חפש ב:

אמצעים לשיפור זיכרון

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

לשכלל את יכולות הזיכרון כדי להתקדם משינון ללמידה מעמיקה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כאשר התלמידים אקטיביים בשיעור ומשתתפים בלמידה באופן פעיל, הלמידה שלהם מיטבית ויש סיכוי גדול יותר שהם יזכרו את מה שנלמד ואף ידעו להשתמש בידע בהקשרים חדשים.

בקול רם!

  1. כדי לשפר את הזיכרון לא נסתפק בזיכרון שמיעתי (היכולת לזכור משהו ששמענו שמישהו אחר אומר), אלא נעשה שימוש גם ב"אפקט ההפקה"-  כשאנחנו אומרים מילים בעצמנו בקול רם, אנחנו נוטים לזכור טוב יותר בגלל ש"הפקנו" את הצלילים ושמענו את עצמנו אומרים אותן.
  2. כשנלמד חומר חדש כגון: אוצר מילים באנגלית, נוסחאות במתמטיקה, תאריכים ותהליכים בהיסטוריה,
    ניתן לתלמידים הזדמנות לקרוא בקול, לנהל דיבייט, לשוחח בזוגות או בקבוצה – או בכל דרך אחרת שתגרום להם לעשות שימוש בדיבור ובחזרה על התכנים בקול.
  3. בכיתות הנמוכות ביסודי אפשר גם ליצור דקלומים קצרים ומחורזים ולחזור עליהם בקול רם יחד.

עיבוד אומנותי

אסטרטגיות שנובעות מחקר המוח מציעות לכוון את התלמידים לעשות שימוש במספר גדול של חושים ככל האפשר כדי לשפר את הזיכרון. כמו כן נמצא שיש לאומנויות תפקיד חשוב בטיפוח המוח בכלל ובשיפור הזיכרון בפרט.

1. נציע לתלמידים לעבד את החומר החדש שלמדנו ולהציג אותו בפני הכיתה בדרך אומנותית לפי בחירתם:

  • כתיבת סיפור
  • המחזה והעלאת הצגה קצרה
  • ציור/פיסול
  • יצירת משחק
  • צילום סרטון

2. נאפשר לתלמידים לעבוד על הפרויקטים האומנותיים שלהם בזמן השיעור, לבד או בקבוצה כדי להעמיק את הלמידה בכיתה.

פעילות גופנית

מחקרים מוכיחים שלמידת חומר חדש לאחר פעילות גופנית יעילה ומהירה יותר ושפעילות גופנית משפרת את יכולות הזיכרון שלנו.

  1. במקום ללמד חומר חדש בתחילת השיעור ומיד לעבור לשינון, חזרה ותרגולי שליפה – אפשר לצאת לאחר ההקניה ל-10 דקות של ריצה קלה, משחק קצר המשלב תנועה וכדומה, ורק לאחר מכן לעבור לתרגול.
  2. ננסה לשלב בלמידה פעילויות המערבות תנועה ומשחק פעיל. נמצא כי פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, מגדילה את מסת המוח ומשפרת עיבוד קוגניטיבי וזיכרון.

כלים ויזואליים

חלק מאיתנו זוכרים טוב יותר כאשר המידע מוצג לנו באופן ויזואלי ולא רק מילולי.
לכן בהצגת חומר חדש נשתמש במגוון אמצעים להמחשה והדגמה, במפות חשיבה, בסרטונים ובצילומים, בדגש על דימויים ויזואליים חזקים.

אסטרטגיות שליפה

נשאל שאלות שידרשו מהתלמידים לשלוף מזיכרונם תכנים שנלמדו.
במסגרת אימון שליפה כולם משתתפים. כדאי להיעזר בלוחות קטנים לכל לומד/ת או באפליקציות ייעודיות, כדי לאפשר למורה לקבל תמונת מצב מיידית על הידע של כל תלמיד/ה ושל הכיתה.

רעיונות ליישום בכיתה:

  • תרגול ושאילת שאלות: נשאל שאלות על התוכן והתלמידים יענו באופן אישי, ללא מתן ציון אך תוך הקפדה על מתן משוב מילולי מצד המורה.
  • אימון שליפה כיתתי: שאילת שאלות לכל הכיתה במקביל על ידי שימוש בלוחות, טאבלטים, טלפונים חכמים או קליקרים.
  • חידונים מתוקשבים: הכנת חידון בעזרת Kahoot, Quizlet וכדומה.
  • תלמידים שואלים: כל תלמיד ותלמידה בתורם משמשים כ"עוזרי הוראה" ומזמנים שאלות שליפה לחבר/ה. יש לשים לב גם כאן לקבלת משוב מיידי, בעיקר כאשר התשובה שנשלפה שגויה.

עוד רעיון - אסטרטגיות לזכירת טקסט לקראת מבחן

עוד רעיון - אסטרטגיות לזכירת טקסט לקראת מבחן

הציעו לתלמידים לבחור טקסט שאותו הם אמורים לזכור לקראת מבחן, לתרגל את אסטרטגיות הזיכרון הבאות ולבחון איזו מהן מועילה להם ביותר מבחינת ההעדפות והחוזקות האישיות שלהם (ערוץ שמיעתי, חזותי וכד'):

