חפש ב:

נפש בריאה בגוף בריא

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לפתח את יכולת התלמידים לזהות את ההשפעות ההדדיות בין הנפש והגוף ולהיות מודעים להן.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בין הגוף לנפש קיים קשר הדוק והדדי, שאין לנתקו. לכן יש להבין תופעות גופניות על רקע תופעות נפשיות וגם להיפך. שילוב בין הגוף והנפש באמצעות הגברת המודעות לרגשות ולמחשבות, וכן שמירה על אורח חיים בריא, מובילים לאיכות חיים גבוהה יותר בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים.

יש מגוון כלים שיכולים לסייע לנו להעביר מסר זה הלאה אל התלמידים. למשל:

1. מיינדפולנס
ההגדרה של מיינדפולנס (בעברית: קשיבות), היא הפניית תשומת הלב להוויה של הרגע הנוכחי, ללא שיפוטיות וללא תגובתיות. בעת תרגול מדיטציה מסוג זה מחדדים את החושים ומאמנים את המוח להיות מודע יותר למה שקורה בגוף (נשימה, תנועה). מחקרים שונים מצביעים על כך שתרגול מיינדפולנס עשוי להשפיע על:

  • הפחתה משמעותית ברמות הלחץ
  • השקטת מחשבות מטרידות
  • שינוי הרגלים ודפוסים מזיקים
  • חיזוק המערכת החיסונית
  • שיפור בתחושת הרווחה האישית
  • שיפור ביכולת הקשב והריכוז
  • ירידה בנטייה לאימפולסיביות ולהתנהגות אלימה

תרגול מיינדפולנס מעודד מודעות לתחושות גופניות על חשבון החשיבה האוטומטית. זוהי איכות של קשב שניתן להביאה לכל תחום או מצב בחיינו, וכתוצאה מכך לשפר את איכות החיים ואת היכולת להתמודד עם מתחים ולחצים.

דוגמאות לתרגילי מיינדפולנס:

  • ספירת נשימות באמצעות האצבעות
    יוצרים אגרופים עדינים באמצעות כפות הידיים. עם כל נשימה משחררים אצבע אחת מכף היד. לדוגמה:
    - בשאיפה הראשונה משחררים מהאגרוף את האגודל השמאלי. משתהים ושמים לב לנשיפה.
    - בשאיפה הבאה משחררים את האצבע השמאלית. משתהים ושמים לב לנשיפה.
    - ממשיכים כך עד ששתי כפות הידיים יהיו פתוחות לגמרי.
    - ניתן להוסיף אמירת "אוֹם" עם כל אצבע שנפתחת.
  • תרגיל המעלית
    מדמיינים מעלית עם שלוש קומות (ילדים גדולים יותר לעיתים מעדיפים לדמיין מעלית עם מספר רב יותר של קומות):
    - דמיינו עכשיו שהמעלית נמצאת בגופכם. כאשר אתם יושבים, דמיינו שהחלק העליון של המעלית הינו מהראש שלכם עד לחזה. החלק הבא הינו מהחזה עד לבטן והחלק השלישי הינו מהבטן עד לרגליים.
    - התחילו בקודקוד הראש: בשאיפה דמיינו את דלתות המעלית נפתחות, ואת האוויר שנכנס, מרענן את המעלית, כמו שהחדר מתרענן עם משב של אוויר כשפותחים את החלון.
    - בנשיפה  דמיינו את המעלית יורדת מהראש שלכם עד לחזה. השתהו מעט לפני השאיפה.
    - בשאיפה שוב דמיינו את הדלתות שנפתחות והאוויר שנכנס, ובנשיפה הבאה דמיינו שהמעלית יורדת עוד קמה, עד לבטן. כך, עד לקומה התחתונה.

