חפש ב:

פיתוח הרגלי אכילה בריאה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לקדם מודעות לחשיבות הרגלי תזונה בריאים בקרב התלמידים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בעשורים האחרונים אנו עדים לשינויים רבים שחלו בסביבה התזונתית של הילדים ומשפחותיהם. בניגוד למרבית התקופות בהיסטוריה האנושית, בהן מחסור במזון היה איום חמור על ההישרדות, כיום בארצות מפותחות (ובהן ישראל) הרגלי האכלה ואכילה של ילדים מושפעים מסביבת שפע של מזון, ובפרט מזון מתועש, שהינו זמין, זול, טעים ומוכן לאכילה.

מזון זה מאופיין בכמויות גבוהות יחסית של סוכר פשוט, שומנים רווים ונתרן, הידועים כמזיקים לבריאות. הוא דל ברכיבי תזונה חיוניים כמו חלבון איכותי, פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, החשובים במיוחד בקרב ילדים לצורך גדילה והתפתחות תקינות.

להרגלי התזונה יש השפעה רבה על הבריאות, על ההרגשה הכללית, על היכולת ועל ההישגים של כל אחד מאיתנו. הרגלי תזונה טובים חשובים להשגת בריאות מיטבית הן בשנות החיים הראשונות והן בטווח הארוך. אימוץ הרגלי אכילה בריאים בשילוב אורח חיים פעיל בגיל צעיר, עשויים להקטין את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות כגון השמנה, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן והפרעות אכילה.

מהלך: חשיבות המזון לגוף

1. הצגת הנושא

  • נחלק לתלמידים פתקיות ונבקש מהם לכתוב: מדוע חשוב לאכול?
  • ננחה את התלמידים להדביק את הפתקיות שלהם על הלוח, תוך שהם מנסים לארגן פתקיות עם תשובות דומות במקבצים.
  • נתייחס לתשובות שעלו ונסכם: הבנו למה חשוב לאכול, ועד כמה זה חשוב לבריאות שלנו. אנחנו לא יכולים לחיות בלי מזון כמו שרכב לא יכול לנסוע בלי דלק.

2. עבודה בקבוצות

  • נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה מקבלת תמונות של סוגי מזון שונים.
  • נבקש מהתלמידים למיין את התמונות לקבוצות, להדביק אותן על בריסטול ולנמק את החלוקה.
  • כל קבוצה תסביר את החלוקה שעשתה: מה היו הנימוקים לחלוקה?
  • נקיים דיון סביב אפשרויות החלוקה השונות. למשל: דברים שאוכלים בבוקר/בערב; מאכלים מתוקים/מלוחים; מאכלים יום יומיים/חגיגיים וכד'.
  • נציג גם את החלוקה לשש קבוצות המזון: מים, דגנים, ירקות ופירות, חלבונים, שומנים, ממתקים וחטיפים.

3. פירמידת המזון

  • נצפה עם התלמידים בסרטון מאתר בריינפופ: תזונה נכונה.
  • בעקבות הצפייה נשאל: במה קבוצות המזון השונות תורמות לגוף?
  • נחלק את הכיתה לשש קבוצות בהתאם לקבוצות המזון של הפירמידה. כל קבוצה תיצור פרסומת לקבוצת המזון שהיא מייצגת תוך הדגשת היתרונות של קבוצת מזון זו ותרומתה לבריאותנו.
  • במליאה: כל קבוצה תציג את סרטון הפרסומת שלה.

4. ביצוע הבנה: בניית תפריט
כל קבוצה תבנה תפריט מאוזן המאפשר צריכת מזון נכונה של כל אחת מקבוצות המזון, כולל נימוקים להכנסת מזונות שונים והסבר על הרכב התפריט המוצע לאור מה שלמדנו על קבוצות המזון ועל הפירמידה.

אפשר להעלות את התפריטים השונים שנוצרו בקבוצות למצגת דיגיטלית שיתופית, לשלוח אותה להורים ולשתף את ההורים והאחים בתהליך הלמידה שעברנו ובתובנות שהגענו אליהן.

