חפש ב:

מתן מגוון אפשרויות לבחירת התלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

בחירת התוצר להגשה בעקבות משימה לימודית.

הצעות למהלך

שלב 1  שיח על תהליך הבחירה

  • באילו מצבים בחיים אנחנו בוחרים? למה חשוב לבחור?
  • מה נדרש מאתנו בתהליך הבחירה? (הפעלת שיקול דעת, בדיקת חלופות שונות, ויתור, התחשבות באחרים, לקיחת אחריות על הבחירה ועל תוצאותיה ועוד)
  • האם היינו רוצים שתהיה לנו בחירה גם במשימות לימודיות? במה? מדוע?

שלב 2 – הגדרת המשימה 

  • המורה תגדיר את המשימה הלימודית לתקופה הקרובה.
  • לדוגמה: בתנ"ך – הצגת המפגש בין יוסף ואחיו תוך שימוש במקרא ובפרשנות כדי להצביע על הלבטים שהיו לדמויות המרכזיות. 
  • התלמידים יעלו מגוון רעיונות לתכנים המרכזיים בנושא. למשל: התייחסות לדברי הדמויות ולמעשיהן, השלמת פערים ביחס לרגשות ומחשבות של הדמויות, פרשנויות על היבטים שונים בסיפור ועוד.

שלב 3  – בחירת התוצר המועדף

  • הגדרת התוצר: התלמידים יעלו מגוון רעיונות לתוצרים אפשריים.
  • לדוגמה: בסיפור יוסף ואחיו, אפשר לבחור כיצד להמחיש את המפגש בין האחים באופן יצירתי ומעורר עניין. למשל על ידי הכנת תשדיר חדשות לטלוויזיה, קיום ריאיון לרדיו, יצירת קומיקס לעלון ילדים וכו'.
  • המורה יכול/ה להחליט אם לאפשר בחירה מצומצמת מתוך 4-3 אפשרויות מוגדרות, או לתת מגוון רחב יותר בהתאם למוכנות ולניסיון של התלמידים.
  • כדאי להביא לתלמידים דוגמה כיצד לבצע את התוצר שבחרו. למשל, אם התוצר הוא כתיבת עיתון – אפשר להזמין לכיתה עיתונאי/ת או מישהו מתעשיית העיתונות שיסביר כיצד עורכים עיתון.

שלב 4  מילוי השאלון ויצירת קבוצות משימה

  • בניית מחוון מלווה: ניצור מחוון שיאפשר לתלמידים להבין מה נדרש מהם לביצוע מיטבי של המשימה.
  • חשוב שהתלמידים ידעו מראש כיצד יעריכו את התוצר שלהם, ואפשר אף ליצור את המחוון בשיתוף עם התלמידים.
  • מילוי שאלון: התלמידים ימלאו שאלון המתייחס להיבטים שונים של הבחירה שלהם.
    הורידו את הקובץ מגוון אפשרויות בחירה
  • עבודה בקבוצות: לאחר מילוי השאלונים, התלמידים יתחלקו לקבוצות בעלות עניין משותף (תלמידים שבחרו בתוצר דומה), חברי הקבוצה יפגשו, יחלקו תפקידים ויחלו במשימה.

אפשר גם - מיפוי חוזקות

אפשר גם - מיפוי חוזקות

כדי שהבחירה שלהם תהיה מושכלת ותיקח בחשבון את היכולות, החוזקות וההעדפות האישיות של כל תלמיד/ה, ניתן לאפשר לתלמידים למפות את החוזקות שלהם באמצעות שאלון המתנות שלי.

לחט"ב
אפשר להיעזר בשאלון האינטליגנציות המרובות של גרדנר,
כדי שהתלמידים יכירו את החוזקות שלהם (השאלון באתר מכון ברנקו וייס).

סרטונים

תהליך הבחירה בלמידה מבוססת פרויקטים
בחירה בלמידה מבוססת פרויקטים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.