דלג אל

הגן העתידי - מעורבות ילדים בעשייה החינוכית

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, ידע עולם, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. כישורי חיים: מוקד האני, מוקד לוויסות וניהול רגשות, מוקד בין אישי
  2. מתמטיקה: מושג המספר, תחושה מרחבית וגיאומטריה, מושגים כמותיים
  3. חינוך גופני: שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית, חינוך לתנועה, חינוך לשלומות, חינוך לבריאות
  4. מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, גרמי שמיים ומזג אוויר, עולם מעשה ידי אדם, חינוך סביבתי
  5. אומנויות - אומנות חזותית: טיפוח ההבעה והיצירה בחומרים, מפגשים חזותיים ודיאלוגים עם אומנות
  6. מורשת ומסורת: מסורת וחגים, תרבות ישראלית, סיפורי המקרא
  7. אומנויות - אומנות מוזיקה: האזנה פעילה לאוצר מוזיקלי איכותי, ביצוע: שירה, נגינה, אלתור, רישום
  8. אומנויות - אומנות מחול: פעילויות צפייה, התנסות בגן הילדים
  9. אומנויות - אומנות תיאטרון: מרכיבי התיאטרון, פעילויות צפייה בהצגת תיאטרון, פעילויות בסדנת התיאטרון בגן
  10. שפה ואוריינות: מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה, כשירות לשונית, מכוונות לספר

אודות הפריט

האם ילדי גן מסוגלים להיות מעורבים בעשייה החינוכית? במה ובאיזה אופן? ולמה זה נחוץ בכלל? ואולי השאלה החשובה היא: איך מטפחים ילדים המעורבים בלמידה של עצמם ויוזמים לטובת הסביבה והקהילה? פריט זה ייתן לכם השראה באמצעות דוגמאות מגנים בהם מטפחים את מעורבות הילדים.

הילדים הנמצאים בגנים בעידן הנוכחי, מכונים "דור האלפא", נולדו לתוך עולם מורכב ודינמי, עולם בו הידע נגיש לכולם בכל מקום ובכל זמן. זהו דור טכנולוגי שאינו מכיר עולם ללא מסכים ורשתות חברתיות. הילדים בדור זה יותר עצמאיים, משכילים ויזמים כתוצאה מגישתם לידע ומידע, אנשים ומשאבים כבר מגיל צעיר. לפיכך, נדרשת התאמה חינוכית ופדגוגית שתתייחס למקומו של הידע, למיומנויות הנדרשות בעידן זה ולערכים לאורם יתחנכו הילדים.

בגן העתידי הצוות החינוכי והילדים ממציאים את הבלתי צפוי ומשפיעים על המרחב החינוכי. השתתפות פעילה בגן הילדים משמעותה היא שילדי הגן מעורבים בתהליך הלמידה שלהם במגוון אפשרויות להביע דעות, לבצע בחירות, להחליט החלטות, לכבד את ההחלטות המשותפות ולקחת אחריות על התוצאות.

ילדים פרואקטיביים הם ילדים המעורבים בעשייה החינוכית יוזמים, מובילים תהליכים בתוך חברת הילדים, שותפים בקבלת החלטות בתחומים שונים משנים את הסביבה הפיזית של הגן ומשפיעים על תרבותו.

אולי תתעניינו גם ב...

חלונות לשמיים
לילדים יש היכרות נרחבת עם מגוון תופעות בנושא החלל. הם מתבוננים בגרמי השמיים, בשמש ובירח ובשינויים באורך היום והלילה וחווים את שינויי העונות. הם שמעו על כוח ה...
קסם של תיאטרון – מדריך לגננת
במדריך מגוון הצעות לפעילויות לטיפוח היכולות התיאטרליות הטמונות בכל ילד. שילוב פעילויות אלה ונוספות, כיד הדמיון והיצירתיות של המחנכים, בחיי הגן יאפשר להפיק את...
בניית דגמים של גרמי שמיים
בסרטון זה נצפה בילדי גן שדמית בגבעתיים מתכננים ויוצרים דגמים של גרמי שמיים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.