צלילי המוזיקה הנקלטים על ידי החושים עשויים להצית את הדמיון, לעורר את הרגש
ולהזמין את המאזין למסע מרתק ומהנה בעולם הנוצר מכוח היצירה המוזיקלית. האזנה
ליצירות מוזיקליות מסוגים שונים ובסגנונות שונים היא אחת הפעילויות התרבותיות
המשמעותיות והנפוצות ביותר בחברה בת זמננו. מגיל צעיר מאוד נחשפים הילדים למוזיקה אשר מגיעה אליהם דרך אמצעי התקשורת, אמצעי הקלטה אלקטרוניים, קונצרטים, אירועים משפחתיים וקהילתיים ועוד. רפרטואר מוזיקלי איכותי ומגוון הוא תשתית לכל התנסות מוזיקלית והליבה של מכלול האמצעים לפיתוח המוזיקליות של הילד. ההשתתפות בקונצרט היא גולת הכותרת של ההאזנה למוזיקה באמצעות חוויה לימודית שבמסגרתה הילדים נחשפים למוזיקה חיה, שומעים ורואים את הקולות ואת הצלילים.
האזנה פעילה לאוצר מוזיקלי איכותי
חזרה לראש הדף
חומרי הוראה
מפגש תכנון פעילות נועד לענות לצורך של ילדים שיש להם רעיונות לפעילות ואשר היו רוצים להנחות את חבריהם לגן
כחלק מהפעילות השוטפת של הגן מומלץ לעבוד בשיתוף פעולה עם המורה למוזיקה המביאה לגן רפרטואר מוזיקלי איכותי ומקנה לילדים מיומנויות מוזיקליות
עם השיר "ילדה אחת ומטרייה אחת" מְשחקים עם הילדים במשחק חברתי. הפעילות המתלווה לשיר מתמקדת בהמחזתו. בסרטון אפשרויות נוספות לפעול עם השיר
בסרטון רואים סדר פסח של הורים וילדים בגן
התוכנית "בואו לגני – הפיוט בגן הילדים" מפגישה ילדים רכים עם מגוון פיוטים ממסורות ישראל. כך היא מהדקת את הקשר הבין דורי ומטפחת ערכים לתרבות הישראלית והיהודית
בגן יובל ברמלה, בניהולה של הגננת יהודית גרינברג, מקיימים בכל יום שישי פעילות מוזיקלית בנושא קבלת שבת. פעילות זו מזמנת מפגש עם התרבות הישראלית ועם מגוון המסורות של קהילות ישראל שונות
ילדים אוהבים להופיע. יש שאוהבים את קדמת הבמה, יש שאוהבים לביים או לנגן.
בסרטון נראה מופע שיזמו ויצרו הילדים
איך מטפחים ילדים מעורבים בלמידה של עצמם ויוזמים לטובת הסביבה והקהילה? דוגמאות מגנים שמטפחים בהם מעורבות ילדים
ארגון מרכז מוזיקה אסתטי ומאתגר מעודד את הילדים לפעילות חופשית ומגוונת
הפרק הראשון ביצירה של ויוולדי "ארבע עונות השנה" המתאר את החורף משמש השראה לילדי גן אגוז בצור משה
מפגש תכנון פעילות נועד לענות לצורך של ילדים שיש להם רעיונות לפעילות ואשר היו רוצים להנחות את חבריהם לגן
כחלק מהפעילות השוטפת של הגן מומלץ לעבוד בשיתוף פעולה עם המורה למוזיקה המביאה לגן רפרטואר מוזיקלי איכותי ומקנה לילדים מיומנויות מוזיקליות
עם השיר "ילדה אחת ומטרייה אחת" מְשחקים עם הילדים במשחק חברתי. הפעילות המתלווה לשיר מתמקדת בהמחזתו. בסרטון אפשרויות נוספות לפעול עם השיר
בסרטון רואים סדר פסח של הורים וילדים בגן
התוכנית "בואו לגני – הפיוט בגן הילדים" מפגישה ילדים רכים עם מגוון פיוטים ממסורות ישראל. כך היא מהדקת את הקשר הבין דורי ומטפחת ערכים לתרבות הישראלית והיהודית
בגן יובל ברמלה, בניהולה של הגננת יהודית גרינברג, מקיימים בכל יום שישי פעילות מוזיקלית בנושא קבלת שבת. פעילות זו מזמנת מפגש עם התרבות הישראלית ועם מגוון המסורות של קהילות ישראל שונות
ילדים אוהבים להופיע. יש שאוהבים את קדמת הבמה, יש שאוהבים לביים או לנגן.
