חפש ב:

אחזור וחיבור לידע קודם

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

חיבור לידע קודם ואיתור פערים בבסיס הידע של התלמידים כדי להשלימם לקראת לימוד ידע חדש.

הצעה למהלך - שמש אסוציאציות

הצעה למהלך - שמש אסוציאציות

נכתוב על הלוח את הנושא שסביבו נרצה לאגד את הידע הקיים של התלמידים.

  1. נבקש מהתלמידים לומר מה הם יודעים או מה הם חושבים על הנושא, ונצייר על הלוח את הדברים שנאמרים כקרני שמש מסביב לנושא (אפשר לבקש מאחד התלמידים לצייר).
  2. במהלך הרישום נבקש מהתלמידים להעריך ולסווג את הידע:
    – האם פריט המידע הזה מחדש לעומת מה שכבר כתוב?
    – האם פריט הידע מנוגד או משלים דברים שכבר כתובים?
    – לאיזה אזור בשמש התשובה האחרונה שייכת?
    – ליד איזו "קרן" שכבר כתבנו כדאי להוסיף אותה?

ראו לדוגמה: שמש דיאלוגית בגן הילדים

הצעה למהלך - שגרת החשיבה יר"ל (יודע/ת, רוצה לדעת, למדתי)

שגרת החשיבה יר"ל (יודע/ת, רוצה לדעת, למדתי)

נרשום את הנושא בראש הדף ומתחתיו נצייר טבלה בת 3 עמודות (מימין לשמאל) –

  • יודע/ת: רשמו את כל מה שאתם יודעים על הנושא
  • רוצה לדעת: רשמו מה אתם/אחרים רוצים לדעת על הנושא
  • למדתי: בסיום היחידה רשמו מה למדתם על הנושא 

עוד רעיון

עוד רעיון

שגרת חשיבה: חבר, הרחב, אתגר

שימו לב שבשגרת חשיבה זו, החיבור לידע קודם נעשה תוך כדי הלמידה או בסיכומה:
– חבר: איך הידע והרעיונות שהוצגו מתחברים למה שכבר ידעת?
– הרחב: אילו רעיונות חדשים קיבלת שהרחיבו או דחפו את החשיבה שלך בכיוונים חדשים?
– אתגר: מה עדיין מאתגר או מבלבל? אילו שאלות או תהיות יש לך כעת?

השלב הראשון מזכיר לתלמידים את מה שהם כבר יודעים על הנושא, השלב השני עוזר להם לגלות סקרנות ומקוריות, ליישם חשיבה יצירתית, לשאול שאלות ולחקור כיוונים חדשים ולא צפויים, והשלב השלישי עשוי להוביל אותם לאתגר את עצמם ולחפש תשובות ופתרונות במקומות לא שגרתיים.

עוד רעיון - חיבור בין מושגים בסביבה דיגיטלית

עוד רעיון - חיבור בין מושגים בסביבה דיגיטלית

דגם ההוראה מסע מחשבתי בוויקיפדיה עושה שימוש במשחק  NaraView משחק חברתי המאפשר ליצור מסלולים מגוונים בין מושגים בתוך סביבת ויקיפדיה. המשחק חינמי ובעברית ואינו דורש פרטים מזהים מהמשתתפים.

עוד רעיון - סיפור קבוצתי

עוד רעיון - סיפור קבוצתי

כלי זה מבוסס על ההנחה שהידע הנצבר בתהליך הלמידה אינו נחלת תלמיד/ה בודד/ת, אלא יש זיקה בין הידיעות של כלל התלמידים בכיתה. כמו כן, הוא מניח שההתקדמות בלמידה משיעור לשיעור יכולה להיתרם מאוד אם התלמידים ייעזרו אחד בשני.

כדי לאחזר את הנלמד בשיעורים הקודמים, נוכל לערוך תרגיל קבוצתי:

1. מה למדנו?
נזמין את התלמידים להיזכר, בשלב זה בלי להשיב בקום רם: מה למדנו בשיעורים הקודמים?

2. תלמיד/ה מתחיל/ה סיפור
נזמין מתנדב/ת להתחיל לספר מה למדנו. התשובה מוגבלת למשפט אחד בלבד!

3. אחרים מצטרפים
מי שרוצה יכול/ה להמשיך את הרצף, תוך הקפדה על שני כללים:

  • חייבת להיות השתלשלות הגיונית בין המשפטים
  • כל דובר/ת מוסיפ/ה משפט אחד בלבד

4. דיון כיתתי
לאחר שסיימו להרכיב את הסיפור, נפתח לדיון קצר:

  • האם יש פרטים חשובים בנוגע לנלמד, שהושמטו? מהם?
  • האם הקבוצה העלתה פרטים נשכחים עבור מישהו מכם? מה ניתן ללמוד מכך?

האם יש דרכים נוספות בהן נוכל להשתמש ב"זיכרון הכיתתי" לטובת הלמידה?

סרטונים

יצירת מפות חשיבה
יצירת מפות חשיבה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.