חפש ב:

פרקטיקות להוראה מפורשת

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

הגדרה ישירה של מטרות הלמידה, שלבי ביצוע המשימות הלימודיות והתוכן הנלמד בשיעור.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

המושג "הוראה מפורשת וישירה" מתאר גישה פדגוגית שבה המורה מגדיר/ה יעדי הוראה ברורים, מסביר/ה  מושגים, ומנחה את התלמידים בתרגול וביישום המיומנויות.

מהלך

  1. הגדרת הידע

    נגדיר את נושא הלימוד (מה לומדים היום בשיעור),  ונתייחס למטרות הלמידה (למה לומדים את זה).

    • לדוגמה:
      במתמטיקה: היום נלמד כפל במאונך ("כפל ארוך"). כך נוכל לפתור בעיות עם נתונים מספריים גדולים.
  2. תיאור שלבי הלימוד

    נציג במשפטים מפורשים כיצד נלמד את המיומנות שהגדרנו ומהם שלבי הלימוד.
    נציג את מהלך השיעור על הלוח, בשקף במצגת או בעזרת אמצעי אחר,
    ונקפיד לחזור לרשימה במהלך השיעור ולסמן מהלכים שהסתיימו.
    למשל:

    • נלמד את השיטה במליאה
    • כל אחד יפתור חמישה תרגילים בספר הלימוד
    • נתחלק לקבוצות וכל קבוצה תנסה לפתור בעיה שדורשת שימוש בכפל במאונך
  3. תיאור תת-משימות

    אם המשימה מורכבת, נחלק את המשימה לתתי משימות, ונסביר את שלבי העבודה גם באופן מילולי (דיבור) וגם באופן ויזואלי (כתיבה על הלוח, מארגן גרפי וכד').

  4. הדגמה

    נדגים לתלמידים ביצוע איכותי של המשימה ("איך לעשות זאת נכון").

    למשל: אם ביקשנו לפתור תרגיל שיש בו כפל במאונך, נדגים קודם פתרון של תרגיל כזה על הלוח.

  5. התנסות

    נספק לתלמידים הזדמנות להתנסות באופן פעיל, תוך הנחיה שלנו.

    למשל: התלמידים יעבדו בשלשות על המשימה, ואנחנו נעבור בין הקבוצות ונוודא שהם פועלים לפי השלבים שהגדרנו. אם צריך, נסביר ונתקן טעויות בביצוע.

  6. משוב

בסיום השיעור נקדיש מספר דקות לסיכום התהליך ונשאל מספר שאלות כדי לקבל תמונה על מידת ההבנה שהתלמידים השיגו.
למשל:

  • היום למדנו ש...
  • במהלך השיעור עבדתם בקבוצות על...
  • מי מרגיש/ה שהוא כבר מבין היטב את הנושא?

ראו עוד על הוראה מפורשת: מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, מט"ר - מדע וטכנולוגיה ברשת

עוד רעיון - שגרת חשיבה: יר"ל

עוד רעיון - שגרת חשיבה: יר"ל

אפשר להשתמש גם בשגרת החשיבה יר"ל (יודע, רוצה לדעת, למדתי): מבקשים מהתלמידים לכתוב מה הם כבר יודעים על הנושא (היזכרות בעבר) ומה האם רוצים לדעת, ומחברים בין התחומים שהם העלו לבין מה שאנחנו עומדים ללמוד בהמשך יחידת הלימוד (ההצצה לעתיד).

ראו גם: אחזור וחיבור לידע קודם

אפשר גם - מאגר מושגים

אפשר גם - מאגר מושגים

נוכל להכין מאגר של מושגים שקשורים לחומר הנלמד, ומדי פעם לשלוח את התלמידים לבקר בו, לקרוא את ההגדרות ולסמן את המושגים שכבר נלמדו. באופן זה הם ייחשפו גם למושגים שנלמד בהמשך ויקבלו הצצה לעתיד, וגם יתרגלו חזרה על המושגים שנלמדו. בעזרת מאגר המושגים הם יקבלו תזכורת מפורשת למושגים שכבר נלמדו בכיתה ושהם אמורים להכיר.

טיפים

טיפים

כדאי לזהות שאלה גדולה ומערערת שתלווה את מהלך הלמידה מתחילתו ועד סופו ותשמש מעין חוט מקשר המחבר בין שלבים שונים בלמידה. 
ראו פרקטיקה משלימה: למידה סביב רעיון גדול

אפשר להשתמש בסיעור מוחות לחשיפת ידע קודם, יצירת אנלוגיות, שימוש במארגנים סמנטיים וגרפיים, עריכת רשימות בעד ונגד, מיפוי מושגים ועוד.

רצוי לשאול את התלמידים מה לדעתם יקרה בהמשך: לבקש מהם לשער השערות ביחס לעתיד הדמות, האירוע או תוכנית הלימודים, וזאת לפני שנציג להם את ההצצה ליחידה הבאה.

סרטונים

שיעור מתמטיקה על פי מודל מחשבה
שיעור מתמטיקה - מודל מחשבה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.