חפש ב:

חיבור נושאים אקטואליים לחומר הנלמד

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לקשר בין אירועים אקטואליים לבין נושאים בתוכנית הלימודים ולפתח חשיבה ביקורתית ויכולת לנקיטת עמדה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  1. נחשוב אילו נושאים אקטואליים שעומדים על סדר היום יכולים להתחבר לתוכנית הלימודים.
    למשל: פדיון שבויים, משבר אקלים, תרומת איברים וכד'.
    נעורר את סקרנותם של התלמידים על ידי שאלה, תמונה, כתבה מהעיתון או סרטון.
    נעודד הבעת רגשות ושיתוף בידע הקודם שלהם בנושא: מה שמעתם על זה? מה ראיתם בחדשות?...
    כשצפוי אירוע משמעותי בקנה מידה עולמי, ארצי או יישובי – כדאי לחשוב מראש איך לשלב התייחסות אליו ברצף השיעורים. לדוגמה: לקראת בחירות לכנסת או למועצת העיר נוכל לשלב אירוע בחירות שקשור לתכנים הלימודיים שלנו, להקים מפלגות שינסו לשכנע בנושא מסוים ולקיים הצבעה בקלפי.
  2. נמקד את הדיון באמצעות ניסוח שאלה פורייה – שאלה פתוחה, מערערת, עשירה, רלוונטית וטעונה. למשל:
    מהי ציונות היום? (היסטוריה)
    האם מדינה דמוקרטית יכולה להיות יהודית ולהיפך? (אזרחות)
    האם האדם הוא תוצר של תורשה או סביבה? (ביולוגיה)
    עד כמה דרמטית התחממות כדור הארץ? (רב תחומי)
  3. נזמין את המשתתפים לאתר מידע רלוונטי ממקורות שונים: עיתונים, אינטרנט, ראיונות...
    לאחר שאספו מידע, נבקש מהם להביע עמדה משלהם בנושא האקטואלי, שתהיה מבוססת גם על הידע שרכשו במהלך לימוד התכנים מתוכנית הלימודים.
  4. ננחה את התלמידים לנסח מגוון דעות ועמדות אפשריות בנושא.
    אפשר לערוך משחק תפקידים, רב-שיח או במת דיון להצגת עמדות שונות.
  5. לסיום נזמין את המשתתפים להתבונן על התהליך שעברו, ולשתף בתובנות שלהם על ידי דיבור, כתיבה או יצירה. נשאל:
  • האם לאחר החיבור לאקטואליה גיליתם משהו חדש לגבי החומר הנלמד?
  • האם התובנות מהחומר הנלמד השפיעו על עמדתכם ביחס לנושא האקטואלי?
  • האם יש לכם תובנות שמשפיעות על הרצון שלכם להשפיע? לפעול במסגרת אזרחית כלשהי?

עוד רעיון - כרטיסי רגשות

עוד רעיון - כרטיסי רגשות

בעקבות אירוע אקטואלי מסעיר (כגון ירי טילים לעבר ישראל), נכין כרטיסים שעליהם כתובים רגשות שונים, רגש אחד על כל כרטיס, ונפזר את הכרטיסים על רצפת החדר.
רגשות לדוגמה: שמחה, אושר, הנאה, ביטחון, תקווה, התלהבות, גאווה, אהבה, התרגשות, חיבה, רוגע, סיפוק, הזדהות, הבנה, הפתעה, מבוכה, שעמום, כעס, צער, תסכול, כאב, חוסר אונים, פחד, בדידות, עצב, תוקפנות, אכזבה, בושה, דאגה, רחמים, מחנק, חוסר ביטחון, עלבון, ייאוש, אדישות, ניכור, געגוע.
כל משתתפ/ת נוטל/ת כרטיס אחד, על-פי בחירה, ומסביר/ה מדוע בחר/ה בו. הדיון על הרגשות הוא אמצעי מעורר לדיון הערכי שיבוא בעקבותיו.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.