כללי
הרפורמה מתמקדת במקצועות מורשת, חברה ורוח – היסטוריה, ספרות, אזרחות, תנ"ך (בהתאמה לפי המגזרים). מקצועות אלה יעברו שינוי במתכונת ההוראה, הלמידה והערכה.
לרפורמה 2 חלקים:
- בשלב הראשון עם כניסתם של התלמידים לכיתה י' הם ילמדו את המקצועות הללו במתכונת של לימודי יסוד. המורה של כל אחד מהמקצועות יבחר את הנתיב של אופן הלימוד. בסך הכל יש 3 נתיבים- למידה המתחדשת, למידה מבוססת דיגיטל ומורים מובילי פיתוח.
- בשלב השני – לאחר סיום לימודי היסוד התלמיד יכתוב עבודה מסכמת רב תחומית.
התכנית תחל לפעול משנת הלימודים הבאה תשפ״ג בקרב תלמידי כיתות י׳. תלמידי כיתות יא ו- יב של תשפ״ג ותלמידי כיתות יב של תשפ״ד, ימשיכו במתכונת הנוכחית של הבגרויות.
הרפורמה מתוקצבת כך שתאפשר הכנסת השינויים במקביל לשני המחזורים הנוספים שלומדים במתכונת שונה.
לא היא לא תהווה חסם בגרות.
המלצה לארגן את הלמידה ולא בהכרח להתחיל עם כל ארבעת לימודי היסוד באותה שנה וכך להתמודד במידה ויש מחסור. כמו כן, נעשים מאמצים רבים בנושא מחסור במורים.
כחלק מהעצמת מקצועות המחר, נכנס ברפורמה תפקיד חדש. מדובר בתפקיד שמתווסף לתפקידים הקיימים של רכזי מקצועות המח"ר. הממונה על תפקיד זה יעבור הכשרה ופיתוח מקצועי, וילווה את צוות מורי מקצועות המח"ר. המוביל יכול להיות רכז פדגוגי, רכז אחד ממקצועות המח"ר או כל מורה אחר שעונה על דרישות התפקיד. ניתן ורצוי למנות מוביל מח"ר בביה"ס כבר שנה הבאה. חלוקת גמולי תפקיד נעשית בדיוק לפי הנהלים הרגילים. התגמול השעתי והאחוזי יפורסמו בחוזר בתקופה הקרובה.
במידה ויש צורך לאמצעים בתחום הטכנולוגיה הבית ספרית – אנא פנו לרשות המקומית ולפיקוח כדי שניתן יהיה לסייע בנדרש.
המלצה להגיש את התלמידים לפני שלב כתיבת העבודה המסכמת, כך יקבלו מיומנויות וכלים שיסייעו להם בכתיבת העבודה המסכמת.
הרחבות בהתאם לתכנית החדשה - הסבר מפורט ייצא בתקופה הקרובה.
ארגון הלמידה הנו בסמכות המנהל, מנהלת, המלצות לארגון הלמידה ניתן למצוא במרחב הפדגוגי.
כללי הזכאות נותרים כפי שהם.
ההתייחסות הנה תמיד לבסיס הנדרש - היינו מורחב אחד - ככל שתלמיד מגביר יותר מקצועות אכן יש יותר ארועים חיצוניים.
לימודי יסוד
קורסים אלה נועדו להעניק לתלמידים את תשתית הידע והמיומנויות בכל אחד מ- 4 תחומי הדעת – היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות (כל מגזר על בסיס תכנית הלימודים שלו). הלימוד יחל בכיתה י' בהתאם להחלטת בית הספר.
נתיב 1 : למידה מתחדשת
ההוראה, הלמידה והערכה בנתיב זה תתבצענה במגוון דרכים, בהן: לימוד באמצעות סרטונים, משימות מקוונות ומשימות חקר כיתתיות, למידה עצמית, שיתופית, למידה חוץ כיתתית ולמידה מקוונת, לצד למידה פרונטלית. נוסף לזאת, לרשות המורים יעמוד אוסף רחב של מטלות הערכה שתהיינה בהלימה למיומנויות שעל התלמידים לרכוש.
נתיב 2: למידה מבוססת דיגיטל
ההוראה והלמידה תתבצענה באמצעות קורסים דיגיטליים שפותחו על ידי משרד החינוך, כאשר המורה מלווה באופן צמוד את תהליך הלמידה.
