יום ירושלים, כ"ח באייר

יום ירושלים, כ"ח באייר

ירושלים היא בירתו של עם ישראל מאז דוד המלך. עד לימי דוד המלך הייתה העיר שייכת ליבוסים, מיושבי הארץ, ושימשה מבצר שהגן על מעיין הגיחון שנבע בה. העיר שכנה בין נחלת השבטים בנימין ואפרים בצפון ויהודה בדרום, מחוץ לתחום ההתיישבות הישראלי.

תנודות בהיסטוריה של העיר

בחירתו של דוד בירושלים, העיר הנכרית, לבירת הממלכה ולמרכז השלטוני והדתי הייתה נועזת למדי ובעלת חזון דתי-לאומי. ירושלים של תקופת הממלכה המאוחדת של ימי דוד ושלמה הייתה לעיר המרכזית של ממלכה הולכת ומתפשטת. היא עברה תנופת בנייה, התבססות והתרחבות, ארון ה' הועלה אליה ונבנה בה בית המקדש. כך הונח היסוד להתקדשותה של העיר ולהיותה מרכז לעבודת אלוהי ישראל. בית ה' ובית המלך נבנו בזה אחר זה. לאחר התפלגות הממלכה בימי רחבעם בן שלמה, בשנת 928 לפנה"ס, חלה ירידה במעמדה של ירושלים, והיא חדלה להיות מרכז החיים הלאומיים המדיניים והכלכליים של ארץ ישראל כולה. את כוחה וקדושתה קיבלה מהמקדש שבתוכה, גם לאחר חורבנה וחורבנו. העיר ידעה עתות שגשוג וימים של ירידה. עברו עליה תקופות של השפעות דתיות ותרבותיות של צור ושומרון ותקופות אחרות של רפורמות דתיות ברוח הדרישות המקראיות. התרחבותה הגדולה של העיר באה בימי חזקיהו, כאשר חרבה ממלכת הצפון, ממלכת ישראל, בשנת 722 לפנה"ס בידי תגלת פלאסר השלישי. אפשר שבהשפעת הנביא ישעיהו בן-אמוץ וחוגי הנבואה, או שמא בהשפעת הכהונה, פתח חזקיהו ברפורמה דתית רחבת היקף לריכוז הפולחן בירושלים, לטיהור ירושלים והארץ כולה מעבודה זרה ולביטול הסִינְקְרֵטִיזְם. הרפורמה הושלמה בימי יאשיהו, בשנת 622 לפנה"ס, אז הייתה ירושלים לבירתה של ממלכה עצמאית ולבירת שארית שבטי ישראל לאחר ירידתה הסופית של האימפריה האשורית. בראשית התקופה הבבלית בשנת 586-587 לפנה"ס אחרי גלי מלחמות והגליות, חרב בית המקדש, חרבה ירושלים ועם ישראל יצא לגלות בבל. העיר שוקמה לאחר הצהרת כורש (538 לפנה"ס) בימי שיבת ציון. בית המקדש השני הוקם בה על ידי שבי ציון והורחב בימי הורדוס. בית המקדש השני חרב בשנת 70 לספירה. ירושלים עמדה במרכז תפילותיו וכיסופיו של עם ישראל אלפיים שנות גלות והוכרזה בירתה של מדינת ישראל הריבונית בשנת 1948.

שמות העיר

השם ירושלים, ירו-שלם, פירושו: "ירו" הוא יסוד, "שלם" הוא שם האל הקדום "שלום". כלומר, זוהי עירו של האל שָׁלֵם. בבראשית י"ד 18 נקרא מלך העיר בשם "מַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם". לפני שנכבשה בידי דוד נקראה העיר "יבוס", לאחר כיבושה "עיר דוד" ולאחר מכן "עיר יהודה". השם "ציון" ניתן תחילה רק להר הבית, התרחב לעיר כולה ואחר כך לכל הארץ. לבסוף היה בסיס לציונות, תנועת התחייה הלאומית. ירושלים נקראת גם "עיר הקודש", "עיר השם" ו"העיר".

כינויי העיר

לעיר כשבעים כינויים של חיבה והערצה ובהם: אהליבה, אריאל, ה' ייראה, הראל, טבור העולם, יפה נוף, כלילת יופי, כיסא ה', משוש תבל, נווה שאנן, עיר היונה, עיר המחוברת, עיר הצדק, עיר השלום, עיר של זהב, קריה נאמנה, קריה למלך רב, קריית חנה דוד, רבתי עם, שער בת רבים, שׂרתי במדינות ועוד.