5. רפלקציה
נקיים שיחת משוב לסיכום הלמידה, תוך התייחסות לשאלות רפלקטיביות כגון:

  • האם כעת אני יודע/ת יותר ממה שידעתי קודם על הרגלי אכילה בריאה?
  • איזה מידע חדש למדתי?
  • מה ארצה ליישם ממה שלמדתי ביחס להרגלי האכילה בבית?
  • ממה נהניתי במיוחד במהלך הלמידה?
  • מה אני מרגיש/ה כעת לאחר סיום הלמידה?
  • מה הייתי רוצה לשנות?

ראו גם את הפרקטיקות: נפש בריאה בגוף בריא ; פיתוח חשיבה ביקורתית בנושאי בריאות

עוד רעיון - מהגינה לצלחת

עוד רעיון - מהגינה לצלחת
  • אדניות/גינה
    אפשר לקיים בבית הספר פעילויות של גידול ירקות וצמחי תבלין באדניות או בגינה, ובהמשך להכין מהירקות שגידלנו בעצמנו תבשילים או סלט לארוחת בוקר.
  • הנבטת זרעים
    לומדים על הזרע ולסיכום לומדים כיצד מנביטים זרעים. לדוגמה: הנבטת עדשים –
    • שוטפים את העדשים.
    • מניחים בקערה ומוסיפים מים.
    • מניחים במקום מוצל למשך 18-12 שעות.
    • מרוקנים את המים ומשאירים את הקערה עם העדשים במקום מוצל לעוד 10-6 שעות.
    • ברגע שמופיעים נבטוטים ראשונים, מוסיפים לסלט הירקות הכיתתי.

עוד רעיון - שבוע בריאות: טעימות ארוחת בוקר

עוד רעיון - שבוע בריאות: טעימות ארוחת בוקר

בסקר בריאות שערכו בביה"ס הדרור תל"י, בלט הנתון כי ילדים רבים אוכלים קורנפלקס לארוחת הבוקר לפני שהם מגיעים לבית הספר. כדי להציע לתלמידים חלופות לקורנפלקס, חשבו על הרעיון של טעימות בוקר.

במשך שלושה ימים, הכינו לילדי בית הספר טעימות של דייסת קוואקר, יוגורט עם גרנולה, וממרח חלבה ביתי. בנוסף, צוות בריאות הכין שיעורים המלווים במצגות בנושא אוכל בריא, והנחיות לקריאה נכונה של הסימון התזונתי על אריזות הקורנפלקס.

נאמני בריאות הכינו גרנולה וחילקו בהפסקה טעימות יוגורט לא-ממותק וגרנולה, ובשיעורי שפה התלמידים הכינו חוברת מתכונים לארוחת בוקר בריאה.

מתוך: שבוע בריאות בביה"ס הדרור תל"י

אפשר גם - תחרויות בריאות

אפשר גם - תחרויות בריאות

אפשר ליזום בבית הספר תחרויות שונות המעוררות את המודעות לחשיבות של אכילה בריאה. למשל:

  • ארוחת הערב הבריאה
    הילדים מכינים סרטון כשהמשפחה משתתפת בארוחת הערב (אפשר בטיק טוק).
  • תחרות צילום הכריך הבריא
    ילדים מצלמים כריך בריא יצירתי שהכינו בבית.

אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת שונים

אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת שונים
  • שפה: הכנת ספר מתכונים כיתתי
    נדון עם התלמידים בשאלה, כיצד כותבים מתכון? כל תלמיד לוקח בתורו הביתה את ספר המתכונים הכיתתי, ומבקשים מכל משפחה לכתוב מתכון מפורט של מאכל בריא האהוב עליה.
    אפשר להוסיף ציור ותמונה למתכון, או ליצור ספר דיגיטלי כדי שנוכל להעביר את הספר לכולם בלחיצת כפתור. לחלופין, אפשר להציע לתלמידים לצלם סרטון שבו הם מכינים (לבד או עם בן/בת משפחה) מתכון אהוב עליהם ומתארים את הכנת המתכון.