נתיב 3 : מורים מובילי פיתוח
ההוראה והלמידה ישענו על חומרים שיפתח המורה, בכלים אשר רכש במסגרת הפיתוח המקצועי.
נתיב מורים מובילי פיתוח מבוסס על מורים שהובילו תכניות תמ"ר וחלוצי הערכה בתחומי הדעת השונים בשנים קודמות.
מורה שלא הוביל את אחת מהתכניות המצויינות פה ומעוניין להצטרף לנתיב, יוכל לעבור הכשרה ופיתוח מקצועי מותאמים.
הציון ייקבע על ידי בית הספר, ויתבסס על מטלות הערכה מגוונות ומתוקפות.
התכנית הדיגיטלית הנה נתיב מבין שלושת נתיבי היסוד. שלב העבודה המסכמת הוא השלב המתקדם, כפי שמופיע במרחב הפדגוגי
באוגדן שפורסם יש מתווים שונים אפשריים, ארגון הלמידה נתון לשיקולו של מנהל ביה"ס. מדובר על הוראתם במשך שנתיים י-יא. המלצות לארגון הלמידה ניתן למצוא במרחב הפדגוגי
בכל קורס יסוד מורה נדרש להעביר כ- 6 מטלות (הכוללות מבחנים, בחנים, עבודות) פירוט המשימות ניתן למצוא במסמך ההסבר המרכזי
לא, ניתן להגיש בכל סמסטר רק ארוע הגשה אחד בהתאם למתווה ההערכה והבקרה.
הנתיב הדיגיטלי לא מחייב כיתת מחשבים, ניתן לעשות שימוש במחשבים ניידים, טאבלטים.
מה קורה עם מטלת הביצוע באזרחות?
הנתיב הדיגיטלי לא מחייב כיתת מחשבים, ניתן לעשות שימוש במחשבים ניידים, טאבלטים.
מקצוע האזרחות עובר להלמד במתכונת כפי שהוסברה – קורס יסוד ופרק בעבודה המסכמת. לגבי מטלת הביצוע תתקבל הנחיה ממפמ"רית אזרחות
המורה יכול לבחור נתיב המתאים עבורו בכתות בהן הוא מלמד
בחירת הנתיבים צריכה להעשות בשיתוף של המנהלים וצוות המורים בדגש על התאמת נתיבים למורים עצמם ובראיית המערכת הבית ספרית כולה (לוודא שיש גיוון נתיבים). כמו כן, בהחלט ניתן לבחור ולהתאים לפי בחירת המורים ובית הספר.
בקובץ ההסבר בפורטל מצויינים תנאי הסף, במידה וברצונכם להשתייך למסלול אנא פנו למפמ"ר התחום.
שלב למידה מתקדמת - עבודה מסכמת
- התלמידים יחלו לעבוד על העבודה המסכמת הרב תחומית החל משנת הלימודים תשפ"ד (אמצע-סוף כיתה יא). העבודה תורכב מ- 4 חלקים נפרדים – היסטוריה, ספרות, אזרחות ותנ"ך (בהתאמה לזרמי החינוך - ממלכתי, ממלכתי דתי, ממלכתי ערבי ודרוזי). היקף העבודה המסכמת יהיה 2 יחידות לימוד.
- במסגרת העבודה התלמידים יעבדו בקבוצה של 3-2 שותפים, אשר יוכלו לחקור מתוך שורה רחבה של נושאים באמצעות 4 תחומי הדעת – ספרות, היסטוריה, תנ"ך ואזרחות. כך למשל, הם יוכלו לחקור את נושא המנהיגות - כיצד מנהיגות מעצבת
מציאות? משבר האקלים ושמירה על משאבי העולם, סוגיית מלחמה, שלום, טרור ומוגנות וסוגיות חברתיות.
השאלה של נושא העבודה תבחן בכל אחד מ- 4 תחומי הדעת, כאשר היא תדרוש מהתלמידים להתייחס לטקסטים תוך שימוש בשורה של מיומנויות, בהן: אוריינות שפתית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות דיגיטלית, אוריינות מידע, מסוגלות עצמית, מעורבות קבוצתית ויכולת פרזנטציה. - העבודה תלווה על ידי כל 4 המורים של תחומי הדעת, כאשר כל מורה ילווה את פרק תחום הדעת שלו. את תהליך העבודה של כל 4 המורים יתכלל מורה שיוגדר "מוביל מחר". כל תלמיד, בנפרד, יכתוב פרק מסכם לעבודה, המביע את עמדתו לאור המקורות שמהם למד.
