חפש ב:

להעריך מאמץ ולחגוג הצלחות

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לעזור לתלמידים לזהות את הגורמים שמאפשרים להם להתקדם ולהצליח.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שיחה על הצלחה

  1. נציג לכיתה ציטוטים על הקשר בין השקעת מאמץ להצלחה, ונעורר שיחה בנושא. למשל:
    "לעולם לא הייתי מגיע לאן שהגעתי אלמלא ההרגלים שלי לדייקנות, סדר ונחישות,
    ובלי ההחלטיות להתרכז בנושא אחד בכל פעם" (צ'ארלס דיקנס)
    "צריך להאמין שבסוף המאמץ יש הצלחה. בלי האמונה הזאת... חבל על הזמן" (צילה נוימן)
  2. נשאל: מה הדגש בכל אחד מהציטטות? במה הן דומות/שונות?
    מה הקשר בין התהליך לבין התוצאה?
    האם תמיד נשיג את התוצאה שרצינו? במידה ולא... מה בכל זאת הרווחנו מהתהליך?

להמריא להצלחה

1. ננסה להיזכר בהצלחה שחווינו בתחום הלימודי, החברתי או ההתנהגותי בתקופה האחרונה. 

2. מתי חווינו "המראה"? נצביע על הצלחה ממוקדת וספציפית, לדוגמה:

  • בתחום הלימודי: השתתפתי בשיעורים, התמודדתי גם עם נושאים שהיו קשים לי, הכנתי בהתמדה את כל שיעורי הבית.
  • בתחום החברתי: תרמתי מנקודות החוזק שלי לפעילות, התייעצתי עם חברים לצוות, ביקשתי עזרה מאחרים, התמדתי במילוי התפקיד שלי, גיליתי אחריות.
  • תפקוד כללי: הגעתי לשיעורים בזמן, הבאתי את כל הציוד הנדרש,
    תרגלתי בצורות שונות, פיתחתי אסטרטגיות מגוונות.

3. נכתוב את הגורמים ל"המראה" על גבי רצועות, על הלוח או על הרצפה.

4. התלמידים יבחרו את הגורם המרכזי שעזר להם להמריא לכיוון ההצלחה. למשל:

  • הקשבתי בשיעורים, חזרתי על החומר שלמדנו...
  • למדתי עם חבר/ה, לא התביישתי וביקשתי הסבר ממורה...
  • הלכתי לישון מוקדם, אכלתי טוב, האמנתי שאצליח...

5. סיום במליאה: נשוחח על שלל הגורמים שתרמו ל"המראה", כפי שעלו בסיפורים השונים.
נרכז את הגורמים העיקריים להצלחה שחזרו ברוב הסיפורים ונתלה אותם במקום בולט לתזכורת תמידית.

עוד רעיון - סדנת סיפורי הצלחה

עוד רעיון - סדנת סיפורי הצלחה

סדנת סיפורי הצלחה מאפשרת למורה לבחון יחד עם התלמידים מה נחשב בעיניהם כהצלחה, לברר את הערכים המרכזיים שהם רוצים לפתח יחד, ולקדם יחסי קירבה בכיתה בין התלמידים עצמם ובינם לבין המורה.

בסדנה התלמידים משתפים בסיפורי הצלחה המתרחשים בחייהם בבית הספר ומחוצה לו, ומקיימים דיון עליהם. מומלץ לקיים את הסדנה בהרכב של חצי כיתה (17-15 תלמידים).

1. במליאה: צפייה בסרטון
נצפה יחד בסרטון שעוסק בלמידה מהצלחות. לדוגמה:
- סרטון מוטיבציה: מהי הצלחה
- סרטון השראה ומוטיבציה להצלחה

נקיים דיון קצר במליאה סביב השאלות הבאות:

  • מהם לדעתכם המאפיינים של חווית הצלחה?
  • מהי המשמעות של הדרך שאנחנו עושים על מנת להצליח? 
  • כשאנחנו מצליחים – מה יותר חשוב בעיניכם, הדרך או התוצאה? 

2. עבודה אישית: דף הצלחה
כל משתתפ/ת כותב/ת בקצרה על דף, הצלחה אחת שחוו בהקשר הבית ספרי או בחיים מחוץ לבית הספר (למשל בתנועת נוער, בחוג, בחיק המשפחה וכו'). בדף תופיע התייחסות לפרטים הבאים:

  • רקע לסיפור ההצלחה
  • ההתרחשות עצמה – מה קרה?
  • חוזקות שלי שבאו לידי ביטוי בסיפור ההצלחה
  • מה למדתי מזה לפעם הבאה?

3. ברביעיות: שיתוף במעגל
מחלקים את כלל הקבוצה לרביעיות ומבקשים מכל רביעייה לשבת במעגל קטן. כל משתתפ/ת מעביר/ה את דף ההצלחה שכתב/ה ליושב/ת מימין.