  • שפה: כיצד לבחור מזון המתאים לנו?
    התלמידים מביאים לכיתה תווית מזון של מאכל אהוב עליהם מהבית. בכיתה כל ילד/ה בודק/ת את התווית בעזרת מחוון שאלות כגון:
    • מה שם המוצר?
    • מי היצרן? מה כתובתו?
    • אילו רכיבי תזונה מכיל המוצר?
    • מהו תאריך התפוגה?
    • האם לדעתך המוצר בריא?
    • האם חשוב וכדאי להרבות באכילתו?
  • כישורי חיים: חונכות בנושאי תזונה
    ילדים מהשכבות הבוגרות יכולים לשמש כחונכים בנושאי תזונה לילדים מהשכבות הצעירות. החונכים מקבלים פירמידה ריקה ויחד עם הילדים הצעירים מציירים סוגי מזון שונים בהתאם לקבוצה, במקומם הנכון בפירמידה.

  • יום שיא: תזונה ובריאות
    הילדים מתכננים בעצמם יום שיא שיכלול ארוחת בוקר משותפת. מכינים בכיתה רשימת מצרכים וכלים לארוחת בוקר ומחלקים בין הילדים. כל קבוצה אחראית להכנת מרכיב בארוחה, לדוגמה: סלט פירות, סלט ירקות, תה צמחים, כריך בריא וכד'.
  • יהדות: הרמב"ם ותזונה בריאה
    חשיפה לדמותו של הרמב"ם שהיה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש מדע, רופא, מחנך ומורה – יכולה להשתלב עם עיסוק בפיתוח הרגלי אכילה בריאה. בכל כתביו הרפואיים, הרמב"ם מדגיש את החשיבות שנודעת לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות על ידי ניהול אורח חיים בריא ותזונה נכונה.
    ראו: בריאות עם ותק של 800 שנה, Ynet
  • חינוך: שאלון סקר בנושא תזונה
    לקראת יום שיא או לקראת עיסוק בנושאי אכילה נכונה, נוכל לערוך סקר בקרב התלמידים באמצעות שאלון בגוגל פורמס. שאלות לדוגמה:
    • האם אתם אוכלים ארוחת בוקר?
    • מה אתם אוכלים בארוחת הבוקר?
    • מתי אתם אוכלים ארוחות משפחתיות?
    • איזה כיבוד אתם נוהגים להכין באירועים משפחתיים?
    • מה אתם נוהגים לשתות במהלך היום?
    • מה הירק האהוב עליכם?
    • כמה פירות ביום אתם נוהגים לאכול?
    • האם אתם נוהגים לאכול מזון מתועש? (ג'אנק פוד)
    • לדעתך – האם את/ה אוכל/ת נכון?
    • האם המזונות שאני בוחר/ת לאכול הם בדרך כלל בריאים?
    • האם אני יודע/ת לזהות מה לא בריא לי?
    • מתי אני מרגיש/ה טוב בסוף יום עם האוכל שבחרתי לאכול?
    • האם אני אוכל/ת רק כאשר אני רעב/ה?
    • מה המאכל האהוב עליי?
  • מתמטיקה: חישובי קלוריות
    קלוריה היא יחידת מידה המבטאת כמות אנרגיה.
    כמות האנרגיה ב-1 שומן היא 9 קלוריות; ב-1 גרם פחמימה, 4 קלוריות.
    נותנים לילדי הכיתה מזונות עם ערך קלורי והם מכינים תפריט על ידי חישוב קלורי ליממה.
  • אומנות: פרסומת בריאה
    מחלקים את הכיתה לקבוצות וכל קבוצה מתבקשת להכין פרסומת למזון בריא לפי בחירתה, בעזרת שיר ותנועה או ציור פוסטר.

  • אנגלית: יצירת משחקים
    הילדים יוצרים משחקים באנגלית בנושא תזונה נכונה.
    אפשר גם לקחת את כל הרעיונות שלעיל – ולקיים אותם באנגלית!

טיפים

טיפים

אפשר ליזום הרצאות אורח של הורים תזונאים, או רופאים מתחומים רלוונטיים.

חשוב לערב את ההורים בכל הפעילויות בנושאי תזונה, כדי לעודד הרגלי אכילה בריאה וליצור הלימה בין המסרים של בית הספר למסרים בבית.

סרטונים

תזונה נכונה
תזונה נכונה
פחמימות
פחמימות
הפרעות אכילה
הפרעות אכילה
השמנת יתר
השמנת יתר
משקל הגוף
משקל הגוף
דרכים להעניק אוכל בריא לילדים ולהשאר בחיים
אוכל בריא לילדים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.