- בתי ספר שיהיו מעוניינים במודל אחר של עבודה מסכמת, יעמדו לרשותם עוד 2 מודלים של עבודה מסכמת בין תחומית. הבחירה תעשה באמצעות ליווי והדרכה.
- למידע נוסף
• הציון ישולב מציון פנימי 50% וציון חיצוני 50%.
• הציון הפנימי שניתן על ידי בית הספר על העבודה המסכמת ישקלל את ארבעת הפרקים של כל אחד מתחומי הדעת – היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות.
• הציון החיצוני יורכב מבדיקת העבודה על ידי בודק חיצוני ומציון של בחינה בעל פה שתתבצע אף היא על ידי בוחן חיצוני.
• התלמידים יחלו בכתיבת העבודה המסכמת הרב תחומית החל ממחצית כיתה יא', לאחר שהשלימו את לימודי היסוד במקצועות המח"ר.
• במסגרת לימודי היסוד ובמסגרת מקצוע הבעה עברית התלמידים יתנסו בכתיבת משימות בהן יחלו לרכוש מיומנויות כתיבה.
• היא תאפשר לבוגרים לבסס את מיומנויות השפה, ולהביא לידי ביטוי בכתב ובעל פה מיומנויות אקדמיות.
• המשרד יעמיד לרשות חטיבות הביניים דגמי הוראה בינתחומיים, בדגש על מיומנויות למידה וכתיבה.
תלמידי כיתות יא ו- יב של תשפ״ג ותלמידי כיתות יב של תשפ״ד, ימשיכו במתכונת הנוכחית של הבגרויות.
• כחלק מהעצמת מקצועות המחר, נכנס ברפורמה תפקיד חדש.
• מדובר בתפקיד שמתווסף לתפקידים הקיימים של רכזי מקצועות המח"ר.
• הממונה על תפקיד זה יעבור הכשרה ופיתוח מקצועי, וילווה את צוות מורי מקצועות המחר.
הסבר על העבודה המסכמת ניתן למצוא במרחב הפדגוגי. יש להדגיש שלא מדובר בפרויקט גמר או בעבודת חקר.
במהלך תשפ"ג – תשפ"ד ינתנו הנחיה וליווי למורים לקראת תהליכי כתיבת העבודה. על מרכיבי התגמול תבוא הודעה בנפרד
בעבודה המסכמת - את הפרק בכל תחום דעת מלווה מורה אחד בלבד. לא ניתן לחלק את כתיבת הפרק בין מספר מורים. כאמור, פרק בתחום דעת – 1 ש"ש. תקצוב שנת המעבר נלקח בחשבון ויעשה בהיוועצות של מנהל ומפקח בעבודה המסכמת. יועבר חוזר מסודר כיצד ניתן יהיה לחלק הגמול האחוזי והשעתי בין המורים.
כדי להיות זכאים לתעודת הבגרות, תלמידים נדרשים ללימודי היסוד ולעבודה המסכמת.
עד תום לימודי התלמיד בתיכון ניתנת לו האפשרות לשפר את ציון העבודה. לאחר סיום לימודיו יצטרך להבחן כנבחן משנה בכל תחומי הדעת הללו.
הבודקים הנם מורי התחום שיעברו הכשרה שתאפשר בדיקת העבודות בדגש על מיומנויות, ניתוח ויכולת כתיבה.
עבודה רב תחומית חייבת לכלול פרק מכל אחד מתחומי הדעת הכלולים בה כפי שמפורט בטבלאות לפי זרמי חינוך. בהינתן רצון לעבודות בינתחומיות שונות, יש לפנות למדריכים המלווים.
ראו הסבר בקובץ על עבודה מסכמת במרחב התחדשות הלמידה.
השינוי לפי מגזרים
לא יחול כל שינוי בהיקף שעות הלימודים. השינוי יתבטא בחלוקה חדשה של השעות, ובהתאמה של החומר הלימודי.