יום ירושלים

מאז מלחמת העצמאות (תש"ח-1948) ובמשך 19 שנה הייתה ירושלים עיר מחולקת: החלק המערבי של העיר היה בידי ישראל ואילו חלקה המזרחי כולל ירושלים העתיקה היה בשליטת ירדן למעט הר הצופים. ביום השלישי למלחמת ששת הימים, כ"ח באייר תשכ"ז 1967, כבשו חיילי צה"ל את ירושלים המזרחית והביאו לאיחודה מחדש של העיר המחולקת. כשלושה שבועות לאחר מלחמת ששת הימים החליטה הכנסת על איחוד ירושלים. הכנסת החילה את החוק הישראלי והמשפט הישראלי בכל חלקי העיר והכריזה על חופש דת ופולחן במקומות הקדושים לבני כל הדתות, יהודים, נוצרים ומוסלמים. לקראת יום השנה למלחמת ששת הימים, י"ד באייר תשכ"ח 1968, קבעה הכנסת כי כ"ח באייר יהיה יום ירושלים. יום זה נועד לציין את איחודה מחדש של העיר ואת הקשר ההיסטורי המיוחד של עם ישראל לירושלים לאורך כל הדורות. יום ירושלים קיבל תוקף חוקי בשנת תשנ"ח 1998 באמצעות "חוק יום שחרור ירושלים" שבו נקבע כ"ח באייר חג לאומי.

קל לי בדיגיטלי

קל לי בדיגיטלי​ - יום ירושלים

לומדים על העיר ירושלים באמצעות יצירת שכבות מידע במפה שיתופית.

 קל לי בדיגיטלי​ - יום ירושלים

 

 

כ"ח באייר – יום הזיכרון ליהודי אתיופיה

כ"ח באייר – יום הזיכרון ליהודי אתיופיה

יום הזיכרון לנספי עליית יהודי אתיופיה (נקרא גם יום נספי סודאן) מצוין ביום ירושלים (כ"ח באייר) לזכר כ-4,000 מיהודי ביתא ישראל שמתו במהלך המסע וההמתנה לעלייה במחנות הפליטים בסודאן בזמן מבצע אחים

> אוסף פעילויות לתלמידים, סרטונים וקטעי מידע

"נעלה לירושלים"- סיורים לימודיים בירושלים לפי תחומי הדעת

"נעלה לירושלים"- סיורים לימודיים בירושלים לפי תחומי הדעת

בין הסמטאות והרחובות הקסומים של ירושלים מקופלים סיפורי קרב ומורשת, היסטוריה, עלילות תנ"כיות, מאפיינים גאוגרפיים ייחודיים, ואפילו יצירות ספרותיות שכמו קמות לתחייה עם כל שעל וצעד.   

סיור לימודי בירושלים  מתאים ומומלץ כמעט בכל תחומי הדעת: במסגרת לימודי תנ"ך אפשר לצאת לסיור בעיר דוד ולגלות כיצד התכונן חזקיהו למרידה נגד מלך אשור; במסגרת לימודי גאוגרפיה או מולדת  אפשר לסייר במוסדות השלטון בעיר ובטיילת ארמון הנציב; במסגרת לימודי ספרות אפשר לקיים סיור בעקבות הספר "מישהו לרוץ איתו" (דוד גרוסמן) ברחוב יפו וסביבותיו, או בעקבות הסיפור "תהילה" (ש"י עגנון) ברובע היהודי ובבית עגנון.

מגוון הצעות לסיורים לימודיים בירושלים לפי תחומי דעת

חוויה ירושלמית בגן הילדים

פתיח

לכל אחד יש עיר ושמה ירושלים'... מילות השיר של נתן יהונתן משקפות את הדרכים השונות שבאמצעותן נקשרים אנשים לירושלים - קשר דתי, תרבותי היסטורי.
ירושלים מזמנת למבקרים בה מפגש פיזי עם החיים בעיר, מפגש של כמיהה לחולמים עליה, או מפגש וירטואלי בעזרת האמצעים הטכנולוגיים המגוונים. זוהי עיר עתירת אירועים מן העבר ובהווה, המשלבת תפיסות עולם שונות, ומציגה פסיפס אנושי הצובע אותה בתלבושות, בריחות, בצבעים ובמגוון שפות. כל ילדי ישראל הקרובים לה והרחוקים לה חווים אותה בצורה ייחודית.

