פורים, י"ד באדר

פורים, י"ד באדר

בפורים מצווה לשמוח וכל דאגה לשכוח

שמחת פורים

 השמחה היא המוטיב הבולט ביותר בפרקים האחרונים של המגילה (ח-ט) והיא המכנה המשותף לכל מצוות פורים- כל אחת ממצוות חג הפורים נועדה ליצור ולטפח את השמחה בדרך משלה.

מצוות פורים

מקרא מגילה; משתה ושמחה (סעודה); משלוח מנות איש לרעהו; מתנות לאביונים

מקרא מגילה

המצווה החשובה ביותר בפורים היא הקריאה במגילה, והכל חייבים לשמוע את קריאת המגילה- גברים ונשים. את המגילה קוראים פעמיים: בליל פורים ולמחרת ביום. חוזרים על קריאת המגילה ביום, מפני שבכל פעם שמוזכר במגילה קיום החג לדורות מדובר בימים: "והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור" (אסתר ט, פסוק כח). בפורים אין אומרים הלל, מפני שקריאת המגילה נחשבת כהלל.

משתה ושמחה (סעודה)

מטרת הסעודה והמשתה לגרום עונג לגוף, מצווה מעין זו לא נמצאת בחגים אחרים. אחד הפירושים שניתן לכך הוא: גזרות המן באו להשמיד את העם השמדת גוף (להבדיל מחג החנוכה, שם באו הגזרות להשמיד את העם השמדת רוח). כדי לבטל את רוע הגזרה צמו היהודים ועינו את נפשם. "ובל מדינה ומדינה מקום אשר דבר המלך ודתו מגיע אבל גדול ליהודים וצום ובכי ומספד שק ואפר יוצע לרבים". (אסתר ד פסוק 3). כשניצלו היהודים חגגו את המאורע דווקא בסעודה ובמשתה, שהם ההפך מצום ועינוי הנפש.

משלוח מנות

מטרת מצווה זו היא לטפח הדדיות בשמחה: מקבל המשלוח שמח במנתו ובעובדה שזכרו אותו, והשולח שמח שהוא גורם שמחה לחברו.

בעניין משלוח המנות חשוב לעמוד על הנקודוות הבאות:

א. כשמדובר במשלוח מנות, הכוונה למשלוח שתי מנות לאיש אחד.הרמב"ם פוסק: בכל מקום שהתורה מדברת ברבים ואינה מציינת מספר, הכוונה לפחות לשניים. במקרה שלנו "מנות" - לפחות שתיים. מהביטוי "איש לרעהו" לומדים כי כדי לצאת ידי חובת משלוח מנות, חייב אדם לשלוח לפחות שתי מנות לאיש אחד.

ב. המנות צריכות להיות מתוקנות לאכילה. ע"פ פסיקתו של הרמב"ם משתמע שהאדם חייב לשלוח רעהו מנות מתוקנות לסעודה, אשר אין צורך בהתקנתן (כלומר שלא ישלח חומר גלם כמו קמח, סוכר ותבלינים).

ג. אדם שאין ידו משגת להכין משלוח מנות, יכול להסתפק בהחלפת מנות עם חברו. מסיפורים נוספים בגמרא ניתן ללמוד כי במשלוח המנות שולחים מאכלים משובחים שאינם עולים על השולחן בימי החול. ייתכן שהרמב"ם הבין כי לא כל אחד משגת ידו לערוך סעודת פורים נאה ולשלוח משלוח מנות, ומשום כך נכרכו שתי המצוות יחדיו והחליפו את סעודותיהם.

ד. מצוות משלוח המנות חלה על כל אדם מישראל, ואפילו הוא עני. המצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים, מחייבות כל אדם מישראל, איש ואישה, ואפילו אם הם עצמם עניים ומקבלי צדקה.

מתנות לאביונים 

מטרת מצווה זו היא שהשמחה תקיף את כל שדרות העם – גם את אלה שהיו עלולים להיות מנועים ממנה בגלל מצבם הכלכלי.

סדר המצוות

סדר המצוות כתוב בפסוק הבא: "כַּיָּמִים, אֲשֶׁר-נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם, וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב; לַעֲשׂוֹת אוֹתָם, יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים." (אסתר ט פסוק כב). ניתן להבחין כי הפעילות בחג מתחילה בבית – "משתה ושמחה", ממשיכה אל החברים - "ומשלוח מנות איש לרעהו", שהם מקורביו של מקיים המצווה, ולבסוף מופנית לאביונים – "ומתנות לאביונים" שהם מחוץ לביתו או לחוגו של בעל השמחה. כך תגיע השמחה כמעט אל כל האנשים ותהיה שלמה ככל האפשר. לקוח מתוך: שמחת פורים, מדריך למורה, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים.

חזרה לראש הדף

מפת קרנבלי מסכות בעולם - מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע?

פעילות בגאוגרפיה סביב מפה אינטראקטיבית של קרנבלי המסכות ברחבי העולם. מתרגלים מיומנויות מפה תוך לימוד על מקור הפסטיבלים ומשמעותם ועל היבשות והמדינות בהן הם מתקיימים.