להלן השינוי לפי מגזרים:
כן, לאור השינוי החדש שיחול במקצועות המח"ר – היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, תעודת הבגרות תשקף את המעבר ללימודי יסוד ועבודה מסכמת רב תחומית.
• מקצועות אלה נשארים ללא שינוי.
• היקף יחידות הלימוד שלהם נותר 1 בכל תחום וסה"כ 2 יחידות לימוד.
• מקצוע זה יילמד באותה מתכונת של מקצועות המח"ר במסגרת לימודי היסוד (הערכה היא פנים בית ספרית, כאשר משרד החינוך מבצע עליה בקרה חיצונית).
חינוך חרדי – מהם מקצועות המח"ר?
היסטוריה, ספרות, אזרחות
היסטוריה, ספרות, אזרחות. כמו כן, אחד מ- 2 מקצועות הקודש – תנ"ך ויהדות או תושב"ע יצטרף בפרק נפרד לעבודה המסכמת.
היקף יחידות הלימוד בלימודי היסוד באותו מקצוע יהיה 2.5 יחידות לימוד.
• מקצוע הקודש השני, תנ"ך ויהדות או תושב"ע, יילמד במתכונת הקיימת. עליו תתבצע בחינה חיצונית.
• בית הספר ייבחר מי מבין 2 המקצועות יילמד במתכונת המח"ר, ומי יילמד במתכונת הנוכחית הכוללת גם בחינת בגרות חיצונית.
• במקצוע שנבחר להילמד במתכונת לימודי המח"ר ייכתב פרק נפרד שיהווה חלק מהעבודה המסכמת הרב תחומית.
• מקצוע זה יישאר באותה מתכונת ללא שינוי.
• היקף יחידות הלימוד נותר 1 יחידות לימוד.
• מקצוע זה יילמד באותה מתכונת של מקצועות המח"ר במסגרת לימודי היסוד (הערכה היא פנים בית ספרית, כאשר משרד החינוך מבצע עליה בקרה חיצונית).
• מקצוע זה יישאר באותה מתכונת ללא שינוי.
• היקף יחידות הלימוד נותר 1 יחידת לימוד.
• מקצוע זה יילמד באותה מתכונת של מקצועות המח"ר במסגרת לימודי היסוד (הערכה היא פנים בית ספרית, כאשר משרד החינוך מבצע עליה בקרה חיצונית).
• העבודה כוללת 4 פרקים אשר מחלוקים על פי 4 תחומי הדעת: 1. היסטוריה 2. אזרחות 3. שפה וספרות ערבית 4. שפה עברית.
• פרקי היסטוריה, אזרחות, שפה וספרות ערבית ייכתבו בערבית.
• פרק השפה העברית ייכתב בשפה העברית.
• ככל שבית ספר מעוניין לעשות שינוי, הרי שהוא יוכל לבצע זאת, בתיאום עם מדריכי תחומי הדעת.
אכן ההיבחנות נשארת חיצונית אך 0.5 מהמקצועות הללו עובר לטובת עבודה מסכמת רב תחומית כך שהתחומים הללו יהיו חלק מהעבודה - ראו הסבר בחוברת התחדשות הלמידה באתר.
הערכה ומדידה
המשרד יבצע הערכה ומדידה על לימודי היסוד ועל העבודה המסכמת כדי להמשיך ולהבטיח את איכות תעודת הבגרות.
הערכה ובקרה על לימודי היסוד
- הערכה בלימודי היסוד תתבצע על ידי בית הספר בלבד, כאשר המשרד יבצע על הערכה זו, תהליך של בקרה מדגמית.
- ההערכה של בית הספר תורכב מכ- 6 משימות שתתבססנה על דגמים חדשניים, אשר חוברו על ידי המפמ"רים מכל אחד מ- 4 תחומי הדעת בהנחית המומחים של ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה). המשימות תכלולנה, בין היתר, משימות עצמיות, שיתופיות, אירועי היבחנות והצגה בעל פה. מתוך כלל משימות הערכה (מכ- 6), המורה ייבחר 3 משימות לבקרה החיצונית, יעלה אותן למערכת דיגיטלית, שעליהן המשרד יעשה את הבקרה.
- המשימות ייצרו סטנדרטיזציה וסרגל הערכה אחיד בין כלל בתי הספר. מדובר במהלך ראשוני וחדשני שמהווה חלק משמעותי וחשוב מהשינוי החדש.