ראו גם את הפרקטיקה: מודעות רגשית (מיינדפולנס)

2. צביעת מנדלות
צביעה שקטה ומרוכזת היא דרך נפלאה לעודד ריכוז, יצירתיות וביטוי עצמי, ולחבר בין הגוף לנפש. מנדלות הן דפוסים מעגליים המייצגים את היקום ללא התחלה או סוף. ארגנו מקום שקט שבו הילדים יוכלו להתמקד בצביעה שקטה, תוך הבעה עצמית, יצירה ודמיון.
ראו לדוגמה: איך לצייר מנדלה עם ילדים

3. דמיון מודרך
זוהי שיטה עוצמתית ונעימה שבה נעשה שימוש בעולם הדימויים כדי להשפיע על תהליכים רגשיים, מחשבתיים והתנהגותיים. היא תורמת לחיזוק הביטחון העצמי, לשחרור רגשות שלילים, ולהעצמת יכולות של קבלה ונתינה.יכולת החיבור של ילדים אל עולם הדמיון היא טבעית ופשוטה בדרך כלל.

שלבי הדמיון המודרך:

  • שלב ראשון: הרפיה
    בשלב הראשון לומדים להרפות את הגוף, להתחבר לנשימה, "לשחרר" מחשבות ולהגיע למצב של רגיעה כמה שיותר עמוקה, כשהמטרה היא ליצור קשר עם התת-מודע.
  • שלב שני: הדרכה
    לאחר שלב ההרפיה יוצאים למסע על כנפי הדמיון. כל הדרכה מיועדת לנושא מסוים: להקניית ערכים, לפתרון בעיה וכדומה, ומכאן שבחירת הסמלים והדימויים אשר יהיו שזורים לאורך המסע ויסייעו לנו להוביל את הילדים למקום חיובי, מותאמת למטרה הנקודתית.

דימויים לדוגמה:

  • בועת קסם אליה הילדים מכניסים זיכרונות שמחים ומייצרת שקט פנימי ורגיעה.
  • תיבת אוצר שבעזרתה הילדים לומדים לקבל את השונה.
  • שטיח מעופף שבעזרתו לומדים לשחרר רגשות שליליים.
  • מגן דוד, שהילדים משתמשים בו לשמירה והגנה על עצמם.

ניתן להמציא שלל דימויים שונים, ולהשאיר מקום לדמיון של הילדים.

ראו גם: הבעת רגשות באמצעות דמיון מודרך

עוד רעיון - חשיבה חיובית

עוד רעיון - חשיבה חיובית

חשיבה חיובית מאפשרת לספק לילדים מקום בטוח, ולחזק את האמונה שלהם כי ביכולתם להתמודד עם מצבים משתנים ומורכבים. החשיבה החיובית, השמחה, הכוחות, האהבה והביטחון מצויים בתוכנו גם כשאנחנו לא מרגישים או חושבים שהם קיימים.

דוגמאות לכלים ליצירת חשיבה חיובית:

  • אבן קסמים
    מכינים אבן מיוחדת: "אבן קסמים". האבן יכולה להיות מכל חומר, כל עוד הילד/ה "בונה" אותה באופן שמקנה ביטחון וניתן להשתמש בה בעת הצורך. האבן היא חפץ ממשי המחבר את הילדים ליכולות ולביטחון שבתוכם. היא מזכירה להם כמה כוח יש להם וכמה הם נפלאים ונהדרים, במיוחד ברגעים שבהם לא מרגישים כך.
  • לחגוג את הרגע
    לעיתים מספיק פשוט לשים לב לרגע חיובי כשהוא קורה, ולחזק התנהגויות חיוביות בחיבוק ובמילה טובה.

ראו גם את הפרקטיקות: חיזוק תחושת החוסן; חיזוק תחושת המסוגלות

עוד רעיון - יוגה לילדים

עוד רעיון - יוגה לילדים

תרגול יוגה בכיתה עשוי להעניק לילדים כלים להתבונן, להקשיב, להתרכז, לנשום ולנוע בדרך שונה. שימוש באמצעים כמו: סיפור, דקלום, שיר, ציור או משחק, פונים לערוצי הקליטה השונים, פוגשים את הילדים במקום הטבעי להם ויוצרים התכוונות לעולם היוגה.