הפעילות מתאימה לכיתות ה-ח.

חזרה לראש הדף

ונהפוכהו - הגילוי שבהסתר, יחידת לימוד רב תחומית לחמ"ד

ביחידה, שיעורים מתחומי דעת שונים, אשר דרכם נדון ברעיון כי - לעיתים מצב של היפוך דווקא מזמן סדר.
• שיעור הפתיחה - ׳סיפור מקום׳ - שיעור גאוגרפיה אדם וסביבה על המרחב שבו התרחש סיפור המגילה.
• שיעור תנ״ך - ׳המהפך במגילת אסתר׳.
• שיעור תושב״ע - ׳ונודה לשמך הגדול׳: איך מקבעים את ההודיה ואת שמחת פורים?׳
• שיעור ספרות - ׳הסדר שמתגלה דרך המילים׳.
• שיעור מחשבת ישראל - ׳כח הנהפוך הוא בחיי האמונה׳.
• שיעור היסטוריה - ׳הופכים את הסדר׳: סדר ומהפכה מהודו ועד כוש, מיהודה ועד יון.
• השיעור האחרון מוקדש לסיכום ותוצר - בסופה של יחידת הלימוד שבה למדנו על היבטים שונים של חג הפורים הקשורים ברעיונות של סדר והיפוך, נעבוד על תוצר שיביא לידי ביטוי הרעיונות השונים.

שמח בפורים

חזרה לראש הדף
משחק לפורים (כיתה ב)

מפגש עם את השיר הוותיק והמוכר של לוין קיפניס, שבו הדמויות ממגילת אסתר מציגות את עצמן. היחידה כוללת פעילות אינטראקטיבית עשירה בחידונים ומשחקים

מהפכה של שמחה? (כיתה ב)

מהי בכלל שמחה, והאם שמחה, חגיגה והתבדחות הן אותו דבר? כיצד השמחה מתקשרת ליתר המנהגים של פורים? האם שמחת פורים יכולה ללמד אותנו משהו על שמחה בחיינו בכלל? בכל אלו ועוד עוסקת יחידת הלימוד שלפניכם

מהפכה של שמחה (כיתה ו)

יחידת לימוד הכוללת מקבץ הלכות לפורים וליום טוב, חומרים להוראה ולהעשרה, הצעות לפעילויות חווייתיות

למה נקרא שמה הדסה? (כיתה ו)

זיהוי מגילת אסתר כמקור השראה של "נשות הדסה", הכרת הקווים הציוניים והסולידריים בארגון זה והבנת חשיבותו ליחסי התפוצות עם מדינת ישראל

'החיוב לבסומי בפוריא' - לצוותי חינוך חמ"ד

קווי המנחה הבאים מיועדים לניהול שיחה בחדרי מורים בבתי ספר בחמ"ד כהכנה למפגש עם תלמידי בתי הספר העל-יסודיים בנושא שתיית אלכוהול בחג הפורים

"והשתיה כדת: לשמוח ללא שתיה", חמ"ד (כיתות ח-י)

מערך שיעור העוסק בגיבוש עמדה אישית לשמוח בחג הפורים ללא צורך בשתיית אלכוהול והגברת הידע ומודעות להשפעות שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות

לקראת פורים, חמ"ד (כיתות י-יב)

מערך שיעור העוסק בהגברת המודעות לשמחת החג והרצון לשמוח, להתפרק לחגוג מכל הלב ללא צורך בשימוש באלכוהול, ב יצירת חיבור בין סכנות ההשתכרות לבין הבחירה בשתייה כמצוות החג ובפיתוח עמדה של אחריות חברתית

"מסירים את המסכות ומדברים גלויות" (כיתות ז-ט)

מערך שיעור לחטיבות הביניים העוסק בילוי בפורים בכלל ובשימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים בפרט

"מתחפשים, מבלים ושמרים על עצמו בפורים" (כיתות י-יב)

מערך שיעור לחטיבות העליונות העוסק בילוי בפורים בכלל ובשימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים בפרט

איגרת לתלמידים (כיתות ז-יב)

רגע לפני שיוצאים למסיבת פורים...

נתינה – במגילת אסתר (כיתות ד-ו)

בפעילות העוסקת בערך הנתינה העולה מסיפור המגילה

פורים – האם יש גבולות לצחוק? (כיתות ה-ו)

פעילות מתוקשבת בה הילדים ידונו בשאלה: "צחוק האם יש לו גבול?" הפעילות עוסקת בשני ההיבטים של הצחוק והשמחה. על הצחוק נאמר שהוא יפה לבריאות, אך הוא גם יכול לפגוע

שתיית אלכוהול בפורים (כיתות ז-יב)

בשיעור זה נשתמש במצוות המשתה בפורים "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" כמניע לדיון עם התלמידים על שתיית אלכוהול בכלל ובמסיבות הפורים בפרט, על המניעים לשתייה ועל הסכנות הכרוכות בה

