חפש ב:

ניהול דיון

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

התלמידים יפתחו מיומנות של השתתפות בדיון אשר תתבסס על פתיחות ותזמן ביטוי אישי לצד האזנה סובלנית למנעד דעות.

"שיחה טובה"

"שיחה טובה"

שיחה טובה היא לב השיעור. דיון טוב הוא תולדה של מפגש עם הידע החדש הנלמד או הנושא המדובר באופן שמעורר רצון לבטא סקרנות, הבנה, עניין, התנגדות, ספק. דיון ער בין תלמידים מהווה עדות למעורבות בלמידה, שכן מעורבות בנלמד מעוררת רצון לשתף, לשאול, להביע את עצמנו לשמוע ולהישמע.

מאפייני הדיון הכיתתי היעיל –

  • התלמידים מעוניינים ליטול בו חלק  
  • עמדות, תחושות, שאלות ודעות המובעות בדיון מתקבלות בסובלנות ללא שיפוטיות או תוקפנות, והתלמידים אינם חוששים לתהות או לטעות.  
  • הדיון מאפשר מספר נקודות מבט וכיווני חשיבה והוא אינו מגמתי ומכוון מראש.
  • מכבדים את התלמיד שבוחר לא להשתתף בדיון ולא להתבטא בעל פה.

הצעות למהלך – מגוון טכניקות לניהול דיון כיתתי

הצעות למהלך – מגוון טכניקות לניהול דיון כיתתי

אקווריום - ניתן ליישום כשהכיתה יושבת במעגל. המורה מעלה את הנושא לדיון. מזמינה שישה עד שמונה מתנדבים להיכנס פנימה עם הכיסאות שלהם. שאר התלמידים נשארים לשבת במעגל הגדול מסביב. אחרי שכל יושבי המעגל הפנימי השתתפו בשיחה יותר מפעם אחת והביעו מגוון מחשבות ודעות, המורה פונה למעגל החיצוני לתת משוב מפרגן לדוברי המעגל הפנימי ולתאר מה הם לקחו מתוך הדיון שלהם.

שיקוף - התלמידים יתאמנו בחזרה על דברי האחר טרם התבטאותם, וכך ישקפו את דברי חבריהם באוזניהם ובאוזני כלל הכיתה והמורה – "שמעתי שאתה אמרת ש...  אני רוצה לומר ש...."

חפץ רשות דיבור - חפץ רשות הדיבור הוא פריט שיכול לעבור מיד ליד (מקל, בובה, מיקרופון, נוצה.. כיד הדמיון הטובה עליכם). החפץ יכול להיות קבוע וידוע מראש, או שמדי שבוע תלמיד אחר יביא לכיתה חפץ שישמש למטרה זו. עת מתנהל דיון, המורה מעניק את רשות הדיבור לילד הראשון, בכך שהוא נותן לו את חפץ רשות הדיבור. עם תום דבריו, אותו תלמיד בוחר את הדובר הבא ומעביר לו את החפץ, וכך הלאה.

העברת רשות הדיבור האחד לשני - עת מתנהל דיון, המורה נותנת את רשות הדיבור לתלמיד הראשון. משסיים להתבטא הוא מעביר את רשות הדיבור לתלמיד אחר, שמצביע כדי לקבל רשות דיבור, לפי עקרון שתבחר המורה או באופן חופשי (דוגמה לעקרונות - בן נותן לבת ובת לבן/ חייבים לתת למישהו שיושב בשורה אחרת וכו'). מקבל רשות הדיבור צריך להביע בפתח דבריו כבוד למסר שהביע הקודם לו ולהמשיך משם. "שמעתי שאתה חושב שהדמות שמופיעה בפרק משעממת ואני מכבד את דעתך. אני, לעומת זאת..."

להחליף מקומות עם הדובר האחרון – הדובר הקודם זז, הדובר החדש מחליף אתו מקום. עצם החלפת המקומות יוצר חוויית תנועה, מזרים דינמיקה לשיחה ובעיקר משמש מטאפורה לאמפתיה לחבר, בבחינת – "אני יושב לרגע במקום שלך, ומקשיב לך".

עוד רעיון

עוד רעיון

דיון בסבב קשיח - בתורו, ולפי סדר הישיבה, כל אחד מוזמן להביע דעה, עמדה, שאלה, רעיון.  בין לבין, לא מגיבים זה לדברי זה. מי שלא מעוניין להתבטא מבקש לעבור הלאה, ובקשתו מתקבלת בהבנה ובכבוד.

סיכום כתוב תוך כדי שיחה - המורה תמנה תלמיד לכתוב את עיקרי הדברים שעולים בדיון בכיתה. אחרי מספר דקות שיח היא תעצור את הדיון, ותזמין את התלמידים להתבונן על הסיכום ולחשוב – מה בדיון ובתכניו השפיע עלי? האם חל שינוי בדעותיי? היכן התבצרתי בעמדתי? מה הבנתי? מה חסר לי?

הקצבת זמן דיבור ("פגישת מעלית") - כל תלמיד שמקבל רשות דיבור יכול לדבר רק בזמן הקצוב (שעון חול או טיימר), כך מתאמנים התלמידים בחידוד המסר ובדיוקו, וכך גם מובטח שיישאר מספיק זמן לאחרים. (בדומה לשיחה המהירה שנוצרת במפגש במעלית, בין קומה לקומה). על מנת לטפח בקרב התלמידים את היכולת להביע דעה ממוקדת בדיבור קצוב, מומלץ להקנות להם אסטרטגיות להבעת דעה ולהצגת טיעון.

מסרונים כתובים –  ניתן לנהל את הדיון ללא דיבור בעל פה, כל תלמיד בתורו, קם וכותב את דבריו על הלוח. בסוף מתבוננים על הכתוב ומשוחחים על התוכן ועל התהליך. ניתן להיעזר בכלי הדיגיטלי Tricider המאפשר יצירת שיח ודיון באופן שיתופי.

אינפוגרפיקה – הצגה חזותית של מידע: ניתן לנהל את הדיון ללא דיבור בעל פה,  בעזרת עקרונות של הצגת מידע באופן חזותי כיצירה משותפת שמביעה מגוון אמירות/ דעות/ עמדות. כל תלמיד בתורו, קם ומביע את המסר שלו כחלק ממיצג החזותי. בסוף מתבוננים על השרטוט/ ציור/ גרף/ מיצג ומשוחחים על התוכן ועל התהליך. על מנת לסייע לתלמידים להתבטא באופן גרפי נציע להם להשתמש באימוג'ים, מדבקות, איורים, צורות.

טיפים

טיפים
  • מצאו את השיטה הנכונה לכיתתכם ולכם
  • הרבו בדיונים ובשיחות, אין כמו שיח לחיבור בינאישי ותוך אישי, להתפתחות, להעמקת מעורבות וליצירת תחושת משמעותיות.

סרטונים

 סיעור מוחות
סיעור מוחות
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.