חפש ב:

להעריך מאמץ ולחגוג הצלחות

למאגר הפרקטיקות
להעריך מאמץ ולחגוג הצלחות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לעזור לתלמידים לזהות את הגורמים שמאפשרים להם להתקדם ולהצליח.

הצעות למהלך

שיחה על הצלחה: נציג לכיתה ציטוטים על הקשר בין השקעת מאמץ להצלחה, ונעורר שיחה בנושא. למשל:
"לעולם לא הייתי מגיע לאן שהגעתי אלמלא ההרגלים שלי לדייקנות, סדר ונחישות, ובלי ההחלטיות להתרכז בנושא אחד בכל פעם" (צ'רלס דיקנס)
"צריך להאמין שבסוף המאמץ יש הצלחה. בלי האמונה הזאת... חבל על הזמן" (צילה נוימן)
מה הדגש בכל אחד מהציטטות? במה הן דומות/שונות? מה הקשר בין התהליך לבין התוצאה? האם תמיד נשיג את התוצאה שרצינו? אם לא... מה בכל זאת הרווחנו מהתהליך?

המראה להצלחה: נדמיין שאנחנו מתבוננים ב"מראה" וננסה להיזכר בהצלחה שחווינו בתחום הלימודי, החברתי או ההתנהגותי בתקופה האחרונה. מתי חווינו "המראה"? נצביע על הצלחה ממוקדת ומסוימת, לדוגמה:
- בתחום הלימודי: השתתפתי בשיעורים, התמודדתי גם עם נושאים שהיו קשים לי, הכנתי בהתמדה את כל שיעורי הבית.
- בתחום החברתי: תרמתי מנקודות החוזק שלי לפעילות, התייעצתי עם חברים לצוות, ביקשתי עזרה מאחרים, התמדתי במילוי התפקיד שלי, גיליתי אחריות.
- תפקוד כללי: הגעתי לשיעורים בזמן, הבאתי את כל הציוד הנדרש, תרגלתי בצורות שונות, פיתחתי אסטרטגיות מגוונות.

נכתוב את הגורמים ל"המראה" על גבי רצועות, על הלוח או על הרצפה. התלמידים יבחרו את הגורם המרכזי שעזר להם להמריא לכיוון ההצלחה:
- הקשבתי בשיעורים, חזרתי על החומר שלמדנו, תרגלתי את הנושאים שלמדנו...
- למדתי עם חבר/ה, לא התביישתי וביקשתי הסבר מהמורה/מחבר/מהמשפחה...
- הלכתי לישון מוקדם, אכלתי טוב, האמנתי שאצליח, הייתי מרוכז/ת, לא ויתרתי...

מראה להמראה: נתבונן במראה הכיתתית ונציין את ההצלחות שלנו כפרטים וכקבוצה באמצעות מחיאות כפיים, צילום קבוצתי, מדליה או כל דרך אחרת.

סיום במליאה: נשוחח על שלל הגורמים שתרמו ל"המראה", כפי שעלו בסיפורים השונים. נרכז את הגורמים העיקריים להצלחה שחזרו ברוב הסיפורים ונתלה אותם במקום בולט כך שיהיו תזכורת תמידית.

טיפים

טיפים

– חשוב שכל תלמיד ותלמידה יגדירו לעצמם את היעד להמראה, מהי נקודת המוצא להמראה, מסלול ההמראה ותחנות ביניים.

– רצוי לייצר פסקי זמן שבהם ישתפו התלמידים בשלבים שהם עוברים בדרך להשגת המטרה. יש להדגיש שגם הצלחות קטנות במהלך המסלול ראויות להכרה ולהוקרה.

– חשוב להרחיב את ההסתכלות ולעסוק בהצגת הקשיים, ההתמודדות וההצלחה של הדמויות שבהן אנו עוסקים בתנ"ך, בספרות, בהיסטוריה וכו'.

סרטונים

 8 סודות ההצלחה
8 סודות ההצלחה
ההצלחה היא מסע מתמשך
ההצלחה היא מסע מתמשך
איך נלמד מטעויות
איך נלמד מטעויות
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.