתר את המושגים המרכזיים בטקסט. לדוגמה:

  • טקסט בנושא המרות אנרגיה (ניתן להיעזר בערכת ה.ל.ה, עמ' 9 פסקה שנייה, או להשתמש בפעילויות מתוקשבות בנושא אנרגיה להקניית המושגים).
    במידת הצורך ניתן לסמן עבור התלמידים את המושגים החשובים בקו. לדוגמה: "המושג המרת-אנרגיה משמש אותנו בתיאור של תהליכי שינוי שונים ומגוונים המתרחשים בטבע: גוף נופל, נר בוער, נורה נדלקת, אור נבלע בקולט שמש, כוס תה חמה מתקררת."

2. הכנסת המושגים למפה
התלמידים מתבקשים להעלות את המושגים למפת המושגים הדיגיטלית, לחבר בחיצים בין המושגים שיש ביניהם קשרים, ולכתוב על כל חץ מילות קישור המתארות את סוג הקשר.

דוגמאות:

ראו גם: מדריך לשימוש במפת מושגים בפדלט

הערה: בסיכום נושא ניתן לבצע פעילות הפוכה, כאשר התלמידים מתבקשים ליצור מפת מושגים מרכזיים בנושא הנלמד, ולאחר מכן לכתוב טקסט שיכלול קשרים בין המושגים המופיעים במפה.

להעמקת הבנת הקשרים בין המושגים ניתן להוסיף מושגים, והתלמידים יתבקשו לייצג את הקשרים בין המושגים החדשים למושגים הקיימים במפה.

3. הערכת עמיתים
נותנים לתלמידים מפות מושגים שיצרו חבריהם ומפה מוכנה שיצרה המורה, ומבקשים מהם להעריך את המפות באמצעות מחוון שיקבלו.

ראו גם את הפרקטיקות:

עוד רעיון - שימוש בכלי דיגיטלי לארגון ידע וללמידה פעילה מרחוק

עוד רעיון - שימוש בכלי דיגיטלי לארגון ידע וללמידה פעילה מרחוק

הבניית ידע דורשת מהתלמידים להיות מעורבים בלמידה פעילה, וכאשר הלמידה נעשית מרחוק ההפעלה יכולה להיעשות באמצעות כלים דיגיטליים.

הכלי הדיגיטלי Nearpod מאפשר למורה לארגן מראש את השיעור בצורת מצגת, כאשר בכל שקופית ניתן לשלב פעילות אינטראקטיבית לתלמידים. באופן כזה, במהלך שיעור סינכרוני התלמידים פעילים ומעורבים בפעילויות המוצגות, והרצף מסייע להם לארגון ולהבניית הידע.

דוגמאות:

עוד רעיון - הבניית ידע ופיתוח מגוון נקודות מבט באמצעות מציאות רבודה

עוד רעיון - הבניית ידע ופיתוח מגוון נקודות מבט באמצעות מציאות רבודה

טכנולוגיית מציאות רבודה מאפשרת להוסיף רבדים וירטואליים על גבי המציאות. בחינוך והוראה ניתן להשתמש באפליקציות של מציאות רבודה כאמצעי להמחשה ויזואלית של גופים תלת ממדיים ושל תופעות ותהליכים, כאמצעי תומך בלמידת חקר, כגורם מעודד מוטיבציה, וכדרך לחשיפת מידע נוסף או נקודות מבט נוספות על הנושא הנלמד. 

כדי להשתמש בטכנולוגיה זו יש להוריד מחנות האפליקציות לאייפדים של בית הספר (או אם אין, לסמארטפונים של התלמידים, בהתאם למדיניות הבית ספרית), יישומים מתאימים (כגון "מסעות", UniteAR וכדומה), ולהדפיס מראש דפים עם הקוד שאותו האפליקציה מזהה. התלמידים ישתמשו במכשירי הקצה שברשותם כדי לצפות בתכנים במציאות רבודה.

דוגמאות מתחומי דעת

  • בגאוגרפיה, שימוש במציאות רבודה יכול לסייע למורה להמחיש תופעות טבע כמו התפרצות הר געש. התלמידים יתבקשו לתאר את התופעה בה צפו, לשים לב לשלבים בתהליך, להעלות שאלות, ולאתר מידע נוסף כדי לענות עליהן.
  • במתמטיקה, תלמידים יכולים להסתייע במציאות רבודה כדי לחקור גופים תל ממדיים מכיוונים שונים, להתבונן בפריסה של גוף תלת ממדי, ולבצע משימות של השוואה בין גופים שונים, ספירת הזוויות, הצלעות, הפאות וכד'.
  • בתחום אומנויות העיצוב ניתן "לעורר לחיים" יצירות אומנות באמצעות מציאות רבודה. בחלק מהאפליקציות גם התלמידים יכולים ליצור רבדים וכך לבטא יצירתיות ומקוריות.
  • בהיסטוריה ניתן להמחיש אירועים היסטוריים או להראות מקומות שקשה להגיע אליהם בדרך אחרת, וכך להגביר את העניין בנושאים שלכאורה רחוקים מעולמם של התלמידים.
  • בתחום מדע וטכנולוגיה ניתן להמחיש סדרי גודל גדולים או קטנים מאוד, ללמוד על המבנה החלקיקי של החומר ולחקור איברים פנימיים בגוף האדם ובגופם של בעלי חיים אחרים.
  • בתחום החלל ניתן להשוות בין דגמי חלליות ולחקור משימות חלל, או לסייר בין גרמי השמים במערכת השמש.

