לרגל שבוע זה אתם מוזמנים לצפות בשידורים חיים ובתוכניות מוקלטות בשפות עברית וערבית.
השידורים וההקלטות עוסקים בחיזוק נורמות וערכים של גלישה בטוחה וראויה ובבטיחות בעת השימוש ברשת. התלמידים יוכלו לרכוש כלים לשמירה על הפרטיות של האני והאחר לצד ידע ומיומנויות להתמודדות במקרה של פגיעה.
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת - 2022

השבוע הלאומי "מתחברים על בטוח" התקיים בימים ראשון עד חמישי ה-ט באדר א תשפ"ב, 10-6 בפברואר 2022.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
שידורי האקדמיה ברשת

מוגנות ואבטחת מידע בסייבר - אוריינות דיגיטלית

בשבוע זה אתם מוזמנים להשתתף עם התלמידים בפעילויות מגוונות בתחום מוגנות ואבטחת מידע ברשת.
הפעילויות כוללות:
התנסות בסביבת הסייבר, דיון בכיתה, חשיבה ביקורתית ויצירת תוצר קבוצתי והן תסייענה להטמיע התנהגות נאותה ברשת.
- דגם הוראה (כיתות א-יב)
דגם הוראה דיגיטלי בנושא מוגנות בסייבר
העלאת מודעות התלמידים לסיכונים הקיימים במרחב הסייבר ופיתוח מיומנויות רלוונטיות להתמודדות עם סיכונים אלה.
הדגם כולל מספר מערכי הוראה לשכבות גיל שונות. - אוריינות דיגיטלית בערבית (א - יב)
אתר הכולל את כל הפעילויות של אוריינות דיגיטלית בנושא מוגנות ואבטחת מידע בסייבר בשפה הערבית. - קל-לי בדיגיטלי: עקבות דיגיטליים (כיתות א-ב)
פעילות חווייתית באמצעותה יבינו מהי המשמעות והחשיבות של עקבות דיגיטליים באמצעות השוואה לעקבות פיזיים של בעלי חיים.
קל לי בדיגיטלי: עקבות דיגיטליים | מדריך למורה - סביבת למידה ואתר הבטיחות בסייבר (כיתות ג-ו, נדרשת הזדהות משרד החינוך)
סביבת למידה חווייתית לתלמידים הכוללת משימות בשלושה תחומים: טביעת רגל דיגיטלית, דיוג וזיופים (פישינג) ובניית סיסמאות. הסביבה כוללת משימות "בחן את עצמך" הרלוונטיות לעולמם של התלמידים.
עברית | ערבית | סרטון הסבר - סביבת סייבר ליסודי - קל-לי בדיגיטלי: טביעת רגל (כיתות ג-ו)
תכנון דרכים ליצירת טביעת רגל דיגיטלית אחראית.
קל לי בדיגיטלי: טביעת רגל | מדריך למורה - קל לי בדיגיטלי: דיוג וזיופים (כיתות ג-ו)
הפעילות מדגימה באופן חוויתי כיצד ניתן להיזהר מזיופים ופיתויים ברשת.
קל לי בדיגיטלי: דיוג וזיופים | מדריך למורה - קל לי בדיגיטלי: סיסמאות (כיתות ג-ו)
פיתוח מודעות התלמידים לכללים האמורים להנחות יצירת סיסמאות חזקות ובטוחות.
קל לי בדיגיטלי: סיסמאות | מדריך למורה - קל לי בדיגיטלי: גלישה בטוחה (כיתות ג-ט)
הפעילות כוללת דיון באמצעות עיצוב כרזה מונפשת. - קל לי בדיגיטלי: גלישה בטוחה - מתחילים (כיתות ד-ט)
"מתחברים על בטוח" – צפייה בסרטון אינטראקטיבי, פעילות סייבר וכתיבה בלוח שיתופי. - סביבת למידה ואתר הבטיחות בסייבר (כיתות ז-ט, נדרשת הזדהות משרד החינוך) סביבת למידה חוויתית לתלמידים הכוללת משימות בשלושה תחומים: טביעת רגל דיגיטלית, דיוג וזיופים (פישינג) ובניית סיסמאות. הסביבה כוללת משימות "בחן את עצמך" הרלוונטיות לעולמם של התלמידים.