- הציון הסופי של התלמיד בכל אחד מ- 4 תחומי הדעת ייקבע על ידי בית הספר.
הערכת העבודה המסכמת
- המשרד יבצע על העבודה המסכמת הערכה חיצונית, כאשר הציון של עבודה זו יורכב מציון בית ספרי (50%) ומציון הערכה החיצוני (50%). ציון הערכה החיצוני יורכב מהערכת העבודה ומהערכה בעל פה.
- בתום כתיבת העבודה המסכמת הרב תחומית ובדיקה על ידי צוות המורים של מקצועות המח"ר בבית הספר, היא תועבר להערכה חיצונית של המשרד. הערכה תתבצע כפי שהיא נעשית כיום במסגרת עבודות גמר בהיקף של 5 יחידות לימוד.
- הערכה החיצונית תכלול גם בחינה חיצונית בעל פה על ידי בוחן חיצוני. הערכה זו תעשה אך ורק בתום הגשת העבודה המסכמת הרב תחומית.
המורה מרכיב את הבחינה מתוך מאגר שאלות שיקבל.
בנתיב הלמידה המתחדשת, מורה מעלה שלוש מטלות למערכת הבית ספרית (מודל, קלאסרום, 365 ) אחת מכל סוג - מבחן, ושתי מטלות מהמודלים שיוצעו מהמפמרים למטלות שפותחו עם ראמ"ה. המטלות הנ"ל כולל הציונים יעלו לתבניות מוגדרות במערכת הבית ספרית וידגמו בבקרה חיצונית.
המטלות נבנו ע"י המפמרים בליווי אגף ראמ"ה, תוך היוועצות במעגלים שונים
הכשרה ופיתוח מקצועי
• הפיתוח המקצועי של המורים יחל כבר השנה בקיץ תשפ"ב. הפיתוח המקצועי יתבסס על ה"כוורת" - פלטפורמה מקוונת שתאפשר למורים לתכנן את הפיתוח המקצועי שלהם בהתאמה אישית כך שיקבלו כלים על אופן לימוד מקצועות היסוד והעבודה המסכמת.
לפרטים נוספים: www.education.gov.il
• לצד "הכוורת" כל מפמ"ר יפתח במהלך שנת הלימודים הבאה הכשרה נוספת מטעמו. המידע בנושא זה מצוי באתרי המפמ"רים.
• הפיתוח המקצועי יתבצע בשנת הלימודים הבאה גם במרכזי הפסגות. לפרטים נוספים באתרי הפסגות.
המפמ"רים קבעו פגישות עם המורים בכל תחומי הדעת בשבועות הקרובים (המורים כבר נרשמו לפגישות אלו). בפגישות יסבירו להם בין השאר כיצד יראה הפיתוח המקצועי, הכוורת (הפלטפורמה המקוונת) תעלה ביוני הקרוב ותאפשר הכנה לקראת השנה הבאה.
אוכלוסיות ייחודיות - חינוך מיוחד, עולים ותלמידי אגף שח"ר
- כן, הרפורמה תותאם לאוכלוסיות אלו. ההתאמות תכלולנה בין היתר את ארגון הלמידה, הכשרה ופיתוח מקצועי למורי המח"ר ולמחנכי הכיתות וכן התאמת מתכונת העבודה. למידע נוסף באתרי האגפים.
- מתכונת העבודה תטיב עם תלמידים אלה שכן הניסיון המצטבר והמחקרים שנעשו בתחום מצביעים על כך שכתיבת העבודה משקפת את מכלול הכישורים בהם התברכו.
- התאמות יפורסמו בתקופה הקרוב ביחס לכל האוכלוסיות (נוער בסיכון, ליקויי למידה, חינוך מיוחד, עולים)
לא. בוגרים אלה ייבחנו במתכונת הנוכחית.
תעודת הבגרות – מספר מקצועות היבחנות
5 מקצועות, על פי הפירוט הבא: הבעה עברית, אנגלית, מתמטיקה, מקצוע מורחב ועבודה מסכמת רב תחומית במקצועות המח"ר (בהתאם לתכנית הלימודים והמסלולים של כל מגזר).
כיתות יא, יב של תשפ"ג ממשיכות במתכונת הנוכחית, היינו בחינה חיצונית אחת ושאר המקצועות בהיבחנות פנימית.