אוכלוסיות שונות

"לגעת מבעד לשריון"

"לגעת מבעד לשריון"

משרד החינוך.

החוברת מבוססת על תוכנית שמטרתה להקנות כלים יישומיים לבית הספר ובעיקר למורים להתמודדות עם תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז ADHD. התוכנית מעודדת שיח בין עולמו הפנימי של תלמיד עם הפרעות קשב וריכוז ובין מעטפת חייו. כמו כן היא מקנה לבית הספר ולמורים ידע, כלים ואופני התמודדות מתוך מיפוי הדרכים להתמודדות עם תהליך ההוראה בכיתה ומתן אסטרטגיות מתאימות.

> לחוברת

פיתוח מיומנויות תקשורת לתלמידים עם צרכים מורכבים

פיתוח מיומנויות תקשורת לתלמידים עם צרכים מורכבים

משרד החינוך, אגף א' חינוך מיוחד.

החוברת יכולה לשמש כלי עזר יעיל בידי הצוותים החינוכיים והטיפוליים במסגרות השונות לפיתוח ולהרחבה של כישורים תקשורתיים, להתאמת מערכות תקשורת ולהטמעתן בחיי היום יום של התלמיד.

> לחוברת

עקרונות בהוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

עקרונות בהוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

משרד החינוך, אגף א' חינוך מיוחד.

המסמך מיועד לצוותים רב מקצועיים העוסקים בהוראה של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ומפרט את עקרונות ההוראה לאוכלוסייה זו.

> למסמך

חוברת משיקים – אומנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות למידה בהשקה לתחומי הדעת

חוברת משיקים – אומנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות למידה בהשקה לתחומי הדעת, בהוצאת משרד החינוך, המנהל הפדגוגי, שירות פסיכולוגי ייעוצי, אגף לקויות למידה והפרעות קשב

בהוצאת משרד החינוך, המנהל הפדגוגי, שירות פסיכולוגי ייעוצי, אגף לקויות למידה והפרעות קשב.

חוברת זו מבססת את הרציונל שלפיו לקות הלמידה אינה תחום העומד בפני עצמו אלא תחום הנקשר למערכות רבות ולדמויות מגוונות במערכת החינוכית. החוברת מחולקת לשני חלקים: 
חלק ראשון – היכרות: א. עם תחומי הדעת השונים, המיומנויות הנדרשות והקשיים העולים בכל תחום; ב. עם התלמידים – סוגי לומדים, סוגי הקשיים והלקויות. 
חלק שני – התערבות: א. כיתתית – התאמה של מיומנויות מדויקות להוראת המורה בכיתה השלמה; ב. קבוצתית או פרטנית – עבודה על מיומנויות ממוקדות קשיים במסגרת קבוצה קטנה. העקרונות המוצגים בחוברת כלליים ועשויים להתאים לכל שכבות הגיל, אך החומרים וההדגמות השונות מותאמים יותר לחטיבות הביניים ולתיכונים (מתוך ההקדמה). 

> לחוברת משיקים

אני לקוי – משמע אני קיים? היבטים ערכיים וחברתיים באבחון לקויות למידה

אני לקוי – משמע אני קיים? היבטים ערכיים וחברתיים באבחון לקויות למידה, מיכל שמש, אתר פסיכולוגיה עברית

מיכל שמש, אתר פסיכולוגיה עברית.

במאמר זה מוצעת התבוננות על תחום אבחון הלקויות מזווית ערכית ואתית הרואה בילד, במשפחתו, במערכת החינוכית ובאבחון – חלקים היוצרים את השלם. מובא המודל הסלוטוגני המדגיש את משאבי האישיות ותחומי הכוח והחוזק של היחיד ומבקש לשלב לצד ההוראה המתקנת גם תחומים אלו בטיפול בילדים עם לקויות הלמידה. הפרספקטיבה המוצעת היא הסתכלות על כוחות ההתמודדות ולא רק על הלקות. במאמר מובאות לדיון דילמות בנושא אבחון לקויות הלמידה, הטיפול וההתאמות

> למאמר "אני לקוי - משמע אני קיים

כישורים חברתיים לקויים של ילדים עם ADHD וקשיים בקוֹמְפֶּטֶנְטִיּוּת רגשית: הצעת מודל תאורטי ותוכנית התערבות

כישורים חברתיים לקויים של ילדים עם ADHD וקשיים בקוֹמְפֶּטֶנְטִיּוּת רגשית: הצעת מודל תאורטי ותוכנית התערבות

אוניברסיטת בן-גוריון, הפקולטה למדעי הרוח והחברה, המחלקה למדעי התנהגות.

המחקרים המוצגים מוכיחים קיומו של קשר משמעותי בין קומפטנטיות רגשית נמוכה לבין תפקוד חברתי הלקוי של ילדי ADHD. נוסף על כך מוצעת תוכנית התערבות חדשה בבית הספר אשר משפרת שיפור מובהק היבטים של קומפטנטיות רגשית בקרב ילדים עם ADHD ואף משפרת את התנהגותם בכיתה. תוצאות המחקרים האלה תורמות להבנת הקשיים החברתיים המלווים בדרך כלל ילדים עם ADHD, למניעתם ולטיפול בהם.

> למודל התאורטי ותוכנית ההתערבות

דו"ח מחקר: מודל משולב להסבר הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

דו"ח מחקר: מודל משולב להסבר הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

החוקר: פרופ' יוסי גליקסון, המחלקה לקרימינולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן, דצמבר 2012, תקציר ועיבוד דו"ח המחקר הוכנו בידי לשכת המדען הראשי.

במערכת החינוך לומדים תלמידים רבים בעלי הפרעות קשב וריכוז. תלמידים אלו מתמודדים בבית הספר עם קשיים הקשורים למאפייני ההפרעה (דעתם מוסחת בקלות, הם מתקשים לשבת במקומם וכדומה) העלולים לפגוע בהישגיהם בלימודים ובתפקודם בבית הספר. המודל המשולב, על תרומותיו התאורטיות והיישומיות, מחדד את ההבנה על אופן התנהלותה של הפרעה מורכבת זו ועל הליקויים המרכזיים העומדים בבסיסה ובבסיסם של תת הסוגים השונים.

> לדו"ח המחקר: מודל משולב

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.