בתכנית ירושלים - "החוויה הירושלמית בגן-הילדים", ניתן למצוא הצעות לפעילויות להעשרת הידע והחוויה בירושלים. התכנית כוללת פעילויות הקשורות להיסטוריה, תרבות, אמנות, מוזיקה, ספרות ועוד של העיר.

הפעילויות המוצעות יכולות להתפרס על פרק זמן של לפחות שבוע וביום ירושלים לציין את יום השיא עם משפחות הילדים

חוויה של טיול ירושלמי בגן הילדים مُتعةٌ مقدسيَّة في الرَّوضة والبُستان​

העלון מכיל מידע והצעות לפעילויות בעברית ובערבית, במטרה לטמון זרעים לקירוב ילדי הגן לירושלים כבירת ישראל. להרחבת הידע על העיר בחוויות לימוד ומשחק המתאימות לגיל ולרמת התפתחות הילדים בגיל הרך.
מומלץ להתייחס בכל גן לירושלים כעיר הבירה של ישראל, וכעיר קדושה לעמים רבים.
חשוב לבחור את הנושאים בהתאמה לגיל הילדים ולאפשרויות הביקור בה.

هذه هي المرَّة الأولى التي يُطرح فيها موضوع "القدس" كأحد المضامين التي نعملُ على تناوُلها في الرَّوضات والبساتين، وبسبب المكانة التي تحتلّها مدينة القُدس والمميِّزات التي تنفرد بها عن سائر المدن، فإنّها تشكِّل فُرصة سانحة لتناوُل قضيَّة الانتماء للحضارة العربيَّة الإسلاميَّة، والافتخار بقيم التّسامُح فيها والتي تنسجم مع أهداف تناول هذا الموضوع في تعزيز التَّعدُّديَّة الثَّقافيَّة، وتشكيل هويَّة الأطفال وتنشئتهم على تقبُّل الآخر، فالقُدس مدينة الدِّيانات الثّلاث والحضارات المتعاقبة على مرّ التّاريخ، ولهذا ينبغي بناء فعاليّات مناسبة تساهم في تربية الأطفال وتهيئتهم للعيش في المجتمع المعاصر المتعدِّد الثّقافات، وغرس قيم التَّقدير والتَّفاهُم وتقبُّل الآخر،
والاحترام المتبادل، والمشاركة للعمل معًا في سبيل بناء مجتمعات موحَّدة.(للمزيد)

ירושלים - עלון מקוון לגננת

שרשרת דגלי הגנים מונפים במרחבים קהילתיים, כחלק ממיזם "מזוודות מטיילות"

חוגגים יובל לאיחוד ירושלים בגן הילדים | סרטון - להניע יוזמה קהילתית

בתכנית " ירושלים שלי" ניתן למצוא הצעות לטיולים לאתרים היסטוריים, מוקדי תרבות ואומנות, ריגושים גסטרונומיים, נוף וטבע, סיורים בשבילים קסומים, מגוון של אירועים ואטרקציות מעניינות.
מטרות, עקרונות ותיאור התכנית | פעילות 1 - ירושלים עיר בירה | פעילות 2 - שמות הרבה לירושלים | פעילות 3 - מבקרים באתרים | פעילות 4 - פעילות שיא לכבוד ירושלים

סרטונים

כיצד כבש דוד את ירושלים
כיצד כבש דוד את ירושלים
העיר האבודה
העיר האבודה
נקבת השילוח
נקבת השילוח
קריית השלטון בירושלים של בית ראשון
קרית השלטון ובית הבולות
ממצאים חדשים מימי דוד ושלמה
ממצאים חדשים מימי דוד ושלמה
929: ירושלים וישעיהו השני
ירושלים וישעיהו השני
929: דוד מלך ישראל
דוד מלך ישראל
חדשות התנ"ך: ירושלים הבירה
חדשות התנ"ך: ירושלים הבירה
4000 שנה בחמש דקות
4000 שנה בחמש דקות
להכיר את ירושלים
להכיר את ירושלים
ירושלים במנהרת הזמן
ירושלים במנהרת הזמן
בין השורות: יום ירושלים
בין השורות: יום ירושלים
ירושלים של כולנו
ירושלים של כולנו
תמונות מדברות ירושלים
תמונות מדברות ירושלים
העיפרון הכי מחודד - ירושלים
העיפרון הכי מחודד - ירושלים

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.