  • סבב כתיבה: כל משתתפ/ת קורא/ת את דף ההצלחה שקיבלה, ומוסיפ/ה פידבק או תגובה על הכתוב. חשוב להדגיש שכל תוספת על מה שקוראים תהיה אך ורק ברוח חיובית, מעודדת ומקדמת. מעבירים את הדפים הלאה במעגל, למי שיושב מימין.
  • סבב שיתוף תגובות: לאחר השלמת סבב אחד של כתיבה וחזרת כל הדפים לכותבים המקוריים, לכל אחד יש שלוש התיחסויות על גבי הדף שלו. כל אחד מקריא תוספת שכתבו לו שהוא אהב במיוחד. 

4. ברביעיות: הכנת סרטון קצר
כל אחת מהרביעיות תכין סרטון קצר (עד דקה וחצי), בנושא "ההצלחות שלנו". הסרטון יכול להתייחס למה שכתבו בדפי ההצלחות האישיים שלהם, לתגובות שקיבלו מחבריהם, או כל רעיון אחר שיבטא בצורה ויזואלית את התייחסותם לכותרת "ההצלחות שלנו".

5. במליאה: סיכום
נתכנס מהקבוצות הקטנות בחזרה למעגל של כלל המשתתפים, ונערוך שיתוף קצר שבו כל אחד אומר רק במילה אחת – הצלחה מבחינתי היא... אפשר להציג את הסרטונים, לשלוח אותם בווצאפ הכיתתי או לשתף במרחב דיגיטלי כיתתי אחר.

עוד רעיון - חקר מוקיר

עוד רעיון - חקר מוקיר

חקר מוקיר הוא כלי לראיון עם תלמידים, שמאפשר לנו ולהם לזהות את התנאים שמקלים עליהם ומסייעים להם להצליח במשימה לימודית או חברתית (או כל פעולה אחרת שנגדיר).
בראיונות עם כלל התלמידים נוכל לזהות רכיבים שניתן ליישם בשיעורים, שיאפשרו למגוון תלמידים רחב להצליח.
חשוב שנבקש מכל תלמיד/ה לספר על מקרה ספציפי של הצלחה. כך כל אחת ואחד מהם יוכלו לתאר את מקרה ההצלחה בפרטים (אתמול בהפסקה הצלחתי ל... לפני שבוע בשיעור אזרחות הצלחתי ב...), ולא בהכללות (בדרך כלל אני... אני תמיד... אף פעם אני לא...).

בנוסף, חשוב שסיפור ההצלחה עליו יספרו בראיון יהיה משהו שהתלמידים רוצים לחוות שוב ושוב, כמו למשל שיעור מולדת שבו הרגישו מרותקים ומרוכזים מאוד בתוכן הנלמד, ולא קטסטרופה שנמנעה ברגע האחרון, כגון מקרה שבו תלמיד/ה נכשל/ה במבחן בחשבון אבל כמעט כולם נכשלו והמורה נתנ/ה פקטור אז הצליח/ה לעבור.

הכלי בנוי מסדרת שאלות המתקיימת בשני שלבים: בשלב הראשון נשאלות שאלות שמטרתן מציאת סיפור הצלחה, ובשלב השני נשאלות שאלות שמבקשות לסייע לתלמיד/ה בזיהוי קוד ההצלחה האישי.

ראו בהרחבה – סדרת השאלות לחקר מוקיר והנחיות למראיינ/ת

אפשר גם

אפשר גם

אפשר לבחור דמות שזכתה באירוויזיון, באולימפיאדה, בפרס ישראל, בפרס נובל, מדליקי משואות וכדומה, לצפות בסרטון שמתייחס לדמות, לקרוא כתבה על הדרך שעשתה, ולנסות לשרטט את המסלול בו צעדו הדמויות שבחרנו תוך ציון המטרות שהציבו, הפעולות שעשו, הקשיים עמם התמודדו והגורמים להצלחה.

טיפים

טיפים

חשוב שכל תלמיד ותלמידה יגדירו לעצמם את היעד להמראה, מהי נקודת המוצא להמראה, מסלול ההמראה ותחנות ביניים.

רצוי לייצר פסקי זמן שבהם ישתפו התלמידים בשלבים שהם עוברים בדרך להשגת המטרה. יש להדגיש שגם הצלחות קטנות במהלך המסלול ראויות להכרה ולהוקרה.

חשוב להרחיב את ההסתכלות ולעסוק בהצגת הקשיים, ההתמודדות וההצלחה של הדמויות שבהן אנו עוסקים בתנ"ך, בספרות, בהיסטוריה וכו'.

אפשר לעודד את התלמידים לספר לכיתה על הצלחות שהם חווים מחוץ לשעות הלימודים – בפעילות משפחתית, בחוגי ספורט וכדומה, ולמצוא דרך לחגוג איתם את ההצלחות הללו גם במסגרת הכיתתית.  

סרטונים

 8 סודות ההצלחה
8 סודות ההצלחה
ההצלחה היא מסע מתמשך
ההצלחה היא מסע מתמשך
איך נלמד מטעויות
איך נלמד מטעויות
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.