חפש ב:

חיזוק תחושת החוסן

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

להעניק כלים להתמודדות בשעת אירועי דחק ומשבר

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלושת כובעי הקסם (ע"פ פעילות מאת מרכז חוסן ע"ש כהן האריס)

מהלך הפעילות

ברגעי לחץ וקושי תלמידים צעירים שמחים תמיד לעיסוק הפגתי ומסייע. עיסוק שנותן תוקף לתחושות המורכבות שהם חווים, אך בה בעת מעניק להם גם פתח להפוגה מחשבתית ורגשית.

עת תלמידינו מתמודדים עם קושי, מורכבות ואולי אף עם איום הם יוכלו להשתמש במודל "שלושת כובעי הקסם". שלושת הכובעים מייצגים שלוש אסטרטגיות התמודדות והייצוג שלהן כ"כובעים" מאפשר לתלמידים לזהות את הבחירה שהם עושים עת הם בוחרים לחבוש את הכובע המסוים:

נעודד את התלמידים לחבוש את הכובעים (אמיתיים או מדומיינים) עת הם מתמודדים עם פחד, לחץ או דאגה.

הכובע האדום יעזור להם לשתף ברגשות המורכבים ולקבל תוקף להרגשה.
הכובע הצהוב יעזור להם לגייס את הדמיון והמחשבות החיוביות ככוח וכעוצמה פנימית ששומרת עליהם.
הכובע הירוק יעזור להם להתרחק מעט ממוקד הקושי, ולזמן לעצמם הפוגה או רגע של הנאה כהזדמנות להתחזקות.

תמיד אפשר גם להזמין את התלמידים ליצור או לצייר עבור עצמם את הכובעים.

נוכל גם לשאול –
אילו יכולתם לבחור לעצמכם כובע קסם נוסף עבור רגעי לחץ ומשבר, מה היה צבעו ואיזה כוח הייתם רוצים שהוא יעניק לכם?

עוד רעיון

עוד רעיון

עש"ן ד"ק (מרכז חוסן ע"ש כהן האריס)

ימים מורכבים בהם השגרה מופרת על ידי מצבי לחץ, חירום או משבר, מאופיינים בהצפה של רגשות קשים כמו פחד, כעס, דאגה, עצב. כדי להתמודד עם הצפת הרגשות, חשוב לעצור לרגע ורק אז לפעול באופן שקול ונכון.

איך עוצרים? בעזרת צירוף המילים – עש"ן ד"ק

פעולה לפי שלבי עש"ן ד"ק מסייעת לנו להגיב בצורה מאוזנת במצב שבו הרגש מאיים להציף אותנו.

חשוב ללמד את התלמידים את מודל עש"ן ד"ק כך שיהיה זמין עבורם באירועי שגרה (התרגשות לקראת מסיבה או מבחן, לקראת הופעה או משחק חשוב). הם יוכלו להשתמש במודל  גם באירועי לחץ וחירום כגון מריבה או קושי במבחן, וכמובן שהוא יהיה זמין להם ונגיש גם באירועי לחץ ומשבר חריגים כגון תקופות מתח בטחוני, מתח בריאותי ועוד.

שלבי עש"ן ד"ק

ע – עצור
אני לוקח/ת פסק זמן, שמ/ה מעצור למחשבותיי העכשוויות ונותנ/ת לעצמי פקודת "עצור".

ש – שרירים
אני מעביר/ה את המיקוד לגוף ולשרירים, מכווצ/ת את אגרופיי בזמן שאני לוקח/ת נשימה אחת עמוקה ואיטית, ואז משחרר/ת את שרירי אגרופיי בזמן שאני נושפ/ת את האוויר החוצה באיטיות. טססס... 

נ – נשימה
אני לוקח/ת נשימה איטית אחת או אפילו שתיים.

ד – דיבור עצמי מרגיע
אני משתמש/ת בדיבור פנימי מרגיע או בדימוי חיובי, ואומר/ת לעצמי משפטי מפתח כמו: "אני סומכ/ת על עצמי", "איני לבד", "זה רק מצב זמני". בנוסף, אני נזכר/ת בדימוי חיובי של חוויה טובה שעברתי, וחווה אותה שוב בדמיוני במשך מספר שניות.

ק – קדימה
עכשיו אני יכול/ה לנוע קדימה ולהתמודד טוב יותר עם המצב, או להניח לכך ולחזור ולנסות להתמודד עם זה בהמשך.

טיפים

טיפים

לאורך השנה, ברגע קושי ומשבר, עת נחשפים למצב לחץ או לאי-ודאות, נערוך בכיתה סימולציות של שני המודלים ונחקור אותם ואת השפעתם עלינו.

ניתן לתרגל את השיטות בשיחות אישיות עם תלמידים שמשתפים בהתמודדות עם אי-ודאות, לחץ או קושי.

אפשר לחשוב על השיטה גם עת לומדים על דמויות שהתמודדו עם מצבי קושי ומשבר ולחשוב כיצד המודלים יכולים היו לסייע להן.

סרטונים

סרטון עש"ן ד"ק
סרטון עש"ן ד"ק
שיעור כישורי חיים בנושא "שלושת כובעי הקסם"
שיעור בנושא "שלושת כובעי הקסם"
סרטון מודל מעש"ה של דר' משה פרחי
מודל מעש"ה
מסרים בוני חוסן בעת משבר (בעברית)
מסרים בוני חוסן בעת משבר (עב)
מסרים בוני חוסן בעת משבר (בערבית)
מסרים בוני חוסן בעת משבר (ער)
מסרים בוני חוסן בעת משבר (מותאם למגזר החרדי)
מסרים בוני חוסן בעת משבר (חרדי)
סרטון: "מה עוזר כשקשה" - (בעברית)
מה עוזר כשקשה? (עברית)
מה עוזר כשקשה? (ערבית)
מה עוזר כשקשה? (ערבית)
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.