בסרטון נראה מופע שיזמו ויצרו הילדים
איך מטפחים ילדים מעורבים בלמידה של עצמם ויוזמים לטובת הסביבה והקהילה? דוגמאות מגנים שמטפחים בהם מעורבות ילדים
ארגון מרכז מוזיקה אסתטי ומאתגר מעודד את הילדים לפעילות חופשית ומגוונת
הפרק הראשון ביצירה של ויוולדי "ארבע עונות השנה" המתאר את החורף משמש השראה לילדי גן אגוז בצור משה
התוכנית "בואו לגני" מפגישה עם מגוון פיוטים ממסורות ישראל
מרכזי העשרה בתחום המוזיקה מזמנים מרחב תרבותי המאפשר לימוד מוזיקלי חווייתי באמצעים טכנולוגיים מתקדמים
אוגדן דיגיטלי לערכה "זמר לך לגיל הרך" המכיל קישורים לחוברות ולהאזנה ישירה
העֶרכה "זמר לך לגיל הרך 5" מספקת רפרטואר שירים העוסקים באירועים מיוחדים בשנת הלימודים
קונצרטים בגני ילדים נועדו לעודד צרכני תרבות למוזיקה אומנותית ויוצרים ומבצעים עתידיים במוזיקה כלית וקולית בסגנונות שונים
העֶרכה "זמר לך לגיל הרך 4" מטמיעה את הזמר העברי בקרב הילדים. מטרתה להפוך את הרפרטואר הנבחר לכלי לטיפוח תרבות ושפה
התוכנית "ציל"ה בצלילים" מיועדת לילדים בצהרונים ומאפשרת להם לחוות את הצהרון בדרך מהנה ותרבותית
העֶרכה "זמר לך לגיל הרך 3 – שירי עונות" נועדה להציג את שירי העונות בפני ילדי הגן ולטפח את הקשר אל הארץ ואל נופיה
משחק חברתי הכולל אימון במניית צעדים ונועד לתרום להתפתחות יכולת המנייה והמוטוריקה הגסה. המשחק מתאים לקבוצה גדולה או קטנה של ילדים
מסיבת סיום שנה בגן נועדה ליצור אווירת רעות בין הילדים ולעורר במשתתפים חוויות הקשורות לשנה המסתיימת
העֶרכה "זמר לך לגיל הרך 2" מוקדשת לשירי חגים
להלן סדרת פעילויות סביב סיפורים מוזיקליים המשלבים תחומי אומנויות נוספים: תיאטרון, תנועה ואומנות פלסטית
בחוברת 20 שירים ישראליים מעולמו הקרוב של הילד
המדריך מיועד למחנכים המעוניינים להפגיש את הילדים עם מוזיקה קלסית, אתנית ומוזיקה קלה
חג החנוכה הוא החג המושר ביותר בחגי ישראל. אפשר לבחור שירים על מהות החג ותוכנו: סיפור גבורה, סמליות האור, סמלי החג – שמן, כד, חנוכייה, סביבון, לביבות וסופגניות
ערכת 'גוונים' מבטאת את הפלורליזם היהודי המוזיקלי לגווניו ונועדה לנצל את מגוון התרבויות בעדות ישראל
בגן ילדים רשאי להורות מוזיקה רק מי שבידו תעודת הוראה למוזיקה שהתמחה בחינוך לגיל הרך וקיבל אישור מהמפקח על החינוך המוזיקלי במחוז. (חשוב להתאים את התכנים לילדים)
תוכנית ביניים לאומנויות בגיל הרך – מוזיקה
עוצמתה של החוויה המוזיקלית בכוחה להעביר באופן ישיר ובלתי אמצעי מסרים שקשה לבטאם במילים
הסדרה כוללת חמש חוברות ותקליטורי שמע עם מיטב הביצועים
הסרטון עוסק בקידום ביטוי אישי יזמות ויצרנות בגן הילדים
חזרה לראש הדף
משדרים מוקלטים
נכיר את השיר "הינה מה טוב ומה נעים", נבחין בין סולן לקבוצה בשירה, נכיר את היצירה "טמבורין" נצטרף בתנועה ולאחר מכן עם מטפחת
נכיר את היצירה המוזיקלית "השעון הסינקופי". נלמד שיר העוסק בחילופי עונות נתייחס לתוכן ולחריזה בו
בשידור זה נכיר את הפיוטים "כנפי יונה" ו"בצאת ישראל ממצרים". נכיר כלי נגינה המלווים את נגינת הפיוט, נתנסה בהקשת מקצבים ונשיר יחד
בשידור נשיר שירי ילדות משותפים ונאזין לחידון שירים מוזיקלי. נצטרף בפנטומימה וב"מראה מוזיקלית", ניצור מערכת תופים מכלי הקשה מהמטבח ונצטרף בנגינה