בחירה, גורל, או מקרה? (כיתות י-יב)

האם האדם הוא ריבון למעשיו? האם האדם יכול לשנות את העתיד, לתכנן באופן מושכל את חייו ולהוציא לפועל את תכניותיו? שאלות אלו עשויות לעצב במידה רבה את השקפת העולם ואת אורח החיים שלנו, והתשובה להן תקבע את אופן קבלת ההחלטות שלנו בתחומים רבים. בחג הפורים, שבו פעלו מרדכי ואסתר במטרה לשנות את הפור (הגורל) שהפיל המן הרשע, אנו מציינים התנגשות בין תפיסות מנוגדות בנוגע לשאלה זו

מה בין מגילת אסתר לפרסומת לסמראטפון? (כיתות ז-ט)

מצגת אינטראקטיבית המיועדת להעלות את המודעות להחפצת נשים כפי שהיא באה לידי ביטוי בעבר וכיום. הפעילות מזמינה התבוננות ביקורתית בדרך בה מתארים נשים בפרסומות בתקופתנו ובדרך בה מתוארות הנשים במגילת אסתר

ונהפוך הוא

יחידות הוראה לחג פורים המשלבות למידה של עקרונות שפת הזכויות, אמנת זכויות הילד ומוטיבים מרכזיים בסיפור החג ומנהגיו

מגילת אסתר ב-60 שניות

מעבר מהיר על מהלך האירועים במגילה חושף בפנינו את "מבצע הצלת המאה" של מרדכי ואסתר המלכה

5 דברים שלא ידעתם על המן

כמה דברים שלא סיפרו לכם במגילה

חזרה לראש הדף

אני פורים: מי אתם ממגילת אסתר?

חג פורים כבר כאן ומלבד משלוחי המנות המושקעים והתחפושות המגוונות, הגיע הזמן שנענה לכם על השאלה החשובה באמת - איזו דמות אתם ממגילת אסתר? מרדכי, אחשוורוש, אסתר המלכה, או אולי בכלל המן הרשע? שחקו וגלו

חזרה לראש הדף

אני פורים אני פורים או אני השפן הקטן? או אולי בכלל יונתן הקטן?

אני פורים אני פורים או אני השפן הקטן? או אולי בכלל יונתן הקטן?

נסו לשיר את השיר הבא:

אני פורים אני פורים

שכח לסגור הדלת

הלא רק פעם בשנה

וקיבל נזלת....

שני שירים עם לחן זהה.

השיר "השפן הקטן" חובר בפורים תרצ"ד 1934 ע"י המורה בנימין כספי,  לכבוד חגיגת התחפושות של בעלי החיים שהציגו תלמידי כיתה א' בבית הספר "אחד העם" בפתח תקווה, שבו לימד.
כספי התאים את המילים ללחן השיר "אני פורים" (שהלחין נחום ורדי וכתב לוין קיפניס)
כך התקבלו שני שירים עם לחן זהה שניתן לשלב ביניהם. ולא רק ששני השירים נכתבו לאותו הלחן, אלא ששניהם נכתבו לפורים.
ומה עם יונתן הקטן? גם פה דפוס מוזיקלי דומה.

לדעת עוד על השפן הקטן, פורים ויונתן

חזרה לראש הדף

סדנת שמחה ואושר (כיתות ט-יב)

סדנת שמחה ואושר (כיתות ט-יב)

איך הופכים למאושרים בחיים?

האמריקאים יגידו, תביא לנו כסף וכוח ונהיה מאושרים.

ההודים יגידו, תן לנו זמן בלי די לשבת ולהיות רגוע ונהיה מאושרים.

ויקטור פרנקל יגיד, תן לי משמעות לחיי ואהיה המאושר באדם.

אך האם זה באמת כך?

חזרה לראש הדף

מתחפשים עם אפליקציה

מתחפשים עם אפליקציה

פעילות מקסימה ומשעשעת לתלמידים ולמורים, שתי אפליקציות המאפשרות להחליף פנים.

חזרה לראש הדף

סרטונים

קצרים על מועדים - פורים
קצרים על מועדים - פורים
זהו זה לפורים
זהו זה לפורים
קשת וענן - משלוח מנות
קשת וענן - משלוח מנות
פורים הסיפור האמיתי
פורים הסיפור האמיתי
מגילת אסתר קדומה מאיטליה
מגילת אסתר קדומה מאיטליה
5 דברים שלא ידעתם על פורים
5 דברים שלא ידעתם על פורים
"הטוב, הרע והמכוער"- מגילת אסתר גרסת המערבון
מגילת אסתר גרסת המערבון
יום של צום – תענית אסתר
יום של צום – תענית אסתר
ארבע הממי"ם - מצוות פורים
ארבע הממי"ם - מצוות פורים
מגילת אסתר - הצגה באורך מלא
מגילת אסתר - הצגה באורך מלא
חדשות מן העבר - הנרייטה סאלד
חדשות מן העבר - הנרייטה סאלד
שושנת יעקב - שלישית לא אכפת להם
שושנת יעקב - "לא אכפת להם"

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.