חפש ב:

חיזוק תחושת החוסן

למאגר הפרקטיקות
חיזוק תחושת החוסן
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לסייע לתלמידים לסגל לעצמם גמישות מחשבתית ויצירתית בהתמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות, ולחזק בהם את האמונה שלכל אחד ואחת מאיתנו יש כוחות פנימיים שעומדים לרשותנו בעת קושי ומצוקה.

הצעות למהלך

צעדים רגילים, משונים וקטנים
השיטה מעניקה לתלמידים תזכורת שבהתמודדות עם מצבי קושי ביכולתם לסמוך על הכוחות שלהם ולגלות תושייה ויצירתיות.

1. צעדים רגילים
כשאנחנו נקלעים למצבי לחץ, קודם כול נתקדם בצעדים רגילים – נסמוך על מאגר הניסיון, החוזקות והכוחות שגלומים בנו ועל יכולתנו לגייס סיוע פנימי וחיצוני בעזרת ארבעה צעדים:
- נבין את המצב: מה הבעיה שעימה אנחנו מתמודדים?
- נציע פתרונות: ניזכר בכוחות שלנו שיסייעו לנו לפתור את המצב.
- נפעל: נשתמש בכוחות שלנו (כולל פנייה לעזרה מכל הסוגים: חברים, הורים, מורים, יועצים, רשת, אנשי מקצוע).
- נתמיד: לא נוותר עד שנחוש בטוחים ומוגנים.

2. צעדים משונים
אבל מה אם זה לא יספיק והקושי רק יגדל? במקרה כזה ננסה לבחור בדרך אחרת.
- נזכור שלפעמים כדאי להרפות ולהפסיק לנסות לפעול בדיוק באותה דרך התמודדות. נתחבר לעצמנו ונפעל אינטואיטיבית מתוך הלא נודע שבתוכנו. נחפש פתרון יצירתי, אחר, מקורי – נגלה תושייה. אולי במקום לצעוק, נרוץ. במקום לרוץ, נטפס. במקום לטפס, נזחל. במקום לכתוב, נחשוב. במקום לחשוב, נתייעץ. במקום להתייעץ, נתעמת. במקום להתעמת, נצעק... וכן הלאה.
- נסמוך על עצמנו שגלומים בנו כוחות ורעיונות חדשים. עם זאת, חשוב לבחון כל צעד בהקשר זה על פי יתרונות וחסרונות, מחירים ורווחים, ולזכור שאפשר גם לשלב צעד "רגיל" לצד צעד "משונה".

3. צעדים קטנים
וכשהמצב ממש מתמשך ומעיק, לעיתים כדאי להפסיק לחשוב על מחר ולהתחיל לחשוב על כאן ועכשיו וללכת בצעדים קטנים. נצמצם את תמונת המצב ונתמודד בכל פעם רק עם הצעד הקטן שעלינו לבצע עכשיו.
למשל – אם אני פותר/ת מבחן ארוך ומרגיש/ה שאיני שולט/ת בחומר ושהלחץ גואה בי, לא אקרא את כל המבחן אלא אענה בכל פעם רק על שאלה אחת. אסיים אותה ואעבור לשאלה הבאה.
או אם אני נמצא/ת בתחרות ריצה למרחק ארוך, אסמן לעצמי בכל פעם את היעד הבא שאליו אני רוצה להגיע (עד לעץ, עד למדשאה, עד לברזייה), וכשאגיע לשם אסמן את היעד הבא.

דקלום ותרגול
חשוב לזכור כי שלושת סוגי הצעדים יכולים לפעול בו-זמנית ואף מומלץ להיות ערניים לערבוב ביניהם לפי הצורך. את שלושת סוגי הצעדים אפשר לשנן בכיתה בעזרת טפיפות רגליים, בישיבה או בעמידה: שמאל, ימין, שמאל רגילים, משונים וקטנים ימין, שמאל, ימין ביכולתי להיחלץ מקשיים!

אפשר להציע לתלמידים לתרגל את השיטה בעזרת משחק תפקידים: נבקש מתלמיד/ה לעמוד מול הכיתה ולתאר מצב לחץ (לימודי, חברתי, בטיול, בבית, מצב אמיתי או אולי מתוך סרט/ספר). אחרי תיאור המקרה, שלושה מתנדבים יתנו שלוש עצות לפתרון המצב –
1. עצה מסוג צעדים רגילים (אסטרטגיות שגרתיות ויעילות)
2. עצה מסוג צעדים משונים (פתרון מחוץ לקופסה!)
3. עצה מסוג צעדים קטנים (הדגמת התקדמות צעד אחר צעד)
התלמיד יתייחס לשלוש העצות ויבחן אותן ואת היתכנותן מבחינתו. בתום כמה תרגולים, יבחנו התלמידים יחד את שלוש השיטות.
נזמין אותם לשתף במקרים שבהם נקטו אחד משלושת סוגי הצעדים,

ולבסוף נדון בשאלה – מדוע כדאי שלכל אחד מאיתנו יהיו צעדים שהם גם רגילים, גם משונים וגם קטנים?

לסיכום אפשר לתלות את הפּסקה הבאה בכיתה או לשלוח בקבוצת הוואטסאפ של הכיתה – באילו צעדים אבחר כשקשה ולא ידוע? בצעדים רגילים – אשתמש ברעיון מוכר וקבוע בצעדים משונים – ארשה לעצמי לפעול קצת אחרת בצעדים קטנים – אלך כל פעם קצת עד שהדרך נגמרת צעדים רגילים משונים וקטנים כי כל הכוחות גלומים בי בפנים! לאורך השנה, ברגעי קושי ומשבר, אפשר לחזור ולהזכיר את השיטה ולעשות הדמיות ומשחקי תפקידים.

טיפים

טיפים

מדובר בטכניקות שאפשר לשנן ולהתאמן עליהן. לכן לפעמים, כשקשה, אפשר לעצום עיניים ולדמיין פתרון למצב (גם אם הוא דמיוני) לפי שלושת הצעדים. בסופו של דבר יש סיכוי טוב שיעלה בנו פתרון ישים וריאלי.

סרטונים

קטע מהסרט "פלא"
קטע מהסרט "פלא"
פלא
פלא
לשחק על המים
לשחק על המים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.