נאזין למוזיקה ולכלי הקשה, נכיר נגינה של תיפוף על הגוף ונתנסה בה. ננגן על כלי מטבח שישמשו אותנו ככלי הקשה ונלמד את השיר "פרש" מאת ח"נ ביאליק
נלמד שפה מוזיקלית חדשה ובאמצעותה נתנסה בדרכים שונות לתופף על הגוף עם שירים ויצירות מוזיקליות. נתנסה גם בנגינה על כלי מטבח שיש בבית
נשיר את השיר "כל הארץ דגלים" ונבחין במבנה ובאופי המוזיקליים שלו. לאחר מכן נכיר את המושג "מארש" ונאזין למארש צה"ל
נאזין לתפילה לשלום המדינה ונבחין באופי הייחודי בשיר שהוא תפילה. נאזין ל"פאוואן" מאת המלחין ליאו דליב. נכיר את השיר "שיר ערש לצבעים" ונצטרף אליו בתנועות גוף או עם מטפחת
בשידור זה נכיר שיר המתאים להיכרות עם איברי הגוף ונבחין במְבצעים של השיר (אֵם וילד/ה). נצטרף בתנועה אל השיר מתוך התייחסות לחלוקת התפקידים
לרגל ל"ג בעומר נפתח ב"שיר הפינג'אן" ונצטרף בהקשת מקצב משלים בהפסקות. נאזין ל"הורה מדורה", נכיר את השיר "קשתנו על שכמנו" ונצטרף בתנועה ובשירה
נכיר את השיר "הינה מה טוב ומה נעים", נבחין בין סולן לקבוצה בשירה, נכיר את היצירה "טמבורין" נצטרף בתנועה ולאחר מכן עם מטפחת
נכיר את היצירה המוזיקלית "השעון הסינקופי". נלמד שיר העוסק בחילופי עונות נתייחס לתוכן ולחריזה בו
בשידור זה נכיר את הפיוטים "כנפי יונה" ו"בצאת ישראל ממצרים". נכיר כלי נגינה המלווים את נגינת הפיוט, נתנסה בהקשת מקצבים ונשיר יחד
בשידור נשיר שירי ילדות משותפים ונאזין לחידון שירים מוזיקלי. נצטרף בפנטומימה וב"מראה מוזיקלית", ניצור מערכת תופים מכלי הקשה מהמטבח ונצטרף בנגינה
נאזין למוזיקה ולכלי הקשה, נכיר נגינה של תיפוף על הגוף ונתנסה בה. ננגן על כלי מטבח שישמשו אותנו ככלי הקשה ונלמד את השיר "פרש" מאת ח"נ ביאליק
נלמד שפה מוזיקלית חדשה ובאמצעותה נתנסה בדרכים שונות לתופף על הגוף עם שירים ויצירות מוזיקליות. נתנסה גם בנגינה על כלי מטבח שיש בבית
נשיר את השיר "כל הארץ דגלים" ונבחין במבנה ובאופי המוזיקליים שלו. לאחר מכן נכיר את המושג "מארש" ונאזין למארש צה"ל
נאזין לתפילה לשלום המדינה ונבחין באופי הייחודי בשיר שהוא תפילה. נאזין ל"פאוואן" מאת המלחין ליאו דליב. נכיר את השיר "שיר ערש לצבעים" ונצטרף אליו בתנועות גוף או עם מטפחת
בשידור זה נכיר שיר המתאים להיכרות עם איברי הגוף ונבחין במְבצעים של השיר (אֵם וילד/ה). נצטרף בתנועה אל השיר מתוך התייחסות לחלוקת התפקידים
לרגל ל"ג בעומר נפתח ב"שיר הפינג'אן" ונצטרף בהקשת מקצב משלים בהפסקות. נאזין ל"הורה מדורה", נכיר את השיר "קשתנו על שכמנו" ונצטרף בתנועה ובשירה
בשידור מוצג המושג דגם באמצעות זיהוי, יצירה וניבוי של דגמים בעזרת חפצים ובסביבה. בשידור דוגמאות לחידות המעודדות זיהוי, המשך, הרחבה וניבוי
לרגל חג השבועות נפתח בשיר "וחג שבועות תעשה לך" כמו גם "סלינו על כתפינו". נצטרף בתנועה לשיר "ביכורים ראשית הפרי" על פי המבנה המוזיקלי ונשיר "ארץ זבת חלב דבש" בשילוב כלי הקשה
השידור מציע התבוננות על חלק ושלם בחפצים, במזון, בסביבה ועוד וזיהוי השלם לפי חלקיו
לרגל יום ירושלים נאזין לשיר "ירושלים של זהב". נכיר את השיר "שישו את ירושלים", נבחין באופיו המוזיקלי, נאזין לשיר "ירושלים האחרת
בשידור מוזיקלי העוסק בנושא חברות נכיר את השיר "שתי חברות", נאזין ליצירה "השורק וכלבו" ונכין חידון מוזיקלי על היצירה