תרגול היוגה מפתח יכולות במישור המוטורי, הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי, ותורם להתפתחות הכישורים הבאים:

  • יציבה נכונה, שיווי משקל וקואורדינציה
  • התמצאות במרחב
  • תפיסה חזותית ושמיעתית
  • מודעות עצמית ויצירת דימוי גוף חיובי
  • יציבות והרפיה
  • קשב וריכוז
  • יצירתיות ודמיון
  • קבלה ושיתוף האחר

ראו לדוגמה: סרטון לתרגול יוגה עם ילדים; סרטון לתרגול עם בני נוער

וגם: למקומות, היכון, זוז! – רוגע, יוגה ועוד (אקדמיה ברשת)

עוד רעיון - מיומנויות גוף-נפש משולבות בתחומי דעת: אנגלית, מתמטיקה ורבי מלל

עוד רעיון - מיומנויות גוף-נפש משולבות בתחומי דעת: אנגלית, מתמטיקה ורבי מלל

הקניית מיומנויות גוף ונפש ושילובן במסגרת שיעורים בתחומי הדעת השונים, תורמת לשיפור התפקודים הלימודיים ולאיכות החיים של כל באי המוסד החינוכי, מורים ותלמידים גם יחד.

מיומנויות המיושמות בתהליך הלמידה, כגון ויסות רגשי-גופני-חושי, יציבות מנטלית וגופנית, קשב וריכוז ותקשורת מקרבת, יוצרות אינטגרציה של ארבעה ממדים – קוגניטיבי, רגשי, מנטלי וגופני – ותורמות ללמידה הוליסטית.

ראו: דוגמה לשילוב מיומנויות גוף-נפש בשיעורי אנגלית

להרחבה ולדוגמאות נוספות: אֶתְנַחְתָּא – תוכנית פדגוגית לפיתוח אקולוגיה חינוכית

 סרטון הסבר והדגמה: מיזם אתנחתא, ד"ר רחל שאול

אפשר גם

אפשר גם

פעילות גופנית: הולכים על זה 

פעילות ספורטיבית תורמת גם לבריאות הגופנית וגם לרווחה הנפשית. המחקר מצביע על כך שפעילות גופנית משפיעה על היבטים רבים בגוף ובנפש כגון:

  • שיפורים בתפקוד מערכות הלב, כלי הדם והנשימה.
  • ירידה במחלות לב כליליות ובגורמי הסיכון הקשורים בהן כגון השמנה וכולסטרול גבוה.
  • שיפור בתפקוד כלי הדם בכלל וכלי הדם במוח בפרט, דבר התורם לעלייה ביכולת הריכוז, לירידה בשכחה, לגילוי סבלנות וסובלנות, ולעלייה ברמת האנרגיה הכללית.
  • ירידה במקרי מוות מוקדמים כתוצאה ממחלות לב כליליות ובתחלואה במחלות לב וכלי הדם, שבץ, סוכרת מסוג 2, שברים אוסטאופורוטיים, סרטן המעי והשד ומחלות הערמונית.
  • ירידה משמעותית ברמת חרדה ודיכאון.
  • שיפור בביצועים בעבודה, בתחביבים ובמטלות היום יומיות.
  • שינה ומנוחה באיכות טובה יותר המביאות לערנות ולריכוז גבוה יותר במשך היום.
  • שיפור מצב הרוח, התדמית וההערכה העצמית.

ראו את התוכנית הולכים על זה: תוכנית להגברת הפעילות הגופנית באמצעות הוספת 90 דקות פעילות גופנית בשבוע

טיפים

טיפים

אפשר להיעזר בתרפיה מסוגים שונים: טיפול באומנות, מוזיקה, תנועה, בעלי חיים, גינה, בישול, ריפוי בעיסוק, ביבליותרפיה – כל אלו עושים שימוש בשיטות שונות של פעילות ויצירה, אשר עוקפות את המסלול המילולי הרגיל ויכולות במקרים מסוימים להצליח במקומות שבהם הדרך הוורבלית לא מצליחה.

סרטונים

למקומות, היכון, זוז!
למקומות, היכון, זוז!
הבעת רגשות באמצעות דמיון מודרך
הבעת רגשות - דמיון מודרך
ספורט ומוטיבציה: אקדמיה ברשת
ספורט ומוטיבציה: אקדמיה ברשת
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.