כדי לקדם הוראה איכותית יש חשיבות מכרעת ליכולות הנוגעות לתכנון מעשה ההוראה והחינוך. התכנון כולל בחירת תכנים מעוררי השראה שיעניקו לתלמידים תחושת ערך ורלוונטיות, תכנון מערכי שיעור ויחידות לימוד, והבחנה בין תוכניות הנבנות לכיתה כולה ובין תוכניות מותאמות אישית, תוך הפעלת שיקול דעת על ידי המורה בהתחשב בהרכב ובגיל התלמידים ובצרכים הייחודיים להם.
תכנון ההוראה
מתלבטים איך לנהל למידה מרחוק? ואיך משלבים בינה לבין למידה מקרוב פנים אל פנים? בשגרה ובחירום, אפשר לבחור במגוון כלים ושיטות כדי לתכנן למידה היברידית מיטבית ולעודד את התלמידים ללמידה עצמאית, שיתופית ומהנה!
מודל הכיתה ההפוכה הופך את היוצרות: במקום להקדיש את הזמן בכיתה להבניית ידע חדש, התלמידים צופים באופן עצמאי בסרטונים או קוראים קטעי מידע לפני בואם לכיתה, והשיעורים מוקדשים לדיונים, לעיבוד משותף ולתרגול
מליאה, קבוצות, זוגות, ג'יקסו, אקווריום ועוד – אפשר להשיג הבנה עמוקה, שיתוף פעולה ואקטיביות בלמידה על ידי ארגון שונה של הלומדים לפי התכנים והמטרות. כך ניצור אקלים לימודי דינמי ומרענן.
תכנון שנתי לשם השגת היעדים הלימודיים והחינוכיים מבטיח עוגן לעשייה בבית הספר. היעדר התכנון הוא פוטנציאל להיפוך סדר העדיפויות: התעסקות במה שדחוף ועכשווי ולא במה שחשוב ונדרש
יעד SMART הוא יעד ספציפי, מדיד, אחראי ובר השגה, רלוונטי ו-תחום בזמן. הצבת יעדים מדידים ובני השגה ממקדת אותנו באופן שבו נשיג אותם, הופכת אותם לנגישים ולמעשיים מבחינה רגשית ומעשית, וכך מעוררת מוטיבציה להשגתם
התרבות הבית-ספרית רוויית מיפויים ונתונים, אך לעיתים קרובות אלו נותרים בטבלאות ובגרפים על שולחן המנהל/ת או המורה. כיצד נהפוך את הנתונים לבסיס לתוכנית פעולה מעשית לקידום ההוראה והלמידה?
מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא הזדמנות לזירה כיתתית בה המורה מפעיל את התלמידים במשימות באופן מגוון. המרחב הכיתתי הדיגיטלי מתאים לשילוב סרטונים, משחקים, קישורים וחומרי תרגול מותאמים להוראה דיפרנציאלית
הלמידה ב"עולם האמיתי", בסביבה חוץ כיתתית, מזמנת המחשה והעצמה של תכנים מתוכנית הלימודים ובכך מאפשרת למידה עמוקה והבנה משמעותית. מושגים ותהליכים קוגניטיביים, אישיים וחברתיים מתממשים ביציאה אל הטבע ואל הקהילה
מה יוצג על הקירות ועל לוחות הכיתה? כיצד ייראה המסדרון הסמוך? מה יהיו אופני הישיבה בתוך הכיתה? אילו עזרים דיגיטליים נרצה לשלב בה? איך אפשר לשתף את התלמידים בחשיבה, בתכנון וביישום של כל אלו?
עבודה עם מבוגר/ת או חונכ/ת נוספ/ת באותו חלל, מסייעת בפיתוח תרבות של שיתוף. היא מזמנת למורה אפשרות להתבונן מחדש על ההוראה ועל שיקולי הדעת שבבסיסה ולספק מענה מותאם אישית ליותר תלמידים
למידה סביב רעיון גדול היא בעלת פוטנציאל ללוות תחום דעת לאורך השנה. היא יכולה להיות בין-תחומית ולחבר בין מקצועות לימוד שונים או לשמש נושא מארגן בבית הספר.
מהם הנושאים המרכזיים של יחידת הלימוד? מי הם התלמידים? מהו הרכב הכיתה? מהם תוצרי הלמידה? ומהו החיבור שלי כמורה לחומר? – איך נתכנן יחידת לימוד שלוקחת בחשבון את כל אלו ועוד...
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
נמצא שבלמידה מרחוק תלמידות פעילות יותר מתלמידים, ורמות האינטראקציה הבין-אישית הגבוהות שלהן מביאות אותן לתוצאות ולהישגים גבוהים יותר. מה ניתן לעשות כדי לחדד את נקודת המבט המגדרית שלנו בניהול הלמידה המקוונת, כך שנוכל לתת מענה מתאים לבנות ולבנים?
עיצוב סביבה מכיל הוא כזה המאפשר לכלל האנשים במרחב לנוע בחופשיות ובביטחון, בתחושה שלכל אחד ואחת יש "מקום" במרחב המשותף. עצות מעשיות וטיפים לעיצוב כיתה מותאם.
כיצד נטפח אוריינות דיגיטלית בקרב התלמידים לאורך שנת הלימודים בבית הספר? ניתן לשלב פעילויות לפיתוח מיומנויות אוריינות דיגיטלית בתהליכי למידה תחומיים, רב-תחומיים ובין-תחומיים. במסגרת תפקיד רכז/ת התקשוב הבית ספרי ניתן ליצור תכנון שנתי או חודשי להבטחת תהליכי הטמעה יעילים