משחקי ילדות נפתח בחידון מוזיקלי ובו שירים העוסקים במשחקים. נכיר את השיר "אצו רצו גמדים". נאזין ל"ריקוד הונגרי מספר 1" ונשתתף בתנועות לפי האופי המוזיקלי
דקלום על חיות היער, שיר על דבורה, עץ וגוזל. נוסף על כך נזהה שירים בחידון מוזיקלי העוסק בבעלי חיים ונאזין לאופרה של חתולים
בשידור על עונת הקיץ נצייר תמונת קיץ עם השיר "ציור" ונאזין לחידון מוזיקלי של שירי קיץ. נכיר קטע ג'אז בנגינת חצוצרה, נצטרף לשיר "מה יש בקיץ" בנגינה על הגוף ועל קופסאות
משחקי תנועות – נאזין ל"שיר הרועה" ונבחין במשפטים החוזרים בו. נוסף על כך נאזין ליצירה "ריקוד הונגרי מס' 13", נבחין במבנה המוזיקלי שלה ונצטרף בהקשת המקצב
בשידור זה נכיר את השיר "שובך", נתייחס לתוכן של מילותיו ונצטרף אליו בהקשת המקצב החוזר. נוסף על כך נאזין לקטע מוזיקלי ונכיר דרכו את המושגים "סְטָקָטוֹ" ו"לגטו"
בשידור זה נחמם את הנשימה, הפנים ומיתרי הקול לקראת השירה. נשיר שיר אפריקאי ונכיר את המושג שירת מענה, נחקה צלילים של כלי נגינה באמצעות הקול שלנו, נאזין לשיר בביצוע א-קפלה
בשידור זה נצחצח שיניים באופן מוזיקלי. נאזין לקטע ג'אז עם מילים בעברית, נטייל בג'ונגל ונשיר בשפת בעלי החיים. נצא עם שלמה גרוניך ל"שומקום" וניצור "פסלים" לפי המוזיקה
בשידור זה נתנסה בהפקת קולות גבוהים ונמוכים, נאזין לשיר "שני אורחים". נאזין לצלילי הפסנתר בקטע "חליל ותוף" ונבחין בין הצלילים הגבוהים והנמוכים. נסיים בשיר משחק
בשידור קיצי ומוזיקלי זה נדקלם דקלומים ונשיר שירים, נאזין לשיר בליווי מטלופון. נפליג בדמיון, נאזין לקולות הים ונפריח בועות סבון, נפיק צלילים בעזרת כוס עם קשית ומים
בשידור זה נכיר את היצירה הידועה "ארבע העונות" של ויוולדי, "קונצ'רטו" וכלי נגינה השייך למשפחת כלי המיתר. לסיום נשיר את השיר "אור חבצלות" בשירת מענה
נפתח בשיר "הבית שלי נהדר", נתייחס למושג "רוֹנְדּוֹ". נאזין לרונדו מתוך סוויטה תזמורתית מס' 2 בסי מינור של באך, נזהה את החלק החוזר ונבחין בחלקים המשתנים
נשיר שירים לחגי תשרי ונאזין לביצוע ייחודי לפיוט "לשנה טובה" . נאזין לשיר "מתנה לראש השנה" ונלווה בהקשות מקצב את הפיוט
בשידור זה נכיר מגוון כלי הקשה מסורתיים. נכין דרבוקה משלנו ונתנסה בנגינת תבניות מקצב שונות. נאזין ליצירה המוזיקלית "מאברוכ" ונלווה אותה בתיפוף. את "שיר לאהבה" נלווה בהקשות על הגוף
לכבוד עונת הסתיו נאזין למנגינה נצטרף בתנועה המתארת את האופי המוזיקלי בכל אחד מהחלקים. נכיר את "שיר הגשם" ונבחין בביצוע המוזיקלי ובמבנה המוזיקלי. נכיר את השיר "סתיו"
לקראת עונת החורף נכיר את הפרק הראשון מתוך "החורף" ביצירה "ארבע העונות" ונצטרף בתנועות. נוסיף את השיר "אח איזה חורף", נתייחס למילותיו, למבנה ונלווה את השיר בהקשות
נכיר את המושג "ניגון" דרך השיר "שירת העשבים", נאזין ליצירה המוזיקלית "ניגון" ונלווה את היצירה בהקשת תבנית מקצב חוזרת
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי
המרחב הפדגוגי
אולי תתעניינו גם ב...
ביצוע: שירה, נגינה, רישום, אלתור
היכולת להתנסות בביצוע מוזיקה (בקול, בכלי) היא חלק מהותי בהתפתחותם הטבעית של ילדים מבחינה חברתית, רגשית, מוטורית וקוגניטיבית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!