כדי לפתח את יכולות התלמידים לנתח ייצוגי מדיה חזותיים, נדריך אותם לזהות אמצעים חזותיים וננחה שיח פרשני וביקורתי שיאפשר לתלמידים לפתח אוריינות מדיה חזותית. יכולת זו תסייע להם לפרש ולהשוות פריטי מידע עתירי מדיה כחלק מתהליך הלמידה בסביבה הדיגיטלית.
- הכנה: איסוף
נבקש מהתלמידים לאסוף היצגי מדיה דיגיטליים לתיקייה משותפת במרחב הכיתתי הדיגיטלי (בgoogle drive,או בone-drive ). דוגמאות:
- היסטוריה: דמויות מנהיגים בהיסטוריה
- אומנות/היסטוריה: ייצוג המשפחה באומנות
- היסטוריה/אזרחות: פוסטרים בגרמניה הנאצית
- תנ"ך: דמויות תנכיות ; עדי נס במיזם 929
- גאוגרפיה: צילומי משפחות ברחבי העולם
נצפה עם התלמידים בדוגמאות ונדגים אמצעים חזותיים שונים כגון:
- יחסי גודל
- דמות-רקע
- צבעוניות
- בהיר-כהה
- פרספקטיבה
- טקסטורה
- התאמה בין קול לתמונה בסרטונים
2. שיח בזוגות לניתוח המדיה הדיגיטלית
כל זוג תלמידים בוחר אחת מהדוגמאות ומנתח אותה באמצעות שאלות מנחות.
דוגמה 1: פוסטרים בגרמניה הנאצית
- באיזה אופן האמצעים החזותיים משפיעים על המסר המתקבל מהתבוננות בייצוג המדיה?
- מהי זווית הצילום בכרזה ומה היא מעצימה?
- איזו תחושה הכרזה משדרת ומה היא מייצגת ברוח התקופה?
- איזו פרשנות ניתן לייחס לדמות, לאירוע או לתקופה על פי הדימוי החזותי?
- מה מבין האמצעים החזותיים מסייע להדגשת המסר לדעתכם?
- איזה מידע ניתן לאסוף מתוך הכרזות על התקופה וכיצד הוא מסייע להבין את העובדות ההיסטוריות?
דוגמה 2 : תצלומי משפחות ברחבי העולם
היכנסו לאלבומי המשפחות וצפו במשפחות שונות. רעיונות להשוואה:
- בחרו משפחה ענייה ומשפחה עשירה על פי השכר החודשי המוצג.
- בחרו גורם אחיד כמו מזון, נעליים, דלת הבית וערכו השוואה ביניהם.
- בחרו שתי משפחות מאותה מדינה והציגו שאלות על הפערים ביניהן.
- באיזה אופן ההתבוננות בתמונות של המשפחות שונה מקריאת מידע עליהן?
נתחו את אופן העברת המסר ואת אופן בחירת האמצעים והנגשת המידע (אינטראקטיביות, ארגון המידע, חזותיות, זמינות, אמינות, מודעות לבעיה וכד').