באופן דומה ניתן לחקור מבנים ארכיאולוגיים, פריטים היסטוריים מתקופות אחרות, ואפילו  עולמות דמיוניים.

מציאות רבודה מסייעת להמחשת נקודות מבט מגוונות שקשה או בלתי אפשרי להגיע אליהן במציאות, כגון צפייה בכוכבים בשעות היום. היבט נוסף של מציאות רבודה בהקשר חינוכי הוא חשיפת רבדים נוספים של משמעות שהמורה רוצה להביא למודעות התלמידים. לדוגמה: טקסט שהוצא מהקשרו, חלק של תמונה שחושף רק פרט קטן מהתמונה הגדולה וכד'.

ראו גם את הפרקטיקות:

אפשר גם - שימוש בסביבות דיגיטליות להבניית ידע בלמידה מרחוק

אפשר גם - שימוש בסביבות דיגיטליות להבניית ידע בלמידה מרחוק

ניתן להכין מראש קישורים למפות מושגים, ולהכין לתלמידים משימות בסגנון "כיתה הפוכה" במרחב למידה דיגיטלי כיתתי. במפגש הסינכרוני המורה יכול/ה להציג דוגמאות לתוצרים מתוך המרחב הדיגיטלי הכיתתי.

המרחב מתאים לשילוב כלים ומשימות להבניית ידע ולהוראה דיפרנציאלית. כמו כן, המרחב הדיגיטלי הופך את הקצאת המשימות לתלמידים, את המעקב אחר התקדמותם ואת מתן המשוב האישי לקל ונוח בהשוואה לדרכים המסורתיות.

  • לדוגמאות בסביבת מודל: סביבות מוכנות עם תכנים במגוון נושאים במדעי החברה, עברית, כלכלה, חקר, מטלת ביצוע ועוד. ניתן לצפות בסביבות או לייבאן דרך אתר למידה דיגיטלית בבית הספר.
  • לדוגמאות בסביבת קלאסרום: סביבות מוכנות לצפייה או להזמנת עותק במגוון נושאים כגון חקר, תלקיט, מטלת ביצוע, יחידה בנושא חלל, ופרויקט תמ"ר בהיסטוריה (חמ"ד).
  • לדוגמאות בסביבת מיקרוסופט: תבניות ערוכות כמחברות OneNote אותן ניתן להוריד ולהתאים לכיתתכם, בנושאים – חקר, תלקיט, מטלת ביצוע, יחידה בנושא חלל ופרויקט תמ"ר בהיסטוריה (חמ"ד).

טיפים

טיפים

אפשר להשתמש במפת מושגים בתחילת למידת נושא לצורך חשיפת המשגות חלופיות; במהלך הלמידה לטובת תיקון המשגות חלופיות; ובסיכום הלמידה לשם הערכת ההבנה.

ניתן להעריך את השינוי שחל בהבנה אצל כל אחד מהתלמידים, וגם את הצלחת ההוראה לכיתה כקבוצה, על ידי השוואה בין מפות מושגים שנעשו בראשית הלמידה ובסופה.

כדאי להיעזר באפליקציות מציאות רבודה כאשר הנושא הנלמד מופשט או קשה להמחשה. החיבור בין מידע לבין קליטת רבדים שונים באמצעות החושים, מביא לחוויית למידה משמעותית ונותן מענה לשונות בלמידה.

חשוב לשמור בלמידה מרחוק על סביבת למידה בטוחה. ראו: הנחיות לשמירה על סביבת למידה בטוחה

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כיצד בינה מלאכותית יכולה להעצים, ולא להחליף, בינה אנושית?
לקדם חשיבה ברמה גבוהה בקרב תלמידים ותלמידות, ולמנוע מצב שבו השימוש בבינה מלאכותית מחליף תפקודי חשיבה של התלמידים הנעזרים בה.
ניהול שיעורי בית באופן אפקטיבי
שיעורי בית אפקטיביים במיוחד כאשר נעשה בהם שימוש כהתערבות קצרה וממוקדת, ולא כמטלות שגרתיות. איך כדאי לנהל זאת נכון?
כתיבת תעודות
ריכוז מידע אודות הידע, המיומנויות והערכים שהתלמידים רכשו, ומתן הזדמנות לשיח שיוביל להעצמת התלמיד/ה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.