  1. קישור לדברים שכבר מוכרים וידועים לכם
    בכל פעם שנתקלים במידע חדש, שאלו את עצמכם: איך זה מתקשר למשהו שאתם כבר יודעים? מה זה מזכיר לכם? מידע חדש שמתחבר למידע קיים ייזכר טוב יותר לאורך זמן.
  2. "שיטת המפתחות" (מילות מפתח)
    נסו לאתר מילות מפתח מרכזיות או מילים מיוחדות, שהתפקיד שלהן הוא להזכיר את הנושא כולו.
  3. שימוש באותיות ראשונות
    קחו את האות הראשונה מכל מילה או תחילת משפט והרכיבו מילה משמעותית או מילה זכירה במיוחד (ראשי תיבות).
  4. יצירת אסוציאציות וקישורים
    כאשר מקשרים מידע חסר משמעות מיוחדת למידע אחר בעל משמעות, המידע החדש "רוכב" על המידע בעל המשמעות. הקישור יכול להיות לכל דבר: צבע, שיר, תמונה, אדם, מילה אחרת, חפץ.
  5. סיפור דמיוני
    בטכניקה זו מקשרים בין אוסף מילים או עובדות שקשות לזכירה, על ידי שילוב שלהן לסיפור דמיוני.
  6. מיפוי או תרשים
    תהליך פעיל של מיפוי הטקסט עשוי לסייע לכם להתמודד עם הטקסט גם ברמת ההבנה וגם ברמת הזיכרון. דוגמאות למיפויים: תרשים עץ (עץ החלטה), תרשים כרונולוגי (ציר זמן), טבלת השוואה (ראו גם: שימוש במארגני ידע).

(מבוסס על הכלי: אסטרטגיות לשיפור זיכרון לטווח ארוך)

עוד רעיון - כרטיס כניסה

עוד רעיון - כרטיס כניסה

על מנת לרענן את זכרונם של הילדים בנוגע לתכני השיעור ולחבר אותם לסיום השיעור הקודם, אפשר להשתמש במשימות כניסה קטנות בפתיחת השיעור –

  1. בתחילת השיעור נחלק לתלמידים כרטיס או דף עם משימת שליפה קטנה:

    שאלה נקודתית, כגון: מהם המאפיינים של משולש שווה צלעות?

    או שאלה כללית, כגון: מה את/ה זוכר/ת מהשיעור הקודם?

  1. התלמידים ייכנסו לכיתה, כל אחד יתחיל לעבוד על המשימה ויגיש אותה למורה.

שימו לב! המטרה העיקרית היא לגרום לתלמידים לתרגל את יכולות השליפה שלהם, אך המורה יכול/ה גם להשתמש בכרטיסים כדי לקבל תמונה עדכנית על מה שהתלמידים זוכרים ומה דורש חזרה.

אפשר גם

אפשר גם

כרטיס יציאה

  1. נכין מראש כרטיסי יציאה לתלמידים עם 3-2 שאלות שמתייחסות לעיקרי הדברים שנלמדו בשיעור ונניח אותם במקום מוסכם.
  2. לקראת סוף השיעור נזכיר לתלמידים למלא את כרטיס היציאה שלהם ולמסור אותו למורה לפני שהם יוצאים מהכיתה.
  3. אם היו טעויות, נתייחס לכך בתחילת השיעור הבא.

טיפים

טיפים

רצוי לקיים הקניה של חומר חדש בפרקי זמן קצרים יחסית (כ-10 דק'), ולאחר מכן לאפשר עיבוד של החומר. מחקרים מצביעים על כך שנושאים חדשים נלמדים בצורה הטובה ביותר כאשר הם ניתנים ביחידות קטנות.

מומלץ ליצור איזון בין זמן למידה לזמני הפוגה ומנוחה: הפסקות תכופות מאפשרות למוח לנוח ולעבד את החומר הנלמד, וכתוצאה מכך לשפר את הזיכרון לטווח ארוך.

חשוב לדאוג לסביבת למידה רגועה ובטוחה שבה התלמידים אינם מפחדים להתנסות ולעשות טעויות. לרגשות יש השפעה רבה על המוח ועל יכולות הזיכרון.

עדיף לקיים שליפה של תוכן לימודי במרווחים: ככל שהלומדים יפגשו את התוכן מספר רב של פעמים במופעים מגוונים, כך ייטב.

כדאי להזכיר לתלמידים את חשיבותה של השינה, בעיקר לפני מבחנים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

הזיכרון אינו דבר יציב וקבוע, וכשלא משתמשים בו הוא דועך. ללא ריענון הזיכרון מדי פעם באמצעות חזרות ואימוני שליפה, תלמידים לא יזכרו ולא יטמיעו את החומר הנלמד גם אם קודד ואוחסן במוח.

הטמעת החומר מתאפשרת בזכות שילוב של תרגול וחזרה. ככל שישנם גורמים רבים ומגוונים יותר בתהליך קליטת המידע החדש, כך נוצר זיכרון טוב יותר.

חשיבה יצירתית בשילוב למידה חווייתית שיש בה הפעלה של חושים רבים, מקדמת אחסון מידע באזורים רבים יותר של הזיכרון ולכן מהווה מצע פורה לשיפור יכולות הזיכרון.

התכנים שיישארו בזיכרונם של הלומדים גם לאחר 20 שנה, הם תכנים אותם שלפו שוב ושוב במהלך הלמידה. שליפה היא אסטרטגיית למידה במסגרתה הלומד/ת צריכ/ה להשתמש בתוכן השמור בזיכרון, כלומר "להוציא החוצה" תכנים שעברו קידוד ואחסון.

סרטונים

איך לזכור כל דבר בקלות
איך לזכור כל דבר בקלות
המוח – מדריך למשתמש
המוח – מדריך למשתמש
מורים למדעים – תהפכו את זה לכיף!
מורים למדעים, תהפכו את זה לכיף!
אוצר מילים באנגלית לפסיכומטרי באמצעות אסוציאציות
אוצר מילים באמצעות אסוציאציות
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.