עברית | ערבית | סרטון הסבר - סביבת סייבר לחטיבת הביניים -
קל-לי בדיגיטלי: טביעת רגל (כיתות ז-ט) "תכנון דרכים ויצירת פוסט במודעות להשלכות לטביעת רגל דיגיטלית".
-
קל-לי בדיגיטלי: זהה את המתחזה (כיתות ז-ט) הסבר על מושגי הנדסה חברתית וכיצד היא משרתת האקרים (פצחנים) להשיג את מטרתם.
קל לי בדיגיטלי: זהה את המתחזה | מדריך למורה - מוגנות בסייבר (כיתות ז-יב)
מערך שיעור העוסק בגיבוש רעיונות למיזם חברתי שמטרתו הגברת המודעות לנושא מוגנות בסייבר במרחב האישי . שימוש בכלי הדיגיטלי Google Sites להכנת אתר לתיאור, לפרסום ולשיווק המיזם החברתי. - שימוש בטלפונים חכמים (כיתות ז-יב)
בשיעור זה התלמידים עורכים תיעוד של השימוש שהם עושים בטלפון החכם במהלך שבוע בהתייחס לפעילויות בשעות
הפנאי. התלמידים מכינים קמפיין הסברה (עלון דיגיטלי) להגברת המודעות לכללי הזהירות בזיקה לסיכונים הגלומים בפעולותיהם. - קל לי בדיגיטלי: גלישה בטוחה - מתקדמים (כיתות ז-י)
"מתחברים על בטוח" – יצירת פעילות אתגר בטופס גוגל או בטופס מיקרוסופט. - קורס - מקדם הגנה בסייבר כלים להתנהגות נכונה ברשת (כיתות י-יב)
היכרות עם עולם הסייבר והסכנות הטמונות בו. בקורס "מקדם הגנה בסייבר" תוכלו להיחשף לעולם זה ולרכוש כלים פשוטים להתגוננות.
מקודדים על בטוח - חשיבה מחשובית ורובוטיקה (כיתות ד-ו)

פעילויות של קידוד בסקראץ' העוסקות בכללי התנהגות ושמירה על הפרטיות ברשת. הפעילויות כוללות מדריכים וקובצי פרויקט לקידוד בסביבת מגרש המשחקים.
כישורי חיים - שפ"י
חזרה לראש הדףהשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת מתקיים תחת הכותרת "מתחברים על בטוח". כותרת זו מקבלת משנה תוקף לנוכח השאיפה שלנו, לקדם את תחושת המוגנות והשייכות של התלמידים למערכת הבית ספרית והכיתתית, בשגרה ובוודאי גם בתקופת הקורונה. שגרת שנת הלימודים תשפ"ב מושפעת עדיין לצערנו מהקורונה, ובימים של תנודות כגון אלו בכוחה של הרשת לסייע לנו ולתלמידינו להישאר מחוברים ומעודכנים ולהישאר במעגלי השייכות ובלמידה.
בכוחה של הרשת החברתית להיות רשת המסייעת בתמיכה, שייכות ויציבות, אולם בקרב תלמידים שחווים בדידות, ניכור וחוסר אונים עלולה הרשת להפוך למקום לא בטוח ואף מסוכן.
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת הוא הזדמנות לקדם שייכות, מוגנות ומניעת אלימות במערכת החינוך. גם בשבוע זה וכחלק מהתכנית "באים בטוב" נעצור ונבדוק בצוותים ועם התלמידים למה הם זקוקים כדי לשמר תחושת שייכות וקשר.
נבדוק עם התלמידים ואנשי הצוות מה מאפשר להם לבנות שיגרה ויציבות בתקופות בהן נבצר מהם להגיע ללמידה באופן סדיר ונזכיר להם את מנגנוני התמיכה שעומדים לרשותם, בכלל וגם באופן מקוון.
- הכשרת צוותי חינוך לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת
מצגת | מדריך למנחה - זום אין-זום אאוט - סדנא לצוות החינוכי לקידום מיומנויות חברתיות במרחב המקוון
מצגת | מדריך למנחה - מתחברים גם דרך המסכים - סדנא לצוותי החינוך המיוחד בנושא התנהלות יומיומית במרחב הפיסי והמקוון
מצגת לצוותי חינוך מיוחד | מדריך למנחה - המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, מוקד 105
מצגת | מדריך למנחה - מגן מסך - חמ"ד - תוכנית מגן מסך בחמ"ד נועדה לסייע לצוותי הוראה בהתמודדות עם אתגר הסמארטפונים
- זמן מסך - חמ"ד - תוכנית לשימוש מושכל במסכים לקידום חוסן אמוני
- תולי והחברים (כיתות א-ג) התנהגות חברית ברשת ומניעת פגיעה
מצגת ממלכתי | הנחיות למורה| מצגת חמ"ד |הנחיות למורה | מצגת ערבית |הנחיות למורה | מצגת חינוך מיוחד עם תת"ח | הנחיות למורה | מצגת חינוך מיוחד ללא תת"ח | הנחיות למורה - תולי וכוח הפנייה לעזרה (כיתות א-ג) היכרות עם "כוח הפנייה לעזרה" וזיהוי מקורות הסיוע של ילדים גם ברשת
מצגת ממלכתי | הנחיות למורה | בינגו | מצגת ערבית |הנחיות למורה |בינגו - החברים של קשת ופרטיות ברשת (כיתות ד-ו) שמירה על פרטיות ברשת
מצגת ממלכתי | הנחיות למורה | מצגת חמ"ד | הנחיות למורה | מצגת ערבית | הנחיות למורה - מתקוונים ברגישות לאחר (כיתות ד-ו) פיתוח רגישות חברתית ואמפתיה ברשת
מצגת ממלכתי | הנחיות למורה | מצגת חמ"ד | הנחיות למורה | מצגת ערבית | הנחיות למורה - אמפתיה במסכים (כיתות ד-ו) זיהוי רגשות והבעת אמפתיה ברשת
מצגת ממלכתי | מצגת ערבית - ארץ המסכים (כיתות ה-ו) שימוש מאוזן במסכים
פעילות ללמידה עצמית | מצגת מונגשת | הנחיות למורה - אני משתף משמע אני קיים- האמנם? (כיתות ז-ט)
הגברת מודעות התלמידים להשפעות התיעוד והשיתוף ברשת על האופן בו הם חווים חוויות
מצגת ממלכתי | הנחיות למורה | מצגת ערבית | הנחיות למורה - חדר בריחה- "מתחברים על בטוח" (כיתות ז-ט)
לפעילות | למצגת | לפעילות מונגשת - אמפתיה במסכים (כיתות ז-ט) זיהוי רגשות והבעת אמפתיה ברשת
מצגת ממלכתי | מצגת ערבית - החברים של קשת ופרטיות ברשת (כיתות ז-יב) שמירה על הפרטיות ברשת
מצגת חינוך מיוחד עם תת"ח | הנחיות למורה | מצגת חינוך מיוחד ללא תת"ח | הנחיות למורה - מה מסתתר מאחורי הסטורי? (כיתות י-יב) מניעת הפצת תמונות ותכנים בעלי אופי מיני ברשת
מצגת ממלכתי | מצגת מונגשת | הנחיות למורה | מצגת חמ"ד | הנחיות למורה - על בדידות ושימוש במסכים (כיתות י-יב) מה בין להיות לבד ולהרגיש בדידות?
מצגת ממלכתי | מצגת ערבית
- אתר סייבר ליסודי - סביבת למידה עצמאית בנושא מרחב הסייבר
- פרטיול - סביבת למידה אינטראקטיבית חדשה לבני נוער מטעם הרשות להגנת הפרטיות הכוללת מידע, טיפים וכלים לשמירה על פרטיות ברשת
- הגנה בסייבר על טלפונים - סרטון הסבר לתלמידים כיצד להגן על עצמם בטלפון הסלולרי
- אתר סייבר לעל-יסודי - למידה עצמאית בנושא היכרות עם מרחב הסייבר, המאפיין האנושי והמאפיין הטכנולוגי שבו
- מקדם הגנה בסייבר – כלים להתנהלות בטוחה ברשת - על יסודי
קורס קמפוס IL ללמידה עצמית: בכל שנה אלפי אנשים בישראל נפגעים ממתקפת סייבר! האם החשש נוגע גם לך? כן! כולנו פועלים באינטרנט ולכן כולנו חשופים. בקורס נכיר את עולם הסייבר ואת הסכנות המרכזיות הקיימות בו - פריצות, פישינג, נוזקות ובעיקר - נציע לך כלים פשוטים לצמצום הסכנה
כיתות א-ג:
כיתות ד-ו:
- חכמים ברשת – מניעת חשיפה לתכנים שאינם תואמי גיל
עברית | ערבית - סוף שיתוף במחשבה תחילה - הפעלת שיקול דעת טרם פרסום תכנים ברשת
עברית | ערבית - שימוש מאוזן במסכים
עברית | ערבית - רשת של חברים - פיתוח אחריות אישית וחברתית ברשת
- שמירה על פרטיות בהתנהלות ברשת
עברית | ערבית - שעשועון חכמים אונליין – איך מתחברים לרשת בצורה בטוחה ומוגנת? עוצרים – חושבים – מחליטים (התכנית התקיימה ואי אפשר עוד להשיב על השאלות)
- בטוחים עם חברים ברשת – עידוד התלמידים להושיט עזרה במרחבי הרשת מתוך אמפתיה ורגישות
- אפשר קצת פרטיות בבקשה? על פרטיות והגנת מידע בעידן הדיגיטלי
- התנהלות מוגנת במרחב הסייבר - להפוך את מרחב הסייבר לבטוח יותר ולמנוע סכנות שונות
- מתחברים על בטוח
- מה מגלים ומה ממסכים המסכים
- עושים לייק לפרטיות
עברית | ערבית - #שמים פילטר ברשת
עברית | ערבית - העומדים מהצד – משתתפים!
ממלכתי | חמ"ד
חטיבת ביניים:
- זמן מסכים
- הפצת תמונות ברשת
עברית | ערבית - אפשר קצת פרטיות בבקשה? על פרטיות והגנת מידע בעידן הדיגיטלי
- התנהלות מוגנת במרחב הסייבר - להפוך את מרחב הסייבר לבטוח יותר ולמנוע סכנות שונות
- אל תיפלו ברשת – התלמידים ילמדו אילו התנהגויות עלולות להיות עבירה פלילית ומהן זכויותיהם של קטינים בהליך פלילי
עברית | ערבית - מתחברים על בטוח – דרכים אפשריות ליצירת מרחב בטוח ומוגן במרחבי הרשת
עברית | ערבית - הפצת תמונות מיניות ברשת – בואו נדבר על זה!
- מה התדמית שלי ברשת? – בניית מוניטין דיגיטלי, בהנחיית עמותת אשנב
- על פרטיות והגנת מידע של ילדים ונוער בעולם הדיגיטלי, בהנחיית הרשות להגנת הפרטיות
- עושים סוף לאלימות דיגיטלית
עברית | ערבית
חטיבה עליונה:
- להתבגר בעידן הדיגיטלי
עברית | ערבית - הפצת תמונות ברשת
עברית | ערבית - מתחברים על בטוח – דרכים אפשריות ליצירת מרחב בטוח ומוגן במרחבי הרשת
עברית | ערבית - שימוש בני נוער ברשת ופגיעה ברשת
- הפצת תמונות מיניות ברשת – בואו נדבר על זה
- מניעת עבריינות ברשת וזכויות תלמידים בהליך הפלילי, בהנחיית הסנגוריה הציבורית
עברית | ערבית - עושים סוף לאלימות דיגיטלית
עברית | ערבית
- דבר מועצת התלמידים - סרטון
מתחברים על בטוח עם ילדי גן
מסמכי מדיניות
1. שמירת פרטיות הילדים ברשת האינטרנט
> חשוב להימנע מחשיפת פרטים אישיים מזהים של הילדים והמשפחות כגון: תעודת זהות, מספרי טלפון של הורים, כתובת מגורים ועוד
> מומלץ להימנע מהעלאת צילומים של ילדי הגן לרשת האינטרנט, במידת הצורך יש להחתים את הורי הגן על טופס צילום והעלאת תצלומים לרשת אינטרנט (ראו חוזר מנכ"ל).
2. תנאי שימוש הוגן ביצירות* למטרות הוראה
מידע על שמירת זכויות יוצרים במרחב הפדגוגי וקישור בעת שימוש בחומרים באופן ציבורי ופתוח,
וקישור לחוזר מנכ"ל המלא שימוש הוגן ביצירות המוגנות בזכות יוצרים.
3. מוגנות ואבטחת מידע במרחב המקוון סינכרוני
עלון משרד החינוך לכללי מוגנות ובטיחות בעת שימוש במרחבי למידה מקוונים בלמידה משולבת ולמידה מרחוק.
4. צפייה בטוחה בסרטוני YOUTUBE
רשת האינטרנט מציעה לנו סרטים רבים שיכולים לשמש בהוראה ולמידה, כגירוי, כחקר ולהנאה.יחד עם זאת שימוש בסרטונים אלו צריך להיעשות תוך הגנה ושמירה על הילדים מעומס, פרסומות ותכנים לא ראויים. רוב הסרטונים מוצגים במאגר יוטיוב. סביבת יוטיוב מציעה לנו לראות סרטון אחד ובו בזמן להציע לנו גם סרטים נוספים. עומס המידע המוצג לנו ברגע אחר הוא רב מאוד. בקישורים ניתן למצוא סביבות שמאפשרות צפייה בטוחה, ללא פרסומות ולהשתמש בהן בהקרנת הסרטונים בגן ואף להמליץ להורים.
> למידע על אפליקציית YouTube Kids
> קישור לסביבה VideoLink
> הדרכה לגננות על שימוש בסביבת VideoLink
5. להרחבה לאגרת של משרד החינוך לצוותים חינוכיים לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת
האגרת כוללת מגוון רחב של מערכים לעבודה עם תלמידים בגילאים השונים ובהתאם לחברות השונות. בנוסף, ניתן למצוא באגרת תכנים להכשרת צוותי חינוך וכן תכנים ופעילויות בשיתוף ההורים. האגרת תעלה לאתר שפ"ינט תחת "מלבן על סדר היום" בהמשך הערב. בתי הספר מוזמנים להירשם להרצאות המומחים שתתקיימנה במהלך השבוע. תודה למנהלות אגפי הגיל על השותפות.
המלצות לצוותים חינוכיים
1. הקפדה על בטיחות הילדים ברשת
> יש למקם את המכשירים הדיגיטליים בחללים פתוחים המאפשרים קשר עין והשגחה על פעילות הילד. תפקיד המבוגר להשגיח באופן קבוע על פעילות הילד ולתווך במידת הצורך.
> מומלץ למנוע גישה ישירה לאינטרנט ממסך הבית של המכשיר הדיגיטלי
> למבוגר תפקיד חשוב בהדגמת שימוש הולם, בטוח ואתי במדיה דיגיטלית
> מומלץ כבר מגיל הגן לשוחח עם הילדים על הסכנות הקיימות ברשת. חשוב להעביר מסר ברור שאין למסור מידע אישי לאחרים, אם בזמן הגלישה מופיע על המסך משהו לא מוכר, על הילדים להפסיק את הפעילות ולפנות מיד למבוגר.
2. חינוך לאתיקה והתנהגות נאותה ברשת
כבר מהגיל הצעיר חשוב:
> לחנך לשמירה על זכויות יוצרים. לדוגמה ,לא פוגעים או משתמשים ללא רשות בעבודה של חבר שנעשתה באותו מחשב
> לחנך לשמירה על אתיקה בקבוצת ה-WhatsApp של הגן, לדוגמה לא שולחים הודעות לא רלוונטיות או כאלה שפוגעות באחר ועוד
> לחנך על כללי התנהגות במרחב הווירטואלי הציבורי לדוגמה במפגשי Zoom מגיעים בלבוש הולם, מכבדים את החברים בפתיחת מצלמת וידאו, שומרים על מיקרופון כבוי ומפעילים רק במידת הצורך ועוד.
3. שמירה על בריאות הילדים
> מומלץ להגביל את זמן הפעילות הרצופה מול המסך. ההמלצה לגיל הגן (3-6) היא שהזמן הרצוף לא יעלה על 10-20 דקות וזמן המסך היומי לא יעלה על שעה אחת
> מומלץ להימנע משימוש פסיבי בכל סוגי המסכים (כגון השארת מסך "דולק" ללא משמעות ספציפית מסויימת).
> מומלץ להימנע משימוש במסכים בעת ארוחות ולפני השינה
להרחבה מדיה בגיל הרך - נייר עמדה של ההסתדרות הרפואית (2014)
4. בחירת תוכן ופעילויות דיגיטליות עבור ילדים בגיל הגן:
> בחירת פעילויות עם תוכן לימודי-חינוכי, השימוש בכלים דיגיטליים חייב לשרת מטרות פדגוגיות ברורות. יש לוודא שהתוכן המוצג במסך משרת מסרים, רעיונות, חקירה ולמידה.
> שילוב פעילויות דיגיטליות עם פעילויות פיזיות במרחבי חיים בבית ובחוץ, לדוגמה פעילות גופנית, יצירה בחומרים, מוסיקה, שירה, חקר ומדע ועוד.
> חשוב שהפעילויות הדיגיטלית לא יחליפו את הפעילויות הפיזיות והחברתיות אלא יעשירו אותן.
> בחירת פעילויות מותאמות לגיל הילדים ולמאפיינים ההתפתחותיים שלהם. חשוב לבחור תוכן בעל אופי משחקי פעיל ולא פסיבי. מומלץ להימנע מדפי עבודה דיגיטליים וממשחקי מחשב שאין להן ערך חינוכי. מומלץ לבחור פעילויות שעשויות לחשוף את הילד למגוון רחב של תופעות, המחשות ומידע ברמה תואמת התפתחות ולא מהוות זמן מסך מיותר.
> בחירת תוכן הולם שאינו כולל סצנות של אלימות ובניית סטריאוטיפים.
במידה והתוכן הדיגיטלי אינו מתאים להגדרות אלה, אין להשתמש בו.
> בחירת פעילויות המעודדות הקשר חברתי רגשי של הילד/ה עם בני גילו ו/או משפחתו. רצוי לאפשר לילד לשתף את המבוגר בפעילות בסביבה דיגיטלית ואף לעודד אותו להציג את התוצרים ולשתף בתובנות.
הצעות לסדנאות לצוותים חינוכיים עם הורים
מומלץ להתאים את תוכן הסדנאות לאוכלוסיית הגן, לרגישויות ולמאפיינים ייחודיים. לעודד את ההורים להשתתף ולהיות חלק מתהליך קבוצתי של פיתוח עמדה הורית בטוחה ואחראית. הסדנאות יכולות להיערך באספת הורים ראשונה או בכל זמן אחר.
סדנה עם הורים בנושא: בניית קוד אתי לתקשורת דיגיטלית בטוחה בגן הילדים
אוריינות תקשורת - טכנולוגיה, אדם, חברה - חינוך חברתי ושעת חינוך

ערכת תכנים חברתיים הכוללת מגוון פעילויות מעולמות התוכן של הפדגוגיה החברתית ומיועדות לניהול שיח, להעלאת מודעות ולרכישת כלים להתמודדות עם האתגרים השונים שמזמן השימוש ברשת.
הערכה כוללת:
מבוא, מערכי שיעור, דבר מועצת התלמידים והנוער, כתבות ושאלות לדיון, סרטים ושאלות לדיון, אקדמיה ברשת, אוריינות אתיקה, מוגנות ואבטחת מידע במרחב